Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 646 through 660 (of 894 total)
  • Author

Fyfan! Idag var det dag att ta sig till gymmet efter en hel veckas frånvaro och jag var taggad som fan! Kände mig hel i kroppen och tänkte i alla fall sätta något pb. Siktet var väl inställt på marken inte helt oväntat kanske. :)

Väl på plats blev det lite uppvärmning och sedan gav jag mig på bänken. För första gången så kändes faktiskt bänken bra idag. Jag fick en riktigt bra kontakt, något jag saknat innan. Men det viktigaste för mig var att jag kände mig stabil och inte vinglig i rörelsen. Nu blev det fortfarande bäbisvikter i form av 45kg men det kändes ändå bra.

Bänkpress.
    6X5 45kg. Kändes riktigt bra rörelsemässigt.

Marklyft.
    1X5 100kg. Började med att dra 100kg men hade siktet inställt på 105kg.
    5X5 105kg. Jag kan säga att fan va tungt det var! Men jag klarade fan 5X5 även om greppet nästan svek mig på sista set! Så jävla skönt! :)

Chins.
    5X5 med 14plattor stöd.

Stående militärpress.
    5X5 31kg. Hade ju tänkt öka på denna länge. Men efter marklyftet fanns det inte mycket kvar i kroppen kan jag lova! :)

Allt som allt en riktigt jävla bra träning! Så nöjd med att jag ökat till 105kg i marken i mina set!

Just det ja! Jag finns på twitter nu också. Så använder du twitter är du välkommen att lägga till mig på [http://www.twitter.com/nykropp]

Dagens träning blev benträning. Jag tror jag har tagit ett beslut att skippa dom två magövningar jag har varje vecka och ersätta med något annat. Men jag har ingen direkt aning med vad. Om jag bara skall köra mer böj och mark istället.

Dagens träning.
    Knäböj.
    1X5 40kg.
    5X5 50kg.
    1X4 40kg.

Benpress.
    5X5 170kg. Pb att orka 170 rakt genom. :)

Stående vadpress.
    5X5 136kg. PB upp 10kg. :)

Vad är det för magövningar du kör? Benlyft och situps?

Mark och böj belastar den djupa bålmuskulaturen riktigt bra. Men jag hade nog lagt in någon övning för de yttre bålmusklerna vars huvuduppgift inte är att stabilisera utan snarare skapa en rörelsen. Där har vi raka och sneda magmusklerna t.ex.

Så kör lite situps med en boll kastad mot dig eller kastad mot en vägg som du sedan tar emot på tillbakavägen, samt t.ex joysticken (rotation med stång)!

Jag själv gillar övningar med bollar då det dels hjälper till med en snabb och explosiv aktivering utav den djupa bålmuskulaturen samtidigt som de yttre magmusklerna får jobba :) En skön mix, samma sak gäller ju för t.ex situps på boll osv även om det inte alls är samma intensitet och explosivitet inblandat där.

Jag skulle ha skitit i det totalt och låtit böj och mark göra jobbet.

Har inte kört mage på åratal och enligt min mening så behövs det inte.

Edit: Ocn benlyft och situps? Ska man nu nödvändigtvis köra mage så kan man åtminstone välja bättre övningar än dessa två. Crunches, plankan eller liknande.

Anledningen till att jag frågar är att efter ha sett en tråd om slitaget på diskarna vid situps. Plus att stabiliteten i bålen känns som det löser sig med just mark och böj. Möjligen då att man lägger in plankan eventuellt. Men jag funderar fortfarande. Känns som mina situps inte gör så stor skillnad egentligen. Mer att man gör dom för att ”man ska göra situps”. Förstår ni hur jag tänker?

Nykropp wrote:
    Anledningen till att jag frågar är att efter ha sett en tråd om slitaget på diskarna vid situps. Plus att stabiliteten i bålen känns som det löser sig med just mark och böj. Möjligen då att man lägger in plankan eventuellt. Men jag funderar fortfarande. Känns som mina situps inte gör så stor skillnad egentligen. Mer att man gör dom för att ”man ska göra situps”. Förstår ni hur jag tänker?

Och det är verkligen situps du gör, inte crunches? Det vore inte första gången någon blandade ihop de där två övningarna så jag måste fråga.

