Tyngdlyftning, Akrobatik och Styrketräning kombinerat i en liten journa

Home Forums Seriösa träningsjournaler Tyngdlyftning, Akrobatik och Styrketräning kombinerat i en liten journa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 2,143 total)
  • Author
    Posts
  • #216607
    Tommy Ivarsson wrote:
    Var inte fullt lika energisk idag, i början gick det fruktansvärt långsamt och dåligt men ett blodsocker på 3,0mmol/l står för den biten. ;)
    Låg iofs på 2,3mmol/l när jag väl var hemma men då smakade maten också betydligt bättre.

    Har du lust att förklara det där lite närmare, vad är normalvärde osv?

    #216608
    Albin wrote:
    Har du lust att förklara det där lite närmare, vad är normalvärde osv?

    Normalvärde ligger runt 5-6mmol/l hos friska människor. Går inte under 5mol/l vid fasta iaf och kan stiger inte över 8mmol/l trots massiva kolhydratsintag.

    Mitt slirar ju lite hur som helst, allt mellan 1,8-30mmol/l…. Jag är ganska lågt ställd, många hade varit oförmögna att fungera ok vid ett blodsocker under 4mmol/l. Som helt frisk människa är du garanterat snurrig och svimfärdig vid ett blodsocker på under 4,5mmol/l.

    Ett värde under 4-5 och över 9-10mmol/l känner jag av ganska tydligt och det påverkar träningen klart negativt. Då främst eftersom energin inte riktigt finns i kroppen.

    #216609
    Tommy Ivarsson wrote:
    Normalvärde ligger runt 5-6mmol/l hos friska människor. Går inte under 5mol/l vid fasta iaf och kan stiger inte över 8mmol/l trots massiva kolhydratsintag.

    Mitt slirar ju lite hur som helst, allt mellan 1,8-30mmol/l…. Jag är ganska lågt ställd, många hade varit oförmögna att fungera ok vid ett blodsocker under 4mmol/l. Som helt frisk människa är du garanterat snurrig och svimfärdig vid ett blodsocker på under 4,5mmol/l.

    Ett värde under 4-5 och över 9-10mmol/l känner jag av ganska tydligt och det påverkar träningen klart negativt. Då främst eftersom energin inte riktigt finns i kroppen.

    Vad kan hända om du går för högt respektive för lågt?

    #216610
    Albin wrote:
    Vad kan hända om du går för högt respektive för lågt?

    F högt så blir jag bara hängig, trött, synen försämras och lite åt det hållet. Dock är det ganska ovanligt att jag ligger för högt. Över 20mmol/l ligger jag ytterst sällan och det enda som märks riktigt tydligt är att jag är fullkomligt orkeslös, pissar hela tiden och är konstant törstig.

    Det är dock betydligt vanligare att jag ligger lite för lågt. Det värsta scenariot vid lågt blodsocker är koma. Vid ett blodsocker under 1,5mmol/l har jag en ordentlig ”känning”, dvs blir oförmögen att själv ta hand om mig och göra det jag borde (trycka i mig snabba kolhydrater/socker)… Går det ännu lägre hamnar jag till slut i koma….

    Har dock aldig hamnat i koma och känningar är ytterst sällsynta, skedde för några år sedan sist och då efter en krogfylla vilket är en liten riskfaktor, då va det inte en jävel som fick liv i mig på morgonen dagen efter. Men en injektion utav glukagon (hormon som signalerar till levern att släppa ut leverglykogen i blodbanan) kickade igång mig på ett par minuter den gången. :D

    #216611

    Får förse dig med skumbananer natten till 1augusti då… haha

    #216612
    Albin wrote:
    Får förse dig med skumbananer natten till 1augusti då… haha

    Hehe, tack Albin… Skumbananer var lite uppfinningsrikt också, fungerar garanterat bra också! :up:

    #216613

    Nöjd med dagens pass! Ska åka tvärs över sverige, rättare sagt till Linköping och umgås med tjejen hela helgen så det blir inget tränande förrän på tisdag igen. Det blev ett gött helkroppspass idag iaf! :up:

    Morgonvikten idag låg på 78,2kg, ganska nöjd med detta!

    Bänkpress
    15*50kg
    12*80kg
    12*80kg
    10*80kg

    Marklyft
    10*60kg
    8*110kg
    6*140kg
    4*160kg
    3*160kg
    3*160kg
    3*160kg

    Knäböj
    10*60kg
    8*90kg
    6*110kg
    4*110kg
    4*110kg

    Stående hantelpress
    10*20kg
    12*20kg
    9*23kg

    Hantelcurl
    10*20kg – Båda armar samtidigt
    6*23kg
    6*23kg

    Det va nog allt, målet vara tt köra de tre stora och komplettera med något annat om jag hade energi kvar. Lite energi fanns det kvar på slutet så axlar och biceps fick lite stryk också.. :)

    Har precis käkat dagens middag, det blev en skinkomelett på 6 ägg, 1dl mjölk, 200gr burkskinka, lite hackad pepparfrukt, persilja och en grönsak jag inte kommer på namnet på (grön/vit pinne med massa gröna blad (blast).

    #216614

    Du ska helt klart vara nöjd med formen och att du har styrka kvar efter dieten. Detta är en skön journal. Avslappnad inställning till träning och kost o.s.v. och inget onödigt detaljtänk överallt.

