Stark(are) ;>

Home Forums Seriösa träningsjournaler Stark(are) ;>

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 60 total)
  • Author

Himla snällt att du är med och kikar på min träning, jag har pratat med Damir om det du skrev och jag har nog förstått det mesta! :)

Men det här är ju underbart, vilken bra journal! Mycket filmer (gillas) och dessutom massor med tekniktips så att kanske en vanlig dödlig gym-entusiast kan tjuvläsa sig till ett och annat knep.

Åh tack! Kul att du tycker så :D

Nämen hallå! Raising from the dead!
    Utebliven uppdatering här igår, berodde på utebliven träning som i sig berodde på en makalös förkylning! Hua säger jag bara!
    Förkylningen satt som en smäck så fort jag slog upp ögonen på tisdag morgon, och rösten den var banne mig helt väck. Va fan liksom, vem gjorde det här mot mig mitt i natten? Inga varningstecken, utan bara pang bom – hallå du hemska sjukdom.
    Dock fanns det ändå ett hopp om att mirakel skulle inträffa och göra mig frisk tills igår (?! haha). Det miraklet hände inte ;)
    Men ångestfylld pga ett kanske uteblivet träningspass ställde jag in mig på träning ändå, i si sådär 3 timmar. I slutet av de tre timmarna hade jag fått en tämligen bestämt NEJ från Damir. Nänä tänkte jag bittert och bäddade ner mig i soffan med thé, smoothies och kycklingsallad.

Men idag! Idag har jag tränat! Någon power fanns det dock inte, inte så förvånansvärt kanske. Jag gjorde i alla fall det jag skulle, sen bar det snabbt hemåt.

FU bänkpress
    5×5 40kg

Negativ bänkpress
    1×3 60kg
    1×3 70kg
    1×3 75kg

Smalbänk
    3×5 40kg

Uppåt lutande bänkpress
    3×4 40kg

Allt förutom sista setet negativ, och sista setet uppåt lutande bänk kändes så himla stadigt och stabilt, näst intill lätt. Och med tanke på sjukdom så vet jag att kraft saknas, så att sista negativa och uppåt lutande var tungt känns inte så himla konstigt ändå. Men förvisso, tungt ska det vara. Tur att det vankas höjningar till nästa pass! ;)

Nu är det sömn och omstart inför morgondagens markpass, yaay!
    Natti :D

Tung mark

Marklyft
    5×5 92.5kg

Smala marklyft med 3cm upphöjning
    1×5 75kg
    1×5 82.5kg
    1×5 90kg

Kronlyft
    1×3 115kg
    1×1 125kg

High box squat
    5×3 110kg

Stångrodd
    5×5 40kg

Okej, lite lite trögt gick passet, och power fanns då inte idag heller. Och visst är det kanske så att jag egentligen bör ha vilat från både bänkpasset och markpasset. Men fan, himla trist det ju :(
    (Ingen långdragen historia om varför man inte ska träna när man är sjuk tack, I know why.) :)

Nåväl! Jag gjorde nästan det jag skulle, avbröt dock kronlyften. Kände att den krävde lite väl mycket kraft av mig.

Angående mina vanliga mark, så känner jag att det finns en del att gå igenom med min käre coach. Att det ska vara så himla svårt att få marklyften att känns rätt! Jag kanske ser väl negativt på marken från detta passet, men njae det kändes inte bra alltså. (filmklipp kommer så fort uppladdning är finito)

Utöver detta så önskar jag coachen all lycka till på NM som för hans del går av stapeln imorgon (lördag)! Fan, visa vart skåpet ska stå nu Damir!

Här har ni klippet på mina ”vanliga” markisar!
    Uteblivet ljud beror på att jag är galet oteknisk (över förväntan att jag ens lyckades sätta ihop alla klipp till ett :)). Försökte lägga in en truddilutt också, men det var över min förmåga :D
    [youtube=MBcET10KgS4]

And now; Uppladdade directly from da phone! Himla fancy ;)
    Och här följer klippen på mina smalmark från viktplatta
    75kg – 82.5kg – 90kg
    [youtube=G0z5MQJS-mI]
    [youtube=zubhp2fuV-Q]
    [youtube=GO5XSw7E28k]

Oooch sista setet high box squat 110kg
    [youtube=8PP0KSMUEHc]

Det jag mest kan se, är ganska tydligt i set nummer 2. (Filma något set från den vinkeln i fortsättningen också). Du är ganska hög i höfterna, och detta borde du försöka ändra lite, genom att få ned höfterna lite i starten, som du gjorde när du var här på JSK. Kolla och jämför de filmerna. Syns även på set 3 att du är ganska hög i höfterna.

