Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ännu en ond axel!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 december, 2007 at 18:47 #77911Anonym anvandareMember4 december, 2007 at 18:47 #676655Anonym anvandareMember
Hej! Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite rådgivning. Jag i likhet med en mängd andra på detta forum det ytterst unika symptomet ont i axeln.
Tror att de kan röra sig om besvär i AC-leden men är ej säker. Smärtan är ej konstant utan hugger vid olika rörelser samt i samband med träning.
Det gör ondare om Jag lyfter armen i supinerat läge än pronerat så det kan ju inte vara något besvär med supraspinatus.Bör Jag uppsöka en sjukgymnast eller kan Jag göra något själv?
Tacksam för svar.
4 december, 2007 at 18:50 #676656Anonym anvandareMemberGör det ondare i supinerat läge så kan det vara långa bicepssenan
4 december, 2007 at 18:59 #676657Anonym anvandareMemberNae körde hantelflyes igår och hade inga känningar från axeln då.
5 december, 2007 at 17:33 #676658Anonym anvandareMemberSvårt att göra en bedömning på den informationen, så ja, jag tycker du ska gå till sjukgymnast!
5 december, 2007 at 21:35 #676659Anonym anvandareMemberOk. Vad vill du veta för att kunna göra en bedömning då?
5 december, 2007 at 21:53 #676660Anonym anvandareMemberTack du! Kan även tillägga att t.ex stångcurls eller olika pressar för axlarna är riktigt smärtsamt, dock lägger sig smärtan dagen efter träning ungefär.
Är just nu inget direkt akut men som friskvårdare gäller de att leva som man lär och ta tag i problemet när man fortfarande är någorlunda frisk!8 december, 2007 at 11:36 #676661Anonym anvandareMemberAllan wrote:Hej! Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite rådgivning. Jag i likhet med en mängd andra på detta forum det ytterst unika symptomet ont i axeln.
Tror att de kan röra sig om besvär i AC-leden men är ej säker. Smärtan är ej konstant utan hugger vid olika rörelser samt i samband med träning.
Det gör ondare om Jag lyfter armen i supinerat läge än pronerat så det kan ju inte vara något besvär med supraspinatus.Bör Jag uppsöka en sjukgymnast eller kan Jag göra något själv?
Tacksam för svar.
Vart i axeln gör det ont- framsida, baksida, utsida, ner mot armen? Upplever du att det gör ont över ac-leden? Vid vilka rörelser hugger det? Även vid rörelser utan belastning? Hur länge har du haft ont? osv..
8 december, 2007 at 15:35 #676662Anonym anvandareMemberAllan wrote:Hej! Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite rådgivning. Jag i likhet med en mängd andra på detta forum det ytterst unika symptomet ont i axeln.
Tacksam för svar.
Ju snabbare du går till en sjukgymnast, läkare eller vad som är bäst, desto snabbare kan det börja läka.
Kör inga övningar som smärtar eller gör ont. Smärta är ett sätt för kroppen att säga att ngt är fel.
Det är bara att bita i det sura äpplet, vila och söka vård!P.S jag är ingen expert, men det är i alla fall vad jag skulle göra.
Lycka till!!
8 december, 2007 at 17:26 #676663Anonym anvandareMemberjenny_sg wrote:Vart i axeln gör det ont- framsida, baksida, utsida, ner mot armen? Upplever du att det gör ont över ac-leden?Ja, men rena spekulationer från min sida. Upplevs mer som en led-, än sen-, eller muskelskada.
Quote:Vid vilka rörelser hugger det?Olika men diverse olika pressar ovanför huvudet speciellt vid utåtroterade axlar och abduktion i axelleden som vid hantellyft smärtar. Drag övningar fungerar fint, dock inte bicepsövningar som flekterar axeln. T.ex Skivstångscurl.
Quote:Även vid rörelser utan belastning?Nej inte direkt det känns men smärtar inte om man nu kan uttrycka sig så.
Quote:Hur länge har du haft ont? osv..Ett par veckor.
9 december, 2007 at 03:51 #676664Anonym anvandareMemberHar du haft ont i ett par veckor och fortfarande inte kollat upp axeln hos någon?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.