Ännu en tråd om axelproblem

Home Forums Skador och rehabilitering Ännu en tråd om axelproblem

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag vet att det är många trådar om axelproblem, men jag har kollat ett tag nu men har inte sett någon tråd som kan hjälpa mig.

Så därför startar jag en ny.

Hur som helst så har jag ont i min högra axel, det är ganska svårt att placera exakt vart smärtan kommer ifrån, men det gör ont djupt i den iallafall.

Eftersom det inte säger så mycket så ger jag några exempel på saker som gör ont:

När jag drar armen tvärs över bröstet, som man brukar göra för att stretcha baksidan axlar, så gör det ont ungefär mitt i axeln/leden/vad det nu kan vara.

När jag kör dips så gör det ont efter ett visst djup (oftast vid 90 grader), om jag inte kör bänkdips. Kör jag dock bänkdips för att stretcha lite så blir det genast bättre, då kan jag dra axeln på samma sätt som ovanstående exempel utan att det gör ont.

När jag kör axelpressar av olika slag så gör det ont, jag testade med hantlar och kom fram till att när jag har armbågen rakt fram, och pressar på ungefär samma sätt som smalbänk om ni förstår, så gör det inte ont alls. När jag flyttar ut armbågen 45 grader till så gör det lite ont. Flyttar jag armbågen helt åt sidan så gör det genast riktigt ont.

När jag kör hantellyft eller liknande så känns det i axeln från dess att man kommer ungefär halvvägs från toppläget och uppåt.

Det gör också ont när jag kör bänkpress(vilket jag tror är det som orsakade det hela. Blir ju mycket bänk i styrkelyft), speciellt när jag har armbågarna utåtriktade, vilket gör att jag måste köra bänk med armbågarna ungefär 45 grader ut från kroppen (riktigt nära smalbänkteknik).

Så har ni några idéer på vad det möjligtvis kan vara? Jag funderar på om det är rotatormusklerna som spökar, men jag är inte säker. Det kan ju liksom lika gärna vara bicepssenan som kläms, eller något annat.

Om ni vill veta mer så svarar jag gladeligen.

Ingen som har någon idé på vad det kan vara?
    Jag vill verkligen ha svar, less på att haft ont i axeln något år nu.

Rotatorkuffen!

[http://forum.body.se/showthread.php?t=125171]

Biccen wrote:
    Rotatorkuffen!

[http://forum.body.se/showthread.php?t=125171]

Och det där är en kvalificerad gissning, eller?
    Jag vill inte gärna göra något som kan förvärra det, eftersom om jag tränar rotatorkuffarna så gör det mer eller mindre ont.

Jag vet nog med stor sannolikhet vad det är!

Supraspinatustendinit, en muskel i rotatorcuffen som är inklämd och inflamerad! Fortsätter du att gymma kommer det byggas på ärrvävnad vilket gör att du kommer få ondare och det blir svårare att komma tillbaka till träningen!

Så UNDVIK gymmet ett tag nu!

Vila tills det att du inte känner någon speciell smärta, dvs låt inflammationen lägga sig sen ska du börja med lätt rehab!

Du kan skriva till mig om du vill veta vilka övningar du ska göra!

/Johan

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.