Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ännu en axeltråd (sorry!)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 augusti, 2006 at 22:44 #918613Anonym anvandareMemberFuriren wrote:Vad jag fick fick veta där var att det var just rotatorcuffen som var kass.
Och att det inte var bicepsen som ortopeden prompt hävdade.Jag fick även reda på vad det berodde på (obalans kopplat till både lats och pecs)
Hur jag på egen hand skulle avhjälpa det (med streching)
Och gur jag skulle förebygga det (med träning)
Men framförallt så tog han under ca 40 minuter ordet smärta till, för mig en helt ny nivå
Men bra blev det:emo-thumb och jag har under de senaste åren endast haft jämförelsevis mycket små problem med mina axlar, och när problemen börjat komma har jag kunnat avhjälpa den på egen hand.Och det ända som hjälper är träning men man måste vara försiktig så man inte strechar för mycket. Det kan ge upphov till att muskelfästerna dras ut ännu mer varvid att du får mer obalans och då kommer skadorna som ett brev på posten, jag vet av egen erfarenhet. Strecha INTE bara för strechandets skull.
Bara så du vet Furiren. Alla muskler som är i närheten av axlarna är orsaken till dessa unerbara skador, så ortopeden har rätt till viss del. Och om jag är säker efter alla mina problem och besök hos läkare mm så nämnde han nog inte bara biceps. Om han nu gjorde detta både han förlora sin läkarlicens, thats the law! :ph34r:
Peter
24 augusti, 2006 at 22:44 #918614Anonym anvandareMemberPeter Singer wrote:En kommentar till FURIREN:
Verkar som du har råkat ut för amatörer! Har de ens licens? Har aldrig hört något liknande. Måste vara bland sämsta som finns.Vänliga hälsningar
PeterMycket möjligt att jag haft ren otur och hamnat hos knallkorkarna i kåren.
Men faktum är att jag varit hos ett flertal läkare, både privat och offentligt. Och det enda de har givit mig är stränga ordinationer att inte träna och en näve piller.Så vad beträffar idrottsskador så ger jag inte fem öre för den konventionella sjukvåden.
24 augusti, 2006 at 22:47 #918615Anonym anvandareMemberPeter Singer wrote:Bara så du vet Furiren. Alla muskler som är i närheten av axlarna är orsaken till dessa unerbara skador, så ortopeden har rätt till viss del. Och om jag är säker efter alla mina problem och besök hos läkare mm så nämnde han nog inte bara biceps. Om han nu gjorde detta både han förlora sin läkarlicens, thats the law! :ph34r:Peter
Jovisst det var hans analys punkt slut. Biceps fäste var felet. Sedan fick jag en karta voltaren.
Men det hjälper inte att sitta här och gråta över spilld mjölk. Efter många om och men så fick jag adekvat hjälp.
24 augusti, 2006 at 22:52 #918616Anonym anvandareMemberoath5 wrote:Hej kära forummedlemmarJag har gått med axelsmärta i vänster axel ett bra tag nu. När jag kör denna rotatorcuff övning [http://www.scratch-golfer.com/StrengthenRotatorCuffMusclesforaRepeatableSwing.jpg]g fast med hantel, så smärtar det i ytterläget så att säga.
Men när jag kör denna [http://www.betterfitnessproducts.com/images/rotator-cuff-exercise.jpg] så känner jag inte av någonting.
Smärtan kommer vid all axel och bröst träning. Dum som jag är så har jag tränat på som vanligt iaf med bröstträningen. Axelträningen har jag tagit det hyffsat lugnt med vikterna.
I vardagen så känner jag bara av smärtan när jag drar armen långt bakåt! Ingen smärta när jag lyfter armen uppåt alltså! Det knäpper även i axeln när jag kör ”helikoptern ” med armen, men det har det alltid gjort vad jag vill minnas.
Vad kan det va för skit jag fått? Tror ni det kan läka av sig själv genom rehabträning som jag iofs redan kör!? Bör jag prata med en naprapat med?
När jag kör dessa rotatorcuff övningar så kör jag med en 8 kilo hantel / 12 reps. Det är väll inte för ”tungt” ?
Tacksam för svar
Första övningen som visas skall du INTE köra med hantel. Meningen med denna övning är att du skall få vikten från sidan. Detta går inte med hantel. Du kopplar in fel muskler om du gör det med hanteln. Övningen skall endast! utföras i en cable-cross eller liknande där du kan justera höjden. Har ditt gym inte gummiband eller någon liknande cable-cross som jag beskrev skall du inte utföra denna övning. Det kan ge upphov till axelskada mm
Vänliga hälsningar
Peter
:nono:24 augusti, 2006 at 22:55 #918617Anonym anvandareMemberFuriren wrote:Jovisst det var hans analys punkt slut. Biceps fäste var felet. Sedan fick jag en karta voltaren.Men det hjälper inte att sitta här och gråta över spilld mjölk. Efter många om och men så fick jag adekvat hjälp.
