Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Stark(are) ;>
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 april, 2012 at 12:40 #220991Anonym anvandareMember
Marklyft
60kg 2×5
70kg 2×5
80kg 2×5
90kg 2×5Kronlyft
110kg 1×3
120kg 1×3
130kg 1×3
140kg 1×3
150kg 1×3High box squat
120kg 5×3Skulle varit upp på 100kg i marklyft enligt schemat idag, men som sagt. Ska man göra något så ska man göra det snyggt. Hade jag gått upp på 100kg hade jag tappat ryggen och sett ut som en ostbåge, och nu när jag tränar med KAK har jag banne mig alltid ögonen på mig så ingen idé att ”fuska” nu inte! Försöker lyssna och ta till mig – bara tekniken sitter så kommer vikterna så smånig om. Det är inte lätt kan jag lova, att tänka så. Men det gynnar mig i framtiden. Men nu har jag hittat skillnaden på känslorna, när man gör fel och rätt. Att göra rätt är fan så mycket jobbigare, spänna rygg och mage också? Logiskt egentligen, men det är det jag inte gjort förut. Ajabaja! Bålstyrkan måste bli starkare! Ska även se till att lyckoträffarna inte längre är lyckoträffar utan ren och skär talang! Nöta nöta nööööta!
Skulle också enligt schema kört långa smalmark, men då var Lars Lindeberg i farten igen. ”Nej nej nej nej!” klingar fint i huvudet vid det här laget, det är la bara jag vänjer mig vid de orden ett tag framöver haha. I alla fall, jag tappade tydligen rygg alldeles för mycket för att den träningsformen just nu ens skulle gynna mig (och då körde jag bara på 50kg..)
Jaja säger jag nu, tekniken kommer och så även styrkan! Jag ser framåt! Och jag tillåter inget annat
2 maj, 2012 at 21:54 #220992Anonym anvandareMemberKnäböj
5x5x90kgLockouts
2-2-2 150kg-160kg-170kgLow box squat
3-3-3 55kg-60kg-65kgKlossbänk (10cm kloss)
3x3x80kgCrunches på pilatesboll 3×20
Brutalbänken 3×10
Crunches på lutande bänk 3×12[youtube=g5p0P4_-9ls]
Jag gillar den nya perioden skarpt! Vanliga jävla knäböj, och low box squat
2 maj, 2012 at 21:56 #220993Anonym anvandareMemberBänkpress
5x5x50kgKlossbänk (5cm kloss)
3-2-1 60kg-65kg-70kgDips
5×10Frenchpress på golvet
5x10x20kgTeknikmark
7×2 90kg[youtube=yAs4_N9KDFY]
Vilket härligt pass! Allt (om vi utesluter marken) kändes explosivt och stabilt! Känner att öka nästa vecka inte blir några större problem! Dock angående marken. Jag har en jävulsk träningsvärk sedan måndagens böjpass, och jag vill nog påstå att den hindrade lite. Var så in i ratingen stel! Hua vad ont det gjorde! Vet inte om det var stelheten som faljerade lyften, eller om tekniken suger igen helt plötsligt. Tappade ryggen, fick inte fram höften osv… Sänkte till 70kg och ställde mig bredare – enligt åskådare såg detta bättre ut, och jag vinner mer på det med tanke på att lyftvägen blir kortare. Dags att ta ett ”hitta tillbaka” samtal med Damir, svårt att inte lyssna på andra tips osv. Får se vad han har att säga..
5 maj, 2012 at 12:03 #220994Anonym anvandareMemberMarklyft
3x3x110kgSmala marklyft på 3cm upphöjning
3-3-3 75kg-85kg-95kgKronlyft
1x3x145kgBencurl 3×8
Bänkrodd 8×8
Brutalbänk 3×15
Cablecrunch 3×12Åh du underbara mark!
