Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 894 total)
  • Author

Blä!
    Fortsatt förkyld. Så det får bli 2 dagars vila till på torsdag så får jag hoppas halsen gett sig tills dess.

Äntligen verkar det som förkylningen har släppt greppet. Idag känns det helt ok i halsen och övriga kroppen. Så det blir en vilodag till sedan kör vi igång igen med start i morgon.

Saknar gymmet!

Äntligen tillbaka på gymmet igen för att ösa på! Visste inte om det skulle kännas segt eller bra idag efter förkylningen. Men det kändes bara helt underbart så fick gjort ett riktigt bra pass.

Försökte mig på 115kg i marklyft idag också i hopp om att öka 5kg. Men lyckades inte dra stången över knäna tyvärr. 100kg går dock relativt lätt nu, det är ju alltid något.

Körde också för första gången bänkpress utan smith idag. Fick tips av en kompis att sätta upp racket för bänkpress, varför har man inte tänkt på det? Kan ju säga att det var en jävla skillnad. Lättare att köra bänk utan skena att försöka ligga rätt mot. Så fick gjort 50kg idag. Det var kul. :)

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 1 set, 5 reps @ 8RM 40kg.
    Bänkpress, 1 set, 5 reps @ 8RM 40kg
    Bänkpress, 1 set, 5 reps @ 8RM 45kg
    Bänkpress, 1 set, 5 reps @ 8RM 45kg
    Bänkpress, 1 set, 1 reps @ 8RM 50kg
    Bänkpress, 1 set, 1 reps @ 8RM 50kg

Marklyft, 1 set, 5 reps @ 8RM 90kg.
    Marklyft, 1 set, 5 reps @ 8RM 100kg.
    Marklyft, 1 set, 5 reps @ 8RM 100kg.
    Marklyft, 1 set, 1 reps @ 8RM 110kg.

Chins, 4 set, 5 reps @ 8RM 15 plattor stöd. -1 platta PB!!
    Stående Militärpressar, 1 set, 5 reps @ 8RM 31kg. Ökning till 31kg rakt genom.
    Stående Militärpressar, 1 set, 5 reps @ 8RM 31kg.

En skön träning.

Drar in ett rep på 50kg också i bänkpress. Det är pers för mig men jag har tills nu gjort alla mina bänkar i smithen. Men så fick jag tips om att sätta upp racket på detta sättet. Så va fan, man lär sig ju hela tiden. Detta rep är efter jag kört två timmars pass. Så jag är rätt trött. Dom tidigare 50kg gick upp lite lättare. Men jag glömde filma dom. :)

Kritik mottages tacksamt.

[youtube=w5W3fLph5V4]

Det var en väldigt massa set i bänkpressen!

Någon kritik vågar jag mig inte på – men vad är syftet med att sätta upp konsolerna snett? De måste väl ha någon bänkpress station (eller vad det heter)?

DonTom wrote:
    Det var en väldigt massa set i bänkpressen!

Någon kritik vågar jag mig inte på – men vad är syftet med att sätta upp konsolerna snett? De måste väl ha någon bänkpress station (eller vad det heter)?

Dom sitter rakt, tror kameravinkeln spökar, för visst är det lika många hål på varje sida mellan stång och sidoskydd?

Nej dom har ingen bänkpressställning med skydd. :(
    Bara en ren bänk med ställningen i ett stycke med bänken. Men ingen möjlighet att sätta upp något som tar emot om man inte skulle orka.

Angående antalet set så beror det på att jag körde riktig bänk för första gången. Ville hitta balans osv. Blev också förvånad att det var lättare än i smith. För Smith bygger ju på att du har exakt rätt placering, har du fel så blir det ju fel muskler och rörelse har jag insett. 50kg var helt plötsligt lätt. Ja för utom på sista jag filmade här då efter hela passet var klart. :)

Grattis till PB på chinsen! Snart behöver du inte stöd från plattorna. :emo-thumb

Fortsätt nu bänkpressa med fri stång! Överge smithmaskinen för guds skull, bort med låsta rörelsebanor… :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Fortsätt nu bänkpressa med fri stång! Överge smithmaskinen för guds skull, bort med låsta rörelsebanor… :)

:up:

Och det var nog bara vinkeln som får det att se helt snett ut, annars lär du ju märkt det när du tog av stången.

