Omstart

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 601 total)
  • Author

Jag undersökte mig hos en sjukgymnast idag. Hon gav mig några rehabövningar (som jag redan kör) och tejpade mig på ett sätt som ska underlätta rörelser, inte stabilisera som man kan tro. Jag ska tillbaka på måndag för att se om den hjälpt något.

Just det, bilden. Glömsk jag börjar bli.

Dagens pass gjorde jag på tom mage. Jag började träna runt 14:30 och hade endast druckit några koppar kaffe och tagit EAA innan.
    Efter passet drack jag 30g ON whey och gick sedan hem för att äta tacos/tortillas. Bilder (från kass kamera tyvärr) bifogas längst ned i inlägget, om jag kommer ihåg det.

Benpress
    100kg x 10
    200kg x 10 (fötter brett, lågt på plattan)
    200kg x 10 (fötter brett, högt på plattan)
    200kg x 10 (fötter ihop, lågt på plattan)
    200kg x 10 (fötter ihop, högt på plattan)
    Rehab axel; armbåge intill kroppen och drag utåt. En arm i taget.
    4 set x 10 reps
    Mage; crunches i maskin
    30kg x 10
    30kg x 8
    30kg x 8
    30kg x 6
    27,5kg x 8
    27,5kg x 8
    Rehab axel; ligga på rygg på golvet, hantlar i händerna och raka armar upp mot taket, tryck som sista biten av bänkpressen då du vill lägga upp stången på ställningen
    6 set x 10kg x 10 reps
    Mage; lyfta benen från bänk, endast skulderbladen nuddar bänken
    4 set x 8 reps
    Rehab axel; rodd i maskin, smalt grepp och handflatorna uppåt
    4 set x 35 kg x 10 reps
    Sittande vadpress
    65kg x 10 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    65kg x 8 reps
    Rehab axel; baksida i maskin
    4 set x 10 reps
    Underarmar; greppövning med skivstång
    50 kg x 6 set x 10 reps

Tid: 80 minuter

Post workout-meal:
    500g nötfärs
    200g riven ost
    2,5 dl fraiche (8%)
    300g Uncle Bens Oriental Chili-sås
    Gurka, paprika, tomat, gul/röd lök, tacosås medium.
    Cola light

Det blev två tortillas likt den på bilden och sedan åts lasset på andra bilder tillsammans med tre tacoskal.

Resultat: fortarande sjukt mätt såhär 2,5 timmar senare. :up:

Efter att ha sett dina tortillas i flera veckor så har jag nu ätit det i nästan en vecka i sträck..Perfekt post-workout mat ju! Men har du Fraiche? Tog fel en dag och körde med det..Inte alls lika gott som Gräddfil 12%! =) Smaksak iofs, men haha.

Allt väl annars med tanke på omständigheterna?

CDJ wrote:
    Efter att ha sett dina tortillas i flera veckor så har jag nu ätit det i nästan en vecka i sträck..Perfekt post-workout mat ju! Men har du Fraiche? Tog fel en dag och körde med det..Inte alls lika gott som Gräddfil 12%! =) Smaksak iofs, men haha.

Allt väl annars med tanke på omständigheterna?

Hehe kul att höra! :up:
    Ja det är verkligen bra post workout-mat! Bra mat annars också iof. :)
    Jag brukar oftast köra på den lätta fraichen (8%) eftersom det inte blir lika mäktigt som vanlig creme fraiche.
    Gräddfil kan jag säkert tänka mig blir gott så det kanske jag borde testa, och samtidigt addera purjolök som jag tror kan passa bra in!
    Sen är nog vi i min familj de enda som har Uncle Bens Spicy Chili som sås till tacos. Sjukt gott tycker vi. :emo-thumb

Annars är det rätt bra. Jag har kommit över sorgen att jag inte kan träna överkropp och insett att jag måste vila den för att axeln ska bli bra. Medan ser jag det istället som en möjlighet att prioritera benen. :up:

Har riktigt bra träningsvärk i magen idag. Gött!
    Och på tal om ”gött”; dagens middag.

