Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 766 through 780 (of 894 total)
  • Author
    Nykropp wrote:
    Jo men det har nog med stelheten i ljumskarna att göra tror jag. Jag flyttade bak stången längre bak på skuldrorna idag för att inte få vikten för högt upp. Det kändes lite bättre.

Stretchar du något? Höftböjarna, gluteus, hamstrings och quadriceps (framsida lår) bör man vara hyfsat rörlig i om man vill kunna böja utan problem.

Jon Larsson wrote:
    Stretchar du något? Höftböjarna, gluteus, hamstrings och quadriceps (framsida lår) bör man vara hyfsat rörlig i om man vill kunna böja utan problem.

Jag har börjat med den nu efter smärtan är borta. Innan gjorde det bara jävligt ont.

Jag skulle vilja se hur brett isär du står med fötterna. Samt vinkeln på knäna och fötterna.

Maod wrote:
    Jag skulle vilja se hur brett isär du står med fötterna. Samt vinkeln på knäna och fötterna.

Skall se om jag kan filma framifrån nästa gång. :)

Angående din senaste bloggpost: Du har aldrig övervägt LCHF? :D

Dina preferenser skvallrar om att du formligen skulle älska det kostupplägget.

Jon Larsson wrote:
    Angående din senaste bloggpost: Du har aldrig övervägt LCHF? :D

Dina preferenser skvallrar om att du formligen skulle älska det kostupplägget.

…och appropå kostupplägg: Kommer du att lägga dig på underhåll nu eller kör du vidare tills i höst?

Sorry att jag inte skrivit uppdateringarna. Bonnajäveln här har slått gräset på ängarna i dagarna 4 nu och jag har legat i stort sett däckad i två dagar med allergi. Inte tränat vare sig igår eller idag.

Tog kort osv till månadsuppdateringen men har inte orkat lägga i ordning det än. Skall ha en megastor grillfest i morgon så all energi går till att städa och fixa med det, i små intervaller.

Jon fråga om kostupplägget. Jag kommer fortsätta som jag gör nu tror jag. Ligger på balans nu som det verkar. Vägde 99kg igår. Så står still. Men det känns skönt.

[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/vag110531.jpg]Så var det då månad 11 av 12 gjorda. Det känns faktiskt helt sjukt. Men det rullar på kan man väl säga. Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag slappnat av dom senaste 2 månaderna vad gäller kosten. Att köra deff så lång tid som jag har gjort tar till slut ut sin rätt på både psyke och kropp. Så jag har stannat av i viktminskningen och ligger även denna månad exakt som förra på 99kg.

Något som var kul denna månaden var att jag fick fixat min onda ljumske äntligen! Det roligaste var att det inte var en doktor som fixade den och inga mediciner heller. Det var en Ostiopat som rättade till min rygg och mitt bäcken och på 2 veckor så var smärtan nästan helt borta. Jag har lite kvar om jag verkligen trycker ut ljumskarna men inte alls på det sättet det varit innan.

Detta medförde också att jag ÄNTLIGEN har kunnat köra på med knäböj och fått ner djupet för första gången i mitt liv där. Vilket verkligen var en ny upplevelse. Det är till att börja om från början igen och helt enkelt nöta tekniken från början. Men det är en obeskrivlig känsla att äntligen slippa värken!

Måtten är faktiskt exakt som förra månaden. Så jag måste ha prickat kaloribalans på pricken. Varken upp eller ner i mått någonstans. Så det ser ut som följer.

Bröst 111 cm. +-0cm
    Midja 107 cm. +-0cm
    Lår 63 cm. +-0 cm?!
    Vader 42 cm. +-0cm
    Biceps 35 cm. +-0cm
    Stuss 108 cm. +-0cm

Nu följer dom nya bilderna kontra bilderna som togs för 1 månad sedan. Om du vill se dom första bilderna från starten så får jag hänvisa till det första inlägget under före och efter kategorin.

Bilden till vänster är från 31 Maj och bilden till höger är från 30 Juni.
    Vill du se alla bilder hänvisar jag till blogginlägg[http://nykropp.se/2011/06/30/samanfattning-av-elfte-manadens-traning/ här].

[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/bakifranflex110531.jpg][img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/07/bakifranflex110630.jpg]Dag 1 – överkropp, Tung Maximal Träning:
    Bänkpress, 5 set, 5 reps 50 kg.
    Marklyft, 5 set, 5 reps 105kg. Har dragit några rep på 110kg också.
    Chins, 5 set, 5 reps 14 plattor stöd. -+0 platta som stöd.
    Stående Militärpressar, 5 set, 5 reps 31kg. +-0kg.

