Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 februari, 2011 at 14:01 #278119Anonym anvandareMember
Brukar kika in här lite då och då. Har du satt något mål med vikten, hur mycket ska du gå ner till? Men du har redan kommit riktigt långt på din resa, starkt jobbat!
17 februari, 2011 at 14:11 #278120Anonym anvandareMemberPG83 wrote:Brukar kika in här lite då och då. Har du satt något mål med vikten, hur mycket ska du gå ner till? Men du har redan kommit riktigt långt på din resa, starkt jobbat!Jag har faktiskt inte satt någon målvikt. Det enda jag kämpar för nu är att köra så hårt jag kan fram tills 1 aug 2011 och se hur långt jag kommer då. Jag är mer fokuserad på att få bort övervikten och bara må bra. Samt att bli stark så klart. Jag skulle kunna tänka mig att jag i fas 1 kommer landa på ca 90kg. Så det är 10-15kg till som skall bort. Vet inte vad jag väger idag, men någonstans mellan 100-105kg.
Så det vore kul att få fram lite magrutor som slutkläm på fas 1. Men får jag inte det är det inte hela världen.
Så jag kör bara på och försöker öka och få kontroll på alla övningar. När jag nått 1 aug 2011 så kommer jag lägga mig på kaloribalans eller alternativt väldigt lite över i hopp om att börja bygga ordentligt. Men denna första fasen är mest för att peppa mig att jag faktiskt kan få bort min övervikt.
Jag hade faktiskt en fundering igår om jag inte bara skulle skita i viktnedgången och bara fläska på som en idiot och börja bygga istället. Men jag skulle inte känna mig nöjd med det. Mitt mål är deff i 1 år eller till jag är nöjd med vad jag ser i spegeln, sedan lååååååångsam viktuppgång.
Det har gått jävligt fort än så länge, kanske når jag målet innan 1 aug. Men det är i så fall bara en bonus.
Vart ett rörigt inlägg.
18 februari, 2011 at 14:20 #278121Anonym anvandareMemberSå var det då fredag igen. Lyckades öka på två övningar idag också. Men jag har fortfarande problem med höger ljumske när jag skall göra böjar och även hacksquat. Jag vet i fan vad det är men det värker till. Det är bättre vissa dagar och andra dagar tappar jag all kraft känns det som. Men bara i böjrörelse. Det känns som det skulle vara en sträckning eller liknande. Kanske har jag stretchat för hårt i början. Men vi får väl se vart det tar vägen.
Kul att kunna öka i lårcurl och vadpress i alla fall.
Nu är det helg med vila för utom på söndag då jag skall ut i skogen på hundpromenad i Borås i några timmar.Så här såg dagens träning ut.
Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM 45kg.
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM 43,1kg. En ökning på 2,3kg. PB!!
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM 7kg hantel.
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM 117kg. En ökning på 2,2kg och PB här också!Nu är det helg och idag skall jag laga mjukostfyllda kycklingfileer med bacon runt. Tänkte slänga dom på grillen så det blir lite god smak på dom.
Ha en riktigt trevlig helg!
18 februari, 2011 at 14:56 #278122Anonym anvandareMemberAngående vikten, jag tycker nog att du borde gå ner till den form du känner att du trivs med. Ska du sen börja bygga så kommer du märka att det är riktigt svårt att ligga på ett ”litet” överskott, eller balans hela tiden. Vill man lägga på sig muskler hamnar man lätt på överskott och man får räkna med att lägga på sig fett även om det handlar om liten mängd. Men har man då redan en form man inte är riktigt nöjd med och lägger på sig ännu mer fett så blir det inte så kul, och kanske man tappar motivationen osv….
Bara en liten tanke
18 februari, 2011 at 15:35 #278123Anonym anvandareMemberGober wrote:Angående vikten, jag tycker nog att du borde gå ner till den form du känner att du trivs med. Ska du sen börja bygga så kommer du märka att det är riktigt svårt att ligga på ett ”litet” överskott, eller balans hela tiden. Vill man lägga på sig muskler hamnar man lätt på överskott och man får räkna med att lägga på sig fett även om det handlar om liten mängd. Men har man då redan en form man inte är riktigt nöjd med och lägger på sig ännu mer fett så blir det inte så kul, och kanske man tappar motivationen osv….Bara en liten tanke
Jag håller med. Om jag vore dig skulle jag skala bort så mycket fett jag kan och försöka behålla den muskelmassa jag har innan jag börjar bygga på allvar.
