Strongman – Lars Gustafsson

Home Forums Seriösa träningsjournaler Strongman – Lars Gustafsson

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 561 total)
  • Author

Inget som gick till historien direkt. 280 kg i kronlyft i tisdags och det kändes tungt:(. Det gick något bättre med pushpressarna i fredags, kom upp till 122,5 med viss fart. Var dock ganska sliten efter en hård arbetsvecka.

Strålande sol idag. Vi hade också förstärkning med oss, i form av min 4,5-årige son. Han har mer energi än Duracellkaninen, så jag hade nog inte riktigt 100% fokus på träningen.

Första grenen, som vi hade märkligt svårt att komma igång med, var farmers walk. 150 kg över 20 meter och det kändes mer stabilt än förra veckan. Farten var dock inte strålande, tiden var över 17 sekunder

Nästa gren var ok, och jag var fortfarande osäker på om det var fågel eller fisk idag. 351 kg på oket och jag missade upplyftet så jag fick lyfta om. Det blev dock ganska bra flyt efter det, men tiden stannade på 21 s.

Däckvält 440×6. Fick pisk av Andreas här, jag gjorde 5 bra vält och tappade bort en bra tid på sista. Tiden var sämre än förra veckan.

Zercherok, 266 kg. Svårt att säga sträckan här. Det blev några omlyft

Pressmedley. Gjorde ett ganska oinspirerat lopp på ca 27.

Stenar. Några reps på lätt sten och sedan hem. ”Live to fight another day”.

Idag körde jag och Andreas knäböj med utrustning. Det kändes betydligt bättre än förra gången och vi gjorde varsin dubbel på 260. Det jobbiga var att komma ned i djup, vikten flög upp sedan! Som avslutning körde vi lite lätta kron och mark.

Gjorde ett lätt grenpass i lördags, körde igenom tävlingen med runt 70% av vikterna. Lätt och snabbt! Idag körde jag ett liknande pass på gymmet, med lite press, böj och mark. Mycket stretching och foam roller. Vet inte riktigt var jag har formen, men det visar sig på lördag!

Lycka till :up:

*Babe* wrote:
    Lycka till :up:

Tackar!

Gårdagens kval kördes inomhus, vilket hade sina fördelar när man såg vädret. Lite osäker på formen var jag, men det kändes kul att träffa gamla gänget igen.

Farmers walk, 150 kg, 20 m. Jag gick ut som 4:a, så jag hade inte många tider att gå på. Upplyftet blev lätt, men jag fick gardin-känning och svajade till efter några meter. Fick dock ordning på huvudet och trampade iväg. Ungefär vid 15 m hittade jag rytmen och kunde axa ordentligt. Något sent alltså, men tiden blev 14,6 s. 4:a i grenen.

Ok 350 kg, 20 m. Värmde efter farmers walk med några upplyft på oket som var lastat med 260 kg. Kändes inte så lätt som jag ville, men ”jag blir nog snart varm” tänkte jag. Det visade sig dock att oket i själva verket varit lastat med 350 kg . Upplyftet blev bra och jag trampade iväg. Gick stabilt utan att få till någon jättefart. 23,0 sek och 4:a även i denna gren.

Pressmedley, stång 100 kg, apollons axel 120 kg och hantel 70 kg. Siktade på en tid på ca 20 sek, men hanteln såg väldigt annorlunda ut jämfört med den jag tränat på. Handtaget var i samma dimension som en läskburk och den var mycket längre. Domare Rosell gav startsignal och jag kastade mig på stången…och drog den rakt i bältet!! Katastrofstart, men stången och apollons var snart avklarade, om även på mycket sämre tid än jag räknat med. Hantel alltså, upp med den och skicka på! Fick inte till överstöten, trots 5 försök . Alla var uppe, men jag lyckades inte få till någon stabilitet. En lovande inledning på tävlingen försvann ner i ett svart hål, 9:a.

Conans cirkel. Inte min favorit, och nu skulle jag dessutom gå ut tidigt i en gren där det är en stor fördel att gå ut sent. Bara att bita ihop och köra! Det visade sig dock att mitt resultat i Conans räckte riktigt långt, faktiskt 4:a här med.

Däckvält, 470 kg. Jag och Andreas krigar varje träning i denna gren och han låg tvåa på 41,97 när jag skulle köra. 6 vält senare var min tid 41,44. 4:a.

Sten, 175 kg. Eftersom jag låg 4:a och hade koll på konkurrenterna så visste jag att jag var kvalad redan innan jag lyfte. En repetition blev det i alla fall, på andra var det slut på kräm i ryggen.

