Ännu mera axelproblem

Home Forums Skador och rehabilitering Ännu mera axelproblem

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej, har kollat igenom lite axelproblemstrådar, men verkar inte hitta något som kan hjälpa mig.

Har haft ont i min högra axel ett bra tag nu. Det vill aldrig bli bättre. :
    Först trodde jag att det var framsida axel som jag hade ont i. Men jag har lyckats konstatera att det inte är där smärtan sitter(weeii). För jag har inga känningar när jag kör axelpressar(militärpressar osv). Däremot när jag kör bänkpress så får jag ont direkt. Även när jag gör några övningar för rotatorcuffarna(utåtrotationen) så får jag grymt ont.

Jag märker även nu när jag kör axelpress utan någon vikt i handen att det knakar till i högra axeln i den negativa fasen.

Vet att det är svårt att gissa till sig vart problemet sitter utan att undersöka mig. Men någon borde haft liknande problem som kan säga vad det berodde på.

Tack i förhand.

LÄkare

Klart jag ska gå till en läkare om det aldrig blir bättre. Men jag tänkte att det kanske vore bättre att fråga här innan jag släpade mig dit. Trodde att jag kanske kunde få ett snabbt svar på vad det kunde tänkas vara.

Läste ett annat inlägg du skrivit att du fick en obehaglig känsla när du gör dips. Det är för att du har korta brösmuskler. Det hör ihop med dina axelproblem.

Ta reda på vilken av cuffmusklerna som spökar ( subscapularis, supraspinatus, teres minor, infraspinatus ) och jobba utifrån det. Vilken muskel det är märker du ju iome att du får ont när du gör den cuffövningen.

Beepfaaarp wrote:
    Läste ett annat inlägg du skrivit att du fick en obehaglig känsla när du gör dips. Det är för att du har korta brösmuskler. Det hör ihop med dina axelproblem.

Ta reda på vilken av cuffmusklerna som spökar ( subscapularis, supraspinatus, teres minor, infraspinatus ) och jobba utifrån det. Vilken muskel det är märker du ju iome att du får ont när du gör den cuffövningen.

Ja, nu har jag dock inte gjort dips på ett tag. Skärpte mig med stretchningen förut, och då blev det lite bättre faktiskt. Nu vet jag inte.

Jag vet att det är utåtrotationen, och då är det väl Infraspinatus & Teres Minor? Jag testade att göra armbrytning i kabeln, och då kände jag ingenting. Och i den rörelsen är det väl inåtrotationen, eller hur?

bustz0rz wrote:
    Jag vet att det är utåtrotationen, och då är det väl Infraspinatus & Teres Minor? Jag testade att göra armbrytning i kabeln, och då kände jag ingenting. Och i den rörelsen är det väl inåtrotationen, eller hur?

Japp, korta bröstmuskler drar axeln framåt och om du samtidigt har hyffsat starka ryggmuskler så är det bara baksida axel/skuldra som kan ge med sig. Sträckt svaghet tror jag dom kallar det.. stretcha bröst och vila till det inte gör ont längre sen lätta rotator övningar i nån månad samtidigt som du undviker pressar, så borde det fixa sig sen.

Beepfaaarp wrote:
    Japp, korta bröstmuskler drar axeln framåt och om du samtidigt har hyffsat starka ryggmuskler så är det bara baksida axel/skuldra som kan ge med sig. Sträckt svaghet tror jag dom kallar det.. stretcha bröst och vila till det inte gör ont längre sen lätta rotator övningar i nån månad samtidigt som du undviker pressar, så borde det fixa sig sen.

Åfan, där ser man. Stämmer in rätt så bra. Tack så mycket för hjälpen :)

Tips, kontakta [www.spinexnaprapater.se]

Faktum är att framsidan av axeln och bröstkorgen är fullspäckad av nerver, senor, muskler och en massa annat som väldigt lätt kan komma i kläm. Visst kan det vara så att du har korta bröstmuskler, framför allt den lilla kan vara spänd. Men tänk också på att många av halsens muskler fäster ned på bröstkorgen och snett ut mot axeln och det finns ett stort nervplexa precis där allting korsas ungefär bakom bröstmuskeln. Många av dessa muskler hjälper till vid andningen och andas man häftigt och för mycket med ”övre bröstet” så blir de spända och kan ge problem som smärta, stramhet, ett tryck över bröstet, smärta, domningar och kallhetskänsla ned i armen.
    Om du är intresserad av anatomi så heter några av de värsta musklerna (alltså de som kan ge värst symtom) scalenerna eller scalenus (sitter som en upp och nedvänd hand på utsidan av halsen och det finns flera av dem). Jag har själv problem med mina scalener och jag har ungefär samma symtom som du. Så det är värt att kolla upp hos en sjukgymnast iallafall tycker jag.
    Lycka till.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.