Strongman – Lars Gustafsson

Home Forums Seriösa träningsjournaler Strongman – Lars Gustafsson

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 561 total)
  • Author
    malawiglenn wrote:
    och färskningen tog 210 samt 220 i marken hehe

Hoppas att vi får se färskingen på plats igen!!

Swede Wheels wrote:
    Ser bra ut Lasse, nu är det bara vila och ladda inför nästa helg!

Förresten ska inte Andreas tävla i SSM också? Anders Johansson tackade nej till finalplats och det var ju 5 kvalplatser från Sundsvall så då borde Andreas få en…

Andreas är sjuk, så det blir hastigt och lustigt Alex som tar hans plats!

*Babe* wrote:
    Tack för påhejandet i marken och stort lycka till nu inför SSM!!

Tackar!!

Ok, tråkigt för Andreas men kul för Alex! Ses på lördag :)

Lycka till på SM Lasse!

Lycka till!

På förhand såg inte grenarna i Trollhättan ut att passa mig speciellt bra, men efter de två inledande grenarna skulle det bli bättre, med viss varning för Conans cirkel. Frågan var alltså; hur mycket kunde jag hämta upp efter inledningen?

Marklyft. Jag var i ärlighetens namn ganska osäker på markformen så uppvärmningen var spännande. 120, 170 och 220. Vid 220-lyftet såg jag stjärnor, vilket utlöste en del munterhet hos mig själv . Drog igen och den här gången flög stången upp. På med dräkten och 260 på stången. Gick lätt!! Det kan nog gå bra tänkte jag och inväntade ingångsvikten. 280 kom komfortabelt och jag begärde 300. Vikten saktade in över knäna, så jag fick kämpa en del för att låsa ut, men upp kom den! 300 och tangerat pers.:emo-thumb Det tock dock hårt på ryggen, så jag avstod vidare försök.

Stockpress. Ingångsvikt 120 kg. Stocken var väldigt tjock, vilket inte gynnar min stöt-teknik med benkick och utfall. Det var lätt att vända stocken, men sedan fick jag nästan gardin, det gick inte att hitta ett läge, där jag kunde ladda på och skicka upp den. Till slut försökte jag ändå, men det gick inget vidare. Tre försök till tror jag att jag hann med innan tiden gick ut, men det blev pannkaka, och noll poäng i grenen :(

Bilskottkärra. Något av en paradgren, så här skulle det tjänas poäng! Nu tyckte arrangörerna att det var för lätt och lade i en massa vikter på flaket. Jag fick inte heller justera upp handtaget som satt ganska lågt. Pga mitt usla stockresultat fick jag gå ut tidigt, men vad gjorde väl det? Nu visade det sig att tungt och lågt var melodin för dagen och att detta inte var riktigt kompatibelt med mig. Bilen blev fruktansvärt tung och det var bara Johannes som kom i mål. Jag fick väldigt tunga upplyft och fick aldrig till någon gång. Stoor besvikelse och väldigt få poäng.:evil:

Medley Ok 360 kgx15m +farmers walk 150 kgx15m. Väskorna var extremt låga (15 cm lägre än våra) och eftersom ryggen var ganska sliten ville jag inte riskera ett tungt upplyft på 300 kg efter oket. Mao tänkte jag dra upp axelremmarna på dräkten innan farmers. Upp med oket och det gick på en bra tid. Joggar bort till väskorna och får upp remmarna. Mycket riktigt krävs det en del att dra loss dem, men jag får upp hyfsad fart innan den ena plötsligt glider ur handen. Ingen kraft kvar att dra loss dem, så jag stannar på 7,6 m i farmers. Det skulle dock visa sig att det räckte till en tredje plats i grenen! :)Många hade problem med de låga väskorna.

Conans cirkel. Vi har ingen Conans hemma så det är väldigt upp och ner i denna gren för mig. Ibland går det hyfsat, ibland uselt. Dock har jag kört två tävlingar med redskapet som användes i finalen och det har båda gångerna stupat på att den kedjeupphängda korgen kommit i svängning. Tungt och lågt var som sagt melodin och här blev det katastrof. Nära gardin på första försöket, och på andra kom jag knappt iväg innan jag tappade ur handtaget. Mörker.:

Stenreps 180 kg, 140 cm. Nu gällde det bara att avsluta med stil och stenar brukar gå bra för mig. Första repetitionen gick lätt, men på andra tappade jag plötsligt greppet. Lite mer klister löste det och andra kom över. På tredje var det helt enkelt slut på kräm i kroppen, så jag fick nöja mig med 2 reps.

