Tung träning Japp

Home Forums Seriösa träningsjournaler Tung träning Japp

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 316 through 330 (of 344 total)
  • Author

Tack!

Vet inte om jag har nåt jättebra tips hur man ökar i styrka fort. Det dröjer tyvärr oftast ganska lång tid att bli stark. Men det som jag märkt att jag svarar bäst på är att köra på olika vikt varje set och ta ut mig fullt i de flesta seten. Med olika vikt i varje set menar jag att jag tycker inte det är kul att köra tex 5 set med 5 rep på 100kg. Tycker det är svårt att motivera mig att köra likadant varje set. Har man redan som i exemplet kört en 5:a på 100kg så känns det tråkigt tycker jag att göra en 5:a på 100kg igen. Då tar jag hellre 105kg och försöker göra en 5:a. Jag tycker det är lättare att tända till i träningen då. Går det bra så höjer jag säkert lite tilloch försöker igen. Sedan när jag är trött så tycker jag det är skönt att göra något set med fler reps på lägre vikt.

På detta set brukar jag köra de flesta övningar iallafall de tyngre övningarna. Sedan finns det perioder såklart där kroppen behöver återhämta sig och då blir det lite lugnare. Men som sagt i princip såsom jag skrivit ovan brukar jag träna och på det sättet tycker jag det är roligast.

Sedan om man vill bli stark så bör man köra basövningar. I princip så tycker jag att alla övningar som är tunga att göra är bra övningar.

Basövningar är tex: Bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress, biccurl med stång.

tack för svaret ! :emo-thumb jag kör bänk tungt och skivstångscurl :D

Kan dock inte köra tung knäböj , har nå problem i knäna

Dagens pass: Bänkpress

Bänkpress:

10x150kg Kände mig ganska stark
    3x170kg vad fan hände?? första 2 skitlätta. Tänkte att det blir nog 6-7 iallafall men nix, blev tvärnit. Kör 1 set till på 170kg, tänkte att det kan inte bli lika dåligt igen men jo det kunde det bara 3 denna gång med.
    5x160kg
    7x150kg

Nedåtlutande bänkpress fri stång:

5x150kg
    3x170kg
    5x150kg Svårt med balansen med fri stång.

Smalbänk:

8x120kg
    2x6x140kg

Väldigt frustrerande pass:evil:. Konstigt att man kan känna sig stark och det ändå blir så fel. Så här går inte att hålla på. Känner att kroppen är så mycket starkare än jag kan få utlopp för. Är väldigt tråkigt. Funderat lite på om man helt enkelt är för gammal och tung så kroppen inte hinner återhämta sig från gång till gång. Sist jag körde bänkpress på riktigt, ca 4-5 år sedan så kunde jag köra såhär, men det är ju som sagt ett tag sedan och några kilo sedan. Men det är tråkigt att man inte knappt kan bänka mer nu, när bröst, tric och axlar är väldigt mycket mer starkare, än vad man gjorde innan blev skadad.

Pratade med styrkelyftarna som jag tränar med. De kör Sheiko programmet. Kommer att prova det nu. Är faktiskt lite sugen på att köra det fullt ut. Dvs knäböj, bänkpress och hör och häpna marklyft. Hoppas att programmet kan hjälpa mig att få ut den styrkan jag har.

Äsch du kommer att må bättre efter rejäl frukostbuffe imorgon. :up:

