Omstart

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 601 total)
  • Author

Namn: Mattias Persson
    Född: 1986
    Bor: Östersund
    Yrke: Elektriker
    Längd: 167 cm
    Vikt vid omstart: 52,5 kg (!)
    Mål: Till en början; komma tillbaka till tidigare nivå.

Anledningen till att jag startar en journal:
    För att lätt kunna hålla reda på hur träningen går och vilka framsteg jag gör, samt att sporra mig själv ännu mer genom att få ned resultaten svart på vitt.

Bakgrund och anledning till titeln ”Omstart”:
    Jag har sedan gymnasiet styrketränat på en hobbynivå och var i påskas i min livs form. Jag kände mig stark, var deffad och vägde då 57-58 kg.
    Några träningsstats från den tiden:

• Marklyft: 6×6 120 kg
    • Bänkpress: 6×6 85 kg
    • Knäböj: 6×6 100 kg
    • Dips: 3×12 med 30 kg runt midjan
    • Bicepscurl med stång: 6×6 50 kg
    • Chinsrekord: 27 reps

Min avatar är från den tiden.

I maj drabbades jag dock av en inflammation i ett muskelfäste i min vänstra axel, vilket resulterade att jag knappt kunde styrketräna under sommaren. Det blev max ett benpass i veckan.
    I september åkte jag till Australien i en månad och då tänkte jag varken på kost och träning. Det blev för lite mat och en stor del av mitt kaloriintag var öl och goon.
    När jag kom hem från resan hade jag gått ned till min lägsta vikt sedan jag var 12-13 år, 52,5 kg, och kände mig både liten och svag.

Mitt projekt i vinter kommer vara att lägga på mig massa, och målet är att väga runt 60 kg till sommaren.

Jag har fortfarande ont i axeln vilket gör att jag knappt kan träna axlar och bröst.
    De axelövningar jag kommer köra är endast i rehabsyfte och den enda bröstövningen jag kan köra är cable cross.
    Jag kan inte heller köra alla biceps-, triceps- och ryggövningar som jag brukade köra. Således kommer fokuseringen att ligga på benträning och marklyft med kompletterande övningar av de andra muskelgrupperna. Det borde dock räcka för att lägga på mig lite muskler.

Till en början kommer jag testa ett rullande schema där jag varierar övningarna ofta:
    Dag 1: Ben och mage
    Dag 2: Biceps, triceps, bröstövningen, rehab axel.
    Dag 3: Vila
    Dag 4: Rygg med marklyft, bröstövningen, rehab axel.
    Dag 5: Vila

Om någon har bra tips eller idéer så får ni gärna dela med er!

Jag kom hem från Australien 2010-10-26.

Pass 1, 2010-10-27: Lätt helkroppspass

Pass 2: 2010-10-29: Halvkroppspass
    Rehab axel: Armbåge intill sidan med 90 graders vinkel, drag utåt.
    Marklyft: 6×6 100 kg, sista setet orkade jag dock bara 5 reps.
    Roddmaskin smalt grepp: 3×8 60 kg
    Bröst i cable cross: 6×8 30 kg
    Bicepsdrag med stång mot pannan: 6×6
    Tricepsdrag med rep, en arm åt gången: 6×6

Efter passet tog jag en proteindrink och åkte sedan hem och åt tacos av 500 gr nötfärs, ca 100 gr ost, creme fraiche, såser, grönsaker, bröd och skal. Spenderade resten av kvällen i paltkoma och tog en till proteindrink innan jag gick och la mig.

Tidigare har jag inte använt mig av kosttillskott men nu jävlar ska jag växa! Jag har köpt ~2,3 kg 100% Whey Gold Standard med smak av Strawberry/Banana och ska i dagarna beställa en till burk med smak av Rocky Road och en burk EAA-XX.

Benpass:

Benpress, brett mellan fötterna:
    150 kg x 5 set x 10 reps
    Benpress, smalt mellan fötterna:
    150 kg x 5 set x 10, 10, 8, 8, 7
    Vader i Benpress:
    150 kg x 4 set x 6-8 reps
    Benspark:
    40 kg x 5 set x 6-8 reps
    Sittande vadpress:
    40 kg x 6 set x 6-8 reps
    Baksida lår i sittande maskin
    4 set x 8 reps
    Situps hängandes i fötterna
    4 set x 6-8 reps
    Mage i rotationsmaskin
    4 set/vardera sida x 8 reps

Tid för passet: 60 minuter

Kommentar:
    Jag har sjukt mycket träningsvärk sen förra passet, framförallt i ländryggen men även i ben och vader.
    Det märks verkligen att jag blivit svagare i benen sen i våras. Det kommer nog vara väldigt tråkigt nästa benpass då jag ser hur mycket jag tappat i knäböj. :

Skyndade hem efter passet för att testa min nya matberedare. Gjorde en drink av 40 gr Whey Gold Standard Strawberry/Banana, 3 dl lättmjölk och en fryst banan. Milkshake för faen!
    Snart ska jag göra pizza! (skinka, bacon, ost, tonfisk mm)

Vad är det för nasty inflammation som sitter i så länge? är det en träningsrelaterad skada?

