Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 maj, 2011 at 16:29 #278389Anonym anvandareMember
Mot halsen kör jag inte. Har väl ingen dödslängtan heller.
11 maj, 2011 at 07:54 #278390Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Mot halsen kör jag inte. Har väl ingen dödslängtan heller.Näe, det tror jag inte heller. Menade mer generellt.
12 maj, 2011 at 12:56 #278391Anonym anvandareMemberFy fan vilken jävla skitstart på morgonen! Kom hem sent igår efter kundbesök och kom i säng strax efter 00 inatt. Vid 4 i morse tyckte min lilla son att han skulle vakna och skrika lite. Upp och byta blöja och försöka få honom att somna om. Sedan när det var klart så somnade jag om själv i några timmar. Men jag är extremt känslig när det gäller min sömn. Blir jag väckt så rubbas hela jävla dagen efter oftast.
Hade glömt att köpa ordentlig frukost så det blev kolhydratladdad med vitt bröd och ägg. Fördelen med det var väl att jag fick en jävla trycka under träningen möjligen. Blodådror jag inte visste fanns visade sig.
Men för övrigt var det bara jävligt tungt och omotiverat trots att jag försökte tagga mig själv. Kroppen var helt enkelt trött och slut.
Har kommit till beslut att införa dom stora 3 under veckan 2 ggr. Med andra ord kommer Bänkpress göras på måndag samt torsdag. Marklyft på måndag samt torsdag där torsdagens marklyft blir sumo. Knäböj på tisdag och fredag.
Anledningen till detta är att jag tror att skall man bli bra på en övning så räcker inte 1 gång i veckan. Den måste nötas tätare intervaller. Så lutande hantelpress och hack squat får vika undan för basövningar istället. Känns som ett bra beslut.
Här kommer dagens träning.
Bänkpress.
5X5 45kg. Kändes som 300kg i armarna.Marklyft sumo.
5X5 90kg. Andra gången jag provar detta så fortfarande lite svajig i övningen. Men skall öka snart.Skivstångscurl.
5X5 28,5kg.Triceps puschdown.
5X5 45kg.Baksidan axlarna med hantel.
5X5 8kg.Det var dagens träning.
Bifogar 2 bilder på armarna efter träning.
[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/20110512-125352.jpg][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/20110512-125410.jpg]
12 maj, 2011 at 13:02 #278392Anonym anvandareMemberQuote:. Så lutande hantelpress och hack squat får vika undan för basövningar istället. Känns som ett bra beslut.Klockrent beslut. De övningar du nämner här ovan är rena tramset jämfört med de riktiga övningarna.
Mycket bra. I love it.
12 maj, 2011 at 13:08 #278393Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Möjligt, dock är jag nästan helt säker på att det är högre skaderisk om du inte går ner hela vägen pga kommande framåtroterade axlar som i sin tur påfrestar en del muskler kring skulderbladen.Muskler bör alltid få jobba i hela sin rörelsebana vilket samtidigt ser till att du slipper stretcha bröstmusklerna
Vinklar du in armbågarna lite mot kroppen samt drar ihop skulderbladen och suger ner axlarna så är axlarna så gott som urkopplade.
Måste bara tacka för tipset! Testade igår o kändes helt annorlunda, inga känningar i axeln. Cheers!
Och alltid kul att följa dina framgångar Nykropp, fina resultat på armarna!
Kör hårt :emo-thumb13 maj, 2011 at 00:28 #278394Anonym anvandareMemberTack!
Nu fick jag dock mothugg på kollo att det kanske var för hårt för kroppen att köra basövningar så tätt. Vad tror ni om det? Är det för jobbigt att köra bänk och mark måndag och torsdag. Samt knäböj tisdag och fredag? Eller är det bara att ösa på och se hur det känns? Det är ju övningar som tar på hela kroppen i många fall. Men jag har ju en hel ren vilodag mellan samt 2 dagar totalt mellan jag kör samma övningar.13 maj, 2011 at 07:13 #278395Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Tack!
