Alternativ till Böj/Mark

Home Forums Skador och rehabilitering Alternativ till Böj/Mark

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Knäböj bl a och ryggskott har genom åren haft allt för mycket att göra med varandra och lägger nu helt enkelt ned alla övningar där en stång går bakom huvudet på något sätt. Åtminståne för en längre period. Front squats av olika slag har jag aldrig haft några problem med. Kommer även att rata marklyft för ett tag.

Vad brukar förutom marken vara den bästa övningen för nedre delen av ryggen? Gör jag skivstångsrodd måste jag ha bra stöd för pannan. Roddmaskiner har jag inte tillgång till eftersom jag tränar hemma men skulle kunna svetsa ihop en. Ryggresningar har jag resultatmässigt ganska dåliga erfarenhetar av.

Samt knäböj, själv anser jag Front squats vara bästa alternativ men har aldrig gjort utfall mer än någon enstaka gång. Börjar även experimentera med vikter fästa vid ett midjebälte för benträning. Någon som har erfarenhet av det? Skulle nedersta ryggkotorna kunna ta för mycket stryk av sådan belastning?

Har nu kurerat mig med rehabilitering, vila och medicin. Har bestämt mig för att ta upp marklyft och knäböj igen. Kommer däremot att förlänga och intensifiera uppvärmningen dramatiskt med löpning samt olika övningar från andra sporter. Om det sedan kostar lite i fråga om maximal muskeltillväxt/styrka så får det göra det. Alternatvet att inte göra övningarna alls känns tråkigare.

Låter som att du kanske behöver hjälp med tekniken + att du är nog kort i vissa muskler.
    För att benböj och marklyft ska funka bra ( teknik ) så är rumpa baksida lår viktiga . är du det minsta stel i dom musklerna , så viker rumpan in sig , och korsryggen belastas hårt , sen kan fotledens stelhet vara med på ett hörn och störa tekniken .

Japp, jag har en del för korta muskler och gör av och an ganska avancerad och hård stretching för att förbättra det. Senast lade jag ett par viktplattor under hälarna men det känns som om fotlederna defenitivt måste bli lite rörligare. Synd att det skall ta sådan tid att bli mjukare.

Ryggskottet kom vid mycket lätt uppvärmning och jag har lång erfarenhet av skivstångsträning och är noga med hållningen. Lite oroande. Därav mina planer på även tuffare uppvärmning.

Fäller man fram i böjen beror det i 9 av 10 fall på för svag mage gentemot vikterna man har på stången. Stela fotleder och hälsenor är en annan. Du bör även vara medveten om att knäna inte mår speciellt bra av att stå på en upphöjning av tex vikter eller en planka när du böjer. Skaffa dig ett bälte som du använder när du kör dina tyngsta set i böj/mark. Tränar du inte framför en
    spegel (läs hemma träning) bör du genast börja göra det nu, så du själv kan se om det brister i nån övning.

Spegel, spegel…En god idé. Man tränade ju ständigt med spegel på gymen. Och på boxningen/kampsporten. Numera kör jag hemmabygge. Det enda jag saknar är faktiskt en stor spegel. Man fastnar lätt i negativa spiraler och tror att man tränar rätt fast man inte gör det. Använder skivstång, hantlar samt ett par hemmasnickrade prylar, förutom de andra sporterna jag gör.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.