Rodders Träningsjournal

Home Forums Seriösa träningsjournaler Rodders Träningsjournal

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

Hej på er!
    Här kommer min träningsjournal. Har tränat i flera år och för tränings-statistik vecka för vecka. Har gjort så i ett par år. Tyvärr så är cardioträningen alldeles för bristfällig. Mina pass består av:
    Bröst: 12 set
    Axlar: 14 set
    Rygg: 14 set
    Armar: 8-10 set
    Ben: 12 set
    Vader: 8 set

Det skall tilläggas att mina pass består ju naturligtvis inte av alla muskelgrupper varje gång utan jag tränar oftast 2 muskelgrupper per pass.

Målet är att träna 4 ggr per vecka men det är ju semester ibland samt sjukdom som gör att det inte alltid går. Jag tränar tungt 1-2 veckor och lätt 1-2 veckor. Det varierar
    Tungt: 4-8 reps (ofta pyramidträning)
    Lätt: 10-12 reps
    Är 200 cm lång och väger 109 kg. Målet är att väga ca 110-112 kg och vara mer hård än vad jag är. Vill inte bli för stor.
    Bilder kommer senare.

År 2005 såg ut så här:
    Sammanfattande träningstatistik för 27 veckor
    Antal styrkepass totalt: 96 x pass/vecka: 3,55
    Övrigt: 4 st

Kroppsdel Antal pass Per vecka
    Ben 41 1,52
    Vader 37 1,37
    Rygg 36 1,33
    Bröst 37 1,37
    Axlar 27 1,00
    Triceps 33 1,22
    Biceps 38 1,41

År 2006 såg ut så här:
    Antal styrkepass totalt:187 3,6 pass/vecka
    Promenader: 37 varav morgonpromenader: 8
    Övrigt: 6

Kroppsdel Antal pass Per vecka
    Ben 79 1,52
    Vader 80 1,54
    Rygg 70 1,35
    Bröst 69 1,33
    Axlar 56 1,08
    Triceps 66 1,27
    Biceps 72 1,38

Tränade ett lunchpass igår på 45 min. Kort tid att träna på så det blev bra pump och var riktigt jobbigt

Hann med 12 set Bröst och 12 set Axlar. Normalt sett så kör jag 4 set på varje övning men igår blev det 3 set per övning då jag ville ha lite vila mellan lyften. Växlade bröst och axelövningarna om vart annat.

Bröst
    Sittande bänkpress i maskin 85kgx5 reps, 75kgx8 reps, 70kgx11 reps
    Pec Dec 65kgx8 reps, 60kgx10 reps, 55kgx 11 reps
    Bänkpress i smith (övre bröst) 90kgx5 reps, 80kgx8 reps, 70 kgx11 reps
    Flies i kabel 15kgx10 repsx3 set

Axlar
    Hantelpress 30kgx5reps, 26kgx8 reps, 24kgx10 reps
    Axelyft åt sidan i maskin 65kgx8 reps, 60kgx10 reps, 55kgx11 reps
    Shrugs i smith 80kgx10 repsx3 set
    Hantellyft åt sidan (framåtlutad) 7kgx10 repsx3 set

Blev ett halvtungt pass eftersom det blev lite vila mellan lyften så kombinerade jag tungt med lätt.

Vad tror ni om antal set på de olika muskelgrupperna som jag skrivit i första inlägget. Räcker detta med den träningsmängden jag har?
    Känner mig trött i musklerna efter träning och framförallt under träningen så jag tror att jag har svårt att köra mer set än vad jag gör.

Här kommer en bild som är tagen i januari. Tror att form och vikt är likvärdig idag. Skall försöka träna och äta upp mig ett par kilo i vinter då jag märkt att det är nyckeln till att lägga på sig muskler bäst. Tyvärr så sätter det ju sig också på lite fel ställen.

Körde ett pass igår som bestod av 12 set ben, 8 set vader och 14 set rygg. Två stora muskelgrupper samtidigt blev det vilket gör ju det extra jobbigt. Försöker undvika det ibland.

Tränade på 55 min! Har märkt att mina pass går lite snabbare än de flesta. Trivs dock bra med att ha bra fart i träningen. Får bra pump och svettas rejält.

Vilodag idag. I morgon blir det bröst och Triceps.

