Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 706 through 720 (of 894 total)
  • Author

Tackar HeAn!

Gårdagens träning blev inställd för vi hade möte med ny snickare på jobbet. Så förmiddagen gick åt till detta.

Nu är det helg och jag önskar alla en riktigt trevlig helg!

Grymt bra jobbat angående din träning samt viktminskningen:emo-thumb

mvh Panos:)

Tack så hemskt mycket Panos!

När jag vaknade i morse så insåg jag att jag hade min ryggsäck med gymkortet kvar i den bil som frugan körde till jobbet. Så när jag gick upp var jag inställd på att det blir inget gymmande på morgonen idag. Men döm om min förvåning när jag kommer ut ur sovrummet och min ryggsäck står vid dörren. Har jag den bästa frugan eller vadå! :)

Så det bar av till gymmet som planerat!

Dagens pass såg ut som följer.

Bänkpress.
    5X5 50kg. Fan det är tungt alltså! Orkar inte släppa stången hela vägen ner på bröstet vid alla reps. Men det går bättre och bättre.

Marklyft.
    1X5 100kg.
    4X5 105kg.
    Kändes jävligt bra idag. Men det var segt på sista set.

Chins med stödplattor.
    5X5 med 14 plattor stöd.

Stående militärpress.
    5X5 31kg.

Det var dagens träning och jag är glad att jag fick gjort den.
    Morgonens träning är inställd för då skall jag och få laserbehandling för min ljumske. Hoppas det skall fixa till den värk jag har i den.
    Den har ju fått vila en vecka nästan nu så det känns inte så mycket för tillfället. Men smärtan finns där då och då.

Dagens benträning blev inställd då jag hade en laserbehandling bokad för min ljumske. Skall ta det lugnt med benträningen i 2 veckor nu under behabdlingen så det blir lite discoträning nu. Hoppas detta löser sig nu.
    [img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/20110524-160836.jpg]

Ajdå. Hoppas det löser sig.

Funkar det att cykla? Borde rimligtvis inte slita på ljumskarna – samtidigt som det ger lite genomströmning?

Ja cykla fungerar nog. Men även marklyft funkar. Bara knäbör som ger smärta. Och sumodrag.

Woho! Idag blev det en riktigt bra dag på gymmet. Dedikerade den till bänkpress och hade gett mig fan på att jag skulle öka idag. Och tro på fasen jag fick upp 55kg! :D

Dagens pass såg ut såhär.

Bänkpress.
    1X2 50kg.
    1X3 50kg.
    1X3 50kg.
    1X1 55kg. PB!!!!
    1X1 55kg.
    1X1 55kg.
    1X2 50kg.
    1X2 50kg.

Kändes jävligt bra!

Skivstångscurl.
    2X5 31kg. PB ökning från 28,5 tidigare! :)
    1X3 31kg.
    2X5 31kg.
    Jädrigt gott att få öka där också äntligen!

Triceps pushdowns.
    4X5 45kg.
    1X9 45kg.
    Får nog lägga på en platta här nästa vecka.

Baksidan axlar med hantel.
    5X5 9kg. Ökning med 1kg. :)

En redigt skön träning och väldigt glad över ökningen i bänkpress. Känns som det kanske lönar sig att lägga den 2 ggr i veckan så man får kläm på skiten.
    Så här såg det ut.

Först 1X3 på 50kg. Tar gärna emot tekniktips.
    [youtube=y7kxCYRGkIE]

Sedan personbästa med 55kg!
    [youtube=ZIfCkDZkm4A]

Slutligen filmade jag även skivstångscurl för att se om jag svajar mycket men det ser väl rätt ok ut va?
    [youtube=Sg4APaUS7T4]

Det var allt för idag! *YAY*

Hittade just din blogg, wow!

Det finns stort utrymme för förbättringar vad gäller din bänkpressteknik, Dennis. Som det är just nu ser det inget vidare ut.

Börja jobba med tekniken nu och du trycker minst 90 kg före nyår. Jag vågar sätta väldigt mycket pengar på den saken.

Jag föreslår att du googlar, söker på forumet eller tar hjälp av Gober – han fick mycket hjälp för ett tag sedan när han hade lite av samma problem.

Annars, ett par saker i korthet:

* Benen. De är inte med i lyftet alls.

* Korsryggen är nästan krum, vilket hänger ihop med punkt 1.

* Bröstryggen. Den ska vara kontraherad. Skulderbladen skall pressas samman och det för oss vidare till nästa punkt:

* Brösta upp dig!

