Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Omstart
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 februari, 2011 at 23:09 #161795Anonym anvandareMember
Du har säkert redan svarat på detta; Vad är det för typ av axeloperation du ska göra? Vad är skadat i axeln?
Lycka till!
28 februari, 2011 at 09:02 #161796Anonym anvandareMemberTvagad inför ceremonin mao!
Lycka till!1 mars, 2011 at 09:27 #161797Anonym anvandareMemberAngående marklyftet:
* Du skulle ha åtskilliga kg att vinna på att driva höften mer explosivt. Som det är nu så blir ju marklyft nästan en renodlad korsryggsövning, vilket är lite synd då marklyft är en fantastisk helkroppsövning när man lär sig att dra med varje fiber man har. När stången är strax under knähöjd: Flexa skinkorna och driv höften framåt med så mycket fart du bara kan. Slutet av lyftet ska gå fort. Gör ett powerjuck och börja öva redan under uppvärmingen. Låtsas att varje uppvärmningsreps är en maxning och att du behöver varenda muskel i hela kroppen för att rubba stången, om det så bara ligger 40 kg på stången. Lura dig själv. Låtsas att det är på riktigt.
* Tryck skallen/nacken uppåt och bakåt samtidigt som du driver höften så ska du få se på fan. Garanterat.
* Ryggen ser inte helt hundra ut. Du krummar en aning, vilket försvårar aktiveringen av höft/gluteus/hamstrings och hindrar dig från att få fart på stången. Mycket kraft och fart går förlorad p g a detta.
* Jag håller med Tommy om att buken verkar vara en svag länk i lyftet. Bortsett från att använda bältet på rätt sätt så skulle jag faktiskt rekommendera dig att börja köra utan bälte. Kanske inte i alla set och kanske inte alltid men prova att slänga in några set här och där där du skiter i bältet.
På så sätt blir du tvungen att fokusera på buktrycket på ett helt annat sätt och du lär dig atta) hålla magen tajt genom att dra in naveln mot ryggraden och
b) att flexa gluteus/hamstring och
c) dessutom göra detta samtidigt, vilket leder till att
d) marklyftandet kommer att bli både roligare, säkrare och mer effektivt.
Som bonus behöver du aldrig mer köra mage separat men det är en annan historia.
Att man behöver bälte för att nå schyssta siffror i marklyft är inte sant. Jag vet många som aldrig kör med bälte och ändå jobbar upp respektabel styrka med tiden. Det bästa exemplet är väl Martin Berkhan som dragit uppåt 280 pannor utan bälte. Jag själv har aldrig kommit upp riktigt på den nivån men en singel 195 på och en tjugoreppare på 140 har jag i alla fall lyckats åstadkomma utan bälte. Knappast imponerade men det är ändå en indikator på att det går att komma längre än folk tror utan utrustning.
Jag ska sluta tjöta nu. Har stora svårigheter med att hålla mig kort.
Hoppas du fick något matnyttigt med dig på resan. Ta inte mitt babblande för någon absolut sanning nu bara, jag listade bara några tips jag vet har funkat bra för mig och för många andra. Tycker du att snackar i nattmössan så kan du med fördel ignorera mig och istället ta råd av någon med lite mer imponerande credentials.
Stort lycka till i alla fall.
1 mars, 2011 at 18:14 #161798Anonym anvandareMemberoath5 wrote:Du har säkert redan svarat på detta; Vad är det för typ av axeloperation du ska göra? Vad är skadat i axeln?
Lycka till!De fräste bort 7 mm av nyckelbenen och gjorde mer utrymme i rotatorcuffen (tror jag det heter). Jag började känna av smärta i axeln när jag styrketränade i maj förra året, men jag tror inte att träningen var enda boven i dramat. Mitt jobb involverar axlarna väldigt mycket.
Tomas Tryffel wrote:Tvagad inför ceremonin mao!
Lycka till!Precis! Tack, det gick bra!
Jon Larsson wrote:Angående marklyftet:Tack så hemskt mycket för tipsen! Det lär dröja ett tag innan jag kan börja köra marklyft igen, men när jag väl gör det ska jag absolut försöka följa dina råd!
1 mars, 2011 at 18:24 #161799Anonym anvandareMemberOperation ”Shoulder” accomplished[/b]
De gick in och fräste bort 7 mm av nyckelbenet och gjorde mer utrymme för rotatorcuffen. Operationen tog 45 minuter och den utfördes med mig sittandes under narkos.
Jag blev otroligt väl omhändertagen av alla på SophiaHemmet där jag spenderade natten.
Nu är jag hemma och har fått utskrivet Citodon och OxyNorm för smärtan.Jag är sjukskriven fram till och med 17/4. Jag ska börja rörelseträna direkt och har bokad tid hos en sjukgymnast på tisdag 8 mars.
