Strongman – Lars Gustafsson

Home Forums Seriösa träningsjournaler Strongman – Lars Gustafsson

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 561 total)
  • Author

haha snygg studs me stången =)

Jockefarmer wrote:
    haha snygg studs me stången =)

Tack och ja, det krävs mycket träning för att få till den delen ;)

Pumpade lite på gymmet idag, bara för att få lite genomblödning, inget tungt eller hårt. Skittråkigt helt enkelt. På lördag ska det bli andra bullar!

Lars Gustafsson wrote:
    OK då, hon får vara med :p

ha ha tack, men ni får passa er, hon är grym;)

lyckatill å visa dom vem som är starkast.

Till slut så stod vi då på startlinjen. Vädret hade utlöst en del oro, och ett tag var planen att hela tävlingen skulle köras inomhus, men vid ”gametime” så var det utomhus som gällde.

Först ut var strongmanversionen av tractorpulling. Traktorn vägde ”bara” 3 ton, men som alla vet ;) så är traktorer betydligt tyngre att dra än vad lastbilar är. Andreas, som tävlade för första gången, fick äran att också inleda tävlingen. Nu vet jag att Andreas är bra på truckpull, så hans tid skulle bli ett bra riktvärde. Lite tungt att dra igång, men sedan ångade han iväg. Tiden blev dryga 30 sekunder, och stod sig mycket riktigt bra tills Mats Kolling drämde till med 24 s! När jag spändes fast i selen behövde jag alltså en bra tid, och starten blev bra. Trampade på för allt jag var värd och tiden blev 22 sek. Grenseger!

Gren nummer två var stockreps. Vi hade två stockar att välja mellan (80/100 kg) och jag hade alltså fördelen av att gå ut sist. Här visste jag att det fanns bra pressare i startfältet, så det skulle blir tufft, men jag lyckades få till 7 reps från backen inom den stipulerade tiden. Andreas, Mats och Peter gjorde också 7. Åt Hoffner var inget att göra åt här. Mikael Hoffner och Peter Eriksson deltog utom tävlan, då de inte bor i Uppsala.

Gren nummer tre var marklyft. Grenen avgjordes med de något egna reglerna dräktförbud, men dragremmar tillåtna. Hursomhaver inget som passar mig. 260 fick jag upp innan jag fick ge mig. Mats drog 270 och Alex 280. Hoffner och Peter var i sitt esse och gjorde upp om vinsten.

Gren nummer 4 var stenreps. 100 eller 140 kg över en 150 cm tvärstång. Nu började regnet falla, så hastigt och mindre lustigt blev det den sista grenen. Däckvält bedömdes som för farligt på en blöt plan. Hursomhelst så gjorde jag 5 reps med stenen, på den 6:e lyckades jag bara med att klämma fingret, stenen ramlade tillbaka åt fel håll. Hoffner gjorde senare 6 reps, men vad gjorde det? Nu kan jag återigen titulera mig Uppsalas Starkaste Man! Större uppgifter väntar, Norrköping nästa!

Tänkte köra kronlyft för första gången sedan SSM09 igår. Tyvärr låg jag ganska mycket efter med sömnen, men tänkte optimistiskt att det går nog ändå. Försökte rigga upp banden så att det skulle stämma med dräkten, men det blev inte mycket att hurra för:(. 5 reps på 230 var allt ryggen orkade med. Satte istället upp för mark och behöll 230. Det flög upp! Det fick bli en ganska lätt tvåa på 250 istället. Ryggen är uppenbarligen fortfarande sliten sedan tävlingen, men det blir bättre framöver.

Knäböj 3×8/Mage 3×12
    Kettlebellswing 1×20

Nypremiär för pushpress idag. 8×3, de första två var mer av uppvärmningskaraktär. Sista setet var 112,5×3.

Hantelpress 4×5/Latsdrag 4×10
    Curls 2×10/Pushdown 2×10
    Kettlebellryck 2×12
    Vikingpress 3×5

Hur ser det ut nästa helg i Uppsala?
    Funderar på att hälsa på, ryggen blir nog inte bättre än vad den är nu :p.
    Vore kul om man kunde testa träna lite med er :)

*Babe* wrote:
    Hur ser det ut nästa helg i Uppsala?
    Funderar på att hälsa på, ryggen blir nog inte bättre än vad den är nu :p.
    Vore kul om man kunde testa träna lite med er :)

Vi kommer att köra på söndag förmiddag, ca 10.30 och hålla på i runt 3 timmar. Jag PMar mitt telefonnummer så kan vi bestämma detaljerna.

/Lasse

I lördags körde vi träning a lá Nick Best. Många grenar, men bara ett workset. Norrköping here we come alltså! Vädret var också på gott humör, 24 grader i skuggan, så det gick åt en hel del vatten. Vi gick lite lättare än tävlingsvikterna för att få speed.