* Armbågarna. In med armbågarna närmare kroppen så att du får med triceps mer i lyftet. Som du kör nu så nästan ber du om axelskador längre fram, för att inte tala om hur svag man blir.

Sammantaget är hela kroppen alldeles för slapp. Det ser nästan håglöst ut och det är inte undra på att du inte får loss någon kraft ur kroppen. Det ska vara tryck ända ifrån hälarna och hela vägen upp till händerna. Håll hårt i stången. Kroppen ska fungera som en enhet. Ta i! Spänn hela kroppen!

Det finns otroligt mycket att skriva om det här men om du kan tänka dig att ta dig an bänkpressen på samma metodiska sätt som du behandlat marklyft och knäböj så är jag fullständigt övertygad om att du kommer att bli grym i bänken inom en snar framtid. Du kommer att häpna över skillnaden, tro mig.

Hmm. Får nog forska lite i detta. Bra att man kan lägga upp filmer för kritik här. :)

Nykropp wrote:
    Hmm. Får nog forska lite i detta. Bra att man kan lägga upp filmer för kritik här. :)

Ja, det finns mycket bra info här på brädan. :)

Angående din bloggpost:

Jepp, det går att gå ner i vikt utan att vara hungrig. (Ledtråd: DTD.)

Artikeln handlar definitivt om LCHF, det kan jag säga säkert utan att ha läst den.

Haha jo det misstänkte jag. Jag går ju själv ner utan att vara hungrig. Men alltid kul när pressen får det till en sensation för 100 gången. ;)

Ja, det här med teknik är riktigt lurigt. Man kan ju tycka att bänkpress rimligtvis inte kan vara mer komplicerat än att ”föra stången nedåt – och pressa uppåt” – men det är det.

Jag kände själv att axlarna tog onödigt med stryk för en tid sedan, och jag fick lite obehagskänslor i vänster axel, och jag började av någon anledning laborera med greppvidden. Efter ett par försöksomgångar började det falla sig mer naturligt med ett smalare grepp, som per automatik innebar att man drog in armbågarna, och jag kände att jag började pressa med hela kroppen. Viktmässigt gjorde det (på min låga nivå) ingen skillnad – men jag känner tydligt att det är ett mycket mer solitt fundament.

Något helt annat – en intressant artikel för oss som letar efter optimalt set/reps förhållande:

[http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/why_bodybuilders_are_more_jacked_than_powerlifters]

Ja jag kämpar på DonTom. Har fått en del bra tips. Men sedan skall dom ju omvandlas till teknik som fungerar och som jag klarar också. :)
    Det viktiga är väl egentligen att inte börja köra fel teknik och kompensera när det blir tyngre. Man kommer ju undan med en del brister vid låga bänkvikter. Men när det ligger 100-120kg på stången så får man nog fan se till att ha koll på pinalerna! :D

Fredagens träning uteblev eftersom vi var på resande fot hela helgen och åkte tidigt i fredags.

Men måndagens träning bjöd på en RIKTIGT bra träning!
    Kör vidare med min bänkpress och ibland får jag till det och ibland går det åt helvete. Men sakta men säkert så smyger sig tekniken på mig. Så förhoppningsvis sitter det snart.

Bänkpress.
    1X3 50kg.
    1X4 50kg.
    1X4 50kg.
    1X3 50kg.
    1X3 50kg.

Marklyft.
    2X5 100kg.
    1X5 105kg.
    1X3 110kg. FY FAN VA GÖTT! PB DÄR!
    1X2 110kg. Sedan var jag helt slut! Men fan va gött att dra en 3a och 2a på 110kg som jag knappt orkade lyfta för några månader sedan. Och detta sist i mina set också!

Chins uteblev på grund av tidsbrist för marken tog upp lite väl lång tid.

Stående militärpress.
    5X5 31kg.

Det var dagens träning. Så jävla nöjd med mina 2 set med 110kg!

Lite tankar för övrigt:
    Nu har jag ju snart kört på i 10 månader. Det känns rätt overkligt. Men något som är väldigt verkligt är hur det ser ut i spegeln. Jag har ju tappat ca 30kg och inser att det är fan inte mycket massa under allt fett. Jag har verkligen varit i extremt dålig form när jag startade. Ett under att jag kunde röra mig över huvud taget. Jag kommer nog inte riktigt nå fram till det mål jag har satt i mitt huvud på 2 resterande månader. Men jag kommer ha lyckats med att förbättra min hälsa helt sjukt mycket.

Det känns så jävla skönt! :)

Viewing 15 posts - 706 through 720 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.