Akut Hjälp Bicepsruptur!

Home Forums Skador och rehabilitering Akut Hjälp Bicepsruptur!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

För ca 3 månader sedan drog jag av ursprunget på långa biceps-huvudet. Gick till vårdcentralen, hade turen att få en läkare som själv var strykelyftare el tyngdlyftare så jag behövde inte fjäska för att få en remiss för op på detta.

Vänttiden blev dock ca 2 mån innan jag kom till Perago på Carlanderska. Dr Olof Lundin utför några rörelsetestsövningar och säger: ”detta opererar vi inte för det kommer aldrig till att hålla”. Jag förklarar för honom hur viktigt det är för mig att det blir återställt. Att jag inte mer kommer att kunna tävla osv. Men han står på sig och säger att han inte vill göra detta.

Jag vet ju flera st som har gjort sådana op! Så om det beror på snålhet från deras sida (fick detta kostnadsfritt på remiss) el om han tycker det gått för lång tid så att kolagenet har tvinat bort för mkt på ursprunget vet jag inte.

Har även hört att man kan ta en bit av senstråket från tensor faciae latae för att förstärka ursprunget igen.

Jag mår fruktansvärt dåligt av detta och vill inte sluta tävla för all framtid framöver. När jag visar skadan för vissa blir dom ”äcklade” pga att det ser läskigt ut. Har ju kunnat leva med detta då jag hoppades på att få hjälp. Har tappat lusten helt nu men hoppas ändå in i det sista att det ska lösa sig.
    Så snälla, vet ni någon som jag kan vända mig till, någon som är bra på att operera idrottsskador?

Opereade min biceps som var helt av för två veckor sen på mölndal sjukhus. Fick bara vänta två dar på operationen efter att de hade undersökt mig. De sa även att den bara var delvis av, men eferåt sa de att hela buc hade lossnat. Hade aldrig blivit bra utan operation. Michael ullman hette min läkare jätteduktig! Förstår att du känner dug nere, det är verkligen konstigt att de inte operetar dig.

Nja, konstig är det väl inte för man kan leva med det långa bicepshuvudet avslitet. Och på en ”vanlig medelsvensson” (inte för att jag är ngn superman) så gör man inget åt den saken. Själv tycker jag att jag har mkt sämre stabilitet och det knakar och sprakar väldigt mkt om den nu. Samt att vissa lägen är smärtsamma och stela. Japp, du är lyckligt lottad som kom till så snabbt.

Kan du inte åka till ortopedin på mölndal, du har ju rätt att få ett utlåtande av en annan läkare. Tycker inte du ska ge upp iallafall

Jag är inte insatt i saken mensom trogen skattebetalare säger jag ligg på dem och kräv din operation !

Jag var från början hänvisad till Salgrenska i Möndal men för att det skulle gå ”snabbare” (2mån!?!) så blev jag remmiterad till Carlanderska istället.

Jag är rädd för att det har gått för lång tid nu så att kollagenet nu är alltför förtvinat så att där finns för lite att fästa tillbaka ursprunget i och det är därför som han säger att det aldrig kommer att hålla. Men ännu har jag inte kastat in handduken. Har även läst att man kan ta senstråk från tensor faciae latae och fästa tillbaka den med hjälp av det.

Quinn wrote:
    Opereade min biceps som var helt av för två veckor sen på mölndal sjukhus. Fick bara vänta två dar på operationen efter att de hade undersökt mig. De sa även att den bara var delvis av, men eferåt sa de att hela buc hade lossnat. Hade aldrig blivit bra utan operation. Michael ullman hette min läkare jätteduktig! Förstår att du känner dug nere, det är verkligen konstigt att de inte operetar dig.

Hej Quinn!

Var det fästet el ursprunget som du slet av? Var sitter ditt ärr idag? För min del så har jag dragit av ursprunget som sitter uppe i axlen och kanske är det svårare att få det till att hålla i motsats till om man drar fästet som sitter i underarmen. Jag har fått op nu men läkaren vill klargöra för mig att det kommer kanske inte till att hålla.

