Strongman – Lars Gustafsson

Home Forums Seriösa träningsjournaler Strongman – Lars Gustafsson

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 561 total)
  • Author

Tack för peppningen John!

Äntligen stod jag jag i lokalen! Gymträningen har som bekant inte varit optimal de två senaste veckorna så det var med en viss spänning jag inledde passet i Bergsbrunna idag. Första övning var apollons axel och frågan var om två veckors frånvaro från pressträning skulle sätta sina spår? Allt kändes dock lätt och jag klippte dit 126 utan att ens tagit på bältet. 136 på axeln. Nu började greppet bråka (dubbel överhand) och när jag till slut fick upp den i läge var det inte så mycket krut kvar till stöten. Bättre än befarat dock och vi sänkte till 116 och fokuserade på fart och teknik.

Nästa gren var ok och tanken var att jag skulle gå tungt. 316 i första vändan kändes lite tungt, men inte orimligt. 351 i nästa gick bättre och tiden var 19,3. 391 i sista och golvet sviktade en hel del (vi har plåtgolv). Tyvärr blev det lite svängning på oket efter 15 meter, så det blev nedsättning där. Skönt att gå med lite vikt!!

Däckvält. Vi har egentligen bara plats för ett vält om vi vill köra på betongunderlag (det vill vi) så jag och Andreas satsade på en tuff stafett. Vi välte ett vält i taget från varsitt håll och såg vem som gav sig först. Efter 16 vält var med 440-kg däcket och ett moln av damm som hette duga så enades vi om att det blev lika :-). Kul träningsform dock!

Inte så mycket kräm kvar i ryggen men en liten attack på korset blev det innan vi gjorde kväll. Dagen till ära hade vi besök från Stockholm i form av Peter Eriksson som ska tävla i Tidaholm om två veckor. Hur hans form är får ni se då…

Idag var det dags att damma av en gammal favorit: reverse band marklyft. Jag sätter upp banden så att jag får lite draghjälp i starten och det korrelerar väldigt väl med marklyft med dräkt. Nu inleds tre månader med mer preseasoninriktad träning för att vara i toppform till säsongen.

Reverse band mark: Upp till 240×2, sedan 8 treor på 200.

Foamboxböj (min variant blev en ihoprullad matta) med average band: 2:or upp till 150 kg.

Efter detta några set mage och kettlebells.

I lördags körde jag lätta veckans pressträning. Nu har jag ju missat två veckors pressträning pga magsjuka och migrän så det fanns inte så mycket kraft i övningarna. Lätta överstötar och några superset med assistansträning.

Söndagsförmiddagen ägnades åt medleyträning. Först ut var pressmedleyt från SSM 09, vi körde i procentsatser och klockade alla ”lopp”. Jag stannade dock på 70% men tiden var ok, 31,7 s. Efter detta blev det medleyt från SSM 08, ok+farmers, 15 meter var. Här gick jag upp till 80% av vikterna, men det var inget riktigt tryck i kroppen så jag gick inte högre. Nästa vecka börjar preseason på allvar!

Igår var det ett nytt markpass. Reverse band upp till 255×2 och sedan 8×3 på 210. Detta följdes av foamboxböj med average band. 5×2 på 140 och sedan 150×2, 160×2 0ch 170×2. Jag ska spänna banden hårdare nästa gång, var inte helt nöjd med spänningen. Detta följdes upp med tre ”medleyn” i magträning och sammanlagt 96 reps kettlebells.

Jag var ganska frustrerad när jag anlände till gymmet i torsdags. Följaktligen beslöt jag att ta ut mina aggressioner på vikterna. Ingen dum idé kanske för i första övningen bankade jag dit 140 kg i stöt från ställning. Det gick tillochmed ganska lätt. Fortsättningen gick i samma stil med press/chins och lockouts/stående rodd. Rodden avslutades med en trea på 150 kg. Till sist gick jag lös på kettlebellsen med 8 set. Sedan kändes allt bättre :emo-thumb

Ingen större fart i kroppen idag. Svårt att bli varm och kände mig mest stel.