Vilken IDIOT!!!
Voltaren!
Det verkar ju vara han som behöver hjälp! Du har verkligen isåfall råkat
ut för galenpanna som sov under sin utbildning. Hoppas han har blivit av med sitt jobb!24 augusti, 2006 at 22:56 #918618Anonym anvandareMemberFörstår dig. Du har haft en jä… otur.
25 augusti, 2006 at 00:12 #918619Anonym anvandareMemberTack för tipsen.
När ska jag köra dessa rotatorcuff övningar, och hur ofta? Varje dag, varannan dag osv?
Jag ska alltså köra med lätta vikter och väldigt högt repsantal för att inte skada mig ännu mer (och för bäst rehab)?25 augusti, 2006 at 09:42 #918620Anonym anvandareMemberDe flesta läkare gör en logisk tankevurpa när de skriver ut Diklofenak (Voltaren). Eftersom kortison är antiinflammatoriskt och ofta ger smärtlindring utgår de från att problemet är en inflammation i en struktur. Vad de glömmer bort är att Diklofenak även har en smärtlindrande komponent och att lokalt injicerat kortison har en annan mekanism än rent antiinflammatoriskt (löser upp ärrvävnad och adherenser).
Diskussioner om muskelobalans är rent hypotetiskt och har inget stöd i den vetenskapliga litteraturen såvitt jag vet. I vilket fall som helst måste man behandla själva lesionen (skada, ärrvävnad, adherenser, irritationer) som producerar smärtan.
25 augusti, 2006 at 11:49 #918621Anonym anvandareMemberDet ska nog räcka med 1-2gånger/vecka då du eg. skulle kört böst och axlar. Övningen som du visade går mycket bra att köra med hantel men du MÅSTE ligga på sidan och göra den i så fall.
25 augusti, 2006 at 14:37 #918622Anonym anvandareMember[http://www.chiroweb.com/archives/16/12/21.html]
EMG resultat från olika övningar med gummiband.27 augusti, 2006 at 20:09 #918623Anonym anvandareMemberNoID wrote:Det ska nog räcka med 1-2gånger/vecka då du eg. skulle kört böst och axlar. Övningen som du visade går mycket bra att köra med hantel men du MÅSTE ligga på sidan och göra den i så fall.Om man har känningar i axeln skall man inte göra denna övning med hantel!
Men i annatfall går den att göra i liggandes ställning men då blir det genast en helt annan övning, som inkluderar mer muskler än bara axeln!:p/Peter
27 augusti, 2006 at 22:51 #918624Anonym anvandareMemberJag tror inte du förstår hur jag menar…
27 augusti, 2006 at 23:05 #918625Anonym anvandareMemberPeter Singer wrote:Om man har känningar i axeln skall man inte göra denna övning med hantel!
Men i annatfall går den att göra i liggandes ställning men då blir det genast en helt annan övning, som inkluderar mer muskler än bara axeln!:p/Peter
Varför ska man inte köra denna övning med hantel då?
Fick tid imorn hos en naprapat…450 spänn skulle dem ha hoppas det är värt det
28 augusti, 2006 at 12:22 #918626Anonym anvandareMemberoath5 wrote:Varför ska man inte köra denna övning med hantel då?Fick tid imorn hos en naprapat…450 spänn skulle dem ha hoppas det är värt det
Övningen är en form som är byggd på att den skall punktmarkera denna muskel utan att bland in andra muskler. Har du en axelskada, skall man var vädligt försiktig. Axeln är väldigt känslig om den är ostabil. Ligger du på sidan, så har du hela tiden tyngkraften liggandes på dig. Du pressar in vikten i sidan, sedan skall då i samband med detta föra vikten mot din din mage. I samband med detta ökar vikten. Detta kan orsaka att du tänjer ut muskelfästet och det är just det man skall undervika när man bygger upp en skada. Ostabiliteten i en axel beror på att fästerna är uttänjda, i de flesta fall, varvid att du troligtvis senare kommer ha en axel,som min, som har en tendes att hoppa ur led.Och det gör ONT! Visst, du kan opera axeln men räkna med att det kommer tillbaka. Det ända rätta är att man styrketränar och då använda hjärnan istället för att tro en massa.
Har själv blivit avrådd från att gå till naprapat, vet personer som bara har blivit sämre. och klarar mig väldigt bra utan att lägga dom pengarna på dem.
Men tror du att det kan ge nåt, så skall du självklart försöka. Jag personligen skulle hellre gå till en sport-ortoped för att sedan få en remiss till en sjukgymnast. De har mer kunskap och jobbar med sportskador.Lycka till:up:
Peter28 augusti, 2006 at 12:25 #918627Anonym anvandareMemberDu kan även ligga på magen på en bänk men då kommer den roliga tyngkraften in igen. Tänk på det.
/Peter
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.