Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Värkstan’
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juli, 2007 at 17:23 #860982Anonym anvandareMember
Nu ska jag nog sluta smyga runt och bara läsa andras journaler utan att visa min egen
Jag har en bakgrund inom friidrott och framför allt 100 meter slätt och ibland slängde jag mig in i höjdhopp också. Detta roade jag mig med från att jag var 8 år till ca 20. Därefter blev det en blandad kompott av karate och gymmande. Karaten har jag släppt (en axel som spökar) men gymmandet sitter stenhårt kvar och jag kommer nog aldrig sluta med det.
Jag jobbar i IT-branschen men är nördigt intresserad av det mest runt träning. Tyvärr är det inte så många av mina vänner som är lika nördigt intresserade som jag, därav hänger jag här och läser en hel massa.
Så korta stats:
34 år
175 cm lång
67 kg
Just nu runt 18-19% fettJag kör mellan 4-5 pass i veckan varav 3 med en tränare (tävlar i BB) som jag hittat på mitt gym som är fantastiskt duktig. Jag har lärt mig otroligt mycket (och jag kunde en hel del från början) under den period vi har tränat ihop.
Jag cirkulerar uppläggen så att jag kör samma schema i ca 4 veckor och sedan byter. Just nu är vi inne på ett schema med mycket negativ träning vilket får mig att svettas floder och tro att jag ska svimma varje gång :yikes: men jag blir definitivt mycket starkare!
Jag för kostdagbok och har lördag som cheat-day
Upplägget ser ut så att jag äter mellan 5-8 mål (inkl mellanmål) per dag och fokuserar kolhydratsintag mellan morgon och ca 18-tiden. Därefter försöker jag hålla mig till att äta kött eller fisk och grönsaker.
Ses!
11 juli, 2007 at 17:23 #84920Anonym anvandareMember12 juli, 2007 at 16:18 #860983Anonym anvandareMemberJag splittar min träning på följande sätt:
Bröst, axlar, triceps
Rygg, biceps
BenMage kör jag på passen som inte innehåller ben. Det brukar bli mage ca 2 gånger per vecka. Oftast cirkulerar jag magövningarna istället för vila mellan set.
Träning onsdag 11 juli, bröst, axlar, triceps, mage (ej negativ eftersom jag körde själv):
Flat benchpress, barbell: 4 sets, 6 reps, 40 kg
Incline chest press, close grip, dumbbells: 4 sets, 8 reps, 11 kg
Flat benchpress fly: 4 sets, 6 reps, 9 kgTriceps kickbacks dumbbells: 4 sets, 6 reps, 7 kg
Reverse triceps kickbacks dumbbells: 4 sets, 6 reps, 4.5 kg (tar som attan högt upp nära armhålan och är sååå jobbiga)
Dips in machine: 4 sets, 6 reps, level 7 (jag måste lura ut hur många pounds och sen kilo det är)Shoulder press dumbbells: 4 sets, 6 reps, 9 kg
Reverse high crunches on incline bench: 3 sets, 10 reps
Captain’s chair on flat bench: 3 sets, 15 repsUrsäkta engelskan 😮 jag har iaf översatt pounds till kilo! :up:
På fredag har jag mätning igen så då får vi se vad som hänt sen sist. Mätningen består av blodtryck, fettmätning med kaliper, återhämtning (se hur fort pulsen går ner efter ansträngning), flexibilitetstest, styrkemätning av mage (crunches), armhävningar och biceps.
Jag misstänker att det blir rygg och biceps ikväll.
12 juli, 2007 at 16:31 #860984Anonym anvandareMemberTror det här kan bli en kul journal att läsa lycka till med träningen!
12 juli, 2007 at 16:34 #860985Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:Tror det här kan bli en kul journal att läsa lycka till med träningen!Tack! Jag ska försöka få till några bilder också förstås, ha lite tålamod bara
Jag ligger 7 timmar efter Sverige så det kommer säkert se ut som om jag tränar på helt galna tidpunkter men det gör jag inte.
12 juli, 2007 at 16:41 #860986Anonym anvandareMemberHej, jag har denna lilla fråga:
Hur har du fått / fixat möjligheten att jobba i USA ?
12 juli, 2007 at 16:44 #860987Anonym anvandareMemberjohan v wrote:Hej, jag har denna lilla fråga:Hur har du fått / fixat möjligheten att jobba i USA ?
Hej,
Inte för att det hör till ämnet men jag tror inte jag kan PM’a ännu så..
Jag jobbade för ett företag i Sverige som har dotterbolag runt om i världen och ett av dem är här så jag kunde få ett VISA genom företaget och åka hit och jobba. Antingen måste du göra så, eller så måste du få ett företag i USA att sponsra ditt VISA (det kostar pengar). Ett bra ställe att läsa på om man vill flytta utomlands är [www.sviv.se], där kan du få mycket info.
12 juli, 2007 at 17:00 #860988Anonym anvandareMemberEuphoria wrote:Tack! Jag ska försöka få till några bilder också förstås, ha lite tålamod baraJag ligger 7 timmar efter Sverige så det kommer säkert se ut som om jag tränar på helt galna tidpunkter men det gör jag inte.
Bilder är alltid viktigt för att hålla uppe intresset för en journal, om du frågar mig
Hade nästan listat ut att viss tidsskillnad råder. Annars hade det ju varit intressant att läsa om en person som levde på nätterna och hur det påverkade träningen
återigen, lycka till!
12 juli, 2007 at 17:12 #860989Anonym anvandareMemberSleep83 wrote:Bilder är alltid viktigt för att hålla uppe intresset för en journal, om du frågar migHade nästan listat ut att viss tidsskillnad råder. Annars hade det ju varit intressant att läsa om en person som levde på nätterna och hur det påverkade träningen
återigen, lycka till!