Jag förstår dig precis. Jag vidhåller att jag tror att knäböj/mark tar hand om all magträning man någonsin kan behöva. Om nu anekdoter räknas som bevisbörda överhuvudtaget så är det väl bara att ta en titt på en viss Martin Berkhan som mig veterligt inte kört mage på åratal. En starkare och mer välutvecklad mage är svårt att tänka sig.

[http://traningslara.se/situps-for-att-trana-magstyrka/] – Sit-ups verkar inte vara någon höjdare om man ska träna upp magstyrkan.

Jag rekommenderar dragonflies, plankan och kabelcrunches om du ska komplettera med något till marklyften och knäböjen.:)

Dragonflags och muslimen kan jag hålla med om. Dock är det inte många som klarar av att utföra dragonflags ordentligt. Det är en riktigt tung övning.

Håller med. Med en bra grund av en massa marklyft och knäböj så ska man nog klara det så småningom.

Då kör vi på igen. Dagens pass var överkropp men jag bytte ut skivstångsrodd mot marklyft sumostyle. Ville testa denna variant och jag kan väl säga att det var lite bambi på hal is. Började på 70kg men ökade sedan till 90 i alla fall. Bifogar ett filmklipp så jag kanske kan få lite kritik på tekniken.

Baksida axlar utgick idag för tiden räckte inte till. :(

Dagens pass.

Lutande hantelpress. Skulle köra 17,5kg som jag gjorde förra veckan men det var helt omöjligt att få upp dom!! Vet i sjutton vad som hade hänt. Så jag började med några set 15kg och fick i alla fall till 2 set med 17,5kg på slutet.

3X5 15kg.
    2X5 17,5kg.

Marklyft Sumo.
    1X5 70kg.
    4X5 90kg.
    Denna övningen lär kännas i morgon kan jag säga, gillade det starkt! Bra kontakt i hela kroppen, bättre än vanligt marklyft. Hoppas dom skall hjälpa varandra.

Skivstångscurl.
    5X5 28,5kg.

Triceps puschdown.
    5X5 45kg.

Sedan var passet slut. Här kommer filmen med 1X5 marklyft sumo. Det är set 4 av 5.

[youtube=jQMPi34Y_eM]

Dagens träning var underkopp.
    Blev en ganska omotiverad träning av någon anledning, har kanske för mycket funderingar i huvudet nu. Men den blev av i alla fall.

Hacksquat.
    1X5 60kg.
    4X5 70kg.

Liggande lårcurl.
    5X5 54,5kg.

Stående vadpress.
    5X5 136kg.

Det var det jag fick gjort idag. Nu väntar helgen med fightingala i Göteborg med Broder i morgon. Just nu har jag startat upp min webergrill och fyllt den med ca 2kg revbenspjäll modell tjocka. Dom skall få ligga där och gotta sig i ca 4 timmar med rökspån hade jag tänkt. Så klockan 18.00 ikväll blir det köttfrossa! :D

Hoppas alla får en riktigt grym helg!

Känner du av gårdagens sumo nu då? ;)

Fan 2kg revbensspjäll låter som något jag hade klarat av ikväll om du bett mig äta upp det….. :P

Tommy Ivarsson wrote:
    Känner du av gårdagens sumo nu då? ;)

Fan 2kg revbensspjäll låter som något jag hade klarat av ikväll om du bett mig äta upp det….. :P

Jodå, det känns. Kan nog varit därför jag kände mig så matt i benen idag. Har en jävla träningsvärk i benen. :)

Tur att jag inte kommer be dig äta det då. För jag kommer nog själv sätta i mig ca 1kg och familjen resten. Serveras med bakpotatis och västkustsallad. ;)

Underbar rubrik på bloggen: ”Ben och underkropp” Jepp, förutom benen finns det ju en jävla massa underkropp, liksom. :D

Sorry, menar inget illa här men det såg jävligt kul ut bara.

Jon Larsson wrote:
    Underbar rubrik på bloggen: ”Ben och underkropp” Jepp, förutom benen finns det ju en jävla massa underkropp, liksom. :D

Sorry, menar inget illa här men det såg jävligt kul ut bara.

Skit ner dig! :D

Viewing 15 posts - 646 through 660 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.