Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Tomas höstdeffar!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 augusti, 2007 at 00:39 #82475Anonym anvandareMember31 augusti, 2007 at 00:39 #774408Anonym anvandareMember
Tjo!
Jag har just insett att jag inte klarar av att vara fet längre, och tänker därför starta en journal här för att få tips, feedback, funderingar och hjälp genom en liten deff.
Varför:[/b]
Det var inte alls mening att jag skulle göra denna deff, jag har hela tiden varit inställd på att vara tjockis hela den kommande vintern och lägga på mig massa, och göra en deff inför nästa sommar, men jag konstaterade just att jag inte längre får på mig några av mina byxor längre och att jag inte känner för att gå och handla ett par bauta byxor jag knappt får över mina ben. midjan är inga problem, fettet sätter sig på lår och rumpa (nej jag är inte tjej;))Mål:[/b]
Mina mål är inte att få någon värsta slimmad kropp, utan en kropp jag kan ha under vintern som jag slipper skämmas för, och en kropp jag kan ha för att bygga mer på inför nästa sommar. Meningen är alltså att jag ska köra en liten deff nu, och en ny liten deff inför nästa sommar.Vad får jag ut av detta?[/b]
Detta är min första deff och jag vill skapa mig en uppfattning om hur det fungerar samtidigt som den deff till nästa sommar kommer bli kortare, plus att jag då redan har vetskapen om hur det känns att ha gjort det förut. Det känns dessutom som om det skulle vara skönt att inte vara jättefet inför deffen till nästa sommar, ska bli skönt att ha lite mer koll på allt och ha gjort det en gång innan.Tillvägagångssätt:[/b]
I dagsläget väger jag runt 100 kilo. Jag tänker senast avsluta defförsöket i slutet av november och hoppas till dess ha gått ner runt 10 kilo. Då jag har relativt mycket fett på min kropp tänker jag gå ut rätt hårt, med att direkt börja med cardio samtidigt som jag drar ner på kolisarna. sedan på slutet ändrar jag kanske beroende på resultat samt hur det känns. Tappar jag helt motivationen, eller går ner mycket i styrka tänker jag avbryta och leva som en riktig tjåkkis vintern ut!
Träning:[/b]
Såhär tänkte jag att mitt träningsschema ska se ut, i alla fall till en början. det är mycket möjligt att jag ändrar det mot slutet, men vi får se.
Mån: Bröst/Vader
MorgoncardioTis: Rygg samt 1-2 bicepövning
Cardio på håltimme innan gymmetOns: Triceps/Trapz
Ev. cardioFre: Axlar/Biceps
CardioLör: Cardio
Sön: Vila, eventuellt någon lättare prommenad[/b]
Kost[/b]
I början tänker jag alltså dra ner lite på kolisarna samt öka cardioträningen. Jag tänker koncentrera kolhydratintaget under och efter träning. samt långsamma främst i form av fiberhavregryn till frukost. Innan träning tar jag tri matrix, hmb och kre alkalyn. i vattnet jag dricker under träningen tänker jag blanda i 30 gram carbo flex (ca 120 kcal) för att orka. efter träning tar jag 60 gram carbo flex (ca 240 kcal) och 35 gram whey 80 (ca 150 kcal) totalt blir det ca 500 kcal av kosttillskott vid träning och ca 200kcal till i form av mellanmålsdrink samt tri-matrix.
Om jag äter relativt snabbt efter träningspasset, kommer jag naturligtvis att reducera ”gainern”.
Kosttillskott[/b]
Tri-mlatrix- innan träning
Hmb- innan och efter träning
Kre Alkalyn- innan träning
Carbo Flex- under och efter träning
Whey 80- som mellanmål och efter träning
Har även nån burk lose it! som jag lika gärna kan använda slut på
Omega 3Lite stats:[/b]
Jag är 88:a
ca 185 lång
runt 100 kilobänk: en bit över 100
Mark: runt 170
Böj: har jag problem med då jag har knäproblem. Hade även slatter (stavning?) när jag var yngre. kör alltså bara ben i hack squat och benpressMått kommer i morgon och förhoppningsvis kommer även lite förebilder snart med:)
Tack för nu, hoppas ni tänker vara med och peppa mig, och framförallt, kom med era åsikter!
