Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Under uppbyggnad!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 oktober, 2006 at 14:32 #902269Anonym anvandareMemberCharlotte_ wrote:Precis, njut så länge du kan!!
Haha jaa, nu vill jag inte njuta mer på några dagar… uscha vad jag vräkte i mig i helgen. åt på american pizza place igår, firade syrrans födelsedag med smörgåstårta m.m… mådde illa som aldrig förr igår kväll… haha! 😮
29 oktober, 2006 at 14:34 #902270Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Mycket bra val att köra styrkelyft, och stark är du också. :up:Oj tack så mycket! Det värmer att höra det från folk som är insatta i sådan träning! :nod
Jag måste säga att jag tycker det är den roligaste träningen jag nånsin kört!!!29 oktober, 2006 at 14:42 #902271Anonym anvandareMemberIgår så jag jag och sambon till Gävle eftersom det var 20% på BudoFitness. Jag fick ett nytt träningslinne och ett eget träningsbälte av honom som tidig födelsedagspresent. Sen gick vi till american pizza place och smällde i oss pizza… oj va stor/tjock dom var! Efter det så gick vi och hälsade på i Zone´s shop. Hittade en mycket snygg huvtröja/jacka där som jag också fick av min snälla sambo! Fick även lite kost-tips av Zone som jag ska testa när jag börjar min diet den 2 jan. (Smygbörjar nog lite med hans tips redan nu och ser om det händer nåt…)[/b]
Bältet är väldigt bångstyrigt just nu, men jag får väl köra in det så det passar bra. Idag ska jag köra bänkpasset så sitter och laddar lite nu. Var två veckor sedan jag körde bröst sist så jag borde ha blivit starkare, hoppas jag! :p
29 oktober, 2006 at 14:44 #902272Anonym anvandareMemberÄr din kille styrkelyftare och kan hjälpa dig? Får man fråga hur ditt träningsupplägg ser ut?
29 oktober, 2006 at 14:55 #902273Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Är din kille styrkelyftare och kan hjälpa dig? Får man fråga hur ditt träningsupplägg ser ut?Nepp han är inte det. Men är väldigt kunnig inom träning osv… han är även lic. PT. Det finns några killar på gymmet jag tränar på nu som har tävlat i SL m.m.. de brukar vi fråga om råd.
Men just nu ser upplägget ut såhär:
Pass 1
Bänkpress
Lutande hantelpress
Axelpress (hantlar)
Dips i maskin
Rotatorcuff övningarPass 2
Marklyft
Omvända chins
Sittande kabelroddPass 3
Knäböj
Lårcurl, liggande
Stående vadpress
MageJag vilar rätt länge mellan varje pass, minst 2 dagar uppmot 5 dagar kanske. Beror på när jag känner mig pigg i kroppen igen.
Vet ej vad mer du vill veta?
Just idag ska vi förresten, om vi hinner, lägga in lite fler övningar än vanligt, typ pec dec.
Kom gärna med synpunkter/tips!29 oktober, 2006 at 15:14 #902274Anonym anvandareMemberVill mest veta vad du har för mål med din träning. Är det 100 % styrkelyft du vill syssla med? I sådant fall skulle i varje fall jag gärna göra en hel del justeringar. Och med tanke på dina resultat i marklyft, knäböj och bänkpress skulle jag, om jag vore du, ge styrkelyft en chans. Du har mycket goda förutsättningar för det tror jag.
För min del fungerar det på det sättet att anledningen varför jag tränar styrkelyft är att jag vill ha en fin atletisk fysik men samtidigt ha klara mål med min träning. Jag vill inte bli någon bodybuilder eftersom en sådan fysik inte tilltalar mig. Jag tycker samtidigt att fitness är tråkigt. Och styrka är det roligaste som finns. På det sättet passar styrkelyft mig utmärkt. Hur resonerar du?