19 februari, 2011 at 00:32 #278124Anonym anvandareMemberMycket trevligt att se att du håller formen (eller, rättare sagt; fortfarande förbättrar formen).
Beträffande dina spekulationer, så är jag lite i samma situation – men mitt resonemang är ”ökar jag i styrka mellan passen, bör jag teoretiskt också öka i muskelmassa”. Kanske en form av milt självbedrägeri, eftersom det går tvärs emot alla (ganska väl underbyggda) teorier att man inte kan bygga muskler vid kaloriunderskott. Finner det lite svårt att tro att man efter sex månaders träning (i mitt fall), kontinuerligt kan förbättra tekniken från pass till pass (vilket annars borde vara den enda möjliga förklaringen till de ökade vikterna).
Hursomhelst. Jag tror att nyckeln heter tålamod. Har man ett koncept som fungerar, så är det kontraproduktivt att ifrågasätta det och börja mixtra – innan man konstaterat att man nått en platå.
Jaja. My two cents.
Men ljumskproblemen känner jag igen. De kom till mig efter att du hade introducerat ”liggande benlyft med hantel” – det är en riktigt mördande övning för ljumskarna; om man är rädd om kronjuvelerna. Det tog nästan två veckor innan jag kunde genomföra normala benlyft (utan hantel), utan känningar i ljumskarna – och det samma gällde knäböj……
19 februari, 2011 at 02:51 #278125Anonym anvandareMemberTycker inte du ska avvika från den banan du är på nu, du ökar ju i stryka hela tiden samt fortsätter gå ner i vikt. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Sen självklart, om dina målsättningar osv ändras på vägen är ju förändringar ett måste.
Keep up the good work, visade en kollega som är överviktig och vill komma i form din tråd och han läser varje dag och blir inspirerad.
19 februari, 2011 at 09:31 #278126Anonym anvandareMemberOj här var det full fart!
Som en kortfattat svar då dom flesta inläggen handlar om samma sak. Nej jag tänker inte ändra min strategi, det var bara en tanke som dök upp. Men efter en koll i spegeln var den som bortblåst igen. Jag kommer köra på i samma bana fram till 1 aug 2011.Samt som ni säger, jag ökar ju fortfarande så ingen mening med att ändra något. När man nått stop vart det nu är viktmässigt på stången ja då får vi se då. Men har svårt att tro att det skulle ske innan 1 aug. För jag är ju extremt otränad så det finns säkerligen många ökningar kvar i kroppen allt eftersom musklerna vaknar till liv.
Florin: Det är otroligt kul att läsa att din kollega följer min journal för att få lite inspiration. Det är ju det jag hoppas på lite med denna journalen också. Att visa att det går fan om man bara ger sig fan på det.
Tack alla! Det är väldigt kul att läsa era tankar om min väg.
21 februari, 2011 at 12:07 #278127Anonym anvandareMemberDå var det äntligen måndag! Helgen bjöd på barnkalas och inte minst en hundpromenad i Borås som varade 2,5 timme ute i skog och mark. Tog rätt gott på kroppen. Men härligt väder och glada hundar så det tänkte man inte så mycket på.
Idag var det nya tag på gymmet och jag hade siktet inställt på att öka lite i marklyften. Bänkpressen ser jag inte en ökning på inom kort för jag sliter som ett djur för att ta mig genom den för tillfället. Men den kanske lossnar när man minst anar det.
Så vad blev det då för ökning? Jo det blev 10kg upp på marklyftet! Från 80kg förra veckan 8X5 till 90kg idag 8X5!!! :up:
Jag var trött som en klubbad säl när jag var klar men jag tog mig genom. Bifogar en film på hur sista setet såg ut.Jävligt nöjd och en härlig start på veckan!
Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 41kg.
Marklyft, 8 set, 5 reps @ 8RM 90kg. Upp 10kg från förra veckan PB!
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM 18 plattor stöd.
Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 26kg.[youtube=hKlVfa8sdlQ]
I morgon kör vi ben!
Vila 60s mellan set.22 februari, 2011 at 12:14 #278128Anonym anvandareMemberTisdag är bentränardag! Fick inte sova så bra inatt och var jävligt sur och grinig i morse när jag vaknade. Men det lättade lite efter träningspasset.
Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 120kg. Upp 10kg PB!
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 8kg hantel. Upp 1 kg PB!
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 103,5kg.
Vila 90s mellan set.Så ett bra pass tycker jag. Men jag får fortfarande inte kläm på dom jävla knäböjen!!!! Börjar bli en aning frustrerad faktiskt.
22 februari, 2011 at 20:40 #278129Anonym anvandareMemberNykropp wrote:…..Men jag får fortfarande inte kläm på dom jävla knäböjen!!!! Börjar bli en aning frustrerad faktiskt.Det där känner jag igen. Ligger stadigt på samma vikt på just knäböj. Eftersom det till viss del gäller även hack squat för mig (även om jag har ökat marginellt där) – så har jag antagit att det är löpträningen jag kör parallelt som hämmat utvecklingen. Men kanske håller inte det resonemanget längre.
Jag har dock bestämt mig för att ligga kvar på samma vikt – med tungt fokus på rätt teknik – och räkna varenda extra repetition jag orkar som en seger. Testade för en tid sedan att lägga på 20kg extra, och det gick rätt OK, men då gick jag inte så djupt som jag gör på min ”nuvarande” vikt (50kg).
24 februari, 2011 at 12:27 #278130Anonym anvandareMemberDonTom jag ser det på precis samma sätt. Tänker inte gå vidare innan jag fått till tekniken på mina knäböj, skall det göras skall det göras ordentligt. Om det inte kan göras ordentligt så får jag helt enkelt köra låga vikter tills jag kan göra det ordentligt.
Så till dagens träning! Överkropp stod på schemat idag och jag lyckades faktiskt öka ganska ordentligt i några övningar även om det innebar att jag fick splitta upp några set. Men jag tog mig genom i alla fall.
Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 36kg. Fick dela sista set i 5 rep.
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 31kg. PB med 2,5kg upp!
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 26kg. PB med 5kg upp! Fick dela sista set i 5 rep.
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg.
Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 7kg hantlar.
Under tiden jag väntade mellan set på sista övningen så gjorde jag lite bänkpress på 30kg för att försöka hitta någon sorts balans i den. Plus att jag stör mig att bröstet inte är starkare!!!Men det blev en bra övning och jag fick en helt sinnessjuk pump i biceps idag! Så var tvungen och ta några bilder. Se på fasen, pappa börjar ju få lite kanoner!
[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/02/20110224-115649.jpg][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/02/20110224-115719.jpg][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/02/20110224-115739.jpg]En riktigt bra träning faktiskt!
24 februari, 2011 at 14:08 #278131Anonym anvandareMemberRiktigt imponerande att se att du har kommit så långt som du har gjort!
24 februari, 2011 at 16:40 #278132Anonym anvandareMemberInspiration wrote:Riktigt imponerande att se att du har kommit så långt som du har gjort!Tack! Kul att du tar dig tid att läsa!
25 februari, 2011 at 08:50 #278133Anonym anvandareMemberI din strävan efter respektabla vikter i marklyft kan nog följande länkar vara av värde.
Jag saknar lite driv i höften när du kör mark. En större aktivering av hamstrings och gluteus redan från startläget skulle nog underlätta lyftet betydligt. Kolla in de två första länkarna så förstår du vad jag menar.
[http://stronglifts.com/how-to-optimize-posterior-chain-power-glute-activation/]
[http://stronglifts.com/why-you-should-always-squeeze-your-glutes/]
Den sista länken är mer generell vad gäller teknik i marklyft.
[http://stronglifts.com/how-to-deadlift-with-proper-technique/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.