Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 894 total)
  • Author

Gober: Glömde svara dig. Jo hon ser det mest positivt. Hon tränar ju också fast för att kunna springa lopp. Så nu har vi ju fått liknande intresse. Svårt att se något negativt när man mår bättre än innan. ;)

Till övriga. Det står ju klart nu att jag bör ha längre pauser mellan mina set. På det viset får vi hoppas att jag kan driva upp tyngre vikter.

Anledningen till att jag kört 90 och 60 sekunder var att schemat stod på det viset. *Nybörjarmisstag*
    Men så länge man är villig att ändra och utvecklas allt eftersom man lär sig nya saker som kan förbättra så är det ju trots allt positivt. :)

Nykropp wrote:
    Anledningen till att jag kört 90 och 60 sekunder var att schemat stod på det viset. *Nybörjarmisstag*
    Men så länge man är villig att ändra och utvecklas allt eftersom man lär sig nya saker som kan förbättra så är det ju trots allt positivt. :)

Eftersom den bakomliggande taktiken är att maximera variationen (set/reps/övningar/vilotid) så kan det säkert vara en nyttig idé.

Men personligen anser jag att passen skulle bli på tok för långa? Om man nu inte kör en annan övning som ”vila”?

Ja kanske skall man köra dubbla övningar. För som du säger, det blir en jädra lång väntan. Kanske bättre att byta mellan övningar då.

Beror ju på hur mycket volym man kör angående tiden. Ett pass för mig kan ha runt 18set max + uppvärmning, det klarar jag utan problem på under 60min med de vilotider som det pratas om här, 3-5min.

Får helt enkelt testa. Har ju tiden på morgonen så ingen stress egentligen. Skall bli intressant att se vart detta leder. :)

Nykropp wrote:
    Ja kanske skall man köra dubbla övningar. För som du säger, det blir en jädra lång väntan. Kanske bättre att byta mellan övningar då.

När du kommit längre i din träning och börjat komma upp i respektabla vikter så kan jag lova att du kommer att vara tacksam för varje sekunds vila. Efter ett set till nära failure vill man inte gärna göra något alls de första minuterna efteråt.

Haha det kan jag tänka mig. Skall se idag vad det gör i tid att vila längre. :)

Idag var det då dags att åka till gymmet som nu är totalt kaos. Idag kom jag inte in i herrarnas omklädningsrum för dom höll på att våtspackla golvet i gymmet. Vi kommer få ett slätt golv! *YAY*

Så det blev till att byta om på en toalett. Fick också ändra lutande bänkpress till hantlar istället för skivstången. Men annars så gick allt som planerat.

Skivstångscurlen blev med en zstång (heter det så?) vet inte vad den väger, gissar på 6kg ca? Hade 20kg i vikter på den.

’Ökade också min vila idag till 180 sekunder mellan set. Det gjorde faktiskt mer skillnad än jag trodde. Kunde genomföra övningarna mer kontrollerat och fick nog lite mer pump än vanligt. kul! :)

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande bänkpress (Idag med hantlar), 4 set, 10 reps @ 12RM 12,5kg. per hantel. Hittade ingen mellan 12,5 och 17kg som fanns. Allt är en röra så det fick bli 12,5 för jag har aldrig kört denna övningen med hantlar. Lite skillnad.
    Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM 38,5kg. +7,5kg. (Fan dags att öka nu!)
    Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM 26kg. Lite beroende på vad zstången vägde.
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM 40kg. 45kg på första set, sedan 40på 3 sista.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps @ 12RM 7kg hantlar.
    Vila 180s mellan set.

Riktigt bra träning trots att man fick springa mellan hallar för att hitta allt. Hoppas dom snart är klara. Men gissar på en veckas kaos minst till.

Filmade också min teknik på skivstångsrodd. Kan man få lite feedback?

[youtube=twXkAkbGH58]

Jag skulle vilja råda till att hålla in armbågarna lite mer och dra närmare kroppen. Men annars ser det bra ut, och det beror lite på vad man är ute efter med övningen.

Ok, dra dom mer rakt bakåt då.

Mycket trapezius med det utförandet, det blir ju ganska höga roddar. Jag hade personligen hållit lite smalare, vikt in armbågarna och siktat mot naveln eller strax över.
    Iaf om det främst är latsen som ska prickskjutas :)

Annars får du väl variera utförandet och köra de olika typerna av rodd varannan gång!

Jo det är väl latsen jag vill åt. Skall försöka tighta till den till nästa vecka och se hur det känns skillnad. Vill ju ha bredd på ryggen.

Du kan ju alltid testa att hålla smalt och supinerat, det brukar vara lättare att få armbågarna tätt efter kroppen på så sätt. Smalt = lite smalare än axelbrett.

Det du körde på filmen påminner en del om pendlay rows, vilken är en ypperlig övning för övre/inre delen av ryggen och som kan tjäna som antagoniströrelse till bänkpress för öka styrkan mellan skulderbladen.

Men nu var det latsen du ville åt och då finns det bättre alternativ.

Helvete att det skall finnas så många övningar! Vore bättre om marklyft tog fan allt. :D

Nykropp wrote:
    Helvete att det skall finnas så många övningar! Vore bättre om marklyft tog fan allt. :D

Eftersom det bara behövs två övningar – marklyft och chins – för att täcka in hela ryggen så förstår jag inte vad du pratar om. :emo-thumb

Viewing 15 posts - 481 through 495 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.