Efter en dag med otroligt dålig aptit och en hel del stress var jag lite orolig över detta pass. Ville så gärna gå tungt, och ha bra tryck i kroppen. Kände mig ändock pigg när jag hoppade ner i KAKs lokaler, men som sagt. Att traska runt är inte det samma som att dra tunga mark inte! Men jag gav mig fan på att jag skulle gå tungt, och inte trycka lika hårt på tekniken detta pass. Och detta var även det första jag fick höra när jag kom dit – kötta på idag Angelica, du kan inte kämpa med perfekt teknik varje dag. Oooooch tack då slapp jag det negativa tjatet om min teknikTänkte från början – 3×3 100kg i mark. Men nej det var alldeles för lätt. Sen 105kg 3×3, återigen alldeles för lätt. 110kg kändes också otroligt lätt, och explosivt, dock skall det höjas även kommande pass, så jag hejdade mig vid 110kg. HIMLA SKÖN KÄNSLA! Spratt runt som en liten flumboll efter dessa lyft! Ingen kille kommer någonsin kunna jämföra sig med känslan av ett bra träningspass
Smalmarken har jag inte så mycket att säga om, den känns ok. Kronlyften däremot – tungt och jävligt! Gav mig när det återigen kändes som att någon stack in en nål på vänster sida i ländryggen, och det som spirade ut som tusen nålar känslan. Kändes lite som ett hugg på nå sätt. Med tanke på att denna känsla alltid slår mig vid kronlyft, så tror jag nog inte att denna övning är något för mig… Skall fråga Damir om det finns likvärdiga övningar jag kan göra istället
[youtube=Qxec0yGh5nk]
Och faktiskt – angående tekniken. Jag släpper inte ryggen mer på 110kg än på 70kg. Så jag tror att det handlar lite om en ovana, och att jag kanske inte riktigt har koll på hur jag ska använda bålstyrkan, alternativt att min bålstyrka även är för klen. Tur att det går att göra något åt sådant
Sedan så stod jag idag så bred sumo som det möjligt går, och det kändes såååå mycket bättre. Där ifrån kommer jag fortsätta arbeta, inga mer ändringar angående mitt startläge nu.
Jag har även flyttat upp bältet en aning (ett litet tips från JSK). Och det kändes mycket bättre, fick mer stöd utav det.8 maj, 2012 at 09:22 #220995Anonym anvandareMemberKnäböj
5x5x95kgLockouts
2-2-2 x 160-170-180kgLow box squat
3-3-3 x 65-70-75kg
Klossbänk (10cm)
3-3-2 x 72.5-77.5-80kgBrutalbänk 4×15
Benlyft 4×15
Cablecrunch 3×12Knäböjen kändes relativt lätta (höjning nästa vecka fixar jag, men inget överdrivet.. Kanske +2.5kg), dock dock dock så fuskade jag en aning med djupet tyvärr. Var precis på parallellen och nosade större del av lyften.
Lockoutsen denna vecka var betydligt lättare, kände mig mer van övningen och kroppen visste liksom vad som väntade. Skönt!
Low box squat hör fortfarande till favoriten, himla go övning! Och fuskarn blir tvungen ner i djup, åter igen – skönt!
Klossbänken dock. De två första seten gick fint, det sista gick dessvärre betydligt sämre. Lars trodde det hela berodde på att jag var trött – ofokuserad – tappade spänst i armarna. Ofokuserad har han rätt i, tröttheten också iofs. Meeen ändå! Det är ingen giltig orsak. Himla dumt gjort av mig!
Och brutalbänken går framåt – ökade ett set!
Checkade även vikten och den löd efter tre måltider (frukost, lunch, middag), en timmes träning och med kläder på 64.0kg Helt ok faktiskt.Sista setet low box squat 75kg
[youtube=V5aYbNqiNEE]8 maj, 2012 at 21:43 #220996Anonym anvandareMemberBra med böjen ändå. 5×5 är mycket, speciellt på PERS! Grattis. Försök vara noggrann med djupet i de första seten nästa gång, du ska klara av 5 reps utan problem på 97.5 eller 100…
Low Box squat – kör som du gör nu, vi får höja mer! (nästa period med dessa så ska du göra på ett annat sätt.. mitt fel att jag inte förklarade helt, men just detta sätt som du gör på nu passar din situation bra iaf…)
Kämpa på med klossbänken. Mer fokus då, om du kunde klara 3 reps förra veckan på 80 bör du ha gjort de nu också.