Om du kollar set nr 3, 3e repet. Du är likadan innan starten, dvs mycket över stången, men det gör ingen, eftersom du rätar upp jättebra innan draget börjar (det har du övat in bra). Det som är kvar är då att SPÄNNA NEDRE RYGGEN MER, OCH sänka höfterna en aning, INTE MYCKET. Det viktiga som jag kan se är att du just ska spänna ryggen i bottenläget, för att få med dig benen och att ryggen såklart inte ska vara krökt (och slutdraget tung) vilket det blir för dig nu.

Set 4, rep 2 – där håller du ryggen ganska bra ändå.. Men dock hög i höfterna.
    Set 4 – rep 4+5 – ej spänd rygg = tungt slutdrag = gillas ej :)

Men vi får försöka lösa de – mesta dels du genom att nästa gång försöka tänka ännu mer på. 1 ) Spänna ryggen ORDENTLIGT i startläget, 2) Ta ner höfterna en aning.

VI hörs!

Alla lyft (reps) är inte helt likadana.

Det bästa med dehär marklyften jämfört med de tidigare är att du verkar få benen med mera i starten, det är bra.

I de lyft där du har ländryggen spänd får du ett hyfsat slut, i de där ländryggen kröker sig blir slutet sämre, vilket är helt vanligt.

I somliga reps blir stången lite för långt framför benen, verkar det. stången ska löpa fast i benen direkt från start då lyftet börjar.

Du står för övrigt på en gummimatta som man satt dit för att skydda golver. Jag tycker den ser lite hal ut. Om den är hal så försök hitta någon annan form av ”matta” att sätta under.

Här gäller det att få ihop till 3 saker : 1) att kroppen inte är för parallell med stången i start, 2) att du inte går ”över stången” (som du gjorde tidigare) och 3) att höfterna ändå inte hamnar för långt bak jämfört med stången (som i något lyft i början). Som Damir säger kommer en något lägre höfthöjd att automatiskt göra dig mindre parallell med stången, frågan är om du klarar att få med benen i start då (eller om höfterna börjar stiga för tidigt).

Jag tycker du har för brett grepp. Nu kan det hända att stångens räffling hindrar ett smalare grepp, det kan jag inte se på filmen. Halva handen måste vara på räfflorna, annars håller inte greppet.

Frågan är om du borde prova någon serier med lite annorlunda teknik. Detta kan visserligen förvirra teknikinlärningen lite, men det är bättre nu, innan tekniken är intränad, än efter detta. Kunde man tänka sig en serie med fötterna ordentligt utvinklade, samt en serie med ett par cm bredare fotställning och utvinklade fötter? Starten kan visserligen kännas tung, men det vore intressant att se sådana försök.

Bra synpunkter kriser. Angelica har tidigare stått superbrett, men det var innan hon tänkte sig för med tekniken. Nog är det värt att hon testar det igen nästa vecka i någon serie och se hur det blir? De punkterna 1,2,3 som du nämnde, klarar hon av dem tillsammans med bredare fortställning så kan det nog blir bra.. Ska prata med henne om det.

Angående greppet så måste jag hålla där då, som du skriver, räffling hindrar ett smalare grepp.. Ska se hur de andra stängerna ser ut nästa gång.

