Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 781 through 795 (of 894 total)
  • Author

Ser bra ut med böjen. Lite väl bred fotställning men funkar det för dig så kör på. Lätt hänt att knäna faller inåt när man står såpass brett men har du koll på det så kör på. Sumoböj har sina fördelar det med :)

Jag tycker fotställningen ser bra ut. Har kört på samma sätt själv det senaste året och så länge man har tårna vinklade utåt så borde det inte vara något problem med att knäna faller inåt.

Det tar sig, sa mordbrännaren. :)

Jon Larsson wrote:
    Jag tycker fotställningen ser bra ut. Har kört på samma sätt själv det senaste året och så länge man har tårna vinklade utåt så borde det inte vara något problem med att knäna faller inåt.

Det tar sig, sa mordbrännaren. :)

Snarare tvärtom, ju mer du vinklar ut tårna desto större krav på rörlighet krävs det för att få knäna att löpa över tårna. Testa själv att peka fötterna/tårna rätt fram och göra en knäböj. I det läget är det svårt att få knäna att falla in, men ju mer du roterar ut fötterna och därmed hela benen desto lättare att knäna faller inåt lite.

PERSONBÄSTA I MARKLYFT PÅ 125KG!! :D

Riktigt varmt idag i lokalen, helt sjukt varmt faktiskt. Men fick till ett helt ok pass även om det bara blev bänk och marklyft där jag kom upp 5kg sedan förra försöket ca 2 månader sedan då jag tog 120kg. Det gick ganska lätt att få loss det från marken och 130 är inte långt borta. Men jag hade kört rätt många set innan så ryggen orkade inte riktigt även om det inte kändes fel någonstans.

Bänkpress:
    3X5 40kg.
    2X5 45kg.
    Total fokus på den nya teknik jag fick lärt mig i måndags. Känns väldigt mycket bättre och mindre muskler är inkopplade precis som det skall vara. Men det är lite som att gå igen. :)

Marklyft:
    4X5 100kg.
    1X1 120kg.
    1X1 125kg. PERS!!! :)

[youtube=3rQWI_-OHK4]

Quote:
    PERSONBÄSTA I MARKLYFT PÅ 125KG!!

Grattis, nu är du bara 15 kg sämre än en kvinna på 60 kg som jag känner. :D (Min före detta träningspartner.)

Just kidding, ffs. Bra jobbat! :)

Jon Larsson wrote:
    Grattis, nu är du bara 15 kg sämre än en kvinna på 60 kg som jag känner. :D (Min före detta träningspartner.)

Just kidding, ffs. Bra jobbat! :)

Hahaha tack för den du! ;)

Läste först 60 år! :(

Kul var det i alla fall att öka lite. Hade man inte dött av värmeslag idag så kanske man dragit 130 också.

Tommy Ivarsson wrote:
    Snarare tvärtom, ju mer du vinklar ut tårna desto större krav på rörlighet krävs det för att få knäna att löpa över tårna. Testa själv att peka fötterna/tårna rätt fram och göra en knäböj. I det läget är det svårt att få knäna att falla in, men ju mer du roterar ut fötterna och därmed hela benen desto lättare att knäna faller inåt lite.

Nja, inte om man kör SL-stuket, vilket jag på något sätt automatiskt antog att han gjorde eftersom han stod på det sättet. Kör man mer konventionella böj, typ OL-stuket/ATG så skulle jag personligen inte ställa mig sådär brett överhuvudtaget, snarare axelbrett med tårna rakt fram.

Men om man kör hamstrings/gluteus-dominanta SL-böj så blir det ju lättare att aktivera nämnda muskler om fötterna pekar utåt och man anstränger sig för att trycka ut knäna för att så att säga öppna upp höften.

Skitsamma, jag trasslar in mig här. Jag är övertygad om att du förstår vad jag menar och antagligen är det så enkelt att vi helt enkelt snackar om två olika typer av böj.

Bra jobbat med 125kg. Nu blir jag stressad, själv har man fått börja om och stå och tramsa med småvikter.

Gober wrote:
    Bra jobbat med 125kg. Nu blir jag stressad, själv har man fått börja om och stå och tramsa med småvikter.

Vad har du dragit?

Nykropp wrote:
    Vad har du dragit?

130kg med kass teknik. Så det ska du kunna ta nästa pass. Sen får jag jaga dig istället.

Då skall jag prova det om 2 veckor. Min teknik lämnar väl också en del att önska. Men 125 var faktiskt inte så tungt som jag trodde. 120 går upp ganska lätt nu om man jämför med tidigare försök.

Men jag lyfter fortfarande väldigt mycket med rygg. Skall nöta tekniken med mindre vikter hade jag tänkt.

Nykropp wrote:

Jo men 125kg raka marklyft är ju bra :D

Gober wrote:
    Jo men 125kg raka marklyft är ju bra :D

Haha iofs! :whistle:

Gober wrote:

Inte bli stressad nu. ;) Du gör det ju för en god sak och dessutom är ditt tramsande med småvikter det som kommer att göra att 130 knappt kommer att vara uppvärmning framöver.8)

jadå, 150 ska upp inom snar framtid.

Viewing 15 posts - 781 through 795 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.