Nu fick jag dock mothugg på kollo att det kanske var för hårt för kroppen att köra basövningar så tätt. Vad tror ni om det? Är det för jobbigt att köra bänk och mark måndag och torsdag. Samt knäböj tisdag och fredag? Eller är det bara att ösa på och se hur det känns? Det är ju övningar som tar på hela kroppen i många fall. Men jag har ju en hel ren vilodag mellan samt 2 dagar totalt mellan jag kör samma övningar.Du får så klart skära ner på intensiteten rejält om du ska köra så ofta. Jag tog för givet att du betraktade detta som teknikträning för att få in flowet i övningarna, inte att du ska köra till failure flera gånger i veckan.
Ju högre intensitet=>desto längre vila.
Du får helt enkelt hålla igen, annars kommer du inte att hålla. Du får lämna utrymme för några reps i varje set och vara aktsam på hur du känner dig.
Som en parantes kan jag ju nämna att när jag körde Breathing squats som mest seriöst så körde jag 1 set var tionde dag på grund av den höga intensiteten.
13 maj, 2011 at 08:15 #278396Anonym anvandareMemberJo givetvis skall jag inte köra till fail. Men det gör jag ju aldrig. Ser ju alltid till att jag inte har mer vikt än att jag klarar 5×5.
13 maj, 2011 at 08:37 #278397Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Jo givetvis skall jag inte köra till fail. Men det gör jag ju aldrig. Ser ju alltid till att jag inte har mer vikt än att jag klarar 5×5.Du får vara aktsam på hur du känner dig och justera om behov uppstår, bara. Basövningar sliter på både kropp och CNS men är det teknikträning och låg intensitet så borde det inte vara någon omöjlighet.
Jag förstår oron hos koloiterna, dock.
13 maj, 2011 at 08:38 #278398Anonym anvandareMemberJo jag får ju lyssna på kroppen, lär ju märkas rätt snabbt om man blir för sliten.
13 maj, 2011 at 08:42 #278399Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Jo givetvis skall jag inte köra till fail. Men det gör jag ju aldrig. Ser ju alltid till att jag inte har mer vikt än att jag klarar 5×5.Du får vara aktsam på hur du känner dig och justera om behov uppstår, bara. Basövningar sliter på både kropp och CNS men är det teknikträning och låg intensitet så borde det inte vara någon omöjlighet.
Jag förstår oron hos koloiterna, dock.
13 maj, 2011 at 09:35 #278400Anonym anvandareMemberIntressant detta, Jon och Nykropp. Precis mina egna funderingar sen ett tag tillbaka. Basövningarna tar! Känner det fysiskt och mentalt. Endorfinkick och dåsighet samtidigt. Och hur ofta kan man köra mark och knäböj om man verkligen har intensitet? Återkommer när jag har det slutliga svaret!
13 maj, 2011 at 09:58 #278401Anonym anvandareMemberPersonligen så kör jag inte ens marklyft och knäböj samma vecka. Kan inte prestera max i någon av övningarna då. Men jag går ju failure i mina tyngsta arbetsset och intensiteten är skyhög samtidigt som träningsvärken hänger i en 4-6 dagar efteråt
13 maj, 2011 at 10:04 #278402Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Personligen så kör jag inte ens marklyft och knäböj samma vecka. Kan inte prestera max i någon av övningarna då. Men jag går ju failure i mina tyngsta arbetsset och intensiteten är skyhög samtidigt som träningsvärken hänger i en 4-6 dagar efteråtJag har liknande erfarenheter. När jag kört som hårdast i nämnda övningar har jag fått överge veckotänkandet och istället köra igenom hela kroppen på 8-10 dagar.
13 maj, 2011 at 15:30 #278403Anonym anvandareMemberDagens träning blev inställd. Jag hade 10000 saker som jag var tvungen att fixa efter att hemmet släpade på grund av mycket jobb det senaste. Men jag fick mig en tur in till gbg och handlade på mig lite whey och omega 3 i alla fall på butiken nummer ett mmsports.
Så nu har jag lite nya smaker att testa.
Köpte alomond, min choklad och vanilj.Hoppas ni alla får en riktigt toppenhelg!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.