Dag 2 – underkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Knäböj, 5 set, 5 reps 20kg. +-0kg Vi börjar från noll här nu eftersom jag nu kan göra dom ordentligt. Dom tidigare räknades inte!
    Benpress, 5 set, 5 reps 180kg. +-0kg.
    Crunches med vikt, 4 set, 10 reps 10kg hantel. +-0kg. Denna övningar har utgått.
    Stående vadpress, 5 set, 5 reps 146kg. +10kg. Börjar bli tungt för mina axlar.

Dag 4 – överkropp, Lätt Explosiv Träning:
    Lutande hantelpress, 5 set, 5 reps 17,5kg. +-0kg. Har bytt denna mot bänkpress.
    Skivstångsrodd, 5 set, 5 reps 40kg. +1,5kg. Denna har jag ersatt med marklyft sumostil. Inte dragit mer än 90kg där än.
    Skivstångscurl, 5 set, 5 reps 31kg. +2,5kg.
    Triceps pushdowns, smalt grepp, 5 set 45kg. +-0kg.
    Baksida axlar (valfri), 4 set, 10 reps 10kg hantlar. +1kg.

Dag 5 – underkropp, Tung Maximal Träning:
    Hack Squat, 5 set, 5 reps 70kg. +0kg. Denna kommer ersättas med knäböj när jag startar ben igen. Börjar denna månaden.
    Liggande lårcurl, 5 set, 5 reps 54,4kg. +0kg.
    Liggande benlyft med hantel, 5 set, 5 reps 7kg hantel. +-0kg. Denna övning har utgått.
    Sittande vadpress, 5 set, 5 reps @ 8RM 121,5kg. +-0kg. Har bytts till stående vadpress.

Så ser det alltså ut när vi nu går in i den sista månaden under det första året av träning! Nu är det semester och jag skall försöka hålla koll på kosten. Men det är semester som sagt. Träning kommer det bli under semestern som vanligt.

Nu kör vi sista månaden, sedan börjar fas 2!!!

Gårdagens träning var den roligaste på länge. Jag hade bestämt träff med en kompis som jag inte träffat på år men som nu bor i göteborg. Han har styrketränat i många år och skulle hjälpa mig med tekniken.

Så jag åkte hem till honom först och blev där bjuden på en härlig pwo!

[img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/07/20110705-231158.jpg]Lax och en grymt god sallad.

Efter det bar det av till exhale i göteborg. Jag har aldrig varit där mmen jädrar vad hardcore det gymmet var![img=http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/07/20110705-231331.jpg]Sedan var det teknikträning. Fick mängder av bra tips och fick ändrat en hel del i mina positioner.

Bjuder på en film från mitt första försök till frontböj. Den övningen hjälpte mig att få ner rumpan och få bättre balans.

[youtube=MAcShzxvWQU]

Det var så kul och verkligen en omtändning att få träna med någon som har lite koll och kan se vad som kan förbättras.

Dagens träning var underkropp. Vilket egentligen var helt fel eftersom jag var helt slut i underkroppen efter gårdagens teknikpass på Exhale. Men jag tänkte att jag kör om ens bara med stången på knäböj. Så det fick bli bara stång idag. Jag var helt urvriden, men det var kul ändå.

Dagens pass.
    Knäböj:
    5X5 20kg.

Benpress:
    5X5 160kg.

Stående vadpress i smith.:
    5X5 136kg.

Det var det jag fick gjort idag. Filmade också ett böj framifrån för MAOD efterfrågade detta.

[youtube=GE6vvKvgZ7g]

Ser grymt mycket bättre ut nu Dennis! Kul att se att böjen nu tagit form! Bra djup och bra fokus på knäna som du trycker ut under rörelsen. Kanonjobb!

Ja det börjar väl arta sig :)
    Tänker du på att trycka ut knäna och ha samma vinkel som tårna?
    Knäna faller in lite grann efter vändningen, gjorde det mer i frontböjen.
    Sen faller du framåt litegrann med ryggen fortfarande…
    Bara fortsätta jobba med djupet och rörelsen.
    Sen står du väl kanske lite väl bredbent i vanliga böjen? Lite av en smaksak :)

Jo jag försöker tänka på att trycka ut knäna. Men i nuläget är det mest att jag är så jävla klen så du anar inte. Plus att nu kommer jag äntligen ner och upp utan att det gör ont. Så nu handlar det bara om att hitta stabilitet och balans i rörelsen. Kan väl egentligen säga att måndagen och tisdagen var första gången jag fick till riktiga böjar trots att jag kämpat så länge med smärta.

Det känns idag i rumpa, baksida lår och ljumskar kan jag lova, and I love it! :)

Du börjar få lite defination runt axlarna också ser det ut om :)

Maod wrote:
    Du börjar få lite defination runt axlarna också ser det ut om :)

Ja kanske. Själv tycker jag fan det inte händer något alls på min underutvecklade överkropp. Lär få kämpa för att få ordning på den. :)

Viewing 15 posts - 766 through 780 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.