Peter’s Träningsjournal

Home Forums Seriösa träningsjournaler Peter’s Träningsjournal

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 113 total)
  • Author

Tänkte ta steget ut i ljuset och bli lite seriös för en gångs skull. Första steget blir att skapa en offentlig journal så man kan få lite kritik :)

Namn: Peter Storhannus
    Född: 840102
    Vikt: 70,5 kg
    Längd: 174 cm

Har tränat till och från sedan jag var 15 år. Har spelat badminton på rätt hög nivå och hade främst styrketräningen som komplement. Lade sedan racketet på hyllan och började styrketräna mer istället. Körde rätt hårt till jag blev 18 år och skulle dra in i lumpen men drog mig ur alldeles innan. Tränade endast sporadiskt under en lång tid framöver. Intresset för kost och träning var dock högt och började träna mer regelbundet igen för ca 1,5 år sedan.

Tänkte nu ta ytterliggare ett steg i träningen och blotta mig själv för era kritiska ögon.

Let’s go!

Upplägget jag kör för tillfället är push/pull. Ena passet kör jag pressar (bänkpress, militärpress, benböj, vadpress etc), andra passet kör jag dragövningar (typ marklyft, chins, mage, lårcurl etc)

Jag tränar 4 dagar i veckan. Det kan se ut såhär:

Måndag: Tung pull. 3-4 set per övning, ca 5 reps per set.
    Tisdag: Tung push. 3-4 set per övning, ca 5 reps per set.
    Onsdag: Vila
    Torsdag: moderat pull. 2-3 set per övning, ca 8 reps per set.
    Fredag: moderat push. 2-3 set per övning, ca 8 reps per set.
    Lördag: vila
    Söndag: vila

Kommer möjligtvis också att dra igång min greppträning igen. Målet är att stänga min CoC No. 2 @ 195 lb. Kommer isåfall att förlägga greppträningen med grippers på söndagar.

Ah det där är ett schema jag gillar;)

Prenumererar direkt:nod

Tung push

Bänkpress: 5@80kg, 3@90kg, 3@90kg
    Alltid härligt med tunga bänkpressar! :)

Lutande hantelpress: 5@30kg, 5@32,5kg

Militärpress: 5@30kg, 5@40kg, 5@40kg

Sidolyft med hantel: 8@9kg, 8@9kg, 8@9kg

Liggande tricepsextension: 5@40kg, 5@40kg, 6@40kg

Benböj: 5@80, 5@80, 6@80

Vadpressmaskin: 12-12-12-12

Nackdelen med push-passen är att de tar sån tid, man får verkligen stressa för att köra klart allt runt 60 minuter. No time for bullshit om man kör med en polare :(

[img=http://www.petermcwilliams.org/mirrors/www.mcwilliams.com/books/books/doit/doitcover.jpg]Kör hårt nu!

Peter Storhannus wrote:

Ah fint att se att Malta-resan inte förstört dig helt8)

Men sidolyft med hantel? Gör om, gör rätt – den har ingen plats i ditt hardkårprogram;)

Andreas Guiance wrote:
    Men sidolyft med hantel? Gör om, gör rätt – den har ingen plats i ditt hardkårprogram;)

Vadå? man måste ju isolera utsidan! ;)
    Jaja, jag skyller på min träningskompis som prompt ville köra den, man kan ju inte tacka nej till att använda silverhantlarna någon gång :)

Kommer att skippa den framöver, jag är hardkår.

Peter Storhannus wrote:
    *Blabla*

Kommer att skippa den framöver, jag är hardkår.

That’s the spirit:emo-thumb

Jag ämnar leva ut all min uteblivna pressträning genom dig nämligen:nod

Nystart för greppträningen! Mot stängning av CoC#2!

Har hållit på lite med greppträning förut men har haft ett uppehåll på över 1,5 år från det.

Första passet såg ut såhär.

Uppvärmning:
    Vänster: 1 set@ 1rep på coc1. Sättning ca 40mm
    Höger: 1 set@ 1rep på coc1. Sättning ca 40mm

Maxning:
    Vänster: 5 set@1 rep coc2 ~ ca 5-8 mm kvar. Sättning ca 35mm
    Höger: 5 set@1 rep coc2 ~ ca 10 mm kvar. Sättning ca 35mm

Arbetsset:
    Vänster: 4 set @1 rep rb 160. Helt stängd med sättning ca 40mm
    Höger: 4 set @1 rep rb 160. Helt stängd med sättning ca 40mm

Vänster: 4 set@ 1 rep Supergripper inställd på 169lb. Helt stängd med sättning ca 40mm.
    Höger: 4 set@ 1 rep Supergripper inställd på 169lb. Helt stängd med sättning ca 40mm.

Kändes skönt att komma igång igen. Märker att jag har tappat i styrka, men inte så mycket som jag trodde. Innan uppehållet hade jag ca 1mm kvar på min coc#2. Får se hur fort det går att komma tillbaka. Som det ser ut i dagsläget kommer jag endast att träna greppet på söndagar.

Peter Storhannus wrote:

Mm… jo…. visst! Om DU säger/skriver det så! :)
    Varför kör du sådana push/pull-pass anyway Peter? Låter bara stressigt… :what:

lovelysmile wrote:
    Mm… jo…. visst! Om DU säger/skriver det så! :)
    Varför kör du sådana push/pull-pass anyway Peter? Låter bara stressigt… :what:

Jag gillar det helt enkelt. Körde en vanlig byggarsplit förut där jag delade upp kroppen på 5 pass. I somras var jag osäker om jag skulle kunna fortsätta träna fem pass i veckan då jag befann mig på annan ort större delen av tiden. Ett schema med halvkroppspass passar bättre då man inte behöver hoppa över en muskelgrupp eller justera hela träningsveckan om man inte kan träna en dag.

En annan positiv sak med halvkroppspass är att man tvingas använda sig av basövningar. Man har inte tid att köra 4-5 övningar eller 15+ set per muskel vilket gör att man tvingas prioritera bland vilka övningar man väljer, vilket då blir mer sammansatta övningar.

Moderate pull

Chins:
    8@bw
    8@bw +10kg
    8@bw +5kg
    Dog direkt efter 8:an med 10kg extravikt, fick sänka rejält och det var med nöd och näppe jag klarade av det sista setet.

Sittande rodd:
    8@60 kg
    8@65 kg
    8@70 kg

Hammercurl:
    8@17,5 kg
    8@15 kg
    8@15 kg

Lårcurl:
    8@60
    8@60
    8@60

Avslutade passet med 3 set i en magmaskin.

Jag förstår att det är vårt pass i Umeå som fick upp inspirationen för dig. ;)
    Kör hårt nu, jag ska hålla ett öga på träningen din.

Jacksatan wrote:
    Jag förstår att det är vårt pass i Umeå som fick upp inspirationen för dig. ;)
    Kör hårt nu, jag ska hålla ett öga på träningen din.

Ja givetvis. Jag måste ju bli seriös nu så jag kan spöa dig nästa gång :)

Kommer dock inte gå till överdrift och bli tjock. Hoppas främst på att öka styrkan i förhållande till kroppsvikten. 1,5*bw i bänk kommer jag klara inom en snar framtid. Den stora uppgiften blir att få upp styrkan i böj och mark till respektabla nivåer. Förhoppningsvis kommer jag inte att paja ryggen på vägen :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 113 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.