Doktorn som opererade mig sa att jag inte såg ut att få några bestående men efter skadan, så jag har stora chanser att bli fullt återställd! :up:EDIT: Jag ville inte äta fullkornspastan som serverades efter min operation så jag bad ett par kompisar komma bort med pizza. Vi satt i dagrummet och åt och snackade massa skit i ett par timmar. Jag bad om en proteinrik pizza och fick en med tomatsås, ost, skinka, kyckling, räkor, paprika och tomat. Cola light till det. Perfekt post operation-meal. :up:
De sydde igen två av hålen och tejpade ihop hålet som är på baksidan av axeln.
1 mars, 2011 at 18:29 #161800Anonym anvandareMemberSe där ja, fick du ju ett manligt ärr också
Se nu till att få bra sjukgymnastik, är ju en jävla skillnad. Min Sambo gick till massa klåpare innan hon kom till idrottskade-kliniken (ditt Zlatan och grabbarna går) och fick riktig proffshjälp.
1 mars, 2011 at 18:35 #161801Anonym anvandareMemberGober wrote:Se där ja, fick du ju ett manligt ärr ocksåSe nu till att få bra sjukgymnastik, är ju en jävla skillnad. Min Sambo gick till massa klåpare innan hon kom till idrottskade-kliniken (ditt Zlatan och grabbarna går) och fick riktig proffshjälp.
Ja jag hoppas att det blir riktigt synligt så att det syns genom t-shirtarna.
De på försäkringsbolaget sa att sjukgymnasten jag ska besöka är en bra sådan, men man vet ju inte om de bara säger så. Men då jag har lite träningsvana kommer jag nog märka om han är bra eller inte. Det är sämre för de som inte har någon koll alls.1 mars, 2011 at 18:38 #161802Anonym anvandareMemberSnyggt ärr ja. Det blir lätt några ligg extra tack vare det framöver :emo-thumb
Det var alltså AC-leden som var lite trång om jag inte har förstått det helt fel?
1 mars, 2011 at 18:44 #161803Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Snyggt ärr ja. Det blir lätt några ligg extra tack vare det framöver :emo-thumbDet var alltså AC-leden som var lite trång om jag inte har förstått det helt fel?
Ja både den och där var kulan håller hus. Jag kan skriva vad doktorn skrev i papprerna, om någon nu blir klokare av det.
Akromio- klav leds artrit/ Impingement axel vä. op acromioplastik lat clavikel resektion :huh:
1 mars, 2011 at 18:46 #161804Anonym anvandareMemberfaran wrote:Ja både den och där var kulan håller hus. Jag kan skriva vad doktorn skrev i papprerna, om någon nu blir klokare av det.Akromio- klav leds artrit/ Impingement axel vä. op acromioplastik lat clavikel resektion :huh:
Tommy kodar av det där, lätt. Han går väl och läser sånt där, väl?
1 mars, 2011 at 18:48 #161805Anonym anvandareMemberNu kan du ju skryta lte för brudarna och säga. ” Njaa det är inget bara ett kulhål från när jag vart skjuten när jag förökte stoppa ett rån”
Hehe :p
1 mars, 2011 at 19:01 #161806Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Tommy kodar av det där, lätt. Han går väl och läser sånt där, väl?Det var faktiskt inte krångligt för fem öre!
Förträngning/Inflammation i vänster AC-led. Borttagning utav ben på nyckelbenets laterala del samt acromion.
1 mars, 2011 at 19:26 #161807Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Det var faktiskt inte krångligt för fem öre!Förträngning/Inflammation i vänster AC-led. Borttagning utav ben på nyckelbenets laterala del samt acromion.
Well hello Mr Fancy Pants.
1 mars, 2011 at 20:23 #161808Anonym anvandareMemberfaran wrote:Ja både den och där var kulan håller hus. Jag kan skriva vad doktorn skrev i papprerna, om någon nu blir klokare av det.Akromio- klav leds artrit/ Impingement axel vä. op acromioplastik lat clavikel resektion :huh:
aha men om det inte rörde sig om nått annat än en clavikel resektion så ska du nog vara återställd snabbt, så bra läkkött som du har. Gött att d gick bra !
Cool actionskada med, jag är också helt inne på linjen att det ser ut som ett rånförsök du stoppade!
2 mars, 2011 at 09:30 #161809Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Det var faktiskt inte krångligt för fem öre!Förträngning/Inflammation i vänster AC-led. Borttagning utav ben på nyckelbenets laterala del samt acromion.
Snyggt Tommy! :up:
Angående skottskadan så kan jag nästan säga att det är granatsplitter med alla hål som finns där. Eller så ”splittrades kulan och gav är ett ingångshål och två exit wounds”.
Det gick rätt bra att sova i natt, men jag kan bra ligga platt på rygg.
Jag tar fortfarande två Citodon var sjätte timma, men tänkte ta de kraftigare värktabletterna kl 11 när det är dags för nästa dos. Anledningen till det är att jag tänkte börja rörelseträna idag och det gör nog rätt ont.
Jag är sugen på att träna benen, men jag vet inte om jag kanske ska vänta en dag till innan jag går till gymet? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.