Ännu en axeltråd (sorry!)

Home Forums Skador och rehabilitering Ännu en axeltråd (sorry!)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author

Hej kära forummedlemmar

Jag har gått med axelsmärta i vänster axel ett bra tag nu. När jag kör denna rotatorcuff övning [http://www.scratch-golfer.com/StrengthenRotatorCuffMusclesforaRepeatableSwing.jpg]g fast med hantel, så smärtar det i ytterläget så att säga.

Men när jag kör denna [http://www.betterfitnessproducts.com/images/rotator-cuff-exercise.jpg] så känner jag inte av någonting.

Smärtan kommer vid all axel och bröst träning. Dum som jag är så har jag tränat på som vanligt iaf med bröstträningen. Axelträningen har jag tagit det hyffsat lugnt med vikterna.

I vardagen så känner jag bara av smärtan när jag drar armen långt bakåt! Ingen smärta när jag lyfter armen uppåt alltså! Det knäpper även i axeln när jag kör ”helikoptern ” med armen, men det har det alltid gjort vad jag vill minnas.

Vad kan det va för skit jag fått? Tror ni det kan läka av sig själv genom rehabträning som jag iofs redan kör!? Bör jag prata med en naprapat med?

När jag kör dessa rotatorcuff övningar så kör jag med en 8 kilo hantel / 12 reps. Det är väll inte för ”tungt” ?

Tacksam för svar

Länkarna fungerar inte

[http://www.scratch-golfer.com/StrengthenRotatorCuffMusclesforaRepeatableSwing.jpg]

Haskan wrote:
    Länkarna fungerar inte

konstigt hos mig funkar dem

Har du kört rotatorcuffövningar under en längre tid, eller har du bara testat den nån gång och använder den som beskrivning för var du har ont någonstans?

oath5 wrote:
    konstigt hos mig funkar dem

Nu när jag prövade dem igen funkade de 😮

Båda övningarna tränar ffa infraspinatus, men eftersom supraspinatus fäster precis bredvid kan du inte på basis av de övningarna avgöra vad som är problemet.

Muskelfästen ska man testa isolerat med en isometrisk kontraktion för att se vilket test som mest reproducerar smärtan. Självdiagnostik är alltid vanskligt dock.

Xavier wrote:
    Har du kört rotatorcuffövningar under en längre tid, eller har du bara testat den nån gång och använder den som beskrivning för var du har ont någonstans?

Har kört under en längre tid

Jag skulle ta det lungt med bröst- och axelträningen ett tag och se till att få massage och töjning enligt PNF metoden på både brösten (främst Pectoralis minor), axelns framsida och rotatorcuffen. Samt att jobba övningen du visade först. Har du inte tillgång till ett gummiband som på bilden, går det bra att ligga på sidan och köra den med en lätt hantel (

NoID wrote:
    Jag skulle ta det lungt med bröst- och axelträningen ett tag och se till att få massage och töjning enligt PNF metoden på både brösten (främst Pectoralis minor), axelns framsida och rotatorcuffen. Samt att jobba övningen du visade först. Har du inte tillgång till ett gummiband som på bilden, går det bra att ligga på sidan och köra den med en lätt hantel (

Gå till en naprapat med en gång. Det värsta som kan hända är att du blir 300 spänn fattigare.

Men troligtvis så lokaliserar och avhjälper han felet fort. Jag har själv haft rotatorcuffsproblem under många år.
    Försökt med vanliga läkare,ortopeder, självmedicinering, lyssnat på förståsigpåare,vilat från träning, tränat hårdare , ja listan kan göras lång.

Jag gick slutligen till en naprapat, vilket med facit i hand var det bästa jag kunde göra

Furiren wrote:
    Gå till en naprapat med en gång. Det värsta som kan hända är att du blir 300 spänn fattigare.

Men troligtvis så lokaliserar och avhjälper han felet fort. Jag har själv haft rotatorcuffsproblem under många år.
    Försökt med vanliga läkare,ortopeder, självmedicinering, lyssnat på förståsigpåare,vilat från träning, tränat hårdare , ja listan kan göras lång.

Jag gick slutligen till en naprapat, vilket med facit i hand var det bästa jag kunde göra

Jo jag tänte dra till naprapaten imorgon och kolla läget. Vad fick du veta där då?

Du kan få massage och PNF-töjning hos vilken diplomerad Napprapat eller Massageterapeut som helst.
    Problem med rotatorcuffen kommer i de flesta fall från en obalans mellan bröstmuskulaturen och bröstryggen. I de flesta fall är det folk som jagar resultat i bänkpress med 10tals övningar för brösten men endast en eller i vissa fall inga för bröstryggen.

Lycka till!

oath5 wrote:
    Jo jag tänte dra till naprapaten imorgon och kolla läget. Vad fick du veta där då?

Vad jag fick fick veta där var att det var just rotatorcuffen som var kass.
    Och att det inte var bicepsen som ortopeden prompt hävdade.

Jag fick även reda på vad det berodde på (obalans kopplat till både lats och pecs)

Hur jag på egen hand skulle avhjälpa det (med streching)

Och gur jag skulle förebygga det (med träning)

Men framförallt så tog han under ca 40 minuter ordet smärta till, för mig en helt ny nivå:|
    Men bra blev det:emo-thumb och jag har under de senaste åren endast haft jämförelsevis mycket små problem med mina axlar, och när problemen börjat komma har jag kunnat avhjälpa den på egen hand.

Jag har stor erfarenhet av axelskador. Min vänstra har gott ur led 4gånger! Den högra 2gånger. Detta kan bero på mycket OCH JAG VET VARFÖR DE HAR GOTT UR LED! så ni behöver inte kommentera det! Jag har spelat fotboll(målvakt) i 15år, en del av tiden på elitnivå. Under samma tid spelade jag tennis i 7år. Fick lägga av med både fotbollen och tennisen. Hamnade hos en av de bästa sjukgymnaster vi har i Göteborg, han jobbar även för IFK Göteborg.
    De två övningarna du visar att du gör, är bland de bästa du kan göra för dina axlar men du kör alldeles för tungt. Dessa muskler,baksida och rot., är oftast orsaken till att axeln kan gå ur led, förutom slitage i muskelfästerna. Dessa övningar var bland de första jag lärde mig att köra. Du måste bara tänka en på viktig sak. När du kör rotation med armarna upp MÅSTE armbågarna vara i samma höjd som axlarna hela tiden och att du utför övning väldigt noga och långsamt, i annatfall kan du skada dig och att du inte tränar rotation längre.
    Om du gör på detta sätt kommer du INTE att att orka köra tungt alls.

En kommentar till FURIREN:
    Verkar som du har råkat ut för amatörer! Har de ens licens? Har aldrig hört något liknande. Måste vara bland sämsta som finns.

Vänliga hälsningar
    Peter

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.