Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 751 through 765 (of 894 total)
  • Author

Vad ligger kroppsvikten på i dagsläget?

Maod wrote:
    Vad ligger kroppsvikten på i dagsläget?

Vet inte riktigt. Väger mig ju en gång i månaden. Men tror jag ligger ganska still just nu.

Nykropp wrote:
    Idag blev det benträning så gott det gick. Fick hålla mig till maskinerna idag eftersom jag inte skulle fresta på ryggen något under resten av veckan.

Så jag körde ett högreps pass med ganska låga vikter. Det gjorde susen för jag höll fasen på att inte komma ner för trappan efter träningen! :D

Benpress:
    1X12 120kg.
    1X15 120kg.
    1X15 120kg.
    1X17 120kg.
    1X14 120kg.

Sittande benspark.
    5X10 58,5kg.

Sittande vadpress.
    5X10 113,5kg.

Det var dagens träning det. Morgonens träning blir inte av eftersom det är studiedag för fröknarna på dagis. Så det är barnpassning som gäller i morgon. :)

Bra krigat! Det är definitivt inte fel att blanda in lite högreps emellanåt – tycker personligen att det känns klockrent.

Undrar dock hur skonsamt benpress egentligen är för ryggen?

Känns det fortfarande lika bra, som efter besöket hos kiropraktorn? (är själv sugen på en liknande manöver, efter mitt ryggskott…..)

Inte långt kvar nu till 1 augusti, vad händer efteråt? :D Antar att du kommer att fortsätta träna, men med journalen tänkte jag.

Tack Don! Jo ryggen och framförallt ljumsken känns bra!
    Yaldish: Precis som du säger så kommer jag fortsätta träna på. Jag älskar detta nu och kommer fortsätta mot beach 2012. Jag har inte nått mitt mål än. Det som kommer hända är väl att jag kommer försöka ligga på kaloribalans fram tills nästa vår och bara försöka öka. Sedan köra ett sista ryck inför sommaren. För jag har tappat lite fokus nu. snart 11 månaders deff tar på krafterna och psyket. Men jag är grymt nöjd med det resultat jag nått första året.

Dagens träning var skittung! Inte viktmässigt, men psykiskt. Jag hör till den lyckligt lottade massan som drabbas av pollenallergi varje sommar. Denna tömmer min kropp på energi kan jag lova. Jag blir orkeslös och slapp. Men jag tog mig till gymmet i alla fall för att få gjort passet.

Bänkpress.
    1X4 50kg.
    1X4 50kg.
    1X4 50kg.
    1X4 50kg.
    1X3 50kg.
    Vissa set var 5 rep men inte rena rep ner till bröst, så då räknar jag dom inte.

Marklyft.
    5X5 100kg.
    Låga vikter men det fanns ingen tändning där idag, ingen vilja i kroppen eller ork. 100kg kändes som 120kg. Men jag tog mig genom en rak 5a i alla fall på 100kg.

Chins med stöd.
    5X5 14plattor som stöd.

Stående militärpress.
    5X5 31kg.

Det var skönt att få gjort passet i alla fall.

Nu till något roligare!
    Jag var ju hos Börje Andersson i Lerum förra tisdagen och fick min rygg knäckt på plats. Jag trodde inte det skulle gå så snabbt att återhämta sig. Jag är inte riktigt 100% i ljumsken än, men 80% i alla fall. Så nästa vecka borde den vara helt ok! Alla jävla månader jag kämpat med knäböj och inte kommit ner, på grund av smärtan givetvis! Så jävla störande. Detta har också inneburit att jag har kompenserat och flyttat vikt till vänsterbenen när jag kört mina knäböj.

Don: Boka tid hos börje säger jag, du kommer bli en ny jävla människa!

Hur som helst så kunde jag inte vänta tills i morgon med knäböj. Jag var tvungen att ge det ett försök idag med stången bara.