200cm?? o jag som tycker jag är lång på mina 190cm :p
    Kör hårt.
    Vh

jiggen wrote:
    200cm?? o jag som tycker jag är lång på mina 190cm :p
    Kör hårt.
    Vh

Japp, man får jobba lite för att se bred ut istället för att vara en pinne :)
    Skall snart iväg på lunchen och träna och jag längtar redan….

kämpa på, sj startade jag på 67kg 190cm lång, men kom upp i 105 efter 7 år slit, vi får våran ”belöning” med dock tar det lite längre tid för oss…..

jiggen wrote:
    kämpa på, sj startade jag på 67kg 190cm lång, men kom upp i 105 efter 7 år slit, vi får våran ”belöning” med dock tar det lite längre tid för oss…..

Du har haft en grym utveckling :emo-thumb

Själv så vet jag att jag vägde 67 kg och var 198 lång på den tiden vid 18-års åldern. Spelade sen fotboll 4 ggr och styrketränade 1-2 ggr i veckan till för sju år sen då jag la av med fotbollen och började träna styrka betydligt mer.

Då börjad också det hårda slitet ge resultat. Har dock lite kvar då jag vill upp några kilo till för att sedan deffa ner mig lite och bli mer hård. Men det kommer :)

Kom precis tillbaka från lunchträningen på 45 min.

12 set Bröst
    8 set Biceps
    8 set Triceps

…hann jag med. Körde superset på bicepsen och Tricepsen. Man märker lite då det är mer ont om tid att träna på att i sista setet i varje övning så orkar man inte lika mycket som vanligt eftersom mjölksyran sprutar ur öronen….

Men det är skön känsla.

Blev ingen träning i helgen. Var meningen att det skulle bli ett pass på söndagen men det blev istället 60 min slit med handjagaren vid vårt torp istället. Gräset var så högt så att jag fick ta i en hel del. Det var träning det också.
    På lördagen så blev det en promenad på 60 min. I morgon skall träna Ben, Vader och Rygg. Det blir ett rejält pass (kanske i mesta laget). Längtar redan!!

12 set Ben
    8 set Vader
    14 set Rygg

Skall försöka få upp lite mer bilder……

I’ll be back

Tränade Rygg Axlar tillsammans idag igen på lunchen. Blev 24 set varav hälften på axlarna och hälften på bröstet. Fungerar bra att träna pressövningarna samma dag. Framförallt eftersom jag försöker ligga på 4 ggr/vecka så tycker jag att vilan mellan passen blir lagom.

Har börjat käka lite mer nu för att försöka gå upp några kilo i massa. Det svåra är det psykiska med att det sätter sig lite på magen, under hakan och på ett par till ställen på kroppen. Har dock tränat på samma kost och sätt nu i ett års tid. Vanliga formen håller man ju men det är svårt att få till ökningarna.

Målet är ca 112 kg för att sedan ta bort lite fett och ligga på 108-109 kg mer hård som sagt. Kommer dock att öka sakta och viktminskningen blir inte förrän till våren. Så det är långt dit.

Vill även öka i styrka naturligtvis. Några exempel!

Bänkpress: Ligger på 123 kg i bänken just nu. Målet är väl ca 130 kg.
    Militärpress/nackpress: gör jag 6 reps på 60 kg vilket skall öka till 6 reps på 65 kg.
    Latsdrag: gör jag 5 reps på 80 kg och det skall öka till 5 reps på 85.
    Biceps: gör jag 6 reps på 24 kg med hantlar och det skall öka till 6 reps på 26 kg med hantlar
    Triceps: pressen i kabel gör jag 7 reps på 40 kg vilket skall öka till 7 reps på 45 kg.
    Benpressen: gör jag 5 reps på 216 kg vilket skall öka till 5 reps på 240 kg.

Kanske låter som lite väl detaljerat att sätta upp dessa mål men jag behöver detta för att kunna se att jag går framåt och även att det fungerar som en motivationsfaktor. Allt blir som små delmål i min träning.

Känner dock av armbågen lite så jag får köra några veckor till med lite lättare vikter (inte allt för tungt i varje fall) för att få upp ännu bättre grundförutsättningar.

Ser grymt ut. bara att köra på:emo-thumb

Bild från i januari………….inte direkt bästa poseringstekniken. Kommer flera efterhand som är mer aktuella. Är i ungefär samma form tror jag

hmm missade bilden….kommer i morgon istället. Måste dra från jobbet nu. Tåget går strax

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.