J.v.K wrote:
    Ska bli kul att följa dig :) alltid tyckt du verkar vara en ”kul snubbe” :up:

gillar även din smakblogg även om den uppdateras alldeles för sällan ;)

Kör hårt nu :up:

Kul att höra! :)

Hehe jo det har varit dåligt med uppdateringar den senaste tiden. Men jag har ju haft en reseblogg istället!

Ska bli kul att följa det här!

Kämpa på och ta igen det fölorade!

Gober wrote:
    Vad är det för nasty inflammation som sitter i så länge? är det en träningsrelaterad skada?

Jag vet faktiskt inte. Jag fick ont en gång när jag tränade, men dum och adrenalinpumpad som jag var så körde jag klart passet. Dagen efter kunde jag knappt röra armen. Nu är jag helt sned och vänstra axeln är drygt 5 cm högre än den högra.

Innan jag åkte till Australien var jag hos en kiropraktor två gånger. Hon knäckte ryggen, nacken, drog i armen och handen. Jag blev mycket bättre på de två behandlingarna. Jag ska nog återuppta behandlingarna, alternativt besöka en riktig doktor.
    Min företagsdoktor skrev ut antiinflammatorisk medicin till mig, men när jag läste informationen om medicinen såg jag att jag inte kan äta den pga en magsjukdom jag har. Pajasläkare. Det känns som att det ingår i hans arbetsuppgifter att fråga mig om jag har någon sjukdom eller äter någon medicin.

ralle12 wrote:
    Ska bli kul att följa det här!

Kämpa på och ta igen det fölorade!

Jag ska kämpa så hårt som min kropp tillåter! :up:

Här är dagens proteinrika middag. Tre pizzabitar och en pizza av ett stort tortillabröd. Jag ska säga att jag var aningen skeptisk till att göra pizza av tortillabröd, men jag blev mycket positiv överraskad!

Ingredienser i pizzorna: tomatsås gjord av tomatpuré och het tacosås + pizzakrydda, ca 250gr skinka, 50gr bacon, 150gr ost 17%, en liten gul lök, en halv paprika och några tomatskivor.

Till detta åt jag hemmagjord pizzasallad och creme fraiche. Dryck var cola light.
    Mycket tillfredsställande! :emo-thumb

Middagen såg god ut :)

Du borde helt klart fortsätta behandling för dina problem, anti-inflammatoriskt är bara en tillfällig lösning.

Gober wrote:
    Middagen såg god ut :)

Du borde helt klart fortsätta behandling för dina problem, anti-inflammatoriskt är bara en tillfällig lösning.

Det var den också! ;)

Ja någon slags behandling måste jag få. Att vila sig hel verkade ju inte fungera i alla fall.

Armpass med kompletterande bröst och axlar
    Alla övningar utförs väldigt strikt och koncentrerat, medvetet med lite lägre vikter än jag egentligen skulle klara.

10 minuters rehab för axeln
    Bröst i cable cross:
    35 kg/hand x 6 set x 8 reps
    Biceps i dragmaskin, sittandes på golvet, armbågarna på bänk: 45 kg x 6 set x 8 reps
    Biceps i dragmaskin, liggandes på bänk, drag mot pannan: 50 kg x 8,8,6. 45 kg x 8,8,8
    Triceps med v-stång: 45 kg x 8,8,8,8,8,8.
    Triceps med rep: 35 kg x 8,8,8,8,6,6.
    Lite greppträning för underarmarna

Tid för passet: 70 minuter

Kommentar om passet:
    Jag kände av axeln under hela passet. Riktigt trist!
    Jag har tappat en del i de här muskelgrupperna också, men jag tror inte det är lika mycket som i benen.

Efter passet:
    Jag tog en drink av 30gr proteinpulver och åkte sedan hem och gjorde mig en macka: Hönökaka, 3 ägg, fettfri majonäs, kaviar, skinka, ost och tomat. Det var faktiskt riktigt gott, tro det eller ej. :)

Imorgon kl 09:00 ska jag till en naprapat för att undersöka/behandla axeln. Hoppas på mirakel!

J.v.K wrote:
    lycka till! fyfan för skador

Tack i efterskott! ;)
    Ja det är jävligt trist när man blir skadad, och speciellt när man verkligen vill träna!

Det gjorde väldigt ont hos naprapaten. Hon tryckte på massa triggerpunkter, knäckte mig, ryckte i mig och använde mig som nåldyna. Rena drömmen för en masochist. Stolt som man är och eftersom jag hoppades få ett bokmärke om jag var duktig så rörde jag dock inte en min under hela behandlingen. Jag fick inget bokmärke. Nästa vecka ska jag skrika som ett barn.

Jag gjorde även en rätt störd grej under akupunkturbehandlingen. Med huvudet i hålet i bänken harklade jag mig och sa följande till naprapaten: ”ehrm, du.. Skulle jag kunna få be dig om en rätt konstig tjänst? Skulle du kunna sticka ned handen i vänstra fickan på mina arbetsbyxor, fiska upp min mobil och ta några kort med den? Jag tänkte dokumentera lite för min träningsjournal..” Hon skrattade och sa ”ja visst!”

Kameran är dock inte den bästa så kvalitén blev därefter:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 601 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.