6.3cm i diamater rund tumör i vänstra övre buken

Home Forums Skador och rehabilitering 6.3cm i diamater rund tumör i vänstra övre buken

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • Author

Lycka till nu, bra att de har koll på dig och följer upp.

Jag förstår lite vad du går igenom. Se nu till att läk ärret fort sen är det bara framåt som gäller: du är snart tillbaka i jobb och träning igen

Jag hade ett liknande problem i buken. Sen förra året hade jag ständigt smärtor vid övre magmusklerna och de strålade typ mot vänstra latsfästet. Gick till flera olika läkare men alla sa att jag hade sträckt en muskel eller så och de tog de aldrig på allvar. den 17 januari hade jag en ovanlig smärta där typ diafragman sitter och jag kände för att kolla upp de för de gjorde ont så fort jag berörde lite vid diafragman.

Hursomhelst så gick jag till läkaren och han kände på min mage och konstaterade att de var väldigt osymetriskt. Han sa att områden runt min vänstra buk var svullen och så.

Han skickade mig till röntgen och där hittade det en cysta som satt på mjälten. På röntgen bilderna så visade sig att den vägde 1.5 liter. Fick också panik att de var något cancer aktigt och fick ligga inne på sjukhuset i 4 dagar för undersökning. De tog prover och tester och kom fram till att de inte var något farligt men den var tvungen att tas bort. Fick tid för operation ca 1 månad efter (titthålskirurgi). Röntgenbilderna de sätt på hade visat lite fel. Cystan jag hade i magen vägde mellan 3.5-4 L !! Efter operationen fick jag även infektion i mjälten och fick ligga inne några dagar extra.

Nu är allt bra och de var 6 veckor seda jag opererat mig och jag har även börjat träna lite lugnt. Min putande mage som jag trodde var genetiskt försvann helt och hållet och de känns skönt att ha blivit av med det utan att den spruckit eller något för de kunde tydligen vara farligt.

Jobbar nu på att få tillbaka allt jag förlorat :)

Fasiken, det var inte en liten cysta du hade… trodde min var stor…tur att allt gick bra och du kan nu fortsätta som vanligt..kom ihåg bara att ta det lungt med träningen ibörjan ..sakta men säkert kommer vikterna tillbaks + formen..

Nästa vecka blir det igen MR och Datortomografi, även hjärtat ska kollas med ultraljud pga rytmproblem, har även just nu en r-test som jag bär på mig denna helg som bandar in hur hjärtat jobbar.. om 2-3 veckor blir det op-dag

Har planerat in en lång sjukskrivning/ledighet först 9 veckor sjukledigt som sedan fortsätter med 5 veckor semester och kanske efter det tar jag 1eller 2 veckor pappaledigt ..då borde man ha hunnit återhämtat sig :)

lite update..

Skiktröntgen, check
    magnetröntgen, check
    r-test, check
    holter test, check
    hjärt ultraljudstest, check

.. fick mvg för hjärtat..dvs inga hinder för en ny operation..

operation nr.2 klar gick bra men hade extremt ont efter uppvakandet och fick därmed mer morfin som i sin tur gjorde mig mer illamående..annars inga problem, blev hemskickad redan nästa dag..försöker nu att få igång magen, tarmarna funkar sämre o då har magen blivit svullen på massa luft..
    denna gång har dom häftat ihop såret med agraffer som ska tas bort om 2 veckor…vet inte riktigt hur mycket dom opererade bort av magmuskeln men hela gamla ärret togs bort..
    men men
    nu ska jag ta o vila lite…

ha d gött allesammans..

Fy fan. Lider verkligen med dig!

Jag är nyss färdigbehandlad för Skelettcancer. Dock med cellgifter å operationer å strålning å diverse skit. Så vet innebörden av den ”skräck” som infinner sig när man ser dolt nummer missat samtal.

Så jag önskar och hoppas att du slipper sån skit ! Keep it up man !

Väntar nu samtal från överläkaren, resultatet av op.. dom skulle höra av sig denna vecka..

Det var alltså en cysta jag hade fått men den hade gått regress när vi kollade dom senaste röntgen bilderna innan operation 2.. Så det borde ju vara en positiv nyhet för då kan den ju inte klassas som tumör, men dom ville ändå ta bort det som fanns kvar och lite extra..

Såret läker bra men ser för jävlig ut, magen är deformerad (vriden) ser helt skum ut, är även ännu svullen i magen.
    Väntar ivrigt att komma igång med träningen…

Hoppas allt har gått bra med din behandling otursmannen ..nu är det frammåt som gäller…

Allt nästan frid o fröjd här fick bra nyheter igår, läkarn ringde och det syntes inget dåligt på det som opererades bort.
    Även agrafferna togs bort igår och såret såg bra ut.