Summa summarum så blev jag 9:a och det kunde gått bättre med det mesta. Ljuspunkterna var tangerat pers i marken och 3:e platsen i medleyt. Nu ska jag vila ett tag och fundera över framtiden.

Bilder och filmer kommer efterhand.

Bra kämpat och grattis till tangerat pers i marken :up:.

Vad är det funderingar du har på framtiden?

Det där ”mycket kunde ha gått bättre” känner jag igen, typ så man känner
    efter varenda tävling. :)

Jag har för tillfället inget sug efter att tävla mer i strongman. Träna kommer jag att göra så länge jag lever så det kommer jag att fortsätta med. En liten brasklapp måste jag lägga in…om lusten kommer tillbaka fram på vårkanten kanske, kanske…den som lever får se. Hursomhelst så blir det raw styrkelyft fram till årsskiftet. Grenträning varje söndag med grabbarna blir det också, men mer inriktning på coaching än på eget grentränande. Hur jag ska göra med bloggen vet jag inte, vad tycker du? Skriva om mer gyminriktad träning med lite inblickar i Uppsalagängets framsteg? Meddela mig gärna på något sätt.

Låter kul med satsning på raw styrkelyft :)
    Du får skriva vad du vill, kommer kika in och läsa i vilket fall som helst!

Tråkigt att tävlingssuget försvunnit, men det kommer säkert tillbaka igen. Alla har vi ju våra svackor. Men ni verkar ju vara ett härligt gäng som tränar i Uppsala så motivationen kommer säkert tillbaka! I vilket fall så hoppas jag du fortsätter med journalen och bloggen där du bokför din och de andras träning.

Förresten, har ju inte fått chansen att tävla mot dig ännu, så du måste ju satsa till nästa år för det kommer jag att göra :P

Tjo! Har läst din blogg sen du började skriva och har alltid tyckt den va väldans trivsam :) Fortsätt gärna skriva om raw-satsningen du Lars :) MVH Marcus Johansson

Tack för de vänliga inläggen!

Programmet framöver kommer att vara inriktat på högt tempo, kondition och mycket reps (för mig;)). Vikterna kommer att vara ganska låga, men det bryr mig inte så mycket nu. Det viktigaste är att få upp var Westsidekillarna kallar General Physical Preparedness, GPP. Det är förmodligen en direktöversättning från ryska. En svensk översättning skulle kunna vara träningskapacitet. Själva styrkelyftsövningarna kommer att köras baserat på Jim Wendlers 531-system, och det blir mycket hopprep, superset och kettlebells. Jims orginalupplägg är böj bak/bänk/mark/press och jag tänker hålla mig till det, åtminstone till en början. Av dessa är det egentligen bara marken som jag ägnat tid åt de senaste 5 åren, så det ska bli kul.

Senaste tiden har haft fokus på annat än träning, nämligen min 40-årsfest och brorsans bröllop med allt som hörde till. Nu verkar det bli lite mer vardag framöver, så det är dags att gasa i gymmet igen. Pga vissa logistiska problem så blev passet idag rekordsnabbt:

Marklyft: 70×5, 110×4, 140×3, 170×2, 200×1, 225×3

Detta tog 16 minuter och jag skippade tom min vanliga uppvärmning för att hinna med 👿

Passet idag var mer enligt mitt upplägg:

Uppvärmning 5×60 reps hopprep supersettat med 5 set sittande tåhäv med ökande vikt. Vilan var bara att gå mellan stationerna.

Press: 20×5, 40×4, 50×3, 60×2, 70×1, 80×5

Bänkpress 4×8/Bänkrodd 4×8
    JM-press 2×8/Hammercurls 2×8
    Kettlebellryck 5×6
    Kettlebelldubbelstöt 5×3

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 561 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.