Pikehunter skaffar muskler!

Home Forums Seriösa träningsjournaler Pikehunter skaffar muskler!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 85 total)
  • Author

Födelseår: 1978
    Längd: 189cm
    Vikt: 94kg
    Mått: återkommer med det

Träningsbakgrund:
    Har tränat någon form av idrott sedan jag var liten. De senaste 10 åren har jag tränat kampsport på rätt hög nivå (6 pass i veckan). Slutade med kampsporten och tränade i stort sett ingenting pga av personliga skäl i ungefär ett halvår. Efter jul i år började jag styrketräna lite smått och fann det väldigt roligt. I sommar blev det inte särskilt mycket träning pga andra åtaganden men i början av augusti började jag om att träna och mitt mål är att träna kontinuerligt framöver.

Mål:
    Målen såhär på kort sikt är väl att öka i styrka och att bränna bort lite av det överflöd jag lagt på mig. Min målvikt i dagsform är väl kring 88kg men allt eftersom man lägger på sig lite muskler kommer den att ändras (vet att det tar ett bra tag dock)

Träningsupplägg:
    Jag kommer att träna 3 pass styrketräning och 2 pass kampsport i veckan. Kommer endast att bokföra gympassen.

De flesta övningar siktar jag på att köra 3 set med 8-12 repetitioner.

Pass 1: Rygg, mage och triceps
    Marklyft
    Latsdrag
    Kabelrodd maskin
    Rygglyft
    Situpsmaskin
    Sidocrunches
    Liggande tricepspress med hantlar
    Pulldowns med rep
    Pulldown med rak stång

Pass 2: Ben och axlar
    Knäböj
    Benspark
    Bencurl
    Stående vadpress
    Sittande hantelpress
    Stående framåtböjda hantellyft
    Omvänd pecdec
    Framåtlyft med hantlar (bara eventuellt, vill koncentrera mer på mitt och baksida axel)

Pass 3: Bröst och biceps
    Bänkpress
    Nedåtlutande hantelpress
    Flyes i snedbänk
    Pec dec eller Cable Cross-overs
    Sittande hantelcurls
    Hantelcurl nära kroppen (typ blandning av hammercurls)
    Scottcurls

Tacksam för alla kommentarer sålänge de är konstruktiva. Är inte sådär supererfaren så tips om alternativa övningar och liknande godtages väldigt gärna det med.

Nu är det bara att TRÄNA!!!

Blev så sugen på att inleda min journal så jag lägger in gårdagens pass.

Sittande rodd
    10x45kg, 10x50kg, 10x55kg, 8x55kg

Latsdrag
    10x50kg, 10x50kg, 10x55kg

Marklyft
    10x60kg, 10x70kg, 10x70kg
    Satan i gatan vad denna övning tar på bra. Inte kört den så många gånger så jag ökar långsamt. Gäller iofs de flesta övningar. Försöker få rätt kontakt och teknik istället för att kötta för mycket nu i början.

Situps maskin
    20x25kg, 20×27,5kg, 20x25kg

Sido situps
    20 st varje sida

Liggande tricepspress med hantlar
    10×12,5kg, 8×12,5kg, 8×12,5kg
    Sjukt svag i denna övning. Orkar knappt nått. Kanske för att jag inte kört triceps med fria vikter förut.

Pulldowns med rep
    10x40kg, 10x40kg, 8x40kg

Pulldown med rak stång
    10x50kg, 10x50kg, 8x50kg

Helt OK pass. Lite trångt på gymmet bara och fick vänta en hel del mellan övningarna. Måndagar klockan 18.00 är inte optimal tid, ska undvikas.

Ser hur bra ut som helst! Lycka till!

Första rejäla benpasset på länge. Spännande och jag bävar för träningsvärken imorgon, benen värker ordentligt redan.

Knäböj
    10x40kg, 10x60kg, 10x70kg, 10x80kg
    Var tvungen testa mig fram hur tungt jag skulle köra för det var som sagt ett tag sedan.

Bencurl
    10x30kg, 10x 35kg, 10x40kg, 10x40kg

Benspark
    10x40kg, 10x45kg, 10x50kg

Stående vadpress
    30×15, 20×17, 20×17
    Tror inte det är kilo i denna. Skönt det brinner i vaderna efteråt.

Hantelpress
    10x15kg, 10x20kg, 8x20kg, 10×17,5kg

Stående framåtböjda hantellyft
    10x7kg, 10x7kg, 10x7kg

Stående hantelyft framåt
    10x10kg, 10x10kg, 10x10kg

Omvänd pec dec
    10x15kg, 10x15kg, 10x15kg

Hantelshrugs
    10x25kg, 10x30kg, 10x30kg
    tungt för händerna denna övning. Svag i händerna…

Överlag bra pass. Axlar känns nödvändigt, vill bli starkare och stabilare.

Ska ta med mig en liten lapp i fickan nästa gång så jag kommer ihåg vilken vikt jag ska köra på..

Tänkte avlägga en liten statusrapport om dagens träningsvärk som jag bävade för igår.

AAAAAAAJJJJJ!!! :(:(

Lår och rumpa är bara sådär lagom slitna men vadern….det brinner!!!

Mina vader är nog de mest utvecklade musklerna på kroppen. Låter lite konstigt men det beror nog på för korta hälsenor och gener då både brorsan och farsan har ett par rejäla klubbor de med.