Så här såg det ut, jag kommer ner!!!
    Nu jävlar skall det böjas!
    [youtube=AxKBkopuvjA]

BÖJ DÅ!! BÖJ FÖR HELVETE SOM DET INTE FANNS NÅGON MORGONDAG![/b]

Nu är det slut på leken! Efter att ha gått en vecka då jag besökte Osteopaten i Lerum förra tisdagen så var det dags att testa knäböj idag. Jag hade lite ont i allra yttersta läget om jag verkligen pressade ut benet. Men vid dom vanliga böjen ingenting. Så jävla skönt!!!

Hela passet bestod av böj och det var som att börja om. Måste lita på mitt högra ben nu och få rätt balansen. Eftersom jag kämpat och kämpat med skadan så har jag tiltat vänster innan. Men skit i det nu, jag är på väg att bli smärtfri och dagens resultat hamnade på 70 fucking kg!! Inte helt ok djup men det kommer nu när jag kan börja nöta rörelsen. Började på 40kg och jobbade mig upp. Det finns jävligt mycket mer än 70kg och hämta, 80kg eller 90Kg borde inte vara några problem när jag får till balansen. Men vill att ryggen skall hänga med också. Tiltar framåt för jag har inte balans.

Dagens pass:
    Knäböj.
    2X5 40kg.
    1X1 40kg.
    1X1 50kg.
    1X1 50kg.
    1X1 60kg.
    1X1 60kg.
    1X1 60kg.
    1X1 60kg.
    1X1 70kg.
    1X1 70kg.
    1X5? 40kg.

Så såg dagens pass ut. Bifogar en försmak av 70kg fail och en lyckad. På Fail försökte jag räta upp kroppen och inte falla bakåt. Vart lite knepigt för mig då. :)

Nu när jag kollar på filmerna så inser jag att jag nog borde trycka fram armbågarna mer.

Det finns mycket att slipa på. Men fan va gött!!

Fail, försöker luta mig bakåt för att inte falla framåt. :)
    [youtube=zTuazfs4JRA]

70kg men inte djupt nog. Men heller ingen smärta i ljumsken! :)
    [youtube=mWffjP2RzTc]

FIFAN!

Gött att se! Tekniken vågar jag mig inte på att kommentera – den har jag ännu inte tillräcklig koll på…. Eller förresten – jag testade en grej som jag tror är rätt, och det är att ha stången lite längre ned på ryggen. Det bör motverka lite av tendensen jag tycker mig se, att du faller framåt med överkroppen. Har dock själv inte riktigt fått det att fungera, det kändes som att stången var på väg av ryggen – förmodligen en vanesak.

Tror det var här jag fick lite ledtrådar:
    [youtube=mC5-g1Ugmgc&feature]

Dags för en Squatutmaning? Mellanfet kontorsråtta vs. Nykropp?

Tycker du gör helt rätt i att lägga dig på balans/litet överskott och försöka bygga lite. 11 månader är ju helt sjukt lång tid, jag körde 6månader förra dieten men då hade jag paus på semester osv. Men det tar hårt på både kropp och psyke. Kommer bli en kick både för styrka och skallen att pausa dieten nu.

Don, jag är med vilken dag som helst! :D
    Governy Gober: Jo det börjar slita lite på psyket. Behöver slappna av lite även om inte för mycket så klart.

Dags för dagens träning. Dagen bjöd på överkropp.
    Testade marklyft sumo idag första gången skadefri. Kändes helt ok. Inga känningar i ljumsken och ganska bra kontakt i rumpa och ben. Men tekniken kan jag slipa på en hel del. Bifogar en film på hur 1X5 90kg såg ut.

Dagens pass.
    Bänkpress. Högrep med långsamma pressar för att känna efter och justera kroppen så axlarna kopplas ur så mycket som möjligt.

1X9 40kg.
    1X8 40kg.
    1X8 40kg.
    1X9 40kg.
    1X5 40kg.

Marklyft sumo.
    1X5 60kg.
    1X5 80kg.
    3X5 90kg.