Jo precis… det blir en betydligt bättre helhetsbild också med bilder. Ska försöka få till några träningsbilder! :bb:
Hehe ja… själv är jag både morgontrött och kvällstrött så nått nattjobb lär det nog aldrig bli för mig. Kan man vara eftermiddagsmänniska?
13 juli, 2007 at 16:29 #860990Anonym anvandareMemberRygg och biceps, negativ träning med min tränare
Tyvärr vet jag inte (håller inte reda på) vikterna då min tränare håller i programmet och jag får papprena när vi byter program.
Men passet såg ut så här:
Row with barbell on incline bench (mage mot bänk): 4 sets, 6 reps, false negative, vi räknar till fem på vägen upp och 5 på vägen ner. Ökade på vikt på sista setet!
Detta varvades med:
Preacher curl with EZ bar (close grip): 4 sets, 6 reps, true negative, hjälp av tränare på vägen upp, hålla emot och räkna till 10 på vägen ner. Ökade i vikt på sista setet!Seated row in machine: 4 sets, 6 reps, true negative, hjälp av tränare på vägen upp, hålla emot och räkna till 10 på vägen ner.
Detta varvades med:
Curl against wall with EZ bar (wide grip): 4 sets, 6 reps, true negative, hjälp av tränare på vägen upp, hålla emot och räkna till 10 på vägen ner. Ökade i vikt!Ryggresningar på boll, vänster arm, höger ben etc: 4 sets, 20 reps
Är lite stolt att jag inte totalt dog (men det var ytterst nära ) på sista setet i preacher curlen då han lassade på 60 pounds (27 kg). Eftersom det är negativ träning beytder det att jag inte kan curla upp vikten själv utan måste ha hjälp. Det jag ska fokusera på är teknik samt att hålla emot på tillbaka vägen.
En genrell regel när vi tränar är att tekniken är viktigast. Alltid. Kan jag inte hålla tekniken så är det för tungt helt enkelt. Jag tycker det känns bra då jag vet att min kropp får rätt träning och att jag minimerar risken för skador. Dessutom tycker jag att det är roligt att köra på det sättet då jag vet att jag verkligen klarar vikten.
Det jag tycker är jobbigast är att mina händer och underarmar oftast dör före rygg och biceps. Jag är noga med att inte vinkla handleder och sådant som ytterligare tröttar ut underarmarna men eftersom dom är mindre muskler så kommer dom helt enkelt bli trötta fort. Jag har än så länge inte kört med dragremmar eller krokar eller så. Jag hoppas väl att mina underarmar en dag ska vakna upp och vara stålmannenstarka! :buttrock:
Planen är att fortsätta med negativ träning juli ut och i augusti lägga in mer kardio och se om det lite bulkiga får lite finare linjer
13 juli, 2007 at 20:47 #860991Anonym anvandareMemberSå jag har varit på mätning igen.
Vi gjorde en kortvariant och sparade styrkemätningarna till på måndag då jag ändå ska värma upp först.
Kalipermätningen visade på 16,8% fett.
Jag har gått upp 4 pounds (1.8 kg) och inget av det är fett alls YES!! :yahoo:
Jag lyckades för första gången också få ett stort A+ i min matdagbok den här veckan!! Det känns riktigt bra!
Det är riktigt klurigt. Jag får inte fuska ett smack för då blir det inget A inte… särskilt inte nu när jag efter ett bra tag bör veta vad jag ska äta och inte. Så då har ibland betyget blivit ännu lägre bara för att ”jag borde veta bättre”.Fy vad godissugen jag blev nu bara för att det gick så bra! :pop:
16 juli, 2007 at 21:33 #860992Anonym anvandareMemberAndra halvan av testen gick himla bra!
Jag ökade från 30 till 40 i armhävningar.
Bicepstestet (man curlar upp ett hantag som sitter i en kedja som sitter fast på nån mackapär på golvet) ökade jag från 52 pounds till 70 (yes!).
Sen gjorde vi lite max tester för det har jag aldrig gjort tidigare, att köra en rep och så tungt som möjligt.
Lite stats (att kämpa emot till nästa mätning):
Preacher curl med EZ bar: 65 pounds (29,4 kg)
Bench press with barbell (fötterna uppe på bänken): 135 pounds (61,2 kg)
Deadlift: 165 pounds (74,8 kg)
Seated row in machine: 100 pounds (45,3 kg)Jag får bara godkänt om jag gör repetitionen med korrekt utförande.
Igår bestod träningen av svettig inlinesåkning i Audubon parken och mycket övning på tekniken. Luftfuktigheten här börjar bli så hög igen så man svettas verkligen floder men roligt är det!
17 juli, 2007 at 03:09 #860993Anonym anvandareMemberDet där med fotografering är inte min starka sida… så det blir inte direkt bättre av att försöka med självutlösaren… men min kära man har i vart fall lovat att ta lite träningsbilder och dom lär nog bli betydligt bättre.
Men ingen journal utan bilder förstås… v-formen måste det jobbas på så mycket ser jag själv från fotona
Ahh well, håll till godo tills det kommer bättre.. 😮
17 juli, 2007 at 06:07 #860994Anonym anvandareMemberKUL journal, ska bli spännande att följa dig baby! /J.
17 juli, 2007 at 15:50 #860995Anonym anvandareMembersuperberggren wrote:KUL journal, ska bli spännande att följa dig baby! /J.Tack tack! Jag har varit och snokat i din journal också men varit dålig på att skriva nåt. Du verkar ha ett himla driv i din träning och alltid en positiv attityd. Det är jätteroligt!!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.