15 i brutalbänken….. Jävla unge OCH SÅ SER JAG NU ATT DET ÄR I 4 SET……………………….. !
8 maj, 2012 at 22:19 #220997Anonym anvandareMemberJust ja, det är ju faktiskt på pers. Glömmer liksom bort det Tur att du är med och påminner mig! Tack!
Aha, hm oki.
Haha! Jag vill klara minst 25 i höst, vore grymt!
10 maj, 2012 at 16:15 #220998Anonym anvandareMemberBänkpress
5x5x55kgKlossbänk 5cm
3-2-1 x 65-70-75kg
Dips 5×10
Frenchpress 5x10x25kgTeknikmark
3×2 80kg
6×2 90kgAllt kändes riktigt bra idag, förutom att jag lyfter på rumpan i många lyft. Jag vill minnas att jag i alla fall tänkte på att inte göra det under de första seten bänk, men såg på klippet att jag under sista setet lyfter på rumpan under samtliga lyft. Och under klossbänken sista setet tappade jag återigen fokus, och stången for liksom framåt. Gjorde dock om och gjorde rätt!
Marken mina kära läsare! Den gick så himla bra, bad Mathias kika, hans kommentar va ”Du… Det ser riktigt bra ut nu”. Sicket lyckrus, äääääääntligen!
Jag tjatade även på Damir om att få gå ner på 70kg under teknikmarken, för jag trodde inte mer om mig själv. Men han sa att jag borde fixa 90kg, men att vi kunde mötas på 80kg. Och så rätt han hade, jag borde klara 90kg. Det borde vara lätt, och samtliga lyft var både finare och lättare än föregående veckor! Det är tur att andra tror på mig när jag själv tvivlar.Bänkpress sista setet 55kg
[youtube=Z772a4uyAaw]Klossbänk sista setet 75kg
[youtube=9sb8RlbTFwU]Marklyft
[youtube=WdO1z6GBxMU]10 maj, 2012 at 19:04 #220999Anonym anvandareMemberHej!
Superbra att bänken löper så bra och lätt!!! Vi ska talas vid om höjningarna, smsa mig ikväll när du har tid!
”Gjorde dock om och gjorde rätt!” – detta gillas mycket, att du kan gå om och lyckas bra.
Ja… Tänk på rumpan, så du inte får in någon konstighet att lyfta den på tävling
Eftersom allt är så positivt, så måste ja leta länge innan ja hittar något att klaga lite på
1) ALLTID PASSARE I BÄNKEN
2) ”jag har rack”
– de är för låga (ser det ut som, höj 2 hål iaf).
(Dock är det bäst att ha både passare och rack.)3) Såg nu filmen på klossbänken. Släpp INTE på sådär hårt. Bättre att du gör det mer kontrollerat. Risken för en muskelbristning är mycket stor där. Tro mig, har varit med om 4 st, och det är ganska onödigt. När du gör så, tappar du även mer kontroll (så det kanske inte är ”ofokus”, utan mer ”okontroll”.
Försök att hålla spänningen hård i kroppen osv osv, som du ska göra (alltid) så du övar in det, på de tunga vikterna. Detta är viktigt att du ändrar på tills nästa gång. Bättre att isf sänka vikten, som du kan göra helt korrekt, med spänning i hela kroppen och kontroll på stången än att släppa på som fan och försöka studsa upp den på klossen!
Kommentar till de ”lätta” marken.