Och angående bredden mellan fötterna så har jag stått som jag gör nu, och jag har stått superbrett tidigare. Men aldrig fått till en bra teknik. Så visst kan jag försöka ändra teknik ytterligare, men Krister har helt rätt i att jag lär bli förvirrad haha. Det är så svårt när alla har synpunkter, nu lyssnar jag givetvis bara på er. Men ingen utav er är med under träningspassen, vilket för mig gör det lite svårare med att testa på olika tekniker under ett pass. Vet liksom inte om jag gör rätt :P

Att jag lätt blir förvirrad syns tydligt då som ni säger att alla lyft inte är lika. Försöker tänka på att hålla all teknik under lyften, inte helt lätt dock :P

Knäböj med smal fotställning
    85kg 5×5

Negativ knäböj
    100kg 1×1
    105kg 1×1
    110kg 2×1

Utgångar
    130 1×1
    140 1×1
    150 1×1
    160 1×1

Goodmornings
    70kg 3×5

Benspark
    65kg 3×5

Klossbänk (13.5cm)
    80kg 3×3

Brutalbänken
    10-15×4

Cablecrunch
    3×12

Himla bra pass, ändrade dock de negativa böjen från att göra tre reps till singlar. Detta för att jag inte kan hålla en bra teknik, och gick inte högre än till 110 för att jag liksom bara släpper när jag kommer under parallellen. Nåväl, I gave it a try again! OL-böjen kändes riktigt bra, tillslut. Jag har en tendens till att skjuta fram knäna vilket resulterar i att jag förlorar djupet, satte dock sista 5an fint och djupt. Jag kan iaf vara riktigt nöjd med hållningen under dessa böj, för den är banne mig bra! Håller upp ryggen bra, det både kändes och folk påpekade det. Utgångarna då, efter lite fokus och noll tveksamhet så kändes de också bra. Det kändes stabilt och starkt. Klossbänken kändes otroligt lätt, kanske borde ha höjt?..

Overall kändes detta pass hur bra som helst, ääntligen liksom. Körde det på KAK, där jag framöver kommer planera in i princip all min träning. Det känns som att saker o ting lossnar nu, det känns liksom inte att allt är lika motstridigt. Visserligen har det varit upp till mig alltid, men ja jag är inte mer än människa heller :) Nu känner jag att jag kan tagga till inför nästkommande träningspass, utan att behöva tänka ”tar jag mig till träningen idag”. Skönt! :)
    110% fokus på lyftandet igen!

Bra att de smala böjen gick bra…

Synd att du inte kunnat öka något i den negativa knäböjen… Om du ändå kan hålla det bra ner tills parallell så borde du ändå ha varit upp till vikter kring 120-130. Men det kanske får komma mer vikter senare, när du dessutom har utrustning osv. De är ganska viktiga som sagt..

Vad hade du i klassbänken sist? Bra att det kändes lätt. Ok med 13,5 cm :)
    Var detta måndagens pass, isf det sista passet i programmet innan vi ska byta nästa vecka?.

Jo jag anade att du tänkt dig vikter kring det, men jag vet inte riktigt var jag tappar styrkan ”helt” men jag bromsar tydligen mycket större del av första delen av böjen.. Men jag kan säga att just nu så känns 120 ganska långt bort..

Passet innan detta; 75kg 15cm kloss. Bra för högre än 13.5 hade de inte :)
    Måndagens pass ja, så nytt nästa vecka! :D

Ringer dig om inte allt blir allt för sent imorn, annars hör jag av mig på torsdag så kan vi prata om kommande vecka o nya programmet. Har som vanligt lite funderingar :D

FU bänkpress
    5×5 52.5kg

Negativ bänkpress
    1×3 70kg
    1×2 75kg
    1×2 80kg

Smalbänk
    3×5 47.5kg (med hjälp de två sista repen/sista setet)

Uppåt lutande bänkpress
    3×5 42.5kg (med hjälp sista repet/två sista seten)

Marklyft med fokus på teknik och explosivitet
    Har inga precis siffror på antal set/reps, med körde stenhårt på vikterna 60kg och 70kg. Lars Lindeberg var med och petade på tekniken, så det var bara att nöta! Slet som ett djur gjorde jag, och det ska jag fortsätta göra. Ska man lyfta ska man banne mig göra det snyggt också ;). Himla synd att vi glömde filma det sista setet på 70kg, enligt åskådare såg det riktigt bra ut. Och den kändes RIKTIGT bra. Höften nära stången, isär med knäna, upp med bröstet osvosvosv. Allt allt allt petas det på, det är inte bara att få upp stången inte. Hua, bara att köra på det! :)

Bra :) !

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.