Stark(are) ;>

Home Forums Seriösa träningsjournaler Stark(are) ;>

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • Author

Helu!
    Här har jag aldrig varit aktiv förr, men tänkte ge det ett försök! Har däremot drivit en träningsblogg sedan något år tillbaka.
    [http://Krigarprinsessan.blogspot.com Krigarprinsessan]

Kort om mig
    Är en träningstokig tjej vid namn Angelica, fyller 20 inom en snar framtid och har varit aktiv på gymmet i lite mer än 3 år. Har innan det även pysslat med cheerleading, ridning, muay thai osv. Meeen det är historia. Hittade tillslut in till skivstängerna och hantlarna, och där har jag blivit kvar.
    I slutet av 2010 blev ett av mina böjpass med föga 75kg på ryggen nyckeln till den finfina sporten styrkelyft, och jag gjorde min första tävling på DM samma år (12/11-10).
    Har efter det hunnit med 7 tävlingar, ett DM silver (2010) och ett SM guld (2012). Var även rankad etta 2011. Så inom styrkelyften är jag för att stanna ;).

Personbästa med utrustning på tävling
    Knäböj: 137.5kg
    Bänkpress: 72.5kg
    Marklyft: 150kg

Utöver detta så har jag precis påbörjat ett samarbete med Damir Trokic, han kommer hädanefter att sköta allt utom lyftandet gällande min träning. Så mer rätt är väl att kalla honom min coach! Jag är stensäker på att detta kommer bli himla bra och väntar ivrigt på att se vad han har planerat för mig och min träning!

Det var det om det, kommer här att dela med mig av mina träningspass, vad jag gjort och kommentarer kring det. Filmklipp, bilder från träningar/tävlingar, och annat trams kommer däremot att dyka på min blogg som jag nämnt ovan.

Over’n’out for now ;>

Bra Angelica, att du har kommit igång med Journal här också!!! :)

Körde idag igång med det nya programmet (designat av Damir)… För det första; jag har aldrig kört negativt i någon övning, och jag har heller inte kört klossbänk.
    Så detta var en upplevelse, men skam den som ger sig.

Knäböj; smal fotställning, stång högt upp
    5×5 65kg

Negativ knäböj
    1×3 90kg
    1×3 100kg
    1×1 110kg
    1×1 110kg

Goodmornings
    3×5 60kg

Benspark
    3×5 55kg

Klossbänk
    3×3 70kg

Själva böjandet gick inte som jag ville…
    Framsida lår på höger ben började spöka lite redan vid första övningen, tänkte dock inte överdrivet mycket på det. Jag vill träna ju…
    Men efter att min kroppshållning och allt drastiskt fallerade under de negativa böjen gav jag mig.
    Jag skulle gjort en trea på 110, och ytterligare en övning fokuserad på knäböj efter de negativa böjen. Men icke!
    Som i klippen nedan kan skådas så tappar jag hållningen totalt på 110kg, jag är snedare än snedast!
    Och mina rygg (som tidigare varit skadad) kände minsann av det. Och jag är faktiskt himla rädd för att riva upp den skadan igen :(, så fegade ur!
    Jag gav 110kg två chanser, sen fick det va nog. Nu ska allt granskas; gör om och gör rätt.
    Utöver detta: Himla kul med nytt program, och faktiskt… Det var första gången någonsin jag ens gjorde en negativ övning, vore för bra om jag var grym på något sådant redan nu! :D

65kg 1×5
    [youtube=wVZ_E6qhVyw?t=3s]

65kg 1×5
    [youtube=T-afUC_bCRg?t=8s]

90kg 1×3
    [youtube=_vq-He8rDok?t=9s]

100kg 1×3
    [youtube=dCbsCp2fu7M?t=8s]

110kg 1×1
    [youtube=8bbw0MiRorM?t=15s]

110kg 1×1
    [youtube=OvYWrPtrt18?t=9s]

Första passet avklarat. Gick ju bra. Förstår ovanan med de Negativa, men det löser sig med tiden. Bara passarna sköter sitt, så hoppas vi att det var tillfälligheter det med ryggen.

De smala böjarna var djupa och lätta, dock så är det med knäna du ska tänka på, att inte skjuta fram. Tänka mer på att ”sätta dig ner, bakåt”. Men vi ska kolla detta på fredag lite, när du kommer.

Bra med vikt i klossbänken.

