Omstart

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 601 total)
  • Author
    J Gold wrote:
    Trevlig logg du bedriver faran! :)

Jag tänkte höra om du har lust att dela med dig av receptet på tårtan du gör den ser så grymt god ut tror min farmor brukade göra någon liknande tårta med maräng. Vore kul o pröva på att baka denna vackra skapelse.

Tack så mycket! :)
    Ja det kan jag absolut göra! Jag skriver receptet i ett eget inlägg ifall att jag ska länka till det någon gång.

Recept Farans Pinocciotårta
    Sockerkakssmet:
    *75 g smör eller margarin
    *1 dl socker
    *4 äggulor
    *1½ dl mjöl
    *1½ tsk bakpulver
    *1½ tsk vaniljsocker
    *3 msk mjölk

Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Rör ned äggulorna, ett i taget. Tillsätt mjölken.
    Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör sedan ned i smeten. Bred ut smeten på en smord plåt eller ett bakplåtspapper.

Maräng
    *4 äggvitor
    *2 dl socker
    *1 krm ättiksprit

Vispa äggvitorna som blev över från sockerkakssmeten med ättikspriten och hälften av sockret till ett fast skum. Var noga med att ingen äggula följer med! Vänd ned resten av sockret.
    Bred ut marängen ovanpå sockerkakan, men inte hela vägen ut i kanterna då marängen sväller i ugnen. Lämna ett par cm.

Grädda i nedre delen av ugnen på 150 grader i ca 25 minuter.

Låt svalna helt, dela på mitten och jävlas ett tag med att få lös skiten från plåten/pappret. En lång kniv är ett tips om det är väldigt jävligt.
    Bred sedan ut bären på en halva och täck med grädde vispad med lite vaniljsocker och strösocker. 4 dl grädde brukar bli lagom. Mängden socker anpassar jag efter hur sura bär jag har i fyllningen, men drygt en matsked brukar bli bra.
    Lägg andra halvan ovanpå.
    Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.

Jag brukar göra olika fyllningar av dessa bär:
    *Blåbär
    *Hallon
    *Jordgubbar
    *Smultron
    *Björnbär

Jag kan tänka mig att den här tårtan är god med en fyllning av grädde och rabarber kokta i socker. Har dock inte testat det än.

På bilden med en hel tårta har jag blandat hälften grädde/hälften vaniljvisp vilket var gott, om än lite väl sött. Det passar sig nog bättre med lite surare bär än jordgubbar.

Vilket projekt det verkar vara att få till en sådan godsak, ska göra ett försök någon gång framöver. Vet du vad ättikspriten gör i tårtan? Det var en ingrediens som fick mig att lyfta lite på ögonbrynen :).

Det märks att du trivs i köket, väldigt aptitliga bilder, allt ser riktigt gott ut.

J Gold wrote:

Vilket projekt det verkar vara att få till en sådan godsak, ska göra ett försök någon gång framöver. Vet du vad ättikspriten gör i tårtan? Det var en ingrediens som fick mig att lyfta lite på ögonbrynen :).

Det märks att du trivs i köket, väldigt aptitliga bilder, allt ser riktigt gott ut.

Det var det lilla! Tack själv! :)
    Ättikan ska tydligen göra så att marängen blir hårdare och mer spröd. Men det ska bara vara typ tre droppar eller så. Man vill ju inte känna smaken av det.
    Det är egentligen inte ett jätteprojekt att få till. Om man väger hur gott det är mot hur mycket arbete man måste lägga ner så är det lätt som en plätt. ;)

Benpass

Benpress
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    200 kg x 10
    Benspark
    6 set x 6-8 reps (failure)
    Liggande bencurl för baksida
    6 set x 6-8 reps (failure)

Tid för passet: 40 minuter
    Kommentar: Körde ett set varannan minut, så vilan mellan seten var lite mer än 1 minut. EAA intogs före och efter passet, 30g ON Whey efter. Sedan åkte jag hem för att laga dagens middag; fläskfilé i sambal oelek.

Farans fläskfilé i sambal oelek

*1 st fläskfilé
    *1 st gul lök
    *grädde och/eller mjölk
    *2-3 tsk sambal oelek
    *salt & svartpeppar

Ansa och skiva fläskfilén och stek sedan skivorna i en stekpanna du kan sätta lock på. När fläskfilén börjat bli genomstekt kastar du ned hackad lök så den får fräsa med fläskfilén ett tag.

Häll ca 1dl vatten i den heta pannan så det fräser och kokar upp. Tillsätt sedan mer vatten så att det precis täcker köttet och låt koka upp.
    Skumma.
    Salta, peppra och häll sambal oelek i pannan. Låt sedan puttra på svag värme under lock i ca 15 minuter.

Häll i 2 dl grädde eller 1 dl grädde och 1 dl mjölk och låt puttra i ytterligare 10-15 minuter under lock. Smaka av under tiden och tillsätt eventuellt mer salt, peppar och sambal oelek.

Servera med kokt potatis och grönsaker efter egen smak.
    Det gottaste med den här rätten är att mosa ihop potatisen med väldigt mycket sås!

Ingen träning idag, jag har spenderat dagen i köket istället.
    Jag har bakat hela dagen och det blev bland annat ett litet eget påhitt till adventsfikat: Saftig sockerkaka med mjuk pepparkaka i, täckt med vitchokladglasyr med knäckkulor. Helt ok!
    Middagen var simpel men väldigt god.

