Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 januari, 2011 at 16:14 #278074Anonym anvandareMember
Tack flessa och gurra!
Ja 110kg kändes som det skulle gått. Skall ge mig på det en sväng på fredag igen innan jag kör övriga passet och fortfarande har krämen kvar. Det känns bara så jävla overkligt att för 6 månader sedan orkade jag knappt lyfta min son på 1,5 år utan att känna det i ryggen. Nu står man och försöker dra upp 110kg. Även om det inte gick denna gången så gick ju inget sönder i alla fall.31 januari, 2011 at 17:19 #278075Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Tack flessa och gurra!
Ja 110kg kändes som det skulle gått. Skall ge mig på det en sväng på fredag igen innan jag kör övriga passet och fortfarande har krämen kvar. Det känns bara så jävla overkligt att för 6 månader sedan orkade jag knappt lyfta min son på 1,5 år utan att känna det i ryggen. Nu står man och försöker dra upp 110kg. Även om det inte gick denna gången så gick ju inget sönder i alla fall.Du är ett levande bevis på att stark vilja, styrketräning med bra basövningar samt en vettigt sund kost kan förändra en människas liv!
31 januari, 2011 at 22:40 #278076Anonym anvandareMemberFlorin wrote:Du är ett levande bevis på att stark vilja, styrketräning med bra basövningar samt en vettigt sund kost kan förändra en människas liv!Oj, tack så hemskt mycket! 😮
31 januari, 2011 at 22:47 #278077Anonym anvandareMember[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/01/vag110131.jpg?w=275&h=300]Då firar man halvtid med träningen! Eftersom jag nu har tagit mig halva vägen på min resa! Eller ja, resan lär bli längre. Men fas 1 är ju just 1 år och jag har lyckats att träna mig genom 6 månader! Känns rätt overkligt faktiskt. Men här är vi nu och nu är det dags att sammanfatta månad sex.
Vikten blev 105,2kg ner så jag är i stort sett tillbaka där jag var innan december slog till.
Januari var starten på det nya året. När alla andra gav nyårslöften så hade jag redan tränat i 5 månader och fått ett litet försprång. December var ju en mörk månad där jag skadade mig nästan direkt genom att halka och slå sönder ryggen rätt illa. Sedan blev det jul och nyår och jag tappade fokus lite, eller lät mig tappa fokus kanske man skall säga.
Men direkt efter nyår så drog jag igång med träningen igen och Januari har varit en väldigt bra månad! Jag har kunnat träna mina 4 dagar i veckan utan problem och fått resultat där efter också! Nu fick jag känna hur det träningsschema jag tränar med verkligen kör med kroppen. Det ser väldigt lovande ut måste jag säga. Jag har ökat bra i många tunga övningar. Jag kämpar dock fortfarande med knäböj som jag fan inte får någon ordning på alls. Men skam den som ger sig, för eller senare faller nog bitarna på plats.
Tog också personbästa i marklyft när jag lyckades dra upp 100kg. Detta från en människa som för 6 månader sedan knappt kunde lyfta sin 1,5 åriga son utan att känna smärta i ryggen. Så det var en riktigt bra vinst faktiskt. Nu skall vi bara klättra uppåt i vikt på den övningen.
Här kommer månadens mått.
Jag försöker mäta så nära samma ställe jag kan varje månad. Men lite skillnad blir det ju alltid. Så se dessa mått mer som ett riktmärke än ett exakt märke.Bröst 106 cm.
Midja 114 cm.
Lår 63 cm.
Vader 42 cm.
Biceps 35 cm.
Stuss 114 cm.Nu följer dom nya bilderna kontra bilderna som togs för 1 månad sedan. Om du vill se dom första bilderna från starten så får jag hänvisa till det första inlägget under före och efter kategorin.
Bilden till vänster är från 3 januari och bilden till höger är från 31 januari.[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2010/11/framifran101130.jpg?w=225&h=300][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/01/framifran110131.jpg?w=225&h=300]För resterande bilder hänvisar jag till bloggen.
Träningen ser ut som följer. Antalet kg på övningarna är dom jag har när januari är slut.
Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg.
Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 70kg.
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM 19 plattor stöd.
Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 26kg.
Vila 60s mellan set.Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 99kg.
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantel.
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 94,5kg.
Vila 90s mellan set.Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 15kg.
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 35kg.
Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 6kg hantlar.
Vila 90s mellan set.Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 40kg.
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 40,8kg.
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 6kg hantel.
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 112,5kg.
Vila 60s mellan set.Det var allt för nu! En videodagbok kommer under morgondagen, hinner inte klippa ihop den nu.
Kom ihåg! Det är aldrig för sent för att börja träna!1 februari, 2011 at 10:27 #278078Anonym anvandareMemberSer bra ut!
