Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!

Home Forums Skador och rehabilitering Ang Ont i underarmen vid bicepscurl!!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

Från början:
    Smärtan började komma mer och mer från set till set vid träning av biceps med rak stång, värst är det när man släpper stången efter avslutat set (tung träning).
    Smärtan befinner sig på volarsidan av underarmen, en bit in i underarmen, om man håller (VÄNSTRA) öppna handflatan upp så är det på höger sida om skeletet (ungefär).

Mitt resenomang:
    Jag tycker det verkar logiskt med för stram muskelfascia gentemot muskel.
    Pga i början av set så känns det inte så jätte mycket (muskel ej pump) men ju mer man ”pumpar” så ökar smärtan.

om det nu är så… vad gör jag för att kunna fortsätta träna lika effektivt och hårt med biceps och med mindre smärta?

Tacksam för svar och lösning Mvh Sudden:what:

Jag skulle råda dig att undvika bicepscurl med stång under en längre tid. Det är mycket sannolikt att det utifrån vad du berättar föreligger en fasciestramhet i underarmens flexorloge. Detta kan utvecklas till ett inflammatoriskt tillstånd.
    Som jag tidigare nämnt har jag själv också besvärats av detta tillstånd och avstod då helt från bicepscurl med stång under några månader och körde uteslutande hantelcurl istället. I dagsläget har jag inga som helst problem med stångcurls. Du kan säkerligen med fördel stretcha underarmen några gånger per dag. Antiinflammatorisk medicinering behövs nog inte initialt, men rekommenderas om besvären blir långdragna.

inte helt ovanliga problem, själv så stretchar jag underarmarna som fan nuförtiden, kan t.om få ont när jag kör benböj… iofs lite konstig vinkel när man håller stången bakom huvudet så det kanske inte är så knepigt trots allt.

Men det börjar lätta på som tur är

Jag har samma problem. Får ont på ovansidan, eller motsatta sidan mot handflatan. Hur ska jag stretcha den delen?

Danne89_ wrote:
    Jag har samma problem. Får ont på ovansidan, eller motsatta sidan mot handflatan. Hur ska jag stretcha den delen?

Skaffa flickvän så slipper du dom problemen:D

Haha jag har flickvän :p Så hur gör jag för att stretcha? För det tar aldrig på ovansidan när jag stretchar underarmarna.

Danne89_ wrote:
    Haha jag har flickvän :p Så hur gör jag för att stretcha? För det tar aldrig på ovansidan när jag stretchar underarmarna.

[http://www.ryggochmuskelakuten.se/]

jag hade också ont som tusan i underarmen när jag släppte stången, hantlarna…. men jag ändrade lite…
    smalare grepp och mer stretching gjorde att jag vart av med det…
    Nu får jag bara ont ibland men inte alls lika mycket…

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.