Dina skor har kommit :) g-Force 39.

Lycka till att nå ditt du vill.

Du kan inte påstå att de negativa gick bra, men med lite vana så ska de nog gå bättre framöver :)

Yay! Blir en tokbra fredag detta :D

FU bänkpress
    1×5 32.5kg
    1×5 35kg
    3×5 37.5kg

Negativ bänkpress
    1×3 50kg
    1×3 60kg
    1×3 70kg

Smalbänk
    1×5 25kg
    1×5 30kg
    1×5 35kg

Uppåt lutande bänkpress
    1×5 35kg
    2×5 40kg

Sicket lätt pass, (trots att jag inte lyssnade och gjorde det lite tyngre än vad som sagts :>)…
    Allt kändes prima och jag var verkligen mer bekväm med
    detta pass än måndagens, men den där jäkla böjen skall nog ta sig så smånig om också!
    Efter lite undervisning av Damir på fredag så är jag kung på knäböj sen!
    Nåväl, drömma kan man ;D

Inga filmer? Ingen jättefara då vikterna inte är super tunga. ”OK” att du tyckte att det var jättelätt och höjde nu första passet. Men, frågan är ju hur lätt bänken var? Kommer du klara av att höja 7,5? Sedan 5 eller 7,5 igen? Då är vi uppe på 50-52,5 vecka nr 3. Och 57,5 – 60 sista veckan? Till det ska tilläggas att det är ”5×5” och inte bara tre serier som du körde idag.

Bra vikter i de negativa.

Smalbänken gjorde du lite fel på, det skulle vara 3×5 inte 5-5-5, förstår du skillnaden? Eller tänkte du bara att det var lite för lätt på 25 och 30? Isf skulle du ha kört 3x5x35. Ingen jättefara det heller, bra att du har med dig psykologiskt att det var ett ”lätt pass” :)

Blir jättekul att ha dig här på fredag som sagt!

Hehe, ojdå. Jag glömde bort mig och körde på i gamla banor. Jag förstår vad du menar och gör rätt hädanefter :D

[youtube=wBPf35OhO1w]

Satte mig igår morse på bussen ner mot Jönköping för ett markpass med Damir (so far längsta resan gjord för att träna!). Helt klart värt resvägen, vi kom överens om att det vore bra att jag tittade ner i samband med första markpasset (detta med tanke på att det fanns en hel del att gå igenom angående min mark, för mycket för att ta det via tele)..
    Nåväl.. Väl framme fick jag även äntligen hoppa i ett par nya skor; G-FORCE. Böjde lite, och vilken skillnad. Hualigen! Bara dessa kommer göra stor skillnad i knäböjen :).

Såhär såg långfredagens träning ut;

Tung mark

Marklyft
    5×5 82.5kg

Smala marklyft med 3cm upphöjning
    1×5 70kg
    1×5 75kg
    1×5 80kg

Kronlyft
    1×3 100kg
    1×3 110kg
    1×3 120kg
    (dåligt minne och lite osäker på resultaten, men något sådant…)

High box squat
    5×3 100kg

Stångrodd
    5×5 30kg

Bra och kul pass. Bra stämning på klubben, och hjälpsamma människor! Himla trevligt må jag säga! :D
    Vikterna kändes lätta, och jag har en bra känsla med mig till nästa vecka. Nu skall jag smälta påskmaten och kila ut i blåsten. Glad påsk på er och fortsatt trevlig helg! See ya on monday ;)

[youtube=wBPf35OhO1w?t=5s]

Knäböj; smal fotställning, stång högt upp
    5×5 72.5kg

Negativ knäböj
    1×3 95kg
    1×3 105kg
    1×1 110kg

Utgångar
    1×1 110kg
    1×1 120kg
    1×1 130kg

Goodmornings
    3×5 65kg

Benspark
    3×5 65kg

Klossbänk
    3×3 75kg

Första och sista setet knäböj med smal fotställning:
    [youtube=pGSQxRybmjg]
    [youtube=nfmb4mrjDxQ]

Andra och sista setet negativ knäböj:
    [youtube=exNXRTpgAtk]
    [youtube=jdQM0YI563M]

Alla seten klossbänk:
    [youtube=59W9q9n5YgE]
    [youtube=8i5Mh9euOcE]
    [youtube=jY9RcW2w3yg]

Dagens pass kändes bra, blev sådär mysigt mör i kroppen :D
    DOCK avbröt jag självmant de negativa böjen då jag återigen blev sned som lutande tornet i pisa. Jag vill aldrig mer göra negativa böj, men skall givetvis rådgöra med min käre coach först. Blir tokig på de böjen! Åh!
    Nåväl. G-FORCE skorna – betydlig skillnad! Himla bra :)

Höjd på klossen: 15cm

Eftersom jag pratat med Damir om att kommentera här så antar jag att det är okej att göra det.

