Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nykropp, från soffpotatis till vältränad. En journal från en total nybörjare.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 841 through 855 (of 894 total)
  • Author

Dagens träning var överkropp och jag var ganska sliten sedan i måndags så marklyftet fick utebli idag. Men fick till ett helt ok pass med bra pump i armarna trots att jag saknade lite gnista idag. Fick mig att fundera på om man skulle prova PWO. Men jag funderar ett tag till tror jag. ;)

Dagens bänkpress var ingen höjdare men jag lyckades hålla mig på 50kg i alla fall trots att jag var trött sedan måndagens pass.

Bänkpress.
    1X30 20kg. Uppvärmning.
    5X2 50kg.

Skivstångscurl.
    5X5 31kg. De sista 2 rep på sista set var fulcurl. :)

Triceps pushdown med smalt grepp.
    1X15 35kg.
    1X14 35kg.
    1X12 35kg
    1X14 35kg.
    1X10 35kg.

Baksida axlar.
    5X5 9kg hantel.

Det var dagens träning och det kändes helt ok även om jag saknade lite gnista idag. :)

Ny vecka och nya tag! Tränade i fredags också men glömde lägga upp det passet.

Så vi hoppar det och går direkt på dagens pass. :)

Fick till ett bra bänkpass idag. Inte hela vägen fram men ökade i reps i alla fall och fick mig 2X5 på 50kg. Har bara orkat 3 rep tidigare. Så det tar sig. :D

Bänkpress.
    2X5 50kg. PB.
    3X3 50kg.

Marklyft.
    1X5 100kg.
    1X1 120kg.
    Sedan gick luften ur mig. :(

Stående militärpress.
    5X5 30kg. Sänkte med 5kg för att ta mig genom ett helt set. Nästa vecka höjer vi 5kg igen. :)

Det var dagens pass. Inget höjdar pass men jag är väldigt nöjd att jag orkar mer i bänken faktiskt.

Har du satt upp några nya goa mål eller?

Gober wrote:
    Har du satt upp några nya goa mål eller?

Målet i nuläget är att träna vidare och bli starkare. Jag har inte satt något vikt mål direkt och kommer inte hålla så hård koll på vikten utan bara pumpa på och sedan starta en deff efter nyår tror jag. Jag hade ju tänkt bjuda mig själv på magrutor till nästa sommar. Det vore trevligt. Men nu vill jag bara bli starkare och starkare. Öka i alla övningar. :)

Låter som en bra plan det, ös på : )

Dagens träning var underkropp och jag hade lite blandade resultat. Jag håller på att få tokjuck på knäböj. Så nu börjar jag om från början och började idag med stången bara. Allt för att verkligen komma ner ordentligt i rörelsen. För jag har verkligen noll respons i musklerna i nedersta läget. Det finns verkligen ingenting där, som jag vore helt underutvecklad. Så nu har jag bestämt att köra 5X5 och sedan öka 5kg när jag fått till 5X5 på given vikt. Så idag klarade jag precis med nöd och näppe 20kg fullt djup på 5X5. Nästa gång lägger jag på 5kg till och kör det tills 5X5 sitter. Jag fattar inte varför jag inte har något krut i bottenläget. Frontböj går lite bättre än vanliga. Men va fan! Nåja nu har jag rantat om det så nu går vi vidare till dagens pass.

Knäböj.
    5X5 20kg.

Benpress.
    Här fick jag av någon anledning till ett riktigt skönt pass. Var längesedan jag lyckades bränna av så bra pressar.
    4X5 180kg.
    1X15 180kg.
    Var rätt spak efter sista set. :D

Stående vadpress i smith.
    5X5 176kg.
    Sköna vadpressar.

Det var dagens träning.

Just det! Fick frugan att prova på marklyft idag också. Fick det på film men hon var inte så glad till att lägga ut det. Men hon hade fin teknik i alla fall. Börjar på 40kg.

Ja du, det där (knäböjen) känner jag verkligen igen…..

Själv har jag bestämt mig för att:

1. Skita i vad det står på viktskivorna
    2. Fokusera på tekniken
    3. Ha tålamod

Vid det här laget har jag uteslutit magiska lösningar för denna problemövning – och lägger därför extra fokus på #3…….

Bra jobbat,å tränat!!!
    roligt att läsa att det går framåt!! samt det där med tålamod också,vilket de flesta yngre saknar.deras tidsram,typ,är tränat länge=1.5år,……………….lol.
    ja bara köra på då…….:up:

Tack så hemskt mycket! :)

Så var det överkroppen som skulle få sig en omgång. Jag har länge varit lite lat och inte fått tändning riktigt efter sommarens uppehåll. Men idag taggade jag upp mig och kände att nu måste det fan hända något! Hur jävla svårt skall det vara att göra en rak 5a på 50kg bänk?! Så jag eggade upp mig och satte press allt jag orkade. Det slutade med att 5X5 50kg äntligen satt! En lite oväntad vinst eftersom jag kände mig rätt sliten efter måndagens pass där jag kämpade som en gris och fick till 2X5 som mest. Resten 3repare. Men nu satt den! Fick också till en rep på 55kg vilket är nästa vikt jag höjer till på måndag. Riktigt skönt med lite tändning och att det händer något!