Slutplacering blev fjärde plats och jag är klar för final i Sveriges Starkaste Man 2010!

Bildspel från arsjopower.se [http://thomhem.jalbum.net/SM-kval%20Strongman2010/ här]. Fullständig resultatsredovisning finns på [http://arsjopower.se/documents/SMkval2010-06-16.xls http://arsjopower.se/documents/SMkval2010-06-16.xls%5D och

Stort Grattis till SM-kvalet!! :up:

Grattis Lasse!

Varit lite slö med bloggandet ett tag. Hursomhaver så blev det två styrkepass körda under veckan.

Onsdagen ägnades åt att komma in i markdräkten. Det gick hyfsat bra, men jag fick dyka ned till stången för att nå den. Gjorde 2 fula reps på 255, men vikten var lätt. Fick inte till tekniken med dräkten dock. Det blir fler försök innan SSM.
    Assistansträning: Frontböj 5×5/Magdrag 5×12
    Kettlebellswingar 2×20
    Kettlebellvändning+press 2×10

Fredagkvällen, sent och långt efter mat-intaget kom jag slutligen igång med stockträningen. 8×3 och vikter melllan 100 och 110 kg. Försöker bli kompis med stocken igen. Assistans: Snedbänk 5×5/Stockvändningar 5×3. Avslutade med lite lätta stenlyft.

När vi började plocka fram utrustningen för att träna i lördags morse fick vi en kalldusch: Någon har brutit av ratten på strongmobilen!! Självklart blir det väldigt svårt att rulla runt den för att köra bilskottkärra så det var riktigt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrgh!

Första grenen var stock och jag hade som sagt kört stock kvällen innan, men jag hade ju en natts sömn mellan, så va f-n! Körde dock lite lugnare. 5×2 med pushpressar och kickstötar.

Bilskottkärra var som sagt svårt att köra så det fick bli upplyft istället. Lastar man dessutom vikter i bakluckan blir det riktigt tungt ändå.

Zercherok med 216 kg. Knallade runt 20 meter.

Medley. Körde ganska lätt med 286 kg (15 m) i oket och 110 kg (15 m) i farmers. Tiden låg på ca 24 s.

Avslutade passet med att köra några stenreps på 120, 140 och 160 kg. Kändes ganska lätt. För att hylla Ockelbostrongmannen (???) som firade bröllop lite senare på dagen hade Andreas, dagen till ära, på sig denna tröja:
    [img=http://iloapp.uppsalapower.se/blog/gustafsson?ShowFile&image=1277059864.jpg]

Måndagskvällen spenderades i Bergsbrunna Strongmantempel. Frontböj stod på programmet och jag bestämde mig för att använda apollons axel. Oväntat mycket svårare än en stång, men reps upp till 146 kg blev det innan assistansträningen vidtog:

Marklyft 5×2/Viktsitup 5×12
    Stenreps 4×4

Onsdagkvällen vigdes och stockpress. Högt tempo och 8 st 2:or. 115 kg på topp. Assistansträning:

Stockvändningar 5×4/Stocksnedbänk 5×4
    Stenreps 4×4

Gårdagens träning var lite logistiskt komplicerad, då vi tränar för olika tävlingar för tillfället. Dessutom klev jag bokstavligen ur bilen från midsommarfirandet i Leksand och bytte om för att åka till träningen. Mina sparringpartners stod redan och väntade.

Hursomhelst så var det stock först, körde några ganska lätta lyft, men var inte riktigt nöjd med explosiviteten på högre vikter. Reppade lite vändningar med 125 kg.

Bilskottkärra. Bilen har nu ingen ratt, så det var ganska mycket baxande för att få till det. Gick två korta vändor med 25 i bakluckan på den andra.

Zercherok. 256 kg över 15 meter gick oväntat lätt!

Medley. 90% av vikterna tog 30,5 s. Kändes stabilt, men jag kan snabbare.

Stenar. 160 kg kändes så lätt att jag gick på 180. Lite för dålig fart där dock.

Körde markträning med dräkten idag. Får inte riktigt till det. Körde både halva och hela reps på 270 och avslutade med några på 240. Får nog lägga in ett extra pass med dräkten innan SSM. Sist körde jag frontböj, och det gjorde inget för att bättra på känslan, 150 kg var tungt! Hur mycket styrka hinner jag få upp innan SSM? Grenarna känns bra, men gymmet ligger lite för långt efter för att vara mindre än 4 veckor till SSM-finalen…

Viewing 15 posts - 91 through 105 (of 561 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.