Går ju hur bra som helst att köra i ett rack. Säkrare än att köra med vanlig bänkställning om man kör själv. Nu är det väll iofs inte så farligt på 50kg, men när du kommer upp i högre vikt är det inte så kul att fastna, man kan skada sig rejält om man måste rulla ner stången på magen. Har ännu inte lyckats med detta dock :D

Ja någon smithmaskin blir det inte mer, den får duga till stående vadpress från och med nu.

Nej 50kg är ju inte så mycket om man skulle misslyckas. Men bättre vara säker än osäker, tids nog blir ju vikterna tyngre och jag har ingen aning riktigt var min gräns är för tillfället. Så safe safe safe. :D

Denna veckan har blivit lite omkastad så idag körde jag tisdagens benpass. För jag ville köra knäböj. Jag har kommit till insikt att jag är för klen för knäböj med vikter. Den rörelse som krävs av knäböj är inte en rörelse som jag har gjort innan jag började träna. Därför känns den onaturlig för mig. Herregud jag kunde inte resa mig utan stöd med händer från soffor innan jag började träna. Så jag har faktiskt aldrig jobbat med den rörelsen. Sedan sitter det mycket psykiskt också. Så jag kommer börja om från noll med den övningen. Det blir 20kg stång enbart för att jag skall kunna komma ner, och upp inte minst. För det är bättre att jag får göra rörelsen riktigt än att jag lägger på mer vikter och inte kommer ner alls.

Så nu handlar det bara om att få in rörelsemönstret på knäböj, med stång. Jag tippade och kompenserade över på högerben och jag vet inte allt idag när jag körde böjen. Men tids nog så…

Dagens träning.
    Knäböj 5set X 5rep 20kg.

Benpress 5set X 5 rep 160kg. Ökning på 15kg!! Var helt jävla mör i benen efter denna övning.

Situp med hantel vid huvudet 5set X 10 rep 9kg.

Vadpress i smith 4set X 5rep 106kg ökning på 3kg. Men nu börjar det kännas över nacken. :D
    Sista set 1 set X 10 rep. Så finns nog mer att hämta där.

Idag hjälpte jag två damer på gymmet också. Det var nog första gången dom var där. Dom provade lite olika maskiner och blev stående framför Hack Squat maskinen. Det satt 40kg på den och dom visste nog dels inte hur dom skulle sätta sig i den samt att den var laddad med vikter. Så jag förklarade hur den fungerade och vi tog bort vikterna. Dom verkade glada och tacksamma. :)

Tommy Ivarsson wrote:

Japp. En värld av skillnad att köra fri bänk, anser jag.

Nykropp wrote:
    …..
    Idag hjälpte jag två damer på gymmet också. Det var nog första gången dom var där. Dom provade lite olika maskiner och blev stående framför Hack Squat maskinen. Det satt 40kg på den och dom visste nog dels inte hur dom skulle sätta sig i den samt att den var laddad med vikter. Så jag förklarade hur den fungerade och vi tog bort vikterna. Dom verkade glada och tacksamma. :)

Karriären som professionell bodybuilder har alltså startat, eller åtminstone ett PT-steg ;-)

Haha, nja jag har inga ambitioner att bli vare sig det ena eller andra. Men det är kul att kunna hjälpa andra som är i samma situation som jag var i för ca 7 månader sedan. :)

Pass it on typ. ;)

Jag måste ha gjort något rätt igår. För satan i gatan vilken träningsvärk jag har i skinkorna samt låren. Framförallt den muskeln som sitter på insidan låret nere vid knät. Tror att det var dom djupa knäböjarna som gjorde det, fast det bara var 20kg. Gillart!

Nykropp wrote:
    Jag måste ha gjort något rätt igår. För satan i gatan vilken träningsvärk jag har i skinkorna samt låren. Framförallt den muskeln som sitter på insidan låret nere vid knät. Tror att det var dom djupa knäböjarna som gjorde det, fast det bara var 20kg. Gillart!

Squat is a beautiful thing.8)

Jon Larsson wrote:
    Squat is a beautiful thing.8)

Sannerligen. Verkar som det var ett bra drag att starta från noll på knäböj. :)

Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.