Home › Forums › Skador och rehabilitering › 2:a gången gillt för korsband?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 september, 2006 at 20:45 #59244Anonym anvandareMember27 september, 2006 at 20:45 #347239Anonym anvandareMember
Hejsan alla.
Jag har ställts inför ett dillemma som lyder:
”skall jag genomgå en andra operation eller inte?”För drygt ett år sedan var fotboll mitt liv, mitt allt.. och då hände såklart det som inte fick hända, jag slet av mitt främre korsband, yttre ledbandet blev uttöjt till grad 1 och jag fick ganska snabbt tid hos en Ortopedläkare för Korsbandsrekonstruktion. Värt att nämna är väl att jag gjorde hamstring operationen. Sen började rehaben.. var igång i 6 månader och allting gick strålande, hade utmärkt kontroll på benet och musklerna var i toppskick. Så jag fick gå ut på planen och börja spela fotboll så smått igen… inte så hårt utan med begränsningar såklart..
Så efter runt 5-6 träningar kom jag i ett konstigt läge när jag skulle slå ett inlägg från vänsterkanten (vänster ben som opererats) … och hamnar fel och det knakar till igen… korsbandet av IGEN! .. aj aj aj …Nu säger min läkare att det är upp till mig om jag vill opereras igen (då blir det den andra metoden där man tar nån muskelsena från framsidan av knät istället för hamstringen) …
Vad tycker folk att jag ska göra? kan det bli bra igen? eller är det kört? .. är det värt att opereras å gå igenom rehaben igen?
har dessutom hört att den här operationen kan ge svårigheter å sitta på knä osv efteråt…
behöver all info ni kan tänkas ha, allt uppskattas..Tack på förhand!
28 september, 2006 at 22:07 #347240Anonym anvandareMemberJa, det låter verkligen inte kul att ha av korsbandet två gånger, det måste vara mycket nedslående. Jag känner till flera personer som haft av främre korsbandet, vissa av dem två gånger precis som du. Ditt knä fungerar förmodligen helt okej till vardags även utan korsband, men vill du satsa på fotbollen så bör du nog överväga en ny operation, eftersom denna typ av aktivitet kräver ett stabilt knä (ff.a. främre korsband). Fråga läkaren om riskerna och väg för- mot nackdelar (fråga statistik på just den behandling han ämnar att utföra). Personligen hade jag valt 6 mån rehab och en marginell rörelseinskränkning, tillsammans med ett stabilt knä och mycket fotbollsspelande.
29 september, 2006 at 07:32 #347241Anonym anvandareMemberjo det e just det, jag vill ju inte förstöra något för framtiden.. fotboll är en viktig del i mitt liv men inte så viktigt att jag vill riskera att inte kunna gå normalt när jag e 40. Frågan e väl kanske mer då ifall jag ska göra en operation, rehab, och ingen fotboll sen? … eller vänta väldigt länge… kanske rehab efter operationen på ett år? och sen fotboll om det känns tillräckligt stabilt?
kommentarer någon?föresten tack för svaret MBW!
18 januari, 2010 at 15:55 #347242Anonym anvandareMemberjontejonte wrote:jo det e just det, jag vill ju inte förstöra något för framtiden.. fotboll är en viktig del i mitt liv men inte så viktigt att jag vill riskera att inte kunna gå normalt när jag e 40. Frågan e väl kanske mer då ifall jag ska göra en operation, rehab, och ingen fotboll sen? … eller vänta väldigt länge… kanske rehab efter operationen på ett år? och sen fotboll om det känns tillräckligt stabilt?
kommentarer någon?föresten tack för svaret MBW!
Jag vet att det är en väldigt gammal tråd. Men jag vill gärna veta hur det gick. Opererade du eller inte? Spelar du fotboll idag eller har hittat något nytt att satsa på?
/Matti
19 januari, 2010 at 00:56 #347243Anonym anvandareMemberJag har gjort en liknade operation så om du inte ännu(fastän tråden är gammal) bestämt dig, så kan jag eventuellt svara på endel frågor
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.