Körde också lätta marklyft (70kg) för att känna in tekniken. Så dessa kördes extremt långsamt för att känna efter om jag kunde få lite spänn i skinkorna. 70kg är inte mycket, men när man kör det långsamt blir det tungt ändå. :D

Resten av passet gick också bra och det lär kännas i morgon!

Bänkpress.

1X30 20kg uppvärming.
    5X5 50kg.
    1X1 55kg. Försmak på måndagens vikt.

Marklyft.
    5X5 70kg.

Skivstångscurl.
    5X5 31kg.

Triceps pushdown smalt grepp.
    5X10 40kg. Ökning med 5kg.

Det var dagens pass. Morgondagen ställs in för då skall jag ut i skogarna och plocka lingon och svamp. :)

Nykropp wrote:
    Det var dagens pass. Morgondagen ställs in för då skall jag ut i skogarna och plocka lingon och svamp. :)

Rätt tänkt. Man måste leva på riktigt också.

Men – varför hoppar du över 52,5kg, om du skall fortsätta med 5×5-upplägget? Även små ökningar räknas…..

DonTom wrote:
    Rätt tänkt. Man måste leva på riktigt också.

Men – varför hoppar du över 52,5kg, om du skall fortsätta med 5×5-upplägget? Även små ökningar räknas…..

Min plan är att öka 5kg varje gång jag klarar 5X5.

Så jag gissar att nästa veckas bänkpass kommer se ut.

5X3 55kg eller liknande beroende på hur mycket det lossnar. ;)

Nykropp wrote:
    Dagens träning var underkropp och jag hade lite blandade resultat. Jag håller på att få tokjuck på knäböj. Så nu börjar jag om från början och började idag med stången bara. Allt för att verkligen komma ner ordentligt i rörelsen. För jag har verkligen noll respons i musklerna i nedersta läget. Det finns verkligen ingenting där, som jag vore helt underutvecklad. Så nu har jag bestämt att köra 5X5 och sedan öka 5kg när jag fått till 5X5 på given vikt. Så idag klarade jag precis med nöd och näppe 20kg fullt djup på 5X5. Nästa gång lägger jag på 5kg till och kör det tills 5X5 sitter. Jag fattar inte varför jag inte har något krut i bottenläget. Frontböj går lite bättre än vanliga. Men va fan! Nåja nu har jag rantat om det så nu går vi vidare till dagens pass.

Knäböj.
    5X5 20kg.

Benpress.
    Här fick jag av någon anledning till ett riktigt skönt pass. Var längesedan jag lyckades bränna av så bra pressar.
    4X5 180kg.
    1X15 180kg.
    Var rätt spak efter sista set. :D

Stående vadpress i smith.
    5X5 176kg.
    Sköna vadpressar.

Det var dagens träning.

Just det! Fick frugan att prova på marklyft idag också. Fick det på film men hon var inte så glad till att lägga ut det. Men hon hade fin teknik i alla fall. Börjar på 40kg.

Klarar du inte mer än 20kg i knäböj? oavsett teknik borde du klara det utan några bekymmer… Orkar ryggen och magen med övningen? Ofta brister det i bålstyrka när det kommer till knäböj (om vi bortser från tekniska missar då).

storcc wrote:
    Klarar du inte mer än 20kg i knäböj? oavsett teknik borde du klara det utan några bekymmer… Orkar ryggen och magen med övningen? Ofta brister det i bålstyrka när det kommer till knäböj (om vi bortser från tekniska missar då).

Nej det är det som är problemet. Jag har verkligen noll kraft i bottenläget när jag går under 90 grader. Frontböj går lite bättre. Men även där är det runt 40kg som är max om jag skall ner och vända. Så jag får helt enklelt börja från noll nu och hitta kraften i bottenläget. Försöker jobba med riktigt låga mark nu. Alltså ner med rumpan för att försöka hitta kraften och spänningen i baksidan. Sedan är det nog en balans sak också. Men skam den som ger sig. :)

Nykropp wrote:
    Nej det är det som är problemet. Jag har verkligen noll kraft i bottenläget när jag går under 90 grader. Frontböj går lite bättre. Men även där är det runt 40kg som är max om jag skall ner och vända. Så jag får helt enklelt börja från noll nu och hitta kraften i bottenläget. Försöker jobba med riktigt låga mark nu. Alltså ner med rumpan för att försöka hitta kraften och spänningen i baksidan. Sedan är det nog en balans sak också. Men skam den som ger sig. :)

Bra att du fokuserar på tekniken. Djup böj är en väldigt effektiv övning. Jag har nyligen börjat med fulldjups böjar. Jag fick sänka vikten det dubbla jämfört med 90 graders böjar.

Det är i bottenläget som du säger där min kraft är hälften mot 90grader. Det kommer gynna marklyften sen när vikterna kommer.

Bara att kämpa på

Hence jo det är riktigt svagt i bottenläget. Skall man hitta någon ursäkt så är det nog att man som överviktig undviker den rörelsen. Man stödjer sig med händerna hela tiden när man reser sig osv. Helt enkelt undviker dom rörelser som är jobbiga. Men träning ger färdighet och som du är jag övertygad om att fulldjupsböjar ger bäst kraft i långa loppet. Även om det tar lite längre tid att få till styrkan och dom tunga vikterna. :)

Viewing 15 posts - 841 through 855 (of 894 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.