29 oktober, 2006 at 15:24 #902275Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Vill mest veta vad du har för mål med din träning. Är det 100 % styrkelyft du vill syssla med? I sådant fall skulle i varje fall jag gärna göra en hel del justeringar. Och med tanke på dina resultat i marklyft, knäböj och bänkpress skulle jag, om jag vore du, ge styrkelyft en chans. Du har mycket goda förutsättningar för det tror jag.För min del fungerar det på det sättet att anledningen varför jag tränar styrkelyft är att jag vill ha en fin atletisk fysik men samtidigt ha klara mål med min träning. Jag vill inte bli någon bodybuilder eftersom en sådan fysik inte tilltalar mig. Jag tycker samtidigt att fitness är tråkigt. Och styrka är det roligaste som finns. På det sättet passar styrkelyft mig utmärkt. Hur resonerar du?
ok, jag har ju precis börjat köra SL, men det är ju hur kul som helst. Man får ju både fin fysik och blir stark. Jag ÄLSKAR att köra tungt så jaa, jag tänker satsa till 100% på detta. Vore kul att tävla så småningom när man fått upp styrkan lite så man kan hävda sig. Vad är det för sorts justeringar du skulle vilja göra då? OM jag nu skulle vilja tävla i någon BF tävling i framtiden, så har man nog säkert fått fysiken för det genom SL-träningen. Om man lägger på en deff… men jag vet inte. Just nu känns SL mer aktuellt!! Hoppas du förstår hur jag menar, är lite stressad när jag skriver nu, för nu ska jag ner på gymmet!!
29 oktober, 2006 at 15:31 #902276Anonym anvandareMemberJag kan garantera dig att du kommer få en alldeles utmärkt BF-fysik genom att träna styrkelyft. Äter du ordentligt och tränar styrkelyft så kommer du att bygga oförskämt mycket muskler. Faktum är att jag har större lår nu än när jag tränade byggning t.ex. Mycket roligt att höra att du vill träna SL i vilket fall som helst, och visst fan är det kul. :up:
Justeringarna är väl en del. Jag skulle t.ex. göra om ditt schema och anpassa det till ren styrkelyft, och därefter kolla teknik med dig. Teknik är A och O i styrkelyft, och tekniken tränar styrkelyftare på hela sin karriär. Chuck Vogelpohl knäböjer över 500 kg på en kroppsvikt runt 100 kg men säger att han ännu efter över 20 års styrkelyftande konstant förbättrar sin teknik i böj.
Jag skulle heller inte köra tunga marklyft varje vecka. Jag skulle alternera marklyften med good mornings. Övningar som dips och sittande kabelrodd skulle jag byta ut mot t.ex. floorpress eller smalbänk och skivstångsrodd.
29 oktober, 2006 at 17:22 #902277Anonym anvandareMemberKom just hem från gymmet, uscha vad kallt det var ute nu då! Brrrr!
Passet kändes rätt bra, och så här blev det (inkl.uppvärmning):Bänkpress
8 x 20 kg
3 x 30 kg
2 x 30 kg
1 x 40 kg
Nästan 1 x 45 kg, fick liite hjälp
1 x 40 kg
2 x 35 kg
5 x 32,5 kg
Körde med rest pause från 45 kg!!Lutande hantelpress
10 x 7 kg
6 x 12 kg
(fick inte till det nå bra idag…)Axelpress-hantlar
6 x 5 kg
9 x 10 kg + 1 forced repsDips i maskin
5 x 40 kg
10 x 70 kgRotatorcuff utåt
16 x 1,4 kg-ll- inåt
19 x 2,6 kg-ll- uppåt
10 x 1 kgNästa gång så ska ja väl förhoppningsvis klara 45 kg själv… det kändes lättare idag än sist, så snart så…
29 oktober, 2006 at 17:38 #902278Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Jag kan garantera dig att du kommer få en alldeles utmärkt BF-fysik genom att träna styrkelyft. Äter du ordentligt och tränar styrkelyft så kommer du att bygga oförskämt mycket muskler. Faktum är att jag har större lår nu än när jag tränade byggning t.ex. Mycket roligt att höra att du vill träna SL i vilket fall som helst, och visst fan är det kul. :up:Justeringarna är väl en del. Jag skulle t.ex. göra om ditt schema och anpassa det till ren styrkelyft, och därefter kolla teknik med dig. Teknik är A och O i styrkelyft, och tekniken tränar styrkelyftare på hela sin karriär. Chuck Vogelpohl knäböjer över 500 kg på en kroppsvikt runt 100 kg men säger att han ännu efter över 20 års styrkelyftande konstant förbättrar sin teknik i böj.
Jag skulle heller inte köra tunga marklyft varje vecka. Jag skulle alternera marklyften med good mornings. Övningar som dips och sittande kabelrodd skulle jag byta ut mot t.ex. floorpress eller smalbänk och skivstångsrodd.