Första grenen var stock (12″) men den ville inte vara kompis med mig. Jag körde upp till 120 kg, men det blev bom. Det blev helt enkelt till att nöja sig med 3.or på 100 kg :

Farmers var inte mycket bättre, 120 och 140 kg över 20 meter. 140 gick på 15 s.

Stenarna var inte heller så mycket att skriva om så det får bli mer tryck i rapporten nästa gång.

Jag har skurit ned på volymen lite i träningspassen den här veckan. Kroppen känns sliten och jag har flera småskador som bråkar. I tisdags körde jag reverse band mark upp till 260, och sedan 4×3 på 230. Boxböj med average band, hårdare spänning den här gången, (150/2)5, mage och kettlebells

Dagens pass var tänkt att bli överstötar, men det fanns helt enkelt inte den explosivitet som krävs. Man kan inte lattja upp en stöt. Jag stannade efter 120 kg, körde lite assistansträning och gick hem. Man får hoppas att det blir bättre snart…

Efter 10 timmars sömn på fredagen och 8 på lördagen så kände jag mig många procent bättre
    [youtube=]

Efter 10 timmars sömn på fredagen och 8 på lördagen så kände jag mig väldigt många procent bättre. Det behövdes för nu skulle det hårdköras!

Dagens första gren var apollons axel. Trots att jag var piggare så kände jag av en del småskador och var lite stel. 126 gick bra, men på 131 blev det ett ganska uselt lyft. Sänkning och mer reppande. Då hände något konstigt: plötsligt började tekniken sitta och allt blev lätt. 5×2 och jag höjde efterhand så sista setet var 121×2.

Efter detta var det dags för ok. 301 kg kändes ganska lätt, ca 17 s, men det blev inte någon riktig fart. 341 samma historia, landade på ca 23 s. Härnäst lade jag på 381, som synes på filmen nedan.

[http://www.youtube.com/watch?v=GAcHUNCdzLk http://www.youtube.com/watch?v=GAcHUNCdzLk%5D

Kanske inte supersnabbt, men formen är på väg :up:

440 kg däckvält i stafettstil. Vi välte 1 vält i minuten i 16 minuter, dvs 16 vält. Explosiviteten ökar här med.

Till sist gick vi några vändor med korset, men det var svårt att hitta något bra läge där.

Börjar bli j*ligt less på det här. På kort tid har jag missat pass pga magsjuka, migrän och nu förkylning.

Nästan i alla fall…Igår körde jag ett snabbt första pass. Luftrören känns fortfarande inte helt ok, men det gick.

Stöt från ställning: set om 4 upp till några set på 100
    Press och latsdrag superset: 3×10
    Kettlebellswings 2×12

Lätt och snabbt, tog bara 30 min inkl uppvärmning. Börjar lite lugnt…

Toppen!! har saknat dina utförliga rapporter ett tag.

Kommer du upp till Sundsvall snart? tänkte att du skulle få lära mig stöt:p

Dagens grenpass började med en lite lustig händelse. Det första jag gjorde på uppvärmningen var att gå 15 meter med farmersväskorna och sedan med 216 kg ok. Väskorna kändes obekväma och tunga. Det blir bättre när jag blir varm, tänkte jag och mycket riktigt, nästa varv var mycket bättre. Väskorna vägde dock 100 kg, inte 80 som jag först trodde

Roling Thunder
    var först (nya handtaget) och Andreas var i form och drog 84,25. Min handstyrka hade chanserat en del av uppehållet…

Pressmedley baserat på SSM 09, stång>apollon>stock>stock var nästa gren. Här blev det pers på 70% av vikterna.

Nästa medley var från SSM 08, Ok 15 m+farmers 15 m. Relativt lätta vikter, men det blev pers med 300 kg ok+120 kg farmers; 22,8 s. Det finns fortfarande lite fart kvar i ”gammkroppen”!

pasanen wrote:
    Toppen!! har saknat dina utförliga rapporter ett tag.

Kommer du upp till Sundsvall snart? tänkte att du skulle få lära mig stöt:p

Du är redan alldeles för bra för att jag ska lära ut hemligheten med stöt :p

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 561 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.