Se till att vila ordentligt nu så du blir bra, kötta på benen. Sen kanske något slags lågvolyms-program skulle vara bra där du får ordentlig vila ;-)

Gober wrote:
    Se till att vila ordentligt nu så du blir bra, kötta på benen. Sen kanske något slags lågvolyms-program skulle vara bra där du får ordentlig vila ;-)

Ja jag vilar från all tung överkroppsträning, men tyvärr så måste jag använda axeln en del i jobbet.
    Vill du utveckla det där med lågvolymsprogrammet? :)

faran wrote:
    Ja jag vilar från all tung överkroppsträning, men tyvärr så måste jag använda axeln en del i jobbet.
    Vill du utveckla det där med lågvolymsprogrammet? :)

Ja hur det skulle se ut för just dig vet jag ju inte, men tanken med lågvolym är ju tunga basövningar. Går man efter tex Stuart mcrobert max 3 pass i veckan. Fokus på bänk, militär, böj, mark och chins. Kort sagt inte någon klassisk split med massa volym och övningar. Handlar ju om att köra i cykler där man långsamt ökar vikterna till det tar stopp och sedan går tillbaka med vikterna och börjar om. Bra teknik all the way. Men hur som helst, just att köra mindre volym gör ju inte bara att man kan öka mer på lång sikt, det ger ju även bra med vila för att förhindra överträning och skador.

Jag hade en del problem förr, underarmar, bröst, armbågar, axlar, rygg osv. Nu har jag knappt några problem längre, plus att jag öka bättre i styrka.

Men bara en liten tanke, kan ju vara något att kolla lite på iaf. Boken Beyond Brawn rekomenderar jag isåfall, finns en del andra här som kör liknande.

Gober wrote:
    Ja hur det skulle se ut för just dig vet jag ju inte, men tanken med lågvolym är ju tunga basövningar. Går man efter tex Stuart mcrobert max 3 pass i veckan. Fokus på bänk, militär, böj, mark och chins. Kort sagt inte någon klassisk split med massa volym och övningar. Handlar ju om att köra i cykler där man långsamt ökar vikterna till det tar stopp och sedan går tillbaka med vikterna och börjar om. Bra teknik all the way. Men hur som helst, just att köra mindre volym gör ju inte bara att man kan öka mer på lång sikt, det ger ju även bra med vila för att förhindra överträning och skador.

Jag hade en del problem förr, underarmar, bröst, armbågar, axlar, rygg osv. Nu har jag knappt några problem längre, plus att jag öka bättre i styrka.

Men bara en liten tanke, kan ju vara något att kolla lite på iaf. Boken Beyond Brawn rekomenderar jag isåfall, finns en del andra här som kör liknande.

Akey, tack för tipset! Just nu kan jag ju inte köra en enda basövning, men det tåls att tänka på när jag är tillbaka.

Det kan dock dröja tills jag är tillbaka.

Jag var hos sjukgymnasten idag och efter att ha testat några nya rehabövningar som inte fungerade sa sjukgymnasten följande:
    ”Jag ska vara ärlig. Jag tror inte att det här kommer gå att lösa med rehabträning. Du är redan vältränad och det är svårt att göra mer, men du får fortsätta rehabträna i 6 veckor.
    Om det inte är bra då så är det inget mer du kan göra på egen hand, så då får vi börja diskutera operation på allvar”.

Jag frågade hur lång tid det tar att läka efter operation:
    ”Det beror på hur allvarligt det är, men du kommer nog inte kunna träna hårt på 6 månader efter operationen och du kommer vara sjukskriven i 2-3 månader.”

Imorgon ska jag träna ben.

Riktigt tråkigt att höra med dina problem, förstår verkligen att det måste vara deprimerande. Om det nu blir operation får du tänka så här, du är ung och har hela livet framför dig att träna. Kanske svårt att se på det så, men är väll inte mycket annat att göra om du ska bli bra och kunna köra på ordentligt i framtiden.

Gober wrote:
    Riktigt tråkigt att höra med dina problem, förstår verkligen att det måste vara deprimerande. Om det nu blir operation får du tänka så här, du är ung och har hela livet framför dig att träna. Kanske svårt att se på det så, men är väll inte mycket annat att göra om du ska bli bra och kunna köra på ordentligt i framtiden.

Ja precis, jag blir ju hellre HELT frisk om ett år än går halvskadad resten av livet. Man får tänka långsiktigt. Och som sagt, jag får ju träna ben! :up:

faran wrote:
    Ja precis, jag blir ju hellre HELT frisk om ett år än går halvskadad resten av livet. Man får tänka långsiktigt. Och som sagt, jag får ju träna ben! :up:

Precis, blir kul att se ett riktigt leg-freak om ett års tid :emo-thumb

Ja det vore sjukt kul! :) Borde kanske ta före-mått.

Reversed-Disco träning! Sällsynt! ;)

Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 601 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.