Home › Forums › Skador och rehabilitering › Antibiotika utan recept?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juni, 2007 at 13:27 #82371Anonym anvandareMember23 juni, 2007 at 13:27 #770109Anonym anvandareMember
Hejsan, har efter en lång sjukdomsperiod och utan något hopp om ett tillfrisknande i sikte börjat fundera på äta penicillin.
En vän var nämligen också sjuk ett bra tag och åt det utan att någon läkare rekommenderat det och idag efter kuren är han helt frisk.
Men innan jag tar o leker med elden skulle jag uppskatta om nån här har någon synpunkt/råd på varför man inte ska äta antibiotika utan en läkares ordination. Jag undrar också i vilken dos man ska äta det och hur vet man hur mycket som är en hel kur.23 juni, 2007 at 14:08 #770110Anonym anvandareMemberRostam wrote:Hejsan, har efter en lång sjukdomsperiod och utan något hopp om ett tillfrisknande i sikte börjat fundera på äta penicillin.
En vän var nämligen också sjuk ett bra tag och åt det utan att någon läkare rekommenderat det och idag efter kuren är han helt frisk.
Men innan jag tar o leker med elden skulle jag uppskatta om nån här har någon synpunkt/råd på varför man inte ska äta antibiotika utan en läkares ordination. Jag undrar också i vilken dos man ska äta det och hur vet man hur mycket som är en hel kur.Det är en stor fördel o veta vad man har så man vet vilket antibiotika man skall äta
23 juni, 2007 at 18:21 #770111Anonym anvandareMemberJag trodde antibiotika var receptbelagt?
Som tidigare sagts, det är inte bara att ta och hoppas på att man blir frisk, det är dessutom viktigt att man fullföljer en kur (Längden beror på vad det är för infektion, vilka bakterier det är och vilken styrka dygnsdosen består av) eftersom bakterierna annars kan komma tillbaka och då vara resistenta. Du kan väl dessutom inte garantera att det inte är en virusinfektion och en antibiotikakur kommer då inte hjälpa ett smack, bara hjälpa bakterierna så att de i nästa led blir resistenta.
Varför är det så svårt att gå till läkare om man är sjuk?24 juni, 2007 at 09:50 #770112Anonym anvandareMemberSom sagt, antibiotika är inga j-vla leksaker! Det skall finnas riktiga skäl för en läkare att skriva ut det.
24 juni, 2007 at 11:21 #770113Anonym anvandareMemberCharlotte_ wrote:Jag trodde antibiotika var receptbelagt?Som tidigare sagts, det är inte bara att ta och hoppas på att man blir frisk, det är dessutom viktigt att man fullföljer en kur (Längden beror på vad det är för infektion, vilka bakterier det är och vilken styrka dygnsdosen består av) eftersom bakterierna annars kan komma tillbaka och då vara resistenta. Du kan väl dessutom inte garantera att det inte är en virusinfektion och en antibiotikakur kommer då inte hjälpa ett smack, bara hjälpa bakterierna så att de i nästa led blir resistenta.
Varför är det så svårt att gå till läkare om man är sjuk?Enligt min erfarenhet så är det inte helt enkelt att få tid hos en läkare i Sverige och jag kan förstå om många vill ta en genväg och slippa väntan på en läkare. Dock är det ju som alla andra har sagt, oftast inte en slump att läkemedel är receptbelagda och att ta ett läkemedel och hoppas på att bli frisk utan att egentligen ha en aning om vad man är smittad av är nog inte en bra lösning på dina problem.
24 juni, 2007 at 13:12 #770114Anonym anvandareMembermitt misstag: Har varit runt och mött 4 olika läkare på olika kliniker sedan förra vintern. Har genomgått alla standradtester, men utan något lyckat resultat. Sist jag träffade en läkare var på öron näsa hals då jag var bokad till ett återbesök för att följa upp läkningen efter tonsillektomin jag gick igenom för drygt 2 månader sen. Då fick jag beskedet att man nu gjort det mesta man kunnat, och att allt jag kunde göra nu var att vila och höra av mig om jag blivit sämre. Men jag blir ju bara sämre när jag tränar och har därför slutat träna för över ett år sen.
Funderar på Kåvepenin eftersom att det är lungorna och halsen som ”låser” sig vid minsta lilla ansträngning och gör att man låter som en hes marlon brando på ett löpband. Och då måste jag påpeka att jag innan var frisk o styrketränade 5 x i veckan o hade en helt ok kondis och orkade jogga över 1 h.
24 juni, 2007 at 14:17 #770115Anonym anvandareMemberDu tror inte att några av dessa läkare du träffat skulle skrivit ut antibiotika till dig om de trodde att det rörde sig om någon typ av vanlig bakterieinfektion?
24 juni, 2007 at 23:36 #770116Anonym anvandareMemberDu ska ju inte knapra antibiotika på eget bevåg. Alltså, halsen och lungorna låser sig vid minsta ansträngning? Jag antar att du fick ta ett arbetsprov vid något av dina läkarbesök? Du har inte ansträngningsutlöst astma eller så? Det finns ju knappast någon möjlighet att det skulle vara en bakterieinfektion som a) håller sig vid liv i åratal utan att synas vid provtagningar b) bara ger besvär i luftrören/svalget (?) vid ansträngning??
Stå på dig och gå till läkaren igen, ät INTE penicillin och framför allt inte sån som du köpt/fått svart. Det är inte morötter, det finns en anledning till att det är receptbelagt.
Hälsningar från blivande sjuksköterskan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.