Ok det låter bra, muskler är kul! :emo-thumb Är det förresten du på din avatar eller är det någon annan?
Ja jag har märkt att tekniken spelar väldigt stor roll, jag har ex fått mkt bättre teknik i mark nu än vad jag hade förut, och därför har jag även kunnat öka i vikter också. Det är väl i bänk jag har mest ”problem”, men det har jag inte kört så mkt överhuvudtaget förr så det kommer väl antar jag.Så jag skulle ex kunna köra varannat pass tunga mark och varannat med fler reps? Hur många reps är bra att ligga på då? Floorpress = ?
Jo vi har diskuterat om att kanske alternera dips med smallpress, så då ska jag testa det nästa gång. Min kille har försökt fått mig till skivstångsrodd faktiskt men jag gillar inte den så mycket, men får väl ge mig ändå då…Haha! Är det samma med böjen, att man kanske ska köra varannat pass tungt/fler reps?
Tack för tipsen!29 oktober, 2006 at 17:55 #902279Anonym anvandareMembermariia wrote:Ok det låter bra, muskler är kul! :emo-thumb Är det förresten du på din avatar eller är det någon annan?
Ja jag har märkt att tekniken spelar väldigt stor roll, jag har ex fått mkt bättre teknik i mark nu än vad jag hade förut, och därför har jag även kunnat öka i vikter också. Det är väl i bänk jag har mest ”problem”, men det har jag inte kört så mkt överhuvudtaget förr så det kommer väl antar jag.Så jag skulle ex kunna köra varannat pass tunga mark och varannat med fler reps? Hur många reps är bra att ligga på då? Floorpress = ?
Jo vi har diskuterat om att kanske alternera dips med smallpress, så då ska jag testa det nästa gång. Min kille har försökt fått mig till skivstångsrodd faktiskt men jag gillar inte den så mycket, men får väl ge mig ändå då…Haha! Är det samma med böjen, att man kanske ska köra varannat pass tungt/fler reps?
Tack för tipsen!Haha, nä. Mannen på min avatar är Ed Coan, världens genom tiderna bäste styrkelyftare enligt mig. En legend inom styrkelyft. Slagit hur många rekord som helst och var flera år före sin tid.
Angående tekniken är den mycket riktigt ofattbart viktig i styrkelyft. Teknik är som tidigare nämnt A och O. Vill du ha seriös hjälp med tekniken får du be de starkaste och duktigaste styrkelyftarna på ditt gym om hjälp, alternativt be någon filma dina lyft (bänkpress, marklyft, knäböj) och lägga upp filmerna här. Det bästa tipset jag kan ge dig är att ta kontakt med stahlberg här på forumet. Han heter Kenneth Ståhlbergh egentligen och är en av Nordens absolut främsta coacher inom styrkelyft, och har hjälpt mig och många andra (t.ex. Erik_ och Timme här på forumet). Han brukar svara på frågor om du skickar PM.
Du skulle kunna köra så, men jag ser ingen mening i marklyft med många reps. Jag skulle som sagt hellre alternera så att jag kör tunga marklyft (en pyramid upp till en maxtung trea eller etta) ena veckan och tunga good mornings (en pyramid upp till en maxtung femma) andra veckan. Good mornings är minst lika viktigt som marklyft och knäböj för att bli stark i just marklyft och knäböj. På Westside Barbell Club, världens starkaste gym inom styrkelyft, kör de nästan dubbelt så mycket good mornings som knäböj och marklyft.
Angående knäböj så tycker jag att du kan köra det tung varje knäböjspass. Tunga knäböj orkar kroppen med varje vecka. Det är marklyften som är för påfrestande på CNS för att köras varje vecka.
Floorpress är en mycket bra komplementövning till bänkpress. Min styrka i bänkpress har ökat med raketfart sedan jag började köra floorpress. I princip alla de starkaste styrkelyftarna i världen kör övningen på ett eller annat sätt. Övningen körs som en vanlig bänkpress fast från golvet.
Dave Tate beskriver övningen här: [http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=4099&tid=102]
Skall du bli stark i bänkpress har du väldigt lite nytta av dips. Du har mycket större nytta av en tung tricepsövning som utförs på samma sätt som bänkpress. Där kommer som sagt smalbänk, board press och floor press in i bilden. De starkaste bänkpresstjejerna och killarna i världen kör inte dips.
