Home › Forums › Skador och rehabilitering › AC-led ligament
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 oktober, 2008 at 13:01 #68013Anonym anvandareMember13 oktober, 2008 at 13:01 #490203Anonym anvandareMember
Gjorde illa mig i axeln i slutet av augusti (överbelastning). Det var AC-leden som skadan uppstod (jag trodde först det var en liten inflammation). Körde mkt is osv. och blev smärtfri till ett par dagar senare när jag körde igen. Då fick jag smärta igen efter att ha kört på tunga vikter. Jag noterade då att när jag lyfte armen över huvudet så åker någonting upp ur leden, förmodligen brosket. Jag började rehabträna och kunde max köra axelbred bänkpress på 35 kg utan smärta. Var sedan till en idrottsläkare och fick 10 dagars vila och diclofenak ordinerat. Efter att ha återgått till träning så kan jag nu köra på 70 kg. Jag tränar bara övningar där armen är under axelhöjd. Fortfarande när jag lyfter armen över huvudet så kommer något upp ur leden, men det gör inte ont. Det verkar som att AC-ligamentet inte klarar att hålla emot och frågan är nu om någon som haft en likande skada känner igen symtomen? Hur gjorde ni, slutade träna helt under en period för att ligamentet ska läka, eller läkte det ihop iaf, även fast du tränade? Jag är lite kluven eftersom träning utan smärta brukar vara bra när det kommer till skador, men i detta fall verkar ju inte ligamentet läka ihop.
13 oktober, 2008 at 23:32 #490204Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Gjorde illa mig i axeln i slutet av augusti (överbelastning). Det var AC-leden som skadan uppstod (jag trodde först det var en liten inflammation). Körde mkt is osv. och blev smärtfri till ett par dagar senare när jag körde igen. Då fick jag smärta igen efter att ha kört på tunga vikter. Jag noterade då att när jag lyfte armen över huvudet så åker någonting upp ur leden, förmodligen brosket. Jag började rehabträna och kunde max köra axelbred bänkpress på 35 kg utan smärta. Var sedan till en idrottsläkare och fick 10 dagars vila och diclofenak ordinerat. Efter att ha återgått till träning så kan jag nu köra på 70 kg. Jag tränar bara övningar där armen är under axelhöjd. Fortfarande när jag lyfter armen över huvudet så kommer något upp ur leden, men det gör inte ont. Det verkar som att AC-ligamentet inte klarar att hålla emot och frågan är nu om någon som haft en likande skada känner igen symtomen? Hur gjorde ni, slutade träna helt under en period för att ligamentet ska läka, eller läkte det ihop iaf, även fast du tränade? Jag är lite kluven eftersom träning utan smärta brukar vara bra när det kommer till skador, men i detta fall verkar ju inte ligamentet läka ihop.En vanlig skada hos vikttränande individer är något som kallas PostTraumatisk Ostemyelitis of the distal Clavicula (PTOC).
Kan komma efter akut trauma över AC-leden eller oftare, efter repetetiv belastning, då ofta av just bänkpress.
Diagnosen innebär att du har en benuppluckring(osteomyelit) av distala clavicula, dvs. längs ut på nyckelbenet som ledar mot acromion.
Du bör vila leden så den inte belastas i smärtriktning, kan ev gå att hitta någon pressvinkel som känns smärtfri.
Om inte leden (acromioclaviclar jt) får vila kommer inflammation bli kronisk.
Diagnosen har tyvär relativt lång läkningstid även vid rätt rehabilitering.
Om du söker på diagnosen kommer du säkert hitta olika typer av behandlingsförslag.
T.ex. Corticosteroider används, men erfarenhetsmässigt avråder jag för detta. Operation är också ett alternativ. Då avlägsnas den yttre delen av nyckelbenet. Även den har mycket varierande resultat.
Börja med att få hjälp av någon kunnig person med att få axelns och skulderbladet biomekanik att fungera optimalt, då först kommer AC-leden att kunna få möjlighet att läka.
Träningsråd är svårt då den här leden är en av två leder i hela kroppen som inte har någon stabiliserande muskel över sig.
Försök att träna i smärtfria lägen och gör specifika övningar för rotatorer och nedre trapetzius.
Den som behandlar dig kan säkert ge dig ett bra rehab program.
En behandlig kommer inte att räcka, utan du måste säkert behöva en hel behandlingsserie då all biologisk vävnad anpassas till omständigheterna.
Om besvären kvarstår längre tid, bör en röntgen tas (AC-spot view), men även med hjälp av röntgen missas ofta denna diagnos. Det bör tas bilder på bägga sidor för att jämföra ledspelen mot varandra, bäst resultat med vikter i händerna.14 oktober, 2008 at 11:46 #490205Anonym anvandareMemberTack för svar. Problemet är att jag kan köra bänkpress. liggande frenchpress, lateral raises, roddövningar, supinerade chins ( har inte provat pronerade) etc utan någon smärta. Det som gör mig rädd är att när jag ex utan vikt gör en militärpressliknande rörelse så rör sig något i leden uppåt som jag sedan kan trycka ner igen, dock utan att det smärtar. Enligt idrottsläkaren är det AC-ledsskada av den mildaste graden. Men ligamentet verkar inte kunna hålla ihop leden adekvat, och min oro ligger om denna läkningsprocess förlängs/förhindras av träning – trots att den är inom den smärtfria ramen:what:
14 oktober, 2008 at 13:09 #490206Anonym anvandareMemberOm jag var du skulle jag ta det väldigt väldigt lugnt med pressövning, dips etc. ett tag.
Om du nu har en mild variant av skada så innebär det ju inte att det inte kan förvärras om du bara blundar för problemet och kör på. Bättre att ta ett steg tillbaka i träningen nu och låta läkningen ta sin tid istället för att köra på och förvärra problemet.
Alltså, pajjar det på ”riktigt” så kommer du ångra i kanske flera år att du inte tog det lugnt nu.
Symptom i axlarna ska man verkligen ta på allvar.14 oktober, 2008 at 20:34 #490207Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Tack för svar. Problemet är att jag kan köra bänkpress. liggande frenchpress, lateral raises, roddövningar, supinerade chins ( har inte provat pronerade) etc utan någon smärta. Det som gör mig rädd är att när jag ex utan vikt gör en militärpressliknande rörelse så rör sig något i leden uppåt som jag sedan kan trycka ner igen, dock utan att det smärtar. Enligt idrottsläkaren är det AC-ledsskada av den mildaste graden. Men ligamentet verkar inte kunna hålla ihop leden adekvat, och min oro ligger om denna läkningsprocess förlängs/förhindras av träning – trots att den är inom den smärtfria ramen:what:Ledkapseln är antagligen uttänjd (grad 1). Jag skulle ta bort pressövningarna och välja andra övningar, t.ex. cabelcross i olika vinklar. Vävnaden runt ledkapseln kommer succsesivt att anpassas och det kan uppstå fibrotiseringar kring clavicula som ersättning för den dåliga stabiliteten (där av kan det vara bra att ta behandlingar för att uprätthålla funktionen).
Tyvärr är remissionen lång för sådana här skador. Det kan dröja 1-2 år innan fullständing funktion (styrka och rörelse) samt smärta är bort. Bra rehab och regelbundna behandlingar hos en duktig kiropraktor/naprapat/sjukgymnast (som kan dessa skador) ökar chanserna för att bli bra snabbare.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.