Har inte skrivit på ett tag så det är kanske dags. Tyckte träningen (läs bänkpressen) gick dåligt så det var inget kul att skriva. Så jag var tvungen att göra något annat tyckte jag. HAr nu provat att köra träningsuppläget i bänken enligt Sheiko programmet. Det betyder att man kör bänken ca 4 ggr i veckan många set, men inte så stor belastning. Jag ville även utvärdera programmet lite innan jag började skriva igen. Var lite skeptisk mot programet måste jag väl erkänna till en början. Men nu efter 3veckor i programmet börjar det kännas ganska bra. Man kör i detta program en 4 veckors period sedan om det är för lätt ökar man raw maxet en aning till nästa 4 veckors period. Jag satte raw maxet medvetet ganska lågt nu, dels för formen kändes ganska dålig och att jag ville komma in i programmet. Satte raw maxet till 195kg nu. Kommer öka det till 202,5kg nästa 4 veckors period. Efter de 2 perioderna tror jag att jag behöver bryta programmet för att undvika överträning och skador. Vet inte hur jag kommer köra då riktigt än. Men det blr nog ett par veckor ganska lugn träning och signalträning.

Programmet är för böj, bänk och mark. Det var meningen att jag skulle köra allt tänkte jag men passen blev för långa tyckte jag. Framförallt då jag inte har tänkt att tävla fullt ut. Så som vanligt skiter jag i marken och böjen kommer jag inte köra mer än max 2ggr/veckan. Då ett lätt exp pass och ett ganska tungt.

På tal om böj så provade jag lite igår. Har inte kört på några veckor eftersom jag inte vetat var jag ska lägga in det i programmet men nu verkar det som jag löst problemet. Provade att bredda fotställningen lite, har alltid stått väldigt smalt i böjen ca 20cm mellan hälarna. Provade nu ca 30-35cm mellan hälarna. Det dröjde 4-5 uppvärmningsset innan jag blev så varm att jag kom ner i godkänt djup men sedan kändes det ganska ok. Var uppe och gjorde en ganska lätt 3x230kg med bälte. Vilket jag tycker är bådar ganska gott för att vara en ny teknik och för man inte tränat ben på ett tag. Var ett tag sugen på prova att göra 3x250kg men det fanns ingen som kunde passa mig så då var det ingen idé. 3x250kg är ju det bästa jag gjort smalt så det kunde vara kul att se om man kunde ha tangerat det.

Om det är någon som undrat ifall jag slutat träna så vet ni nu iallafall att så inte är fallet. Så nu när det börjar som man börjat komma ur svackan ska jag börja skriva lite igen om någon vill läsa.

Är dags att skriva något igen tänkte jag. I mitt förra inlägg skev jag att jag skulle bli lite bättre igen att uppdatera journalen. Det var också tanken, men dagen efter förra inlägget blev jag sjuk( feber, ont ihalsen, förkyld etc) och är fortfarande lite kass i halsen, så därför har det inte blivit någon träning sedan dess. Jag hoppas iallafall att kunna köra igång senare här i veckan. Är väldigt sugen på att träna nu.

Kul att du uppdaterar igen, dock synd på förkylningen.
    Hoppas du blir frisk inom kort och kan förgylla tillvaron med lite tunga pass.

För en oinvigd, hur ser Sheikoprogrammet ut? Om du orkar beskriva dvs.

MaQue wrote:
    Kul att du uppdaterar igen, dock synd på förkylningen.
    Hoppas du blir frisk inom kort och kan förgylla tillvaron med lite tunga pass.

För en oinvigd, hur ser Sheikoprogrammet ut? Om du orkar beskriva dvs.

Jag kör framförallt Sheiko programmet för bänkpress nu. Så det jag kör är ett modifierat program. Skulle dröja för lång tid för mig att köra hela programmet. Men det går i princip ut på att köra många set ofta på en medeltung belastning. Tex nu när jag började köra programmet så satte jag en låg raw max i bänken(195kg) för att komma igång med systemet, och den tyngsta vikten var 175kg på den 4 veckors perioden. Den vanligaste belastningen var 155kg ibland upp till 7set på den vikten, men bara 2-3 reps/set. Både markoch böj är uppbyggt på samma sätt ungefär, något färre pass i veckan men som sagt nästan samma uppbyggnad. Men eftersom jag inte tycker om marklyft så prioriterar jag bort den, även om jag från början tänkte att jag skule köra det också. Sedan kör jag ”bara” 2 böjpass i veckan. Ett lätt exp på måndagen och ett halvtungt på fredagen.(ser fram emot böj nu, provade att öka bredden lite, känns som det kan bli riktigt bra).