Farmer walk 20 m, 140 kg. Efter att ha satsat på bilskottkärra i en och en hal månad var det rostigt att gå med väskorna. Jag tappade till och med balansen vid 19 meter och fick lyfta om. Tiden blev runt 20 sek.

Ok, 20 m, 331 kg. Flöt på bättre och tiden blev ca 22 sek.

Däckvält 440 kg x6. Gjorde misstaget att ta på handbollsklister, och det var inte den bästa idén på ett solvarmt dumperdäck. Fick köra nästa helt utan grepp från händerna, så det blev bara 4 vält.

Conans cirkel/zercherok. Vi har ingen Conans, så det blev att gå med oket i armvecken. 216 kg över 20 meter var ganska lätt.

Pressmedley. Örsundsbro STK var vänliga nog att låna ut en 62-kg hantel till oss, så först bekantade vi oss med den, sedan körde vi ett race på 90% av vikterna i Norrköping. Stång, Apollons axel och hantel alltså. Tiden blev 20,2 s.

Stenreps. Det fick räcka med 160 och 140 kg här, men några set blev det ändå.

Lars Gustafsson wrote:
    Vi kommer att köra på söndag förmiddag, ca 10.30 och hålla på i runt 3 timmar. Jag PMar mitt telefonnummer så kan vi bestämma detaljerna.

/Lasse

Ser fram emot det :up:

I tisdags körde jag utrustningsböj för första gången sedan jag slutade tävla i styrkelyft, dvs flera år sedan. Uppvärmning upp till 200 helt raw, sedan tog jag på dräkten på höften och gjorde en 2:a på 230. Oväntat lätt! Dags att dra på ordentligt. Lindor på knäna och upp med axelremmarna. 260 på stången. Kändes tungt att lyfta ut i knäböjsläge. Ställde mig med rätt bredd och kände på vikten. Kom väl halvvägs i 2 rep. Trycket i kroppen var otroligt och jag kände att jag fick skärpa mig för att inte tuppa av. Vikten var inget som helst problem att böja dock. 260×2 alltså, om än grunt.

Kronlyft 3×8/Mage 3×12
    Marklyft 2×8/Mage 2×12

Dagens pass ägnades åt press- och dragövningar. Viktigast just nu är pushpress och schemat var 8×2 med ökande vikt. Sista setet var 117,5×2 och det var lätt så jag klämde dit 120 med. Andra repetitionen blev dock lite för seg.

Hantelpress 4×4/Latsdrag 4×8
    Pushdown 2×8/Curls 2×8
    Kettlebellryck 2×10
    Vikingpress 2×10

Efter en ambitös grillfest dagen innan var vi laddade för att köra hårt! Dagen pass genomfördes dock i vad som i bästa fall kan beskrivas som ostadigt väder. Vi bestämde oss dock för att köra början av passet utomhus. Dagen till ära hade vi dessutom besök av Body-forums-kändisen *Babe* och hennes kille.

Farmers walk, 150 kg, 20 m. Både Andreas och Alex persade i här så jag fick viss press på mig. Vi har som kanske bekant prioriterat bilskottkärra senaste tiden, så farmers känns fortfarande inte helt intrimmat. Fick dock till ett bra upplyft och satte fart i lätt motlut. 15,3 s blev tiden så formen stiger!

Ok, 356 kg, 20 m. Lite tyngre här för grabbarna. Babe sprang med 186 kg som hon inte gjort annat. Jag fick efterhand lite fart på benen och klockan stannade på 19,4. Matte persade genom att förflytta 256 kg i oket :up:!

Däckvält 440 kg, 6 reps. Lite svalare än förra gången, men i gengäld lite blött på banan. Andreas fick till en riktigt bra omgång här och slutade på 37,9 s. Jag fick till några bra, men strulade lite på två vält och det kostade. 38,5 s.

Zercherok. 246 kg över 20 m. Inga större problem, trots att det gled lite på ena armen.

Pressmedley. Nu började regnet ösa ned, så vi flyttade in verksamheten. Hanteln ville vi inte köra på golvet inne så först blev det stång+apollon. 10,0 på 90% och 10,6 på fullvikterna. Känns säkert. Efter detta gick vi ut och körde hantel under tak på sluttande grus som underlag :). 62 och 67 följde med ganska lätt.

*Tsss* nån kändis är jag väl inte direkt :o..

Måste säga att oket såg nog stabilare ut än vad det kändes, känner mig rätt
    mör överallt nu :p.

Tack för all excellent hjälp, det var jätte-trevligt! Var kul att se er träna,
    man känner sig ruskigt svag i sällskapet ;).

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 561 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.