Öka 30kg i bänkpress

Home Forums Seriösa träningsjournaler Öka 30kg i bänkpress

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 65 total)
  • Author

Hej alla styrkelyftare!

Som rubriken säger är att jag ska öka i bänkpress från 100kg till 130-135kg på 4månader.

Så jag tänkte att jag ska lägga upp en journal eftersom 30 kg på 4månader är ju nästan drömm ökningar, men vi får se hur det går.

Stats
    Ålder: 16år
    Längd: 178cm
    Vikt 83kg

Vecka 1
    Bänkpress 4×5 85kg
    Bänkpress FU 4×5 80kg
    Smalbänk 4×5 70kg
    Tricepspress 3×5 40kg

😮

oj ursäkta! slängde upp den fel, det ska vara i journal, trodde jag var och skrev där.

flytta gärna =)

Det är trevligt att du satsar hårt på styrketräning.

Ditt mål är ganska högt satt. Om du är 16 år och klarar 100 kg i bänkpress just nu, med kroppsvikten drygt 80 kg, så är du ingen ren nybörjare. Du har alltså tränat en tid.

Allra först i början går man snabbast framåt. Därefter planas utvecklingskurvan ut, men kan ändå vara ganska uppåtriktad ett antal år. Det troliga är att utvecklingskurvan INTE är linjär, men ändå någorlunda jämn. Att utvecklingen skulle börja gå mycket snabbare helt plötsligt är osannolikt, om någon eller några faktorer inte ändras. Sådana faktorer kan vara ökad kroppsvikt, förbättrad kost (med tillåtna eller förbjudna hjälpmedel), ”förnyelse” (ny kunskap, mer målinriktning, ny omgivning etc).

Ett resultatmål ska (som jag tidigare skrivit) vara 1) tidsbundet, 2) (så) exakt (som möjligt), 3) högt, 4) realistiskt, 5) (helst) medvetandegjort och 6) mentalt accepterat. Det är iof helt fantastiskt om du VERKLIGEN mentalt accepterar en ökning på 30-35 kg på fyra månader. Men helt realistiskt verkar målet nog inte vara. Därför finns det risk för att du blir besviken.

Men vem vet, det kanske går. Det är bara för dig att bevisa att mitt resonemang är felaktigt.

Flyttad. Lycka till med bänkandet!

Det lär bli tufft, men jag gjorde mina största ökningar när jag själv satte höga mål. Har räknat ut att jag hittils under snart exakt 4 år har ökat i snitt 19 kg per år i bänken. Har inte kört bänk varje vecka under dessa 4 år men ändå.

30-35 kg på 4 månader lär bli tufft som sagt, men vem vet : )

Det är jäkligt kul med målmedveten träning, det är något jag borde gå tillbaks till känns det som…

Anyway, lycka till.

tack ska ni alla ha =) vi får se hur det kmr att gå , kmr att uppdatera när jag tex tränar rygg, biceps och sånt också, men det är bänken som gäller.
    Så kom in och kika om jag ökat=) kmr också lägga upp bilder på mig om nån vecka =)

Mån: Tung bänk
    Fre: Explosive bänk

Ska bli kul att se om du lyckas hoppas det.

joo vi får se =)
    bra att du hoppas iaf Ogge =)

Körde kondition träning idag
    Körde innebandy och basket i skolan 1timma och 20minuter.
    Sen gick man hem och käkade en massa, med mkt protein och kollisar=)

Torsdag: Rygg/biceps
    Latsdrag: 4×7 90-100kg slut redan hära =P
    Chins: 2xMAX
    Skivstångsrodd: 100kg 4×6-7
    Sittande kabeldrag: 3×8 okändvikt, runt 100kg kändes bra här i ryggen=)
    Hantelcurl sittande utan ryggstöd: . 4×12 25kg i varsin hantel.
    Kabelcurl: 52kg 3×8
    Underarmar med skivstång: 40kg 3×6 slut här med , och fick ont

Detta pass kändes iaf bra =)

imorgon blir det iaf bänkpress explosive =P nu

Härligt pass stark var du okså :)

Bänkpress+axlar
    Explosivebänkpress 5×4 55kg
    Hantelpress övrebröst 37,5kg i varsin hantel
    Militärpress 3×6 60kg
    Hantellyft åtsidan 17kg 3×7
    Knäböj Lätt ass to grass 4×5 90kg

Detta pass gick på 45min, skönt pass, fast jag körde så lite i så har jag jäv**** mycket träningsverk i ben.

Nu väntar jag till måndag för att köra i bänkpress =) då blire 87.5kg

Härligt pass .Stark i alla övningarna ju :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 65 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.