Börjar med marklyftkommentarer. Vikterna är förstås en aning för lätta för att man ska kunna se hur tekniken fungerar i verkligheten. Å andra sidan gäller det att börja med förhållandevis lätta vikter, då en del av tekniken är annorlunda, så att den gamla (kanske automatiserade?) tekniken kommer automatiskt på tunga vikter (innan den nya är inlärd). Dessutom beshövs ett sort antal lyckade lyft för att nöta in ny teknik.

Det viktigaste att ändra i marklyft för dig är – när man ser på de gamla filmer jag fick se hemma hos Damir förra veckan – är att du ska få med benen mera i starten. Som så ofta är starten A och O i ett bra marklyft.

De lyft där du börjar med låg höfthöjd är teknikst dåliga. Orsaken är mycket enkel. Om man börjar ett marklyft med för låg höfthöjd – vilket inte är helt ovanligt – får man inte benen med alls i starten, höfterna stiger till rätt höfthöjd, och man börjar draget med den personligt rätta höfthöjden, vilket leder till att man är ”för parallell” i kroppen. Detta var just det som hände. Det finns en teknik där man börjar med för låg höfthöjd, höjer ganska långsamt till rätt och börjar draget (detta är för att undvika den döda starten, dvs få lite rörelse redan innan draget börjar). Den tekniken är inte så lätt att lära in, och eftersom de följande serierna såg hyfsade ut är det onödigt att försöka.

För att få benen med mera i start borde du vara något längre bakåt jämfört med skivstången än du var i dina gamla filmer, där marklyftet blir ett rent rygglyft, där du dessutom har för bråttom i starten (sannolikt för att få mer fart/rörelse från början). Genom att hålla axlarna i linje med stången (inte framför den) hindrar man att man blir för mycket över stången, och det verkar du lyckas med i dina serier på filmen här i journalen. Bra så, alltså.

En teknikdetalj påverkar ofta ett antal andra. Risken när man blir mera bakom stången är allltid den att höfterna kommer för långt bakåt i jäförelse med stången. Då är man ”utspridd” för långt framåt-bakåt i förhållande till stången. Det jag kallar ”samlad styrka” är alltid mest fördelaktigt styrkemässigt, dvs att ”ingen kroppsdel” är för långt framför eller för långt bakom stången. Det bästa skulle vara att hela kroppen skulle vara precis i linje med stången, men det är omöjligt, ingen kan vara byggd på det viset. Du lyckas bra, dina höfter blir inte för långt bakom stången.

Då återstår två risker till som man måste undvika. Det första är att inte kröka ländryggen för att bli tillräckligt nära stången. Det ser först ut som om du skulle kröka ländryggen, men sedan spänner du till ordentligt. Bra.

Den andra risken, som inte är direkt sammankopplad med att var amera bakom stången är att du kan blir för parallell i kroppen jämfört med stången, så att det blir ett rygglyft ändå. Det ser också ut att bli så först, men just innan du börjar draget, så har du ändrat startposition så att den är bra. Du verkar spänna höfterna och få med benen i starten, vilket är bra. Du verkar också få ”axlarna lösa”, vilket gör att ditt drag blir kortare än på dina gamla filmer, där du spänner axlarna för mycket i starten. Stången verkar också löpa nära (fast i) benen, precis som den ska.

Jag kan inte se handens placering/greppets bredd på filmen. För säkerhets skull, kom ihåg att armen inte ska vidröra låret i startögönblicket, det ger onödig friktion.

Du tar tid på dig att inta en bra startställning, och det är bra. Men mellan repsen hamnar du därmed att stå ofördelaktigt länge framåtböjd med böjda ben, vilket tar på krafterna. Du skulle nog vinna på att helt stiga upp mellan varje upprepning.

Men i stort har ni lyckats arbeta fram en markteknik som kan ge bra resultat på tyngre vikter, förutsatt att du hinner nöta in den tillräckligt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.