Mäter du armen i spänt tillstånd?1 februari, 2011 at 11:48 #278079Anonym anvandareMemberBjorneman wrote:Ser bra ut!
Mäter du armen i spänt tillstånd?Tack! Ja den mäts i spänt morgontillstånd.
1 februari, 2011 at 12:50 #278080Anonym anvandareMemberDå öser vi vidare på in i februari! Kändes gott på gymmet idag. Men jag har någon värk i höger ljumske, vet i fan vad jag gjort. Jag har haft det ett tag men trodde jag sträckt mig. Vet inte om det är någon nerv som ligger i kläm eller vad det är. Nåja, det är inte värre än att jag kan träna.
Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 99kg.
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 7kg hantel. PB.
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 94,5kg.
Vila 90s mellan set.Passet löpte utan problem. Var tungt med benpressen idag, vet inte riktigt varför.
2 februari, 2011 at 16:22 #278081Anonym anvandareMemberLägger upp en videodagbok från januari samt dom första 6 månaderna.
[youtube=a-Db2XF9qfk]
3 februari, 2011 at 13:58 #278082Anonym anvandareMemberEn riktigt bra dag idag. Massa personliga rekord vad gäller vikter. Ökade på flera övningar och det är alltid kul!
Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 20kg.
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 21kg. PB!!
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg. PB!!
Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 7kg hantlar. PB!!Testade också får skojs skull att köra lite vanliga hantelcurls för biceps med dom skrämmande stora svarta hantlarna 12,5kg styck eller vad dom nu vägde. Det gick ju hur bra som helst!! För några månader sedan orkade jag inte ens en med dom!
3 februari, 2011 at 20:24 #278083Anonym anvandareMemberTackar jimmy!
Ja jag kan knappt vänta tills jag lyckas lyfta 110kg, det är mitt nästa mål. Men får skynda långsamt, skall inte dra några tokdrag bara för att. Då får det hellre ta lite längre tid och jag låter bli att skada mig.Kolla vad jag hittade idag efter träningen!
En begynnande biceps!
[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/02/biceps110103.jpg]Vem fan hade trott det för 6 månader sedan….4 februari, 2011 at 12:05 #278084Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Tackar jimmy!Tack vare gurras jävla inlägg igår om att snart lyfter jag min egen vikt i mark så satte han spöken i huvudet på mig. Så idag gav jag mig på 120kg mark samt 110kg mark. Fail på bägge. Men var bara tvungen att prova hur långt bort dom var. 120kg kändes jävligt avlägset, men 110kg skall nog vara möjligt om en vecka eller två tror jag. Hade kört hela passet innan också, kanske inte är optimalt för var rätt seg i kroppen efter det.
Så här såg det ut i alla fall.
120kg.
[youtube=MNJkIy7atQI]Samt 110kg
[youtube=9ppJmBaHZpE]Åsikter?
jag går alltid o taggar mig själv så in i helvete mycket innan marklyftet, varvar upp mig så in i bara den så pulsen går upp mycket, sen så rycker jag mera när jag kör den, kanske värt att testa, kolla min journal har ett 120kg marklyft på sida 4. det ser väldigt bra ut annars 110 kommer snart bara att pressa dig mera;)
4 februari, 2011 at 15:48 #278085Anonym anvandareMemberIdag blev det en lite stressad träning. Jag skulle nämligen luncha på Mr. Johanssons med lite kompisar klockan 11.00 så jag fick korta ner vilotiden till 30 sekunder mellan mina set. Men det gjorde å andra sidan att jag fick upp svettningen och värmen ordentligt!
Dagen bjöd inte på några överraskningar eftersom jag var lite stressad. Men det blev ett helt ok pass ändå. Nu är det helg och i morgon skall jag till en kompis och spela tvspel och tjata skit. Det har jag inte gjort på vääääääääldigt länge känner jag. Skall bli kul!
Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 40kg.
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 40,8kg.
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 6kg hantel.
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 112,5kg.
Vila 60s mellan set.Ha en underbar helg alla!
7 februari, 2011 at 14:14 #278086Anonym anvandareMemberNy vecka och nya tag. Vet inte vad det har varit med mig dom senaste dagarna riktigt. Går bara och är småförbannad hela tiden känns det som. Har funderat på om det är något här hemma med familjen, jobbet eller vad det kan vara. Men har inte kommit fram till något riktigt svar. Kanske är man bara trött på mörkret och vill ha sol och gröna gräsmattor och lite värme. Fan vet.
Men hur som helst så kändes det skit när jag åkte till gymmet idag. Men jag hade som mål att i alla fall försöka öka lite i några övningar.