Men idag var man tvungen att fara en sväng förbi vårcentralen pga av en tromboflebit. En ven som plötsligt blev stenhård på ett ställe och jag fick ont i den .

Klistrar in en text som jag hitta :
    Tromboflebit betyder en inflammation i ett ytligt blodkärl. Tromboflebiter uppträder inte i artärer utan endast i venerna. Ofta kallas tromboflebiter för ”ytliga blodproppar” vilket inte är helt riktigt. Det rör sig inte om en propp i blodkärlet utan om en inflammation. Detta är ett ofarligt tillstånd som ibland kan vara ganska smärtsamt…

:) huh trodde ju som sagt på det värsta först..

Behandlas med kräm/salva Hirudoid och ibumetin några dar, sedan ska det vara ok.

Over and Out

Ok då var det dags för nästa skräckresa. tromboflebiterna fanns det proppar i men inte nog med det så gjordes en d-dimer test för propp risk som tas med blodprov och ifall den visar mer än 0,5 då är det risk att man ha proppar nån annanstans. för mig visade den just över 0,6 och därför gjordes skiktröntgen av lungorna och man hittade flera små proppar. Troligtvist är detta pga…. min magoperation. Ligger nu 3dagen i sjukhus och får i mig dagligen en innohep spruta +tabletter waran(råttgift) blodförtunnande medel så propparna inte växer men hjälper kroppen o få bort dessa. Emboli i lungan är en livshotande situation men jag är still hereand fighting…

En månad har gått och känner mig i bra skick inga besvär från lungembolin och op såret har läkt bra, förutom mina armar där jag har proppar i bägge armarna som jag fick troligtvist av venkanylen. Läkaren säger att jag inte får utföra några tunga lyft, dvs ingen träning med armarna och fick 2 månader fortsatt sjukskrivning. Otroligt tråkigt besked, huija va några proppar kan ställa till det ordentligt..
    Benen kan man ju träna och det blir att satsa som fan på benmusklerna :) och nya intressen såsom en vägatv köpte man, farligt men roligt som attan, sommar o lite cruis..skönt..

Kämpa på nu armas!

Känner verkligen för dig !

Bra att du ser den på den ljusa sidan, ! och som redan sagt, bra att de håller koll på dig!

Håll oss uppdaterade:)

Jap skall göra det, uppdaterar eftersom ..
    (tänkte om man slänger in en bild på ena tromboflebiten, det kan ju vara intressant :),

det har varit lungt ett tag, men nu blir det efterkontroller såsom igår var det lungröntgen och ultraljud av armarna, och 9 tuber blod tog dom.. Lät positivt gällande ultraljud, höger arm syntes väldigt lite av trombon dvs venen börjar väl funka om ett tag…och den stora trombon på vänsterarm syntes inget speciellt utan kallas fortfarande för tromboflebit, det fanns en misstanke om att det kanske hade kunnat vara nåt annat pga av storleken 4x2cm ..big one….
    Blod behövdes ordentligt för att kolla om jag har nåt problem med koaligationen, tex apc resistant, protein s, protein c m.m kommer inte ihåg allt heh..snacka om att sköterskan hade lite småpanik med alla pappersarbeten o att märka alla tuber rätt + att vilken ven man kunde ta blodet ifrån :)

Om 2 veckor får man träffa en kirurgläkare och har även telefon tid till överläkaren så få se vad man får höra ..håller tummarna….

Har varit på mina kontroller och fått svar på några, koagulationsutredning gick bra inga problem där, lungröntgen var också ok MR återstår ännu. Träffat en kirurg och han mena att det går bra att börja träna men lät lite osäker, har kvar ännu trombona i armar men små vikter till o börja med går bra.

Snart blir det väl en tandläkar besök också :) auts…..

1 år har gått och idag visar magnetkamera undersökningen blankt :D

Fick även klartecken från läkaren att börja träna som vanligt, fick 2veckor för rehabilitering som sedan fortsätter med 2v halvtidsjobb som sedan övergår till heltid.
    Har inte kunnat träna magen knappt nånting under ett helt år, har tappat mycket muskelmassa men nu får jag äntligen börja göra nånting åt det.

Nästa MR undersökning är först om 6 månader så vi får hoppas att det visar blankt då också…..

Så, gott folk! med dessa ord avslutar jag denna tråd och hoppas att jag slipper skriva hit någon mer :) iallafall en paus på 6månader :)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 50 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.