Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 mars, 2011 at 21:32 #278179Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:Gott med sug efter träningen!
Snygga marklyft trots det höga tempot!
Stark att köra med 60 s vila i marklyften!Tack!
Jag är jävligt trött efter dom marklyften. Är 60 sekunder lite? Hur lång vila brukar folk ha mellan set? Varierar såklart men typ.7 mars, 2011 at 21:43 #278180Anonym anvandareMemberFinns väl inget optimalt, variation förnöjer;)
Personligen vilar jag mellan 60-180 s.
Allt beror på hur många reps jag gjort i setet innan, vikt som jag tränat på och framförallt vilken muskelgrupp som tränas.
Behöver exempelvis längre vila efter ett set marklyft än jag behöver efter skivstångcurl (biceps).7 mars, 2011 at 21:51 #278181Anonym anvandareMemberkan inte säga någonting annat en att det är den första journalen jag har kollat igenom, kanske borde göra det oftare för det här har varit väldigt intressant att gå igenom, lycka till i fortsättningen.
mvh: Benjamin.
7 mars, 2011 at 21:52 #278182Anonym anvandareMember60 sek vila mellan marklyftspassen tycker jag låter lite för lite! Även om 8RM inte är några jättetunga vikter för dig så hade jag nog ändå vilat någon minut till mellan seten där.
Vid mina set i marklyft vilar jag numera mellan 5-10min mellan seten, allt för att ditt andra energisystem (det glykolytiska) med säkerhet ska vara så uppladdat det bara går. Och det fungerar alldeles utmärkt
7 mars, 2011 at 21:56 #278183Anonym anvandareMemberBenhej: tack så mycket för att du tog dig tid att läsa.
Tommy: ok så jag borde inte köra riktigt så täta set? 120 sek vila vore bättre kanske?
7 mars, 2011 at 22:03 #278184Anonym anvandareMemberJa 120 sek är dubbelt så bra som 60 sek. Testa lite längre vilor framöver, jag lovar dig att vikterna kommer behöva höjas
7 mars, 2011 at 22:04 #278185Anonym anvandareMemberTack för tipset. Så du menar att muskeltillväxten blir mer effektiv med lite längre vila mellan set?
7 mars, 2011 at 22:17 #278186Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Tack för tipset. Så du menar att muskeltillväxten blir mer effektiv med lite längre vila mellan set?Om du tack vare en lite längre vila kan lyfta mer vikter tvingas kroppen till nybildning utav muskelmassa för att motstå den ökade belastningen.
Så enligt de fysiska lagarna så JA!
Teorier och även studier har väl visat sig att intensivare träning med kortare raster har en del metabola fördelar vad gäller hormonpåverkan t.ex om jag inte minns helt fel. Men jag slår ett slag för längre vila, mer vikter, mer muskler!
7 mars, 2011 at 22:22 #278187Anonym anvandareMemberMer vikter mer muskler låter som min melodi. Utökar vilan. Tack som fan för tipset!
8 mars, 2011 at 13:57 #278188Anonym anvandareMemberJaha, det vart ingen vidare träning idag. Dom har börjat slipa golvet i gymmet men tyvärr så hade dom inte tagit ut racket från rummet. Så allt jag behövde för knäböj och vadpress stod i byggdamm.
Så dagens träning blev väl lite av en flopp. Hoppas dom inte har tänkt att slipa i all evighet.
Fick gjort benpress och situps i alla fall. Sedan var det full fart hem.
Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM UTGICK
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM 130kg. Plus 10kg!! PB!
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM 9kg hantel. +1kg. PB!
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM UTGICK
Vila 90s mellan set.Så vart i alla fall ökning i benpressen och det var ju kul.
Men känns inte riktigt som en träning ändå. Lägger upp kort på bloggen senare ikväll hur lokalerna ser ut för tillfället. *lite besviken*8 mars, 2011 at 21:35 #278189Anonym anvandareMemberTrist när det inte blir som man tänkt sig, men det kommer ju fler träningstillfälle
Tänkte på en sak, vad säger frugan om dina framsteg, hon har ju fått en ny man
9 mars, 2011 at 11:11 #278190Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Om du tack vare en lite längre vila kan lyfta mer vikter tvingas kroppen till nybildning utav muskelmassa för att motstå den ökade belastningen.Så enligt de fysiska lagarna så JA!
Teorier och även studier har väl visat sig att intensivare träning med kortare raster har en del metabola fördelar vad gäller hormonpåverkan t.ex om jag inte minns helt fel. Men jag slår ett slag för längre vila, mer vikter, mer muskler!
Visst fan har Berkhan postat någon studie som styrker detta med att vila längre mellan seten? Har för mig det, är dock inte säker.
Nykropp: Du kan utan fara vila rejält mellan seten om du känner för det, tro mig. Om något så kommer det bara att bli roligare att träna och göra det lättare för dig att öka styrkan.
Själv vilar jag minst 3 minuter mellan varje set för att orka ta i ordentligt och låta CNS ta igen sig ett slag.
9 mars, 2011 at 12:12 #278191Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Visst fan har Berkhan postat någon studie som styrker detta med att vila längre mellan seten? Har för mig det, är dock inte säker.Nykropp: Du kan utan fara vila rejält mellan seten om du känner för det, tro mig. Om något så kommer det bara att bli roligare att träna och göra det lättare för dig att öka styrkan.
Själv vilar jag minst 3 minuter mellan varje set för att orka ta i ordentligt och låta CNS ta igen sig ett slag.
Det stämmer, han har postat studier på det i sin blogg. Han föreslår 2-4min beroende på övning och utförande.
9 mars, 2011 at 14:54 #278192Anonym anvandareMemberVästkustarn wrote:Det stämmer, han har postat studier på det i sin blogg. Han föreslår 2-4min beroende på övning och utförande.Det var väl det jag tyckte.
Oavsett vilket så tycker jag att det där reglerar sig själv. Man vilar tills man känner sig fräsch igen och sen blåser man på. Mellan 3 och 5 minuter brukar ta för de flesta, enligt min erfarenhet.
9 mars, 2011 at 17:22 #278193Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Det var väl det jag tyckte.Oavsett vilket så tycker jag att det där reglerar sig själv. Man vilar tills man känner sig fräsch igen och sen blåser man på. Mellan 3 och 5 minuter brukar ta för de flesta, enligt min erfarenhet.
Ja det finns ju alltid två sidor av ett mynt
Men grundregeln att köra igen när man känner sig riktigt fräsch och pigg igen är ju enkel att följa. Kör man nästa set innan man är helt utvilad så kommer inte vikterna bli lika höga och progressionen kanske lidande (dock inte nödvändigtvis, jag menar har man alltid haft kort vila är det ju lätt att följa en progression ändå).
5min mellan seten i basövningar och kanske 3min mellan de lite mindre övningarna!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.