Home › Forums › Skador och rehabilitering › 8 år gammal axelskada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 februari, 2008 at 13:22 #75001Anonym anvandareMember27 februari, 2008 at 13:22 #592317Anonym anvandareMember
Har läst här på forumet i olika trådar om axelskador och många föreslår rotator cuff övningar. Tänkte testa att börja rehabträna idag (varför idag först efter 8 års väntan står i bakgrundsinfo). Tänkte mig dessa övningar med cablecross [http://www.youtube.com/watch?v=P6MMD5L7498]
1. Hur många reps/set?
2. Hur många dagar i veckan?
3. Vilka övningar rekommenderar ni?
4. När det gäller rehabträning, tränar jag endast den skadade axeln?Bakgrundsinfo:
Började lyfta för 11 år sedan. 3 år senare skadade jag högra axeln pågrund av militärpress bakom nacken enligt en kiropraktiker. Testade att rehabträna axeln men endast några veckor. Testade också laserbehandling utan resultat.
Fortsatte att träna i 1-2 år men lämnade bort vissa övningar och i bänkpressen tränade jag istället med smalt grepp.
Efter 6 års ”vila” från gymmet har jag nu (några veckor sedan) börjat pånytt. I bänkpressen känner jag inte av någon axelskada, inte heller i stående hantelpress. Tänkte att skadan var ett minne blott men vid denna övning [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=83] med 10 kg rev det till i axeln igen.//Patrik
27 februari, 2008 at 14:59 #592318Anonym anvandareMemberVad är det för skada du har?
Undvik övningar med långa hävarmar i vilket fall!27 februari, 2008 at 16:05 #592319Anonym anvandareMemberjenny_sg wrote:Vad är det för skada du har?
Undvik övningar med långa hävarmar i vilket fall!Har tyvärr aldrig fått den undersökt något destu mer så jag vet inte så mycket mer om skadan än det jag redan skrivit.
När du säger ”långa hävarmar” antar jag att de övningar jag tänkt mig hör dit?
Gissar också att nästa tips är då att jag uppsöker en sjukgymnast eller liknande för att få den kollad av nån som vet.
Om jag väljer att göra det, vem skall jag gå till? Det finns så många olika sjukgymnast, kiropraktiker, fysioterapeut mfl. (+ att jag inte kommer så långt på mitt studiestöd).Edit: Kiropraktikern jag talade med var inte och undersökt mig. Och laser behandlingen hade han nyligen inskaffat som jag satt i väntrummet med en ”laserpenna” mot axeln några gånger i veckan medan han hade patienter.
27 februari, 2008 at 23:31 #592320Anonym anvandareMemberMed långa hävarmar menar jag den övingen du gjorde när du fick problem igen, dvs övningar där avstånde mellan vikten och den leden som rörlesen utförs i blir långt..
Har du ont nu, passa på att uppsöka en sjukgymnast. En kriopraktor rekommenderar inte jag. Isf ev en naprapat. Sjukgymnaster är i regel bra, men visst finns det de som inte vet riktigt vad de pratar om. Det finns dock vissa här som har ganska bra koll, nån kanske kan ge ett förslag på en duktig sjukgymnast där du bor. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.