Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 721 through 735 (of 894 total)
  • Author

Bra jobbat!

Nykropp wrote:
    Marklyft.
    2X5 100kg.
    1X5 105kg.
    1X3 110kg. FY FAN VA GÖTT! PB DÄR!
    1X2 110kg. Sedan var jag helt slut! Men fan va gött att dra en 3a och 2a på 110kg som jag knappt orkade lyfta för några månader sedan. Och detta sist i mina set också!

Grattis! bra jobbat!

Bra jobbat NK :D

Kan bara hålla med övriga nördar här ovanför! Bra jobbat och grattis till PB :up:

Sköter du träning + kost under sommaren också (vilket jag räknar med) så kommer det här bli grymt!

Tackar alla!
    Jodå träningen kommer allt flyta på som vanligt. Kosten borde inte heller vara några problem. Men jag tror inte jag kommer ligga på minus, eventuellt balans lite längre fram. Men som sagt, jag har ingen brådska. För mig handlar det mer om att må bra. Det gör jag verkligen nu, bättre och bättre blir det hela tiden! :)

Dagens invägning. Mer data kommer senare idag. Upp 1kg från förra månaden. Det var då fan! :D

[youtube=4J3vuXoKJo8]

[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/vag110531.jpg]Tiden fullkomligt rusar här! Det har redan gått 10 månader sedan jag började träna. Snart har jag tränat i ett helt år! Det känns rätt sjukt faktiskt men samtidigt väldigt roligt.

Maj bjöd på en del rätt sköna ökningar i dom övningar jag kör och avslutades med att jag faktiskt lyckades dra en 3 samt 2 rep på 110kg marklyft. Kändes riktigt jävla bra kan jag säga! Speciellt med tanke på att jag knappt fick upp den vikten för några månader sedan. Det är skönt att se en positiv utveckling.

På den tråkiga sidan så är min höger ljumske fortfarande inte bra. Jag har dragit ner på benträningen tills jag fått utrett vad som är fel med den. Har ett besök bokat hos en osteopat den 14/6. Hoppas han skall kunna lägga saker till rätta så jag slipper smärtan.

Grillsäsongen har också kommit igång ordentligt och det märks väl säkert på min blogg om inte annat. Får mycket rolig feedback från er som besöker mig och det är alltid kul.

Vad gäller vikten så är det på vägen upp 1kg denna månaden. Men det är nog snarare så att jag har legat still. Som tur är stirrar jag mig inte blind på vågen utan det är hur jag känner mig i kroppen som är det viktiga. Där känns det bra! Jag har energi och kraft att göra det jag vill och det betyder mer än vad vågen visar.

Men jag fortsätter i samma stil och så får vi se vad som händer viktmässigt. Men jag gissar att en 5-10kg ner till lär jag nog behöva innan midjan börjar se ut som den skall enligt min tankebild.

Här kommer månadens mått.
    Jag försöker mäta så nära samma ställe jag kan varje månad. Men lite skillnad blir det ju alltid. Så se dessa mått mer som ett riktmärke än ett exakt märke.

Bröst 111 cm. +1cm
    Midja 107 cm. -1cm
    Lår 63 cm. +5 cm?!
    Vader 42 cm. +1cm
    Biceps 35 cm. 0cm Händer fan inget där!!!
    Stuss 108 cm. -1cm

Nu följer dom nya bilderna kontra bilderna som togs för 1 månad sedan. Om du vill se dom första bilderna från starten så får jag hänvisa till det första inlägget under före och efter kategorin.

Bilden till vänster är från 29 April och bilden till höger är från 31 Maj.[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/04/framifran110429.jpg][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/framifran110531.jpg]För att se alla bilder så hänvisar jag till mitt blogginlägg[http://nykropp.se/2011/05/31/samanfattning-av-tionde-manadens-traning/ här].
    Träningen ser ut som följer. Antalet kg på övningarna är dom jag har när maj är slut.

Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 5 set, 5 reps 50 kg. +5kg. Har tagit 55kg som mest nu.
    Marklyft, 5 set, 5 reps 105kg. +5kg. Reppat på 110kg också.
    Chins, 5 set, 5 reps 14 plattor stöd. -+0 platta som stöd.
    Stående Militärpressar, 5 set, 5 reps 31kg. +-0kg.