Du tog 90 ok. Du håller tekniken bra – ser mycket bra ut. Lyftet är dock inte explosivt, är inte helt säker på om vi ska satsa på att du ska göra det ”segare” och 100% korrekt, eller om du ska ner på 80 kg, för att kunna få det mer explosivt. Ska prata om Krister med detta, om inte han ser detta och kan kommentera också, med förslag.
Dessa marklyft är (för dig) meningen 1)Nöta teknik, 2) Explosivitet. När jag tränat dem handlar de bara om punkt 2.
Det jag mest är inne på är att gå ner på 80 kg IAF, och försöka dra dem lättare…
BRA PASS!Kul att (ALLT?) löper som det ska!
10 maj, 2012 at 19:47 #221000Anonym anvandareMemberAngående marken så kom de explosiva set också (looooooovar!). Andra påpekade även detta, och när jag kände att jag lyckas hålla rygg osv så gjorde jag dem mer explosiva. Säg att de tre sista seten var explosiva.. Tar lite tid för mig fortfarande att få rätt känsla så att säga, nästa pass lovar jag att göra samtliga lyft explosivt och filma!
11 maj, 2012 at 21:12 #221001Anonym anvandareMemberMarklyft 3x3x115kg
Smala marklyft 3cm upphöjt 3-3-3×75-85-95kg
Kronlyft 3-3-3×120-140-150Latsdrag 3×8
Bencurl 3×5
Brutalbänk 5×15
30 min välbehövlig stretching snart är jag kapabel till att klara av en split igen (åt båda håll!)Passet idag kändes lite lite segt, jag var en sliten Angelica idag. Och återigen hade hon dåligt fokus. Första setet på 115kg var otroligt tungt, men under andra setet när KAKisarna skrek på mig gick det sååå mycket lättare (men inte lätt lätt). Hua sicken tur! Tredje setet vart dock sämre och jag fastnade under sista repetitionen med nageln i låret och bröt den
Resterande träning löpte också på segt, men i kronlyften dock där kikade krigarprinsessan fram. Jag drog i 150 kilos stången tre gånger innan jag tog mig samman och gjorde 3 jävla repetitioner. Ni som påstår att det inte sitter i skallen – Ni har fel, punkt.
Och brutalbänken – sicken seging idag. (men jag gjorde banne mig 5 set, som jag satt som mål) Jag måste vara helt färdig, utmattat och slut i kroppen eller något. Eftersom att allt var så himla tungt och liksom motsträvigt. Nåväl – inte en godtagbar ursäkt i min bok. Nästa vecka – då jävlar!
Sista setet marklyft – 115kg
[youtube=wfGh6OWeqh0]Ser nu när jag kikat på klippet i datorn, det där är inte ens lagliga mark. De får inte se ut sådär, så böjd rygg.
12 maj, 2012 at 19:39 #221002Anonym anvandareMemberOm man får med benen i markstarten behöver den inte vara så explosiv. Dessutom kommer du att få en hel del hjälp av dräkten när du börjar använda den.
Marklyften på 110 tyckte jag såg ganska bra ut, de på 115 blev lite för tunga på slutet (vilket alltså påverkade tekniken, du fick ”vålddra” litet).
Utan att ha helhetsprogrammet i huvudet här föreslår jag :
1) håll kvar samma vikt på teknikdagen ;
2) sänk vikten till 105 på tunga dagen, håll den vikten 2 pass, försök nöta in tekniken. Höj därefter till 110, håll den vikten 2 pass. Då har du 4 tunga pass att nöta in tekniken och träna styrka. Bestäm sedan följande tunga dags vikt.Hur såg helhetsprogrammet ut, det var väl ingen toppning på kommande nu, som skulle hindra ett sådant viktval?
13 maj, 2012 at 16:11 #221003Anonym anvandareMemberstahlberg wrote:Om man får med benen i markstarten behöver den inte vara så explosiv. Dessutom kommer du att få en hel del hjälp av dräkten när du börjar använda den.Marklyften på 110 tyckte jag såg ganska bra ut, de på 115 blev lite för tunga på slutet (vilket alltså påverkade tekniken, du fick ”vålddra” litet).