Du måste inte köra skivstångsrodd. Den huvudsakliga anledningen varför vi styrkelyftare tränar latissimus dorsi (latsen) är för att det ger oss mer styrka i bänkpress. Vi sänker stången med hjälp av latsen. Sittande rodd fungerar utmärkt för detta. Själv föredrar jag dock skivstångsrodd eller t-bar rowing, men det är en smaksak. Kör det du gillar mest.
De bästa tipsen jag kan ge dig är följande:
1. Försök ta kontakt med styrkelyftare och tränare inom styrkelyft på alla sätt du kan. De kommer att hjälpa dig otroligt mycket och som du märker är styrkelyftare hjälpsamma mot andra styrkelyftare. Det är liksom en del av sporten att man hjälper varandra.
2. Läs allt du hittar på nätet om styrkelyft.
3. Studera starka lyftares teknik. Sök på ”powerlifting” eller liknande på youtube och kolla deras teknik.
Denna sida fungerar också utmärkt: [http://www.midwestbarbell.com/videos.htm]
29 oktober, 2006 at 18:13 #902280Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Jag skulle som sagt hellre alternera så att jag kör tunga marklyft (en pyramid upp till en maxtung trea eller etta) ena veckan och tunga good mornings (en pyramid upp till en maxtung femma) andra veckan. Good mornings är minst lika viktigt som marklyft och knäböj för att bli stark i just marklyft och knäböj. På Westside Barbell Club, världens starkaste gym inom styrkelyft, kör de nästan dubbelt så mycket good mornings som knäböj och marklyft.Floorpress är en mycket bra komplementövning till bänkpress. Min styrka i bänkpress har ökat med raketfart sedan jag började köra floorpress. I princip alla de starkaste styrkelyftarna i världen kör övningen på ett eller annat sätt. Övningen körs som en vanlig bänkpress fast från golvet.
Dave Tate beskriver övningen här: [http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=4099&tid=102]
Skall du bli stark i bänkpress har du väldigt lite nytta av dips. Du har mycket större nytta av en tung tricepsövning som utförs på samma sätt som bänkpress. Där kommer som sagt smalbänk, board press och floor press in i bilden. De starkaste bänkpresstjejerna och killarna i världen kör inte dips.
Du måste inte köra skivstångsrodd. Den huvudsakliga anledningen varför vi styrkelyftare tränar latissimus dorsi (latsen) är för att det ger oss mer styrka i bänkpress. Vi sänker stången med hjälp av latsen. Sittande rodd fungerar utmärkt för detta. Själv föredrar jag dock skivstångsrodd eller t-bar rowing, men det är en smaksak. Kör det du gillar mest.
Tackar för det långa svaret! Och för länkarna! Är dips inte ens bra när man fokuserar på triceps när man kör det? Bra att veta allt du skrev nu, för ex det där med att latsen är bra vid bänk hade jag inte ens tänkt på. Det är ju min kille som lägger upp alla mina pass eftersom han vet mkt mer än mig om träningen på det viset, och eftersom detta är så nytt för oss båda så är det lite svårt att veta vad som är den bästa träningen för SL. Så jag ska be honom läsa detta nu så kanske det blir ändringar i upplägget. Bra att många reps i marken inte är nödvändigt att köra, det är ju bara drygt! Hehe!
Men vad anser du om vila och så? Vi vilar ju väldigt mkt om man jämför med många andra, men det är det enda sättet att öka i styrka för mig. Har du nån träningsdagbok eller så så man kan kika hur du kör? Eller är det någon annan som har någon bra SL-dagbok här?29 oktober, 2006 at 18:28 #902281Anonym anvandareMembermariia wrote:Tackar för det långa svaret! Och för länkarna! Är dips inte ens bra när man fokuserar på triceps när man kör det? Bra att veta allt du skrev nu, för ex det där med att latsen är bra vid bänk hade jag inte ens tänkt på. Det är ju min kille som lägger upp alla mina pass eftersom han vet mkt mer än mig om träningen på det viset, och eftersom detta är så nytt för oss båda så är det lite svårt att veta vad som är den bästa träningen för SL. Så jag ska be honom läsa detta nu så kanske det blir ändringar i upplägget. Bra att många reps i marken inte är nödvändigt att köra, det är ju bara drygt! Hehe!