Är det ingen risk för att det blir ett gigantiskt energiöverskott när man är så duktig i köket? :D

nible wrote:
    Är det ingen risk för att det blir ett gigantiskt energiöverskott när man är så duktig i köket? :d

+1

Det är en risk jag är villig att ta. :p

Dagens pass

Biceps koncentrationscurl med hantel

15 kg x 8 (vardera hand)
    15 kg x 8 (vardera hand)
    15 kg x 8 (vardera hand)
    15 kg x 8 (vardera hand)
    15 kg x 8 (vardera hand)
    15 kg x 8 (vardera hand)
    Biceps curl z-stång, armbågarna på ställning. Vet inte vad det heter.
    Stång + 15 kg x 8
    Stång + 15 kg x 8
    Stång + 15 kg x 8
    Stång + 15 kg x 6
    Biceps mot panna i dragmaskin
    3 set till failure ~8 reps
    Triceps push downs
    6 set x 8 reps
    Triceps push downs med omvänt grepp
    3 set x 8 reps
    Triceps med rep, en arm i taget
    3 set x 8 reps
    Mage chrunches hängande i fötterna
    3 set till failure
    Mage lyfta benen med vikt mellan fötterna
    7 kg 6 set x 8 reps
    Mage i rotationsmaskin
    3 set vardera sida x 8 reps

Tid för passet: 60 minuter
    Kommentar: EAA före och efter passet, 30g ON Whey efter. Axeln var besvärlig idag också, så jag vågade inte köra på för fullt.

Dagens Pass

Min dagsvikt: 54,9 kg

Marklyft
    Uppvärmning: 56 kg x 56 reps utan vila
    100 kg x 12
    100 kg x 12
    100 kg x 12
    Roddmaskin smalt grepp
    65 kg x 6
    60 kg x 7
    60 kg x 6
    60 kg x 6
    60 kg x 6
    Roddmaskin brett grepp
    50 kg x 8
    50 kg x 8
    Stångrodd i smith
    50 kg x 8
    50 kg x 8
    50 kg x 8
    50 kg x 8
    50 kg x 8
    Lats pull downs i maskin (väldigt strikt och försiktigt)
    45 kg x 6
    45 kg x 6
    45 kg x 6
    Underarmar
    Greppövningar och ”bicepscurl” med omvänt grepp
    Vader i sittande press
    55 kg x 10
    55 kg x 10
    60 kg x 10
    60 kg x 8
    60 kg x 8
    60 kg x 8
    60 kg x 8
    60 kg x 8

Tid för passet:
    60 minuter
    Kommentar: EAA före och efter passet, 30g ON Whey efter och sedan hem för att äta massa fläskfilé (bild).
    Jag körde lättare vikter på marklyftet och väldigt strikt i alla övningar även denna gång. Jag vill inte ha ondare i axeln.

Shit vilken jobbig uppvärmning i marklyften! ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Shit vilken jobbig uppvärmning i marklyften! ;)

Hehe ja jag ville se hur många reps jag orkade med kroppsvikten. Det var snarare huvudet än kroppen som inte orkade mer. Hade nog kunnat pressa ur mig 15 reps till om det hade varit nån snygg brud i närheten. ;)

J.v.K wrote:
    jösses vad du väger lite pojk..
    gått upp något på sistone?

fint pass hur som :)

Tack! :)
    Ja jag går nog upp några hekton i veckan iallafall. Jag vägde 55,5 igår men har inte druckit så mycket idag. Jag bor ju i Östersund så vatten är en bristvara. :P

KUK!

Och det menar jag verkligen.
    Igår fick jag ett mail med svar från magnetröntgen av axeln:

”Magnetkameraundersökningen av din vänstra axel visar en inflammation i nyckelbensleden. Det brukar gå bra att behandla med cortisonspruta och inflamamtionshämmande medicin.”

Det låter ju rätt så bra, men eftersom jag inte kan äta inflammationshämmande medicin så tänkte jag få mig en cortisonspruta i alla fall. Jag ringde försäkringsbolaget och bokade in en tid hos en doktor idag. Ungefär såhär gick besöket till:

*Jag förklarar tidigare behandlingar, hur länge jag haft ont, vad jag har för yrke, att jag tränar, att jag inte kan ta inflammationshämmande medicin, visar svaret från magnetröntgen osv.
    *Doktorn ringer magnetröntgen och ber om att få resultatet faxat med alla medicinska fackord som en vanlig dödlig inte förstår.
    Doktorn ser bekymrad ut när han läser faxet. Sedan frågar han vill du fortsätta vara elektriker?

-”eeh, jaa.. Det är den enda utbildningen jag har..”
    -”Okey. Jag brukar förtidspensionera många elektriker redan vid 55-års ålder eftersom de har sönderslitna axlar. Eftersom du bara är 24 och redan har börjat få besvär med axlarna..
    Såna här inflammationer kan vara svåra att bli av med. De kan även ge upphov till artros och eventuellt så vi måste operera bort en bit av ditt nyckelben om inte sprutan hjälper..”

-”oookeey..”
    -”Jag ger dig en cortisonspruta och sjukskriver dig till åtminstone 20/12 då du får komma på återbesök hos mig. Sen får vi se hur vi går vidare efter det.”

[spruta]

Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 601 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.