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 5 set, 5 reps 50kg. +-0kg Måste få fixat smärtan i ljumsken innan jag kör vidare här.
    Benpress, 5 set, 5 reps 180kg. +10kg.
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps 10kg hantel. +-0kg. Denna övningar har utgått.
    Stående vadpress, 5 set, 5 reps 136kg. +10kg. Finns mer att hämta, men mina axlar dör av stången. :)

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande hantelpress, 5 set, 5 reps 17,5kg. +-0kg. Har bytt denna mot bänkpress.
    Skivstångsrodd, 5 set, 5 reps 40kg. +1,5kg. Denna har jag ersatt med marklyft sumostil. Inte dragit mer än 90kg där än.
    Skivstångscurl, 5 set, 5 reps 31kg. +2,5kg.
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 5 set 45kg. +-0kg.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps 9kg hantlar. +1kg.

Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 5 set, 5 reps 70kg. +0kg. Denna kommer ersättas med knäböj när jag startar ben igen.
    Liggande lårcurl, 5 set, 5 reps 54,4kg. +0kg.
    Liggande benlyft med hantel, 5 set, 5 reps 7kg hantel. +-0kg. Denna övning har utgått.
    Sittande vadpress, 5 set, 5 reps @ 8RM 121,5kg. +-0kg. Har bytts till stående vadpress.

Detta var Maj månad. Nu är sommaren på gång ordentligt! Jag har nog aldrig mått bättre, ja om man bortser från min ljumske då. Men den hoppas jag få fixat snart så jag är i toppform!

Kom ihåg, det är aldrig för sent för att börja träna!

Riktigt inspirerande och rolig läsning här :up:

Underbart att höra att du inte stirrar dig blind på vågen bara, gå efter spegel och egen känsla :)

+5cm över låret va ganska extremt i jämförelse med alla andra mått, har du någon teori om varför det ökat så mycket just där?

Vågen får säga vad fan den vill – det syns ändå att det går åt rätt håll på bilderna. Snyggt, Dennis. :)

Och släng upp receptet på cornbread, ffs. :D Såg sjukt gott ut.

Tommy Ivarsson wrote:
    Riktigt inspirerande och rolig läsning här :up:

Underbart att höra att du inte stirrar dig blind på vågen bara, gå efter spegel och egen känsla :)

+5cm över låret va ganska extremt i jämförelse med alla andra mått, har du någon teori om varför det ökat så mycket just där?

Jag vet faktiskt inte varför det var 5cm upp där. Det kan ju ha att köra med att jag ökat rätt bra i benpress osv. Men 5cm är ganska extremt på en månad så det troliga är att jag mätt lite högre upp på låret än jag brukar. Men det kändes som det var på samma ställe jag brukar mäta rakt över lårmuskeln. Men som sagt, måtten är ju bara en fingervisning. Eftersom jag inte är proffsmätare. ;)

Jon Larsson wrote:
    Vågen får säga vad fan den vill – det syns ändå att det går åt rätt håll på bilderna. Snyggt, Dennis. :)

Och släng upp receptet på cornbread, ffs. :D Såg sjukt gott ut.

Yepp, vägen är bara en liten del i ekvationerna. :)

Just for jooobajby!
    [http://nykropp.se/2011/05/31/bakade-cornbread-idag/]

Ett tips vid mätningar är att utgå efter naturliga riktmärken (leverfläckar, ärr osv) även om de inte sitter där måttet är som störst. Då blir mätningarna mer exakta ;)

Nykropp wrote:
    Yepp, vägen är bara en liten del i ekvationerna. :)

Just for jooobajby!
    [http://nykropp.se/2011/05/31/bakade-cornbread-idag/]

Grymt! Skall provas å det snaraste. :)

Jon Larsson wrote:
    Grymt! Skall provas å det snaraste. :)

Återkom med betyg. :)
    Fan tror jag börjar bli förkyld. Men kör total förnekelse som vanligt. :)

Starkt jobbat Nykropp! Måtten är definitivt viktigare än vågen, skulle till och med vilja gå så långt som att rekommendera att du avskaffar vågen. Om du håller midjemåttet under kontroll och ökar i vikt, så lär du vara på (fortsatt) rätt väg.

Beträffande benen – mäter du båda och tar ett snitt? Annars skulle det kunna vara en bra kompromiss för att delvis eliminera risken för felmätningar.

Själv ångrar jag att jag inte har tagit några andra relevanta mått än midjan (och biceps)…..

Viewing 15 posts - 721 through 735 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.