Men vad anser du om vila och så? Vi vilar ju väldigt mkt om man jämför med många andra, men det är det enda sättet att öka i styrka för mig. Har du nån träningsdagbok eller så så man kan kika hur du kör? Eller är det någon annan som har någon bra SL-dagbok här?Jo, dips bygger starka och stora triceps. Det är en utmärkt övning. Saken är bara den att du har bara en användning för dina triceps och det är att lyfta mycket vikt i bänk. Din träning och fokus skall hela tiden vara centrerad kring just att bli starkare i bänkpress, knäböj och marklyft. Dips är en övning som skiljer sig väldigt mycket från bänkpressen. Floorpress, smalbänk och boardpress gör det däremot inte. De utförs i stort sett på samma sätt som en vanlig bänkpress och det är samma neuromotoriska enheter som kopplas in och samma bana för CNS att arbeta igenom. Detta gör att du ”lär in” rörelsen allt bättre. Man blir bra på det man gör ofta. Att köra bänkpressrörelsen ofta gör att du blir bättre på att utföra bänkpressrörelsen vilket i sin tur gör att du blir bättre på bänkpress. Alla dina komplementövningar (alla övningar som inte är bänkpress, marklyft och knäböj) skall av denna anledning försöka vara så lika tävlingslyften som möjligt. Om du vill ha en komplementövning för knäböjen skall du alltså inte köra benspark utan t.ex. frontböj eller box squats (knäböj fast du sätter dig på en låda). Ju oftare du utför rörelserna, desto mer automatiserade blir dem i ditt centrala nervsystem.
Angående vila är det bra i styrkelyft. Jag tränar fyra dagar i veckan. Två av passen är tunga där jag maxar i antingen någon variant av bänkpress eller någon variant av knäböj eller marklyft, de andra två tränar jag explosivitet och repetitionsstyrka på. Denna träningsmetod kallas för The Conjugated Method och är den just nu populäraste metoden i USA. Den utvecklades av ryska tyngdlyftningscoacher och forskare, och anpassades senare till styrkelyft av Louie Simmons i USA.
En tresplitt som den du kör fungerar också utmärkt. Vila så länge du behöver, men inte för länge heller. Tre pass i veckan tycker jag att du skall träna i varje fall.
Någon journal har jag inte här och skriver inte heller någon. Träningen är rätt automatiserad i mitt huvud. Det enda jag antecknar är maxlyften varje vecka eftersom jag byter övning så ofta.
Erik_ har en fin träningsjournal här har jag sett. Han tränar styrkelyft. På kolozzeums forum finns dock många SL-journaler.
4 november, 2006 at 17:07 #902282Anonym anvandareMemberJag har haft rätt mycket att göra den här veckan; tenta, kalas igår och fest idag! Men jag hann klämma in ett pass idag, och skönt vare!!
Inkl. uppvärmning
(Värmde upp lite utan vikt i belly backen.)
Marklyft
1 x 60 kg
1 x 60 kg
1 x 60 kg
1 x 70 kg
1 x 80 kg
1 x 92,5 kg + 4 halvor PB!!Omvända latsdrag (som uppvärming till chinsen)
5 x 30 kg
5 x 30 kgOmvända chins
1 st själv
1 st forced reps
1 st till efter RPKabelrodd, supinerat grepp
6 x 20 kg
5 x 45 kg + 3 forced repsBicepscurl, stång
4 x 17,5 kg (4 sek upp, 4 sek ner)Det var kul att jag klarade 92,5 kg i marken idag, men fyy vad tungt det var! Att det är sådan skillnad på 90 och 92,5! Jag trodde inte jag skulle få upp stången för jag fastnade halvvägs, men med lite vilja gick det! :emo-thumb kul att jag klarade en egen chins också!
Nu blir det party hela kvällen! :drinks:En bild från idag, fortfarande liten men det går framåt iallafall! Hehe!
6 november, 2006 at 20:11 #902283Anonym anvandareMemberSå idag var jag på aerobics, det var kul men jag var såå seg efter helgen! Åt typ bara en pizza och lite chips och sånt igår, inte så bra kanske. Men jag hade tokroligt på festen så nu behöver jag inte festa på ett tag, hehe! Har varit ovanligt hungrig hela dagen idag för de blev så klent med mat igår, ätit massor idag. Har även slutat med kreatin för denna gången, tog sista i lördags. Planerar att köra ben på fredag, för då är det ingen skola så jag kan ladda inför träningen hela dagen! :p
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.