MVH
Tomas
31 augusti, 2007 at 00:45 #774409Anonym anvandareMemberJag är just nu för trött för att räkna ut mitt energibehov, men har för mig att det är runt 3000 utan någon speciell ansträngning. kommer därför försöka lägga mig runt 2400 de dagar jag inte tränar cardio samt cirka 2600 de dagar jag gör det. Jag kommer dock försöka lägga in cardion innan en måltid, exempelvis innan frukost eller innan middag, för att slippa dra i mig alltför mycket kolisar. istället äta lite mer kolisar i form av mat och försöka undvika de som är i pulverform.
Jag hoppas att kunna ligga på ett underskott runt 1000kcal per dag…
som sagt, kom jättegärna med förslag om förbättringar etcetera..
MVH
31 augusti, 2007 at 00:47 #774410Anonym anvandareMemberKan du vara lite utförligare vad gäller kosten?
Makrofördelning, kcalintag osv.31 augusti, 2007 at 01:26 #774411Anonym anvandareMemberMjo. Hade ett schema nyss, men då min dator krascha förra veckan har jag inte gjort något nytt. Men ska fixa det i morgon:D
men tänkte kanske ligga runt 40% protte och 30% i både fett och kolisar. Men jag vet inte riktigt, måste tänka över detta. Tänkte ta de första dagarna som provdagar. sen kommer jag inte orka räkna kalorier, men tänker försöka ligga på att få i mig 30g protte på morgonen, 35 g efter träning och 20-30g i mellanmål därimellan. Kolisar kommer som jag sa att främst ligga efter träning (både gym och cardio) men även snabba innan och under för att ha ork. Fettet tänker jag till en början kanske hålla lite lägre i början för att sedan öka, jag vet inte riktigt. Då detta är mitt första defförsök, tar jag det som det kommer och drar lärdom av mina misstag.
jag ska ju ha i mig cirka 2500kcl per dag. hur rekomenderar du att jag sprider ut dem?
nee, nu ska jag gå till sängs och drömma om all jobbig tid jag har framför mig;) Gonatt!
Tack på förhand
Tomas31 augusti, 2007 at 09:18 #774412Anonym anvandareMemberTompeii wrote:Mjo. Hade ett schema nyss, men då min dator krascha förra veckan har jag inte gjort något nytt. Men ska fixa det i morgon:Dmen tänkte kanske ligga runt 40% protte och 30% i både fett och kolisar. Men jag vet inte riktigt, måste tänka över detta. Tänkte ta de första dagarna som provdagar. sen kommer jag inte orka räkna kalorier, men tänker försöka ligga på att få i mig 30g protte på morgonen, 35 g efter träning och 20-30g i mellanmål därimellan. Kolisar kommer som jag sa att främst ligga efter träning (både gym och cardio) men även snabba innan och under för att ha ork. Fettet tänker jag till en början kanske hålla lite lägre i början för att sedan öka, jag vet inte riktigt. Då detta är mitt första defförsök, tar jag det som det kommer och drar lärdom av mina misstag.
jag ska ju ha i mig cirka 2500kcl per dag. hur rekomenderar du att jag sprider ut dem?
nee, nu ska jag gå till sängs och drömma om all jobbig tid jag har framför mig;) Gonatt!
Tack på förhand
TomasVore jag dig skulle jag börja med att ta bort proteinpulvret till förmån för magert kött istället, kyckling och liknande.
Detta gör större mättnad och tillfredsställelse, vilket är viktigt när man dietar, i alla fall om man ska kunna hålla i det hela någon längre tid, vilket man ju måste.
Flytande kalorier under diet är ett jäkla slöseri med kalorier anser jag.Om detta är din första deff så föreslår jag att du lägger tid på att ta reda på hur du fungerar vad gäller dietande.
Vilka är dina preferenser?