Utan att ha helhetsprogrammet i huvudet här föreslår jag :
1) håll kvar samma vikt på teknikdagen ;
2) sänk vikten till 105 på tunga dagen, håll den vikten 2 pass, försök nöta in tekniken. Höj därefter till 110, håll den vikten 2 pass. Då har du 4 tunga pass att nöta in tekniken och träna styrka. Bestäm sedan följande tunga dags vikt.Hur såg helhetsprogrammet ut, det var väl ingen toppning på kommande nu, som skulle hindra ett sådant viktval?
Hej Krister!
Jag visar perioden som hon är i, samt (den planerande period 3), så kan vi diskutera vikterna efter det. (Kan även bifoga hela programmet via PM).
Period 2 (4 veckor) – Hela maj1) Marklyft – nya tekniken 3×3
2) Smala marklyft med 3 cm upphöjning 3-3-3
3) SUMOKronlyft (över knäna) 3-3-3
4) Bencurl (baksida) 2-3×5
5) Övre rygg, valfritt 3-5x?
6) Mage 4-10 set.Period 3 (4 veckor) – Hela juni
1) Marklyft Toppning. 1-1-1-1-1
2) Rumänska marklyft 3-3-3
3) Mark lockout (ännu högre än över knäna) 3-3-3
4) Övre rygg (chins?)
5) Valfri övre rygg
6) Mage 4-10 set.________________________
Hela Juni är tanken med andra ord att hon ska maxa UTAN utrustning, för att nå nytt pers samt sedan i Juli börja med utrustning.
Dock är det väl kanske klokt att inte göra detta i markrlyft (men att göra maxningen i böj och bänk i alla fall) och istället satsa på tekniken som du beskrev.
I så fall skulle det se ut såhär:
De två sista veckorna (de hon tränar nu och i slutet av maj) Kör hon med 105. Eller kanske 105 och sedan 107,5?
För att första veckan i Juni köra med 110, och andra veckan likadant.
Då har hon två veckor på sig att komma över sitt pers som är 115×3 – med usel teknik. Kanske det är bättre att ta det sakta men säkert och inte satsa på några jätte stora personliga rekord i marken, utan satsa mer på att det ser bra ut nu med tekniken – vilket du typ föreslog? Hon har då två veckor på sig att Maxa i mark.
Finns det kanske möjlighet att sedan i Juli köra lite parallelt i 2-3 veckor, 1 or utan dräkt, för att sedan ta på sig dräkt och börja med lättare vikter, och jobba uppåt och även där hålla fokus på tekniken – eller kan det bli förvirrande för henne? Isf skippar vi bara RAW maxningen i marken överhuvud taget (så som jag alltid har gjort när jag tänker efter……) :frust:
14 maj, 2012 at 19:53 #221004Anonym anvandareMemberJag tycker nog ändå att det kan vara värt att sänka vikterna. Finns möjlighet att sänka till 105, som jag skrev tidigare, eller 107,5 – 110 är ju klarat med bra teknik. Kanske 107,5 de sista veckorna i maj. Sedan 112,5 ett par veckor. Sedan får man se. Och efter serien kan man ju under juni sätta in också ettor.
Jag förstår att det nuvarande 3RM är 115. Vad är nuvarande 1RM? Normalt sett borde en bättre teknik ge bättre resultat, förutsatt att den hålls kvar på de tunga vikterna. Förra gången på 115 gick ju inte det.
14 maj, 2012 at 21:02 #221005Anonym anvandareMemberKnäböj
5x5x97kgLockouts
2-2-2 1570kg-180kg-190kgLow box squat
3-3-3 75kg-80kg-85kgHade en timma på mig att göra det bästa av situationen, och det här är resultatet. En jäkla massa stress, mindre pauser och uteblivna övningar. Kompenserar med ett pass i morgon!
Tog i för kung och fosterland gjorde jag också, så in i ratingen blå jobbigt var det! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.