De komplement övningar som körs är hantelpress, triceps, axelpress, biceps, lutbänk, rodd, good morning och vader. Där har jag lagt till lathsdrag och tagit bort vader och good morning. Biceps och triceps körs ganska frekvent, ialafall 2ggr/vecka

bsoj wrote:
    Jag kör framförallt Sheiko programmet för bänkpress nu. Så det jag kör är ett modifierat program. Skulle dröja för lång tid för mig att köra hela programmet. Men det går i princip ut på att köra många set ofta på en medeltung belastning. Tex nu när jag började köra programmet så satte jag en låg raw max i bänken(195kg) för att komma igång med systemet, och den tyngsta vikten var 175kg på den 4 veckors perioden. Den vanligaste belastningen var 155kg ibland upp till 7set på den vikten, men bara 2-3 reps/set. Både markoch böj är uppbyggt på samma sätt ungefär, något färre pass i veckan men som sagt nästan samma uppbyggnad. Men eftersom jag inte tycker om marklyft så prioriterar jag bort den, även om jag från början tänkte att jag skule köra det också. Sedan kör jag ”bara” 2 böjpass i veckan. Ett lätt exp på måndagen och ett halvtungt på fredagen.(ser fram emot böj nu, provade att öka bredden lite, känns som det kan bli riktigt bra).

De komplement övningar som körs är hantelpress, triceps, axelpress, biceps, lutbänk, rodd, good morning och vader. Där har jag lagt till lathsdrag och tagit bort vader och good morning. Biceps och triceps körs ganska frekvent, ialafall 2ggr/vecka

Själva upplägget verkar snarlikt Westsides DE / ME-tänk. Jwzrd på kolo kör sheiko har jag för mig och han har väl nått helt OK ökningar vill jag minnas.

Tack för att du orkade svara :)

Dagens pass: Bänk mm

Bänkpress:

5x3x162,5kg
    4x4x150kg Kändes ok för att varit sjuk i 2 veckor.

Körde även lite böjteknik, hantelpress och mage

Dagens pass:

Bänkpress:

Hade lite träningsvärk idag + väldigt trött. Men tog mig i kragen och drog ner och körde passet ändå. Blev ganska mör mot slutet annars kändes det ok.

6x100kg
    5x120kg
    2x4x140kg
    2x3x150kg
    2x2x162,5kg
    2x1x172,5kg
    2x2x162,5kg
    2x3x150kg
    4x140kg
    5x130kg
    6x120kg
    8x100kg

Körde även 5×10 i hantelpress och 2 övningar biceps.

Körde även lite triceps och lutande hantelpress igår.

Dagens pass:

Bänkpress:

5x2x162,5kg

Knäböj:

Körde upp till 3x220kg. Kände mig lite seg så jag stannade där.

Avslutade med 5set hantelpress och mage.

Dagens pass:

Bänkpress:

5x2x162,5kg
    3x1x182,5kg

Kändes ok för att vara på morgonen. Skulle egentligen kört 7 set på 162,5kg men jag kände lite ömhet i högeraxeln så det blev bara 5 set.

Körde även lite hatelpress och mage.

Dagens pass:

Bänkpress:

4x2x172,5kg Hade ingen energi i kroppen så det var skönt att det inte var fler set eller reps på vikten.

Körde även lite biceps och hantelpress. Skulle kört några ryggövningar men som sagt, jag var orkeslös så jag orkade inte.

Dagens pass:

Bänkpress:

7x3x162,5kg Ingen vidare fart, men ganska lätt.

Körde lite annat smått också, inget att skriva om.

Viewing 15 posts - 316 through 330 (of 344 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.