Home › Forums › Skador och rehabilitering › 6.3cm i diamater rund tumör i vänstra övre buken
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 november, 2011 at 22:18 #210008Anonym anvandareMember
tack ska ni har allihop !
väntan är nu över, 10 veckor har gått..läkaren ringde idag och sa att det är en godartad tumör dvs inga cancerceller, men den ska ändå opereras bort innan jul.
Frågade sedan läkaren om knölen hade ett namn men fick en lite osäker svar, han kallade den fibromatos, den liknar en som heter desmoid men är inte lika elakartad.
Dessa har eventuellt en tendens att återkomma så det kommer att behövas regelbundna kontroller i framtiden.Så nu kan man säga att man kan andas… men men allt är ej över än.. vill ju komma igång med träningen… soon very soon ..
9 november, 2011 at 22:20 #210009Anonym anvandareMemberVad härligt att höra, skönt för dig : )
9 november, 2011 at 23:27 #210010Anonym anvandareMemberJa det var ett bra besked. Lycka till i fortsättningen.
9 november, 2011 at 23:57 #210011Anonym anvandareMembertackar
16 november, 2011 at 19:55 #210012Anonym anvandareMemberLite sent inlägg, men ja: det var skönt att höra. Förstår hur du haft det
17 november, 2011 at 01:28 #210013Anonym anvandareMemberja samma här med sent svar men skönt för dig att det var godartat! blicka frammåt nu
17 november, 2011 at 17:44 #210014Anonym anvandareMember1/12 fick man tid för operation så det gick hyffsat snabbt..
Smått nervös är man och hoppas man får lite mer än en alvedonUndrar hur länge man blir inlagd av en bukoperation och hur länge tar det att återhämta sig tills man kan börja träna? Någon som vet?
Enligt läkarn så skulle kirurgen ta bort knölen och skrapa bort lite frisk vävnad där den sitter fast.
Låter enkelt eller hur2 december, 2011 at 23:47 #210015Anonym anvandareMemberOperationen är klar, vaknade upp och knölen var borta. Lite illamående efter narkos som kan jämföras mot baksmälla. Fick ett långt sår ca 20+cm och har lite svårt att röra mig just nu. Får en massa medicin men lyckas ändå få feber..
Kirurgen skulle skicka bild på knölen så jag får väl ladda den hit sen. Nu blir det o vänta det slutgiltiga beskedet när dom har undersökt tumören..ifall det blir något fortsatt behandling…over and out6 december, 2011 at 14:11 #210016Anonym anvandareMemberkrya på dig!
9 december, 2011 at 12:29 #210017Anonym anvandareMemberFasiken ! det brinner redan.. att börja träna och sätta upp nya utmaningar..
beställde några kg proteinpulver redan.. och funderar på träningschema..
3 v efter op, träning utan att använda magmuskler
6 v efter op, får använda magmusklerna men bör ta det försiktigt..
undrar hur en sådan träningsschema ser ut .kanske någon har nå förslag?
kände mig i bra form för 3-4 månader (190cm)vägde 98kg med en midja på 90cm
idag väger jag 93kg noll form och en midja på ca96cm..
Så man kan säga att musklerna har förvandlats till fett..
Blir en lång färd tillbaka men dit ska vi.14 december, 2011 at 18:37 #210018Anonym anvandareMemberDå var det dags, slutgiltiga svaret blev: Bening tumör :emo-thumb”men” med låggradigt malign(cellförändring) mitt i tumören.
Väldigt sällsynt, är typ den första patienten dom mött med en sån här.Det blir ingen ny operation eller efterbehandling..det behövs inte..men efterkontroller med röntgen 3-4månaders mellanrum blir det..så man kan säga att det finns en liten risk att den kommer tillbaka men men…
Framtiden: Ifall den kommer tillbaka så kommer dom troligen att operera bort hela magmuskeln där den sitter fast och ersätta den med en stålnät..strålning, kemo, mediciner kommer troligen även in i bilden då…
Vi får hoppas att detta aldrig händer…lägger upp en bild hit av knölen..
(fibromatos el fibromyksoitsarcom)14 december, 2011 at 18:47 #210019Anonym anvandareMemberSkönt att prognosen ser bra ut, håller tummarna att den förblir bra nu också.
14 december, 2011 at 19:40 #210020Anonym anvandareMembergober wrote:skönt att prognosen ser bra ut, håller tummarna att den förblir bra nu också.+1
14 december, 2011 at 23:17 #210021Anonym anvandareMemberarmas wrote:Då var det dags, slutgiltiga svaret blev: Bening tumör :emo-thumb”men” med låggradigt malign(cellförändring) mitt i tumören.
Väldigt sällsynt, är typ den första patienten dom mött med en sån här.Lite mer om vad som avses med Benign från Wikipedia: [http://en.wikipedia.org/wiki/Benign_tumor]
Quote:A benign tumor is a tumor that lacks the ability to metastasize. Common examples of benign tumors include moles and uterine fibroids.The term ”benign” implies a mild and nonprogressive disease. Indeed, many kinds of benign tumors are harmless to human health. However, some neoplasms defined as ”benign tumors” because they lack the invasive properties of a cancer may still produce negative health effects. Examples of this include tumors which produce a ”mass effect” (compression of vital organs such as blood vessels), or tumors of endocrine tissues, which may overproduce certain hormones. Examples include thyroid adenomas, adrenocortical adenomas, and pituitary adenomas.
Benign tumors typically are surrounded by an outer surface (fibrous sheath) that inhibits their ability to behave in a malignant manner. Nonetheless, many types of benign tumors have the potential to become malignant and some types, such as teratoma, are notorious for this.
14 mars, 2012 at 20:48 #210022Anonym anvandareMemberca 4 månader har gått sen operation, har varit på efterkontroll, magnetröntgen och kontroll av lungor.
Fick svar idag, tydligen ville dom att jag skulle opereras igen, magnetröntgen visar att det har blivit nån typ av vätskebildning där vars knölet satt fast och patologen ville att man skulle ta bort det.
Inga metastaser iallafall.
Så det blir att öppna såret igen och ta bort lite till av magmuskeln.Eftersom det jag har är så pass sällsynt så har dom bevarat knölet och den har cirkulerat runt europa, endast 2 fall i sverige har haft samma som jag. Knölen fick nåt nytt namn men kommer inte ihåg det nå mer.
Så nu väntar man på ny tid till op.
Hade som just kommit igång med arbete och träning.
Hoppas muskelminnet håller i sig även efter denna operation …
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.