    Precis som du säger så syns det var fettet/vätskan samlat sig, du är ju väldigt hård på resten av kroppen. En klart godkänd sommarform tycker jag. :up:

    #216615
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Du ska helt klart vara nöjd med formen och att du har styrka kvar efter dieten. Detta är en skön journal. Avslappnad inställning till träning och kost o.s.v. och inget onödigt detaljtänk överallt.

    Precis som du säger så syns det var fettet/vätskan samlat sig, du är ju väldigt hård på resten av kroppen. En klart godkänd sommarform tycker jag. :up:

    Tack Rasmus! 😮

    Nu är jag hyfsat nöjd med formen, ska hålla mig runt 77-80kg ungefär, trivs ganska bra då…. ;)

    Man blir ju lite skadad när man hänger på träningsforum hela tiden för våra normer vad gäller sommarform passar ju inte riktigt resten utav sveriges normer. Allt över 8% BF är ju fan bulk här medans det vore rena drömformen för resten utav sveriges befolkning (dvs de sista 99%)… :D

    Min inställning till träning och kost är ganska avslappnad nu under sommaren ja, jag har en baktanke med det mesta iofs, kaloriberäkning samt träningsövningar ligger i bakhuvudet men jag räknar inga kalorier och träningen blir lite lugnare med. Målet är att hinna återfå min forna styrka fram till september för att därefter kunna satsa lite hårdare på träningen framme i höst och vinter! :up:

    #216616

    Bra helkroppspass! Starkt efter lång diet!:up:

    #216617
    Undertaker wrote:
    Bra helkroppspass! Starkt efter lång diet!:up:

    Tack! ;)

    Får bara hoppas att styrkan sakta men säkert återvänder nu…

    #216618

    Första passet avklarat efter helgens tripp till Linköping med gott om god mat, glass, godis, fikabröd och övriga onyttigheter.
    Vikten har säkerligen gått upp ett par kilo men jag har haft en bra helg iaf ;)

    Men med detta sagt borde även energidepåerna vara välfyllda och det märktes idag på gymmet. Jag hade massa energi, höll ett högt tempo och hela passet tog väl max 45-50min och då med uppvärmningen inräknad.

    Alla övningar supersetades igen, 1 set rodd med 1 set bicepscurl osv osv.

    Uppvärming – 5min rodd

    ÖVERKROPP

    Framåtlutad stångrodd
    10*60kg
    6*8kg
    8*70kg
    10*60kg

    Bicepscurl i maskin – Vikt okänd
    3set*8-12reps

    Pec-Deck – Vikt okänd
    12, 14, 12

    Dips KV
    15, 12, 11

    Rotatorcuff i CC – Rotationer
    Kommer ej ihåg exakta vikter, men körde 2 set inåtrotation och 2 set utåtrotation med 10-15 reps per set

    Axelprotraktioner i CC
    10*35kg
    10*40kg

    Situps på boll – Sneda och raka blandade (KV+5kg)
    4*max

    Situps i maskin
    12*13plattor

    Sidolyft
    10*10kg
    10*13kg
    4*15kg

    Avslutade med 3 min på Crosstrainern sen. Nu är det dags för brunch och sen drar jag till jobbet!
    Underkroppspass imorgon! :up:

    #216619

    Underkroppspass idag innan frukost. Eller ja, min ”PWO” bestod utav 1 skål musli med a-fil och en halv banan samt en kopp kaffe vilket kan ses som frukost…. :)
    Det gick bra iaf, jag hade än en gång gott om energi och passet blev avklarat på under 1h iaf med uppvärmning inräknad.

    Crosstrainer – 5min

    UNDERKROPP

    Frontböj
    15*20kg
    8*60kg
    6*80kg
    6*80kg
    6*80kg – DROP – 6*60kg

    Stela marklyft
    12*60kg
    10*80kg
    8*90kg
    8*90kg – DROP 6*80kg

    Lårcurl
    10*30kg
    9*35kg

    Benspark
    15*35kg
    13*40kg

    Vadpress (Tåhävningar) i smithmaskin
    12*67kg
    10*67kg
    10*77kg
    8*77kg
    6*87kg
    5*87kg

    Stod lite på en halv boll och balanserade på slutet med, det knakar och är stelt i vänster fotled vilket det varit länge nu… Nånting där är inte riktigt som det ska iaf. :(

    Dagens brunch är i magen iaf, 2dl havregryn, 3dl vaniljyoghurt, äpple och kanel, 250gr keso, 3 bitar sill och 2 kokta ägg med majonnäs samt 1 kopp kaffe! :up:

    #216620

    Riktigt imponerande av dina pass efter en diet :).

    Du kämpar som ett djur

    #216621
    Roligt wrote:
    Riktigt imponerande av dina pass efter en diet :).

    Du kämpar som ett djur

    Tack du! ;) Styrkan börjar sakta men säkert återvända vilket känns kul, träningsmotivationen är väl inte allra högst nu under sommaren + att proteinintaget inte är överdrivet högt. Äter vad som serveras hos föräldrarna just nu och det är traditionell husmanskost med matupplägg enligt tallriksmodellen. ;)

    Kommer nya pass på torsdag och fredag om allt går som jag tänkt.1 :emo-thumb

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 2,143 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.