Gillar du att äta ofta eller föredrar du färre – och större – måltider?Det enda som spelar någon roll i slutänden är kaloriintaget och makrofördelningen.
Dietar själv just nu och äter 3 mål om dagen, ibland bara två.
Tidigare dieter har jag ju kört efter ”the hobbit meal plan”, dvs 6 måltider om dagen, eller fler.
Att äta med 2-3 timmars mellanrum är inte min grej. Jag föredrar färre och större måltider som mättar rejält.
Hur funkar du?
Ta reda på det.
Våga prova vägar som inte har med klassisk BB-mytologi att göra.
Känner du till IF?
Jag har under större delen av sommaren ätit efter denna princip och det funkar utmärkt.För mer info kan du kolla in följande sida. [http://www.leangains.blogspot.com/]
Lägg upp makrofördelningen och måltidsfrekvensen så att du trivs, så mycket man nu kan trivas på ett underskott.
Men jag skulle inte gå under 200-250 gram protein om dagen om jag vore du, helst skulle jag nog ligga på runt 300 gram.
Fördelen med att ligga högt på protein är ju att kosten blir mer mättande, dessutom minskar risken för nedbrytning av muskelmassa, även om man nog kan komma undan med ett lägre proteinintag i början av dieten p g a högre nivåer av bf.Att hålla koll på kalorierna rekommenderas. Det blir så mycket lättare om man slipper chansa på hur mycket man får i sig.
Ska bli intressant att se hur det går för dig.:up:Lycka till, homie.
31 augusti, 2007 at 13:21 #774413Anonym anvandareMemberHej!
Jo, jag fick själv just den iden att det nog var smartare att äta mer istället för pulver. För mig passar det, som för dig, bättre med 2-3 större måltider, och mellan dessa kanske ta något proteinrikt mellanmål såsom knäckebröd med keso på…
Frukosten idag blev:
50g fiberhavregryn-160kcal
2dl lättmjölk-80
2 knäckemackor med skinka-100
I mjölken med havregrynen blandade jag även i 20g whey 80-~90
2 omega 3 kapslar samt en vitamintablettDetta blev totalt 430kcal, 35g protte, 50g kolisar, fett 5g typ.
Men detta kändes kanske lite för lite. kanske ska lägga in ett par kokta ägg istället för proteindrickan? vad tror du om det?
PS. Nej jag vet inte vad IF är för något? tell me:)
MVH
31 augusti, 2007 at 13:33 #774414Anonym anvandareMemberOkej.. mitt energibehov då…
Harris&Benedict:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x år)66.5 + (13.75 x 100) + (5.003 x 185) – (6.775 x 19)
66,5+1375+925-128,7 = 2240
Detta är alltså helt i vila så som jag förstått det. De dagar jag vilar från träningen tänker jag försöka ligga på 2000kcal, de dagar jag gymmar 2400, de dagar jag både gymmar och kör cardio 2600 och de dagar jag bara kör cardio cirka 2400.
jag räknar alltså med att jag ska göra mig av med runt 1000 kcal per dag med träningar, gång och all fysisk aktivitet. kan det vara rimligt? dpå mina cardiopass körs med pulsklocka som räknar ut kalorier kommer jag redovisa detta, på mina kardiopass kommer jag ligga mellan 250-800 kcal förbränning.
så säg att ett gympass bränner cirka 300kcal och ett kardiopass på i snitt kanske 400kcal, detta ger 700kcal minus på enbart träning. Denna dag ska jag stoppa i mig ca 2600kcal, minus 700 ger 1900, minus lite till man förbränner under dagen i skolan och dylikt. detta borde resultera i ett dagligt kaloriminus på runt 1000kcal. Eller kommer jag äta för lite?? Känner mig mäkta osäker måste jag säga.
Och, som sagt, de extra kalorierna, kommer främst vara kolhydrater i samband med träning.Edit:[/b] Såg nu att jag glömt torsdagen i mitt träningsschema, då är det vila, eventuellt lättare form av kardio, eller ett kort hårt pass. Ben kommer köras när jag känner för det, för att kunna koncentrera mig lite mer på kardion. Mage körs likadant, men ska försöka 2 ggr i veckan.[/b]
MVH
31 augusti, 2007 at 13:37 #774415Anonym anvandareMemberNej, nu ska jag gå och kötta Biceps och axlar, återkommer med resultat. känns bra, ska försöka knäppa lite kort. men vi får se..