[youtube=RNwVFOowLqQ]

Skivstångscurl.
    5X5 31kg.

Triceps puschdowns med rep! Ny övning med rep istället för stång, vilken jävla skillnad. Gick ner ordentligt i vikt till 25kg bara för att prova tekniken och körde så många rep jag kunde per gång. Brände som fan i triceps! :)
    1X10 25kg
    1X10 25kg
    1X10 25kg.
    1X9 25kg.
    1X8 25kg.
    Gillade repet mer än stång. Vet inte hur det står sig i just träningssyfte. Men kändes som en friare rörelse.

Det var det jag fick gjort idag. :)

Dagens träning kan vi sammanfatta i ett ord, skit.

Vaknade med hela näsan igenkorkad med snor. Allergin har varit för jävlig det senaste. Trots mediciner. Sedan har jag legat på något konstigt sätt eller bara sträckt mig på något sätt. Så jag hade och har en jävla värk i på höger sida av nacken.

Men till gymmet tog jag mig ändå i hopp om att det skulle släppa när jag väl kom dit. Det gjorde det inte så det vart några halvtama pressar och lite mark. Chins och militärpress var bara att glömma. Denna träningen lägger vi till arkivet längst ner i lådan.

Bänkpress.
    1X10 40kg.
    1X3 50kg.
    1X4 50kg.
    1X3 50kg.
    1X2 50kg.

Marklyft.
    1X5 90kg.
    1X5 100kg.
    1X4 100kg. Testade omvänt grepp med tummarna åt höger, tappade taget då.
    1X5 100kg.
    1X5 100kg.

Det var allt för idag.

Nykropp wrote:
    Marklyft.
    1X5 90kg.
    1X5 100kg.
    1X4 100kg. Testade omvänt grepp med tummarna åt höger, tappade taget då.
    1X5 100kg.
    1X5 100kg.

Det låter som att magnesium kan vara på sin plats?

alsy wrote:
    Det låter som att magnesium kan vara på sin plats?

Nej då inte alls. Det är bara att vi har 2 stänger på gymmet. En till bänken och en till racket. Den ena stången har skarpa mönster som knivar (aldrig problem att hålla fast) men den andra stången som jag fick ta idag har nästan inget mönster kvar. :)

Plus att jag kom på att jag alltid har kört tummarna åt vänster, så ville alternera. Så det var nog snarare ovanan som slog in.
    Plus att ork och allt annat var piss idag som det var.

Dagens träning var lite bättre än gårdagens. Jag hade bara tät näsa idag, ingen nackspärr tack och lov.

Dagens träning fokuserades helt på knäböj. Det är så jädra skönt att jag inte har ont i ljumsken längre. Helt bra där nu, sjukt. Men stel som en gammal tant är jag ändå märker jag nu. Men kör på så gott jag orkar. Hela passet knäböj som sagt och sedan hem för att göra sig i ordning för jobb.

Knäböj.
    3X5 40kg.
    2X3 50kg
    1X2 50kg.
    1X1 60kg. Filmad.

Är jag på rätt väg?
    [youtube=EO9nEV4a6wc]

1X1 60kg.

Du är helt klart på rätt väg. Det ser bättre ut än tidigare men du är farligt nära att vara inne och nosa på good morning-spåret. När du vänder ur hålet: Tryck. Fram. Höften.

(Spänn röven och powerjucka.)

Jon Larsson wrote:
    Du är helt klart på rätt väg. Det ser bättre ut än tidigare men du är farligt nära att vara inne och nosa på good morning-spåret. När du vänder ur hålet: Tryck. Fram. Höften.

(Spänn röven och powerjucka.)

Jo men det har nog med stelheten i ljumskarna att göra tror jag. Jag flyttade bak stången längre bak på skuldrorna idag för att inte få vikten för högt upp. Det kändes lite bättre.

Viewing 15 posts - 751 through 765 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.