Jag började med bänkpressen som har känts så jäva bra det senaste. Jag provade att lägga på 10kg. Det var som det fan låg 100kg på stången helt plötsligt. Ändrade till 5kg extra, men inte heller det fanns det en chans att jag skulle klara av i 8 set. Jag tog mig med nöd och näppe genom på 30kg. Blev så jävla sur!Sedan var det marklyft och jag slängde på 10kg extra så jag körde samtliga set med 80kg på stången, en ökning med 10kg i alla fall. Filmade sista setet för att se att jag inte tappar all teknik fast jag var rätt trött på slutet. Det såg ganska bra ut tyckte jag.
På Chins drog jag bort en stödplatta till och lyckades precis ta mig genom alla set. Så PB där också.
Militärpressen tog jag mig preeeeeeeecis genom på 26kg. Så sista 2 rep var med lite stöt (fusk) men upp kom dom i alla fall. Lite mental vinst där.
Efter träningen så åkte jag till trollhättan där jag sprang i trappor i 1,5 timme och delade ut information inför kommande visningar jag skall ha där. Så är rätt mör nu när jag skriver detta.
Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 80kg. PB!!!!
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM 18 plattor stöd. PB!!!
Vila 60s mellan set.Här är sista setet med 80kg på stången. Kameran hamnade lite lågt tyvärr. Men det ser ganska låst ut i ryggen i alla fall eller vad tycker ni?
[youtube=UAMjTauc52o]
En dag jag helst glömmer och går vidare. Skall se till att få i mig ordentligt med mat idag, kanske är lite näringsbrist för att jag legat lågt med kalorierna under lång tid.
7 februari, 2011 at 15:45 #278087Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Ny vecka och nya tag. Vet inte vad det har varit med mig dom senaste dagarna riktigt. Går bara och är småförbannad hela tiden känns det som. Har funderat på om det är något här hemma med familjen, jobbet eller vad det kan vara. Men har inte kommit fram till något riktigt svar. Kanske är man bara trött på mörkret och vill ha sol och gröna gräsmattor och lite värme. Fan vet.Men hur som helst så kändes det skit när jag åkte till gymmet idag. Men jag hade som mål att i alla fall försöka öka lite i några övningar.
Jag började med bänkpressen som har känts så jäva bra det senaste. Jag provade att lägga på 10kg. Det var som det fan låg 100kg på stången helt plötsligt. Ändrade till 5kg extra, men inte heller det fanns det en chans att jag skulle klara av i 8 set. Jag tog mig med nöd och näppe genom på 30kg. Blev så jävla sur!Sedan var det marklyft och jag slängde på 10kg extra så jag körde samtliga set med 80kg på stången, en ökning med 10kg i alla fall. Filmade sista setet för att se att jag inte tappar all teknik fast jag var rätt trött på slutet. Det såg ganska bra ut tyckte jag.
På Chins drog jag bort en stödplatta till och lyckades precis ta mig genom alla set. Så PB där också.
Militärpressen tog jag mig preeeeeeeecis genom på 26kg. Så sista 2 rep var med lite stöt (fusk) men upp kom dom i alla fall. Lite mental vinst där.
Efter träningen så åkte jag till trollhättan där jag sprang i trappor i 1,5 timme och delade ut information inför kommande visningar jag skall ha där. Så är rätt mör nu när jag skriver detta.
Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 80kg. PB!!!!
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM 18 plattor stöd. PB!!!
Vila 60s mellan set.Här är sista setet med 80kg på stången. Kameran hamnade lite lågt tyvärr. Men det ser ganska låst ut i ryggen i alla fall eller vad tycker ni?
[youtube=UAMjTauc52o]
En dag jag helst glömmer och går vidare. Skall se till att få i mig ordentligt med mat idag, kanske är lite näringsbrist för att jag legat lågt med kalorierna under lång tid.
Det ser bra ut, mycket bra!
Jag själv låser ryggen helt och hållet när jag gör denna, det känns som att man orkar mer och självklart känner jag att kroppen används under hela ”dragningen”, vilket är rätt antar jag!
En fråga; Varför använder du inget bälte? Jag tycker att man orkar lite extra när man har bältet som spänner till ryggen lite. Jag kan säkert tala bullshit nu, men det är helt olika från person till person.
MVH
7 februari, 2011 at 17:28 #278088Anonym anvandareMemberPasko: tack. Anledningen till att jag inte använder bälte är dels att jag inte kommit att köpa ett. Men än viktigare att jag vill inte ha stöd innan det verkligen behövs. Då kör jag hellre utan och ser till att stärka upp ryggen. Kan hända jag misstolkat det stöd ett bälte ger. Men just nu vill jag inte ha hjälpmedel som gör övningar lättare.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.