MVH
31 augusti, 2007 at 15:05 #774416Anonym anvandareMemberQuote:Jo, jag fick själv just den iden att det nog var smartare att äta mer istället för pulver. För mig passar det, som för dig, bättre med 2-3 större måltider, och mellan dessa kanske ta något proteinrikt mellanmål såsom knäckebröd med keso på…Jag äter aldrig mellanmål personligen, endast tre stora mål. Trivs du med mellanmål ska du naturligtvis göra på det viset.
Quote:Frukosten idag blev:
50g fiberhavregryn-160kcal
2dl lättmjölk-80
2 knäckemackor med skinka-100
I mjölken med havregrynen blandade jag även i 20g whey 80-~90
2 omega 3 kapslar samt en vitamintablettDetta blev totalt 430kcal, 35g protte, 50g kolisar, fett 5g typ.
Men detta kändes kanske lite för lite. kanske ska lägga in ett par kokta ägg istället för proteindrickan? vad tror du om det?
Ja, eller snarare lägg till äggen till den redan befintliga frukosten. Det blir svårt att hålla låg måltidsfrekvens om målen är för små.
Lägg till tre hårdkokta ägg så får du 220 kcal extra.Quote:PS. Nej jag vet inte vad IF är för något? tell meJag skickade ju en länk i mitt förra inlägg. Kolla efter en länk som innehåller ordet ”leangains”.
31 augusti, 2007 at 15:24 #774417Anonym anvandareMemberGood luck!
:up:
MVH
31 augusti, 2007 at 15:25 #774418Anonym anvandareMemberOj, missade att den handlade om det. sorry. Tack för dina åsikter! Ska läsa nu med stort intresse:)
kom just hem från gymmet samt var ute och sprang en liten vända. Ska försöka lägga upp bild nu, så vi får se hur det går.
Passet:
Militärpress uppvärmning sedan 3*8 50kg
stående flyes 3*8 med 15 kg hantlar dropset i varje set 12,5 därefter 10
Drag tilöl haka i ccn 4*10 65kgStående stångcurl, rak stång 8*40, 7*45, 6*45, 10*35 satans pump redan här:)
Hammercurl, kommer ej ihåg vikter, men runt 22,5 och nåt tyngre set och nåt lättare tror jag
Konc.curl 12,5 kg hantel, därefter 10
Sedan pumpade jag lite baxida axel i superset med bicepcurl.Passet kändes rätt bra. Tog dock inte ut mig till 100, vilket jag nu ångrar, men känner mig lite vilsen i alla defftankar:s
MVH
31 augusti, 2007 at 15:25 #774419Anonym anvandareMemberMarcus Syvertsen wrote:Good luck!:up:
MVH
Tack, Marcus:)
Tomas
Tillskotten vid träning; 30g carbo under träning (120kcal) 40g (ändrade från 60) carbo och 30g whey 80 efter (280kcal) TOT=400kcal. 90g kolisar och 30g protein:)
Nu ska jag försöka ladda upp bilder.
mvh
31 augusti, 2007 at 15:50 #774420Anonym anvandareMemberHär är en innan träningen, full av förväntan:P
Avsöappnad bakifrån
Db Framifrån
Db bakifrån
Och en liten arm
31 augusti, 2007 at 15:53 #774421Anonym anvandareMemberEn på ryggen
En till på ryggen
Och en liten tricep som åxå vill vara med
Haha, det är fan skrattretande, vilken jävla tjåkkis:) vill inte hålla på med bortförklaringar och skit, men alla bilderna känns inte riktigt rättvisa:P
Men men, man måste ju bjuda lite på sig själv. Dessutom; Ett gott skratt förlänger livet:) så håll er till min journal så blir ni minst 100, jag lovar;)
MVH
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.