Att fästa tillbaka långa huvudet i axeln går inte utan man syr buken högt upp mot axeln och om det är möjligt så fäster man i överarmsbenets fäste runt pectoralis infästning. Teoretiskt så tappar man 5-10% styrka men långa huvudet ”läker” in igen så det kommer att jobba men yttre delen åker ner och det blir lite mer tomt mellan axeln och biceps. Dock blir peaken bättre. Det tar runt 2 månader för bristningen att läka in. Vid operation så är konvalesencen lång och man öppnar och frilägger deltan så ibland är det bättre att avstå operation. Skillnaden är om det släpper i underarmen, då måste det till operation men den är betydligt enklare och kan ofta bli 100% återställd, det kan aldrig långa huvudet mot axeln bli tyvärr. Det som är bra i det hela är att du troligtvis inte kommer att ha din axelsmärta längre.

Jo, precis som du säger, dom kommer att fästa biceps i överarmsbenet då det är tekniskt omöjligt för dem att återställa ursprunget. Men att dom kommer att frilägga delta fattar jag inte riktigt!?! Så som du beskrev det att det är lite tomt mellan axel och biceps samt en otroligt bra peak, så är det i nuläget och det är ju just det jag INTE vill ha. Den har ju så klat även blivit smalare på detta viset. Men det kommer att rätta till sig. Att mitt axelproblem skulle rätta till sig hade ju verkligen varit en bonus:), dock inget jag vågar räkna med. Men som det är nu så knakar/sprakar axlen ganska ofta och mycket samt att den är ostabilare. Tackar för infon Corleone:up: och hoppas skiten håller sedan :).

Corleone1 wrote:
    Att fästa tillbaka långa huvudet i axeln går inte utan man syr buken högt upp mot axeln och om det är möjligt så fäster man i överarmsbenets fäste runt pectoralis infästning. Teoretiskt så tappar man 5-10% styrka men långa huvudet ”läker” in igen så det kommer att jobba men yttre delen åker ner och det blir lite mer tomt mellan axeln och biceps. Dock blir peaken bättre. Det tar runt 2 månader för bristningen att läka in. Vid operation så är konvalesencen lång och man öppnar och frilägger deltan så ibland är det bättre att avstå operation. Skillnaden är om det släpper i underarmen, då måste det till operation men den är betydligt enklare och kan ofta bli 100% återställd, det kan aldrig långa huvudet mot axeln bli tyvärr. Det som är bra i det hela är att du troligtvis inte kommer att ha din axelsmärta längre.

Även jag är opererad av Mikael Ullman på mölndals sjukhus.
    Min högra biceps gick helt av i april förra året.
    Min vänstra gick av i maj i år. Så nu är båda fixade och jag går på rehab.
    Ta dig till Mölndal och få ett uttalande från läkarna där.
    Ge förtusan inte upp!!

eddyolsson wrote:
    Även jag är opererad av Mikael Ullman på mölndals sjukhus.
    Min högra biceps gick helt av i april förra året.
    Min vänstra gick av i maj i år. Så nu är båda fixade och jag går på rehab.
    Ta dig till Mölndal och få ett uttalande från läkarna där.
    Ge förtusan inte upp!!

Jodå, jag lyckade få op till sist på Carlanderska. Jag hoppas bara på att det håller nu. Det är ju mitt ursprung som har slitits av så jag gissar att dom fäster det där hö pecs har sin infästning. Hade det varit mitt bicepsfäste så hade det varit lättare att få helt återställt. Men jag är väldigt tacksam för att dom gör denna operationen.

Vad var det för aktivitet som medförde att skadan uppstod?

Magnus Larsson wrote:
    Vad var det för aktivitet som medförde att skadan uppstod?

Den igentliga orsaken var en AC-led i dåligt skick. Men den brast efter ett långt och hårt ryggpass så tyckte jag att jag skulle avsluta med lite biceps. Sätter mig i Scottcurlen och värmer upp med lätta vikter. Då bara kände jag hur det snäppte till i axlen, gjorde inte ont blev inte blått el svart. Blev heller ingen svullnad.

Ryser av att läsa sådana här historier. Rena mardrömmen att få en muskel avsliten. Hoppas det håller nu efter OP, lycka till.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.