Hursomhelst så brinner det i vaderna. Så fort man suttit still ett tag och ska röra sig igen blir det tortyr. Men man ska väl lida lite för att man discotränat den senaste tiden.:)

Pikehunter wrote:
    Tänkte avlägga en liten statusrapport om dagens träningsvärk som jag bävade för igår.

AAAAAAAJJJJJ!!! :(:(

Lår och rumpa är bara sådär lagom slitna men vadern….det brinner!!!

Mina vader är nog de mest utvecklade musklerna på kroppen. Låter lite konstigt men det beror nog på för korta hälsenor och gener då både brorsan och farsan har ett par rejäla klubbor de med.

Hursomhelst så brinner det i vaderna. Så fort man suttit still ett tag och ska röra sig igen blir det tortyr. Men man ska väl lida lite för att man discotränat den senaste tiden.:)

Måste kännas skönt! :D

Härligt med lite äkta discoträning idag när benen fortfarande skriker av smärta. Träningsvärken i vaderna är nog till och med värre idag :) .

Bänkpress
    10x20kg, 10x50kg, 8x55kg, 8x55kg

Nedåtlutande hantelpress
    10×22,5kg, 8×22,5kg, 10x20kg

Flyes i snedbänk
    10x10kg, 10x10kg, 8x10kg

Cablecrossover
    10x15kg, 10x20kg, 10x25kg

Sittande hantelcurls
    10x15kg, 10x15kg, 9x15kg

Hantelcurl nära kroppen (typ blandning av hammercurls)
    10x10kg, 7×12,5kg

Scottcurls

10x20kg, 8x20kg (vet inte vad stången väger)

Kabelcurl

10x40kg,10x40kg, 8x40kg

Sov länge och åt en slarvig frukost innan passet och det märktes. Efter jag kört bröst fanns det inte så mkt kraft kvar till biceps. Bara hantelcurls och kabelcurl som kändes bra.

Motivationen är iallfall på topp. Längtar till varje pass. Ska försöka vara noggrannare med kosten, Iallfall se till att jag har tillräckligt med kolisar i kroppen innan passen iallfall.

Avslutade passet med 10 min på löpbandet.

Fan…Jag är så sjukt träningskåt nu. Kanske delar upp en del av passen på 2 dagar, bara så jag får åka till gymmet oftare. Annars sitter jag bara och ugglar på det här forumet och längtar…

t.ex kör bicep fredag och bara bröst lördag. Då får ju bicep vila mera också eftersom de aktiveras på måndagens ryggpass med.

SJUK!!!!

Gått och blivit förkyld igen. Snorig och ont i huvudet..febern känns inte långt borta. Hade samma symtom för en månad sedan och det tog ca en vecka att få bort det. SKIT OCKSÅ!!!

Antar att jag har mig själv att skylla iofs. Sover för dåligt ibland. Tidiga dagar med föreläsningar och sista veckans tentaplugg har inte gjort det bättre.

Jaja får hoppas jag är friskare imrogon då kanske det blir ett lugnare pass.
    :(:(

Varit sjuk några dagar så måndagens pass blev idag istället. Fortfrande inte riktigt frisk och det kändes.

Latsdrag
    10x40kg, 10x55kg, 10x55kg 10x45kg
    Börjar få till denna övning bra. Känner att det tar på rätt ställe.

Sittande rodd
    10x45kg, 8x55kg, 8x55kg, 8x55kg

Marklyft
    10x50kg, 10x70kg, 10x70kg, 10x70kg
    Kändes betydligt lättare idag än sist. Enda övning som var lättare än sist. Antagligen tekniken.

Situps maskin
    20x25kg, 20×27,5kg, 20x25kg

Triceps Liggande tricepspress med hantlar
    8×12,5kg 8×12,5kg 10x10kg
    Så sjukt svag i denna. Kändes som 10kg tog bättre. Fick bättre längd i rörelsen.

Pulldowns med rep
    8x40kg, 10x35kg, 8x35kg

Pulldown med rak stång
    8x50kg, 8x50kg, 8x50kg

Jävla skit att vara sjuk. Inget tryck i musklerna idag.
    Har börjat inse att det är en hel del teknik inblandat i styrketräning. Gör man fel så blir man förvisso tränad men inte på de ställe man kanske önskar.

målvikt 88 på din längd? Lycka till :D
    mitt mål var 85, nu väger jag 94 (187 lång) :p

Jojje89 wrote:
    Ser fint ut, lycka till :D

MVH

Tackar tackar!

mikaelf wrote:
    målvikt 88 på din längd? Lycka till :D
    mitt mål var 85, nu väger jag 94 (187 lång) :p

Hehe..min viktuppfattning är nog en aning skev efter mina år som tävlande kampsportare. Senaste viktklass jag körde i var -84kg, deffade väl bort ca 2kg och bastade 4kg för att nå den. Aja men som sagt så är 88kg målvikten med den muskelmassa jag har nu…så den kanske ökar om jag lyckas skaffa lite mukkler!

Jaha!!! Är man dum och låter suget i träningstarmen styra även att man inte blivit helt frisk får man visst automatiskt 3 dagars utvisning extra…suck.

Förhoppningsvis frisk lördag iallfall. ;)

Fel inloggning. Frida som skriver (Mizz_Frida)

ser bra ut det här.
    Låter kanon att du inte lassar på för mycket vikt i början utan lär dig övningarna och kör strikt. Du kommer se att det lönar sig i längden.
    Hoppas sjukan släpper nu så väntar jag på nya pass.
    Lycka till o krya på dig!!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 85 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.