Home › Forums › Skador och rehabilitering › Alltid nackvärk 1 dag efter bröstpass, stel/kort bröstmuskel?!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 oktober, 2010 at 12:58 #63264Anonym anvandareMember5 oktober, 2010 at 12:58 #418223Anonym anvandareMember
1-3dar efter varje bröstpass kommer nackvärken som ett brev på posten.
Molande smärta som pulserar upp bak i nacken, samt att jag känner mig spänd i trapzen.Det känns alltid bra under passet, men smärtan efter blir bara värre för varje gång. Ipren i 3dar efter förra bröspasset.
Desto mer set jag kör, ju mer smärta. Det känns som bröstet drar ihop sig, men det blir alltid bra några dagar efter när allt börjar släppa igen. Slutar jag träna bröst försvinner problemet.
Har försökt motverka detta genom att stretcha bröst väldigt mkt, extremstretching, + kallstrecha upp till 20min/ dag. Hjälpte i början men inte lika bra längre. Har även lite tendens till framåtroterade axlar.
Tack på förhand!
12 oktober, 2010 at 22:59 #418224Anonym anvandareMemberbump
13 oktober, 2010 at 03:29 #418225Anonym anvandareMemberneverenough wrote:1-3dar efter varje bröstpass kommer nackvärken som ett brev på posten.
Molande smärta som pulserar upp bak i nacken, samt att jag känner mig spänd i trapzen.Det känns alltid bra under passet, men smärtan efter blir bara värre för varje gång. Ipren i 3dar efter förra bröspasset.
Desto mer set jag kör, ju mer smärta. Det känns som bröstet drar ihop sig, men det blir alltid bra några dagar efter när allt börjar släppa igen. Slutar jag träna bröst försvinner problemet.
Har försökt motverka detta genom att stretcha bröst väldigt mkt, extremstretching, + kallstrecha upp till 20min/ dag. Hjälpte i början men inte lika bra längre. Har även lite tendens till framåtroterade axlar.
Tack på förhand!
Det kan vara så att bröstet gör att du drar framaxlarna vilket gör att trapzen blir ansträngda.
Har haft samma problem, det löste sig när jag drogbak axlarna och tänkte på hållningen regelbundet.
Titta i spegeln hur du hållningen är när du står och går vanligt.
Bakmed axlarna och in med hakan mot bröstet.Det tog mig månader att få bättre hållning.
Säg till någon i din närhet att påpeka så fort du har dålig hållning.14 oktober, 2010 at 20:42 #418226Anonym anvandareMemberJag gör precis så som du nämner, har nog blivit lite bättre sen början. Men just nu kommer jag ingen stans längre. Har tid med Naprapat om ett tag iaf, hoppas det ger något!
16 oktober, 2010 at 05:59 #418227Anonym anvandareMemberHar du kollat tekniken när du kör? Nack träning kan funka med. Men då utgår jag från att du inte får ont då med.
17 oktober, 2010 at 22:01 #418228Anonym anvandareMemberKan det vara att nacken stressas av att du pressar huvudet hårt mot bänken?
17 oktober, 2010 at 23:12 #418229Anonym anvandareMemberOm problemet uppkommer direkt efter du tränat bänk och du inte haft några problem innan så vila 1 vecka och prova sen igen.
17 oktober, 2010 at 23:14 #418230Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Kan det vara att nacken stressas av att du pressar huvudet hårt mot bänken?Jag gjorde det felet i början + en skada som inte var träningsrelaterad.
18 oktober, 2010 at 20:13 #418231Anonym anvandareMemberbeciec wrote:Jag gjorde det felet i början + en skada som inte var träningsrelaterad.Har gjort samma sak själv, och det är ingen höjdare.
19 oktober, 2010 at 00:33 #418232Anonym anvandareMemberPS tekniken inte vikten som du måste fixa. Men stress på nacken blir det alltid. Annars skulle ingen kunna bänka över 200kg utan att få skador.
20 oktober, 2010 at 21:13 #418233Anonym anvandareMemberEn träningskompis hade liknande symptom. Problemet för honom var definitivt tekniken. Jag sade åt honom att pröva med att lyfta huvudet från bänken, typ så att man kan sticka in ett papper under huvudet, när han pressade. Jag visade med lätta vikter vad jag menade. Han försökte och sa sågot i stil med ”Inte en chans” han hade alltid omedvetet pressat huvudet stenhårt mot bänken. För att dessutom accentuera det hela lyte han även, regelvidrigt (?), baken från bänken och skapade på så sätt ännu högre belastning på nacken genom att ta massor av vikt mot huvudet.
21 oktober, 2010 at 15:56 #418234Anonym anvandareMemberJag kör med en teknik då huvudet är mer rakt och jag lägger huvudet så det vilar mer på bänken typ. Har tyvärr inte belastat sådär mycket på tyngre vikter (ca 130-150) så jag vet inte om tekniken håller i längden. Men mitt problem försvann efter 2 veckor. Men sen var ju inte mitt huvudproblem att jag pressat för hårt på bänkpressen direkt .
28 december, 2010 at 19:19 #418235Anonym anvandareMemberGick till en naprapat som kunde konstatera att jag hade korta bröstmuskler. 2 besök och kontinuerlig stretching försvann problemen på 2v. otroligt snabbt avhjälpt
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.