Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 april, 2006 at 16:47 #1023775Anonym anvandareMember
Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!
Har upplevt smärta i underarmarna, gick till naprapaten som sade: att en muskel i underarmen hade växt för fort gentemot den vita muskel hinnan som sitter runt muskeln. hans tips var efter att ha gett underarmarna en rejäl omgång var att stretcha ordentligt. Tips till er som går och har ont! Sök hjälp! För om det tar för lång tid innan ni går vid samma problem så måste man skära upp hinnan och släppa på trycket mellan muskel och hinna! och vem vill sumpa flera månaders träning framöver??:what: Mvh sudden!
5 april, 2006 at 16:47 #93438Anonym anvandareMember5 april, 2006 at 21:16 #1023776Anonym anvandareMemberSudden wrote:Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!Har upplevt smärta i underarmarna, gick till naprapaten som sade: att en muskel i underarmen hade växt för fort gentemot den vita muskel hinnan som sitter runt muskeln. hans tips var efter att ha gett underarmarna en rejäl omgång var att stretcha ordentligt. Tips till er som går och har ont! Sök hjälp! För om det tar för lång tid innan ni går vid samma problem så måste man skära upp hinnan och släppa på trycket mellan muskel och hinna! och vem vill sumpa flera månaders träning framöver??:what: Mvh sudden!
Du har säkerligen förstrama pronatorer och inget annat.
5 april, 2006 at 21:24 #1023777Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:pronatorer:what:
5 april, 2006 at 21:34 #1023778Anonym anvandareMember[http://www.fotosearch.com/LIF127/3d701016/]
[http://www.maxx.nu/bodybuilding/traningstips/underarmar.htm]
Den senare är skriven av herr Arne himself.5 april, 2006 at 21:36 #1023779Anonym anvandareMemberolle wrote:[http://www.fotosearch.com/LIF127/3d701016/]Tackar så mycket!:emo-thumb
5 april, 2006 at 22:43 #1023780Anonym anvandareMemberHeidi K wrote::what:Nämns i helgens kurs på Delta!
6 april, 2006 at 07:07 #1023781Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Nämns i helgens kurs på Delta!Plus en massa annat antar jag. Ses där!
6 april, 2006 at 11:31 #1023782Anonym anvandareMemberSudden wrote:Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!Har upplevt smärta i underarmarna, gick till naprapaten som sade: att en muskel i underarmen hade växt för fort gentemot den vita muskel hinnan som sitter runt muskeln. hans tips var efter att ha gett underarmarna en rejäl omgång var att stretcha ordentligt. Tips till er som går och har ont! Sök hjälp! För om det tar för lång tid innan ni går vid samma problem så måste man skära upp hinnan och släppa på trycket mellan muskel och hinna! och vem vill sumpa flera månaders träning framöver??:what: Mvh sudden!
Hej Sudden. Jag respekterar naprapatens utlåtande men jag har en annan teori. Det är att förmodligen när du tränar just denna övningen så har du tummen runnt stången och då sker inklämnings risk av ulnarisnerven samt statisk överbelstning av underarmen.
Håll tummen under stången
6 april, 2006 at 18:17 #1023783Anonym anvandareMemberBjörn Englund wrote:Hej Sudden. Jag respekterar naprapatens utlåtande men jag har en annan teori. Det är att förmodligen när du tränar just denna övningen så har du tummen runnt stången och då sker inklämnings risk av ulnarisnerven samt statisk överbelstning av underarmen.Håll tummen under stången
tjena Björn!
Respekterar oxå naprapatens utlåtande!
Men det du säger stämmer nog jäkligt bra, ja ska vila tills på måndag sedan ska ja känna på det!
Tackar för tipset det uppskattas!:emo-thumb Mvh Sudden6 april, 2006 at 19:22 #1023784Anonym anvandareMemberBjörn Englund wrote:Hej Sudden. Jag respekterar naprapatens utlåtande men jag har en annan teori. Det är att förmodligen när du tränar just denna övningen så har du tummen runnt stången och då sker inklämnings risk av ulnarisnerven samt statisk överbelstning av underarmen.Håll tummen under stången
Skulle du vilja förklara lite närmare hur N. ulnaris påverkas avtummens position? Skulle vara mycket intressant att veta!
6 april, 2006 at 20:14 #1023785Anonym anvandareMemberFör att komma vidare skulle jag vilja fråga dig Sudden om var på underarmen det gör ont.
Jag har tidigare själv besvärats av värk i underarmarna vid bicepscurl. Min värk satt på volarsidan, dvs. handflatesidan av underarmen. Jag resonerar som så att det är muskelfascian för flexorlogen som inte är tillräckligt uttänjd i förhållande till muskeln.
Sitter din smärta i stället på underarmens utsida och i armbågshöjd talar detta för att det beror på strama pronatorer, som Arne påpekade
Björns teori kan jag nog på stående fot avfärda eftersom den del av N. Ulnaris som går genom Guyons kanal i handen och möjligen kan klämmas till vid bicepscurl kan inte ge upphov till smärta i underarmen eftersom underarmens innervation är proximal (belägen innan i nervens längsriktning) om det tänkta tillklämningsstället.
Att skära sönder muskelfascian som en sista utväg är ett snabbt och enkelt kirurgiskt ingrepp med kort rehabiliteringstid, inget att oroa sig för.
6 april, 2006 at 21:10 #1023786Anonym anvandareMemberJesper Näsström wrote:För att komma vidare skulle jag vilja fråga dig Sudden om var på underarmen det gör ont.Jag har tidigare själv besvärats av värk i underarmarna vid bicepscurl. Min värk satt på volarsidan, dvs. handflatesidan av underarmen. Jag resonerar som så att det är muskelfascian för flexorlogen som inte är tillräckligt uttänjd i förhållande till muskeln.
Sitter din smärta i stället på underarmens utsida och i armbågshöjd talar detta för att det beror på strama pronatorer, som Arne påpekade
Björns teori kan jag nog på stående fot avfärda eftersom den del av N. Ulnaris som går genom Guyons kanal i handen och möjligen kan klämmas till vid bicepscurl kan inte ge upphov till smärta i underarmen eftersom underarmens innervation är proximal (belägen innan i nervens längsriktning) om det tänkta tillklämningsstället.
Att skära sönder muskelfascian som en sista utväg är ett snabbt och enkelt kirurgiskt ingrepp med kort rehabiliteringstid, inget att oroa sig för.
Du glömmer väl inte att en stram M. quadratus kan ge smärta i handleden.
6 april, 2006 at 21:22 #1023787Anonym anvandareMemberFövisso, men killens problem satt väl i underarmen och inte i handleden. Sen kan man ju diskutera hur pass aktiv M. Pronator Quadratus är vid bicepscurl.
Men för att gå vidare med dessa spekulationer måste nog trådstartaren precisera smärtlokalisationen.
6 april, 2006 at 22:15 #1023788Anonym anvandareMemberJesper Näsström wrote:Fövisso, men killens problem satt väl i underarmen och inte i handleden. Sen kan man ju diskutera hur pass aktiv M. Pronator Quadratus är vid bicepscurl.Men för att gå vidare med dessa spekulationer måste nog trådstartaren precisera smärtlokalisationen.
Är den stram lär den säga ifrån, speciellt vid kraftigt supinerade bicepsövningar tex bicepscurl med rak stång.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.