Home › Forums › Skador och rehabilitering › Antiinflammatoriska läkemedel.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 oktober, 2006 at 20:52 #73900Anonym anvandareMember30 oktober, 2006 at 20:52 #585785Anonym anvandareMember
Vilka antiinflammatoriska läkemedel finns det?
Diklofenak, Kortison….fler?30 oktober, 2006 at 20:55 #585786Anonym anvandareMemberVoltaren är antiinflamatorisk. Brukar ta det för mitt reumatiska knä, fungerar utmärkt.
31 oktober, 2006 at 09:53 #585787Anonym anvandareMemberJocke89 wrote:Voltaren är antiinflamatorisk. Brukar ta det för mitt reumatiska knä, fungerar utmärkt.Voltaren är samma sak som diklofenak.
31 oktober, 2006 at 10:13 #585788Anonym anvandareMemberAtt tänka på kan vara att inte göra som en del gör, att ta det för minsta krämpa, då NSAID som diklofenak kraftigt nedreglerar proteinsyntesen efter styrketräning.
31 oktober, 2006 at 10:45 #585789Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Att tänka på kan vara att inte göra som en del gör, att ta det för minsta krämpa, då NSAID som diklofenak kraftigt nedreglerar proteinsyntesen efter styrketräning.Är Brexidol också en NSAID?
31 oktober, 2006 at 11:23 #585790Anonym anvandareMemberJa.
31 oktober, 2006 at 11:44 #585791Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Voltaren är samma sak som diklofenak.Hade jag ingen aning om. Är inte så insatt i det här. Men nu vet jagdet i all fall.
31 oktober, 2006 at 18:10 #585792Anonym anvandareMemberFler?
31 oktober, 2006 at 18:33 #585793Anonym anvandareMemberSom du kan köpa receptfritt…
Ibuprofen t.ex. Ibumetin och Ipren. Ketoprofen gel t.ex. Orudis, Zon. Sedan har du ju acetylsalicylsyra t.ex. Aspirin och Magnecyl
31 oktober, 2006 at 18:36 #585794Anonym anvandareMemberOrudis gel fungerade bra för mig. Tack för påminnaren bamse.
27 januari, 2008 at 16:35 #585795Anonym anvandareMemberAntiinflammatoriska läkemedel kan vara en bra tillfällig hjälp vid akut inflammation, men det riktigt viktiga är att se över sin kost.
Balansera fettintaget. Öka intaget av linfröolja, olivolja, nötter, avokado och linfrön. Prova även örter och fytokemikalier för att minska inflammationer, t.ex; vitlök, curry, ananas, blåbär, té, kakao och givetvis massor av grönsaker.
16 april, 2008 at 10:58 #585796Anonym anvandareMemberLånar tråden lite, är det någon här som har erfarenhet av kortison? Jag har nämligen åkt på löparknä och är tveksam till att injicera det i senan med tanke på biverkningar som man kan få t.ex. att den försvagas en del o så. Kan ju tillägga att jag testat allt annat som jag läst man kan göra, stretching, TENS, orudis, idrottsmassage, akupunktur, liniment, laser etc.
16 april, 2008 at 11:14 #585797Anonym anvandareMemberMacke89 wrote:Lånar tråden lite, är det någon här som har erfarenhet av kortison? Jag har nämligen åkt på löparknä och är tveksam till att injicera det i senan med tanke på biverkningar som man kan få t.ex. att den försvagas en del o så. Kan ju tillägga att jag testat allt annat som jag läst man kan göra, stretching, TENS, orudis, idrottsmassage, akupunktur, liniment, laser etc.Hr du testat rehabträning samt ortopediska skoinlägg?
16 april, 2008 at 21:41 #585798Anonym anvandareMemberMacke89 wrote:Lånar tråden lite, är det någon här som har erfarenhet av kortison? Jag har nämligen åkt på löparknä och är tveksam till att injicera det i senan med tanke på biverkningar som man kan få t.ex. att den försvagas en del o så.Jag skulle personligen undvika det, och inte bara på grund av biverkningarna. Det har kommit en rad studier, från bland annat en svensk forskargrupp, som visar att det inte är fråga om en inflammation. Här är en av studierna:
Alfredson, H., Forsgren, S., Thorsen, K., Lorentzon, R., In vivo microdialysis and immunohistochemical analyses of tendon tissue demonstrated high amounts of free glutamate and glutamate NMDAR1 receptors, but no signs of inflammation, in Jumper’s knee, J. Orthop. Res., 19 (2001) 881-886
Om någon vill ha fler refrenser så är det bara att hojta. Bör bara nämna att de är skrivna på ganska mycket ”fikonspråk”… :nerd:
Det som är intressant med fynden de gjort i studierna är att man har hittat förhöjda värden av ett ämne som heter glutamat och som är en exciterande neurotransmittor (signalsubstans). Det indikerar att det finns en nerv i närheten som är extra retbar. Samma fynd har gjorts vid ”hälseneinflammationer” ”tennisarmbågar” och knäproblem.
Detta stämmer väl in med vad jag ser i klinik. Problem som dessa brukar svara bra på behandling av övergången mellan bröstrygg och ländrygg (T10-L2). Från dessa nivåer urspringer den sympatiska innervationen som ansvarar för cirkulationen till benen. Detta kan ge diverse olika symptom i benen, smärtor, domningar, kalla fötter, mm. Den här typen av problem ger alltså symtom i benen, trots att problemen sitter i ryggen.
Sök hjälp hos sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som vet hur man kan få loss låsningarna och om möjligt kan